Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 23:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Modificering af kabler i Snell type K? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BoB.se
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop fået udskiftet et mørnet basophæng i mine 22 år gamle Snell type K højtalere hos basrep.dk - var meget tilfreds med arbejde og
service - så nu er de klar til endnu en snes år. Jeg overvejer at udskifte de interne kabler fra delefiltre til enhederne, de ser for så vidt ok ud,
men det jo som bekendt marginalerne som gør forskellen, når anlægget skal trimmes...

Jeg har en stump af Scientific Cable, SCRreference, hvor hvert kabel består af 2 x 10 PTFE-isoleret litzespundet sølvbelagt kobberledere.

Mit spørgsmål er derfor:

1. Har nogen erfaringer med at udskifte de interne kabler i Snell type K?
2. Om Scientific Cable, SCRreference - som jeg oplevet som meget åbent og dynamisk, men en anelse lyst (opstilling tæt på bagvæg har sikret
god dyb bas) - kunne være en god løsning, vil en kobberleder være tilstrækkeligt?

Håber nogen har et bud - og nej, jeg har ikke forsøgt at spørge min hustru

På forhånd tak!
Til top Vis BoB.se's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoB.se

madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

nu har du fået skum ophæng på igen for gummi dur nemlig ikke.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

ville prøve at ringe til anders fra audio consult i kbh....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Om du vil have kobber eller de Scientific Cable, SCRreference som er lidt lyse i lyden er vel en smagssag. Du kan også få dynamiske og detaljerede rene kobberkabler, som måske så er lidt mørkere i klangen.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve lidt forskelligt hvis du ikke ved hvordan de kabler som allerede sidder i dem nu er klangmæssigt. prøv at sammenligne de kabler som sidder deri nu med fx. de Scientific Cable og så tænk på hvilken forskel det vil give, eller om du skal have nogle kabler som er mere til den varme side.

Det handler vel om at finde en kabel som har ca. den samme klangbalance, med mindre du ønsker at ændre på lyden fra højttaleren.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Februar 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Det er sandsynligt at du vil få en lidt lysere klang ved at skifte kablerne til en anden type. Efter min mening er det dog ikke en forbedring af højttaleren, nærmest tværtimod.

Den største forbedring af højttaleren kan du opnå ved at skifte kondensatorerne til diskanten til en polypropylen type. Det giver også en forbedring af bassen at skifte spolen (den store) til en med kraftigere tråd. Det kræver dog at du låner et LCR-meter til at måle spolens værdi.

Snell K er en fantastisk god højttaler, som med de rette forbedringer og en specialtilpasset subwoofer kan måle sig med Snell A. Så 20 år mere kan den vel godt holde!

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

BoB.se
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sverige
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Tak for gode svar. Ihukommende, at man ikke skal ændre et vindende koncept, valgte jeg at beholde den eksisterende kabelføring. Nesdams
forslag til at udskifte kondensatorer og spole vil jeg evt. teste på et senere tidspunkt. Men netop nu glæder jeg mig over, at mine Snell-højtalere er
klar til levere god musik et årti eller to til.

Til top Vis BoB.se's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoB.se

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Du skal være opmærksom på at elektrolytkondensatorerne i delefiltret ældes, så de med tiden kan ændre deres værdi. Det vil derfor være en god ide at skifte dem ud. Du kan eventuelt måle deres værdi, og se om den passer med den påtrykte værdi. Du kan måle på den til diskanten uden at lodde den fri, blot du fjerner alle forbindelser på indgangen af højttaleren.

Kondensatoren til basfilteret skal loddes fri før du kan måle på den. Værdierne er cirka. 6 mikrofarad til diskanten og 12 mikrofarad til bassen.

Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Er der ikke noget med at delefilteret, i Snell ht. er tilpasset til hver enkelt enhed, så man kan ikke bare skifte komponenter i delefilteret eller kabler, uden at ødelægge lyden. Der må være nogle Snell kendere, her på siden, der kan be eller afkræfte det

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Capslock skrev:
Er der ikke noget med at delefilteret, i Snell ht. er tilpasset til hver enkelt enhed, så man kan ikke bare skifte komponenter i delefilteret eller kabler, uden at ødelægge lyden. Der må være nogle Snell kendere, her på siden, der kan be eller afkræfte det

Det er korrekt at komponenterne i delefilteret er tilpasset til enhederne. Det er derfor man skal måle komponenternes værdi, før man skifter dem. Man kan selvfølgelig godt ødelægge lyden ved at udføre de forkerte modifikationer, hvis lyden ændres i forkert retning. Det er derfor jeg fraråder at udskifte kablerne i højttaleren. De modifikationer som jeg foreslår er afprøvet og ændrer ikke klangbalancen i højttaleren nævneværdigt.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 25 Februar 2009 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Alle Snell enheder, i hvert fald i de gamle modeller, er individuelt matchede med komponenterne i delefilteret. Køber man en ny enhed til erstatning af en gammel, eller afbrændt følger der et helt lille kit med til montering i forbindelse med den nye enhed. Så ved man at den overholder Snells normer når den er monteret, og højttaleren lyder som den skal jvf prototypen hjemme på Snell. Evt. tilspilning er der jo nogen uenighed om, så det er nok, som så meget andet indefor hifi, en individuel sag.

Det er ikke nok at måle værdierne, og sætte nye i med samme værdi, hvis typen er anderledes vil lyden ændre sig. Om det så er til det bedre eller værre er jo en anden sag. 

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Det er ikke nok at måle værdierne, og sætte nye i med samme værdi, hvis typen er anderledes vil lyden ændre sig. Om det så er til det bedre eller værre er jo en anden sag. 

Hvis man ikke en gang imellem forsøgte at gøre tingene bedre ville jorden jo stadigvæk være flad

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

Q-faktoren i Snell K ligger højere end de optimale 0,7. Derfor kan den godt bruge en spole med tykkere tråd. Hvis man skifter den vil jeg anbefale at bruge 1,4 mm tråd. Basenheden har et Q som ligger tæt på 0,7 i fri luft, så det er næsten umuligt at komme under den optimale værdi.

Det er nok de færreste af de subwoofere man kan købe som passer til Snell K. På grund af for kraftig filtrering af de laveste frekvenser vil bassen ikke blive lige så præcis som i Snell K. Jeg har selv konstrueret en passiv subwoofer i et lukket kabinet. Den har et lavt Q, som giver en yderst præcis og dynamisk bas. Til gengæld rækker den ikke længere ned end ca. 40 Hz. Den deler ved ca. 80 Hz med et 2. ordens filter. Subwooferen integrerer fint med højttalerne, så man lægger faktisk ikke mærke til at det er en subwoofer der spiller. Subwooferen løfter K'erne op på et højere plan, så den kan måle sig med langt større og dyrere højttalere.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes