Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 18:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Impedans??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er en newbie og der skal da nok være nogen der ude som får sig et billigt grin over min uvidenhed, men mor har lært mig at hvis man ikke spørger, får man ikke svar. Så nu spørger jeg.

Hvad fanden er impedans??

Jeg husker fra min tid med analogteknik at begræbet blev vendt, men jeg har gået med den i hoved noget tid nu, og det registrere SLET ikke nogen steder

Links, guides og andet webmarteriale er rigeligt svar, men det irritere mig dog lidt at jeg ikke syntes at kunne finde noget på dette site? Som jeg ellers syntes er ret veludrustet, er det fordi det er en hemmelighed?

Det kommer sig af at jeg netop har skiftet mig front højtalere ud, et par 8 ohms til et par 4 ohms. Da ohm for mig er modstand, burde lavt jo være godt?!? Men det kan jeg jo så forstå at det ikke er. Nærmere precis så er det et par Jamo Classic 8 jeg har fået. Som fra fødslen af er Bi-wire 4ohm, terminalerne til bi-wire er dog blevet pillet af (ik at jeg kunne bruge dem) har det nogen betydning. Resten af min speakers er 8 ohms og jeg har på mig anlæg valgt at køre 8 ohm. Hvad har det af betydning for min lyd og risikere jeg at brænde noget af?

Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Impedans er groft sagt modstand der varierer med frekvensen.
Du burde kunne finde mindst et par tråde om emnet herinde hvis du
kigger godt efter
Når vi snakker højttalerimpedans så er lavere impedans lig højere
belastning for forstærkeren, hvilket man skal være opmærksom på,
men generelt er det ikke noget problem.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Hmm. Jeg faldt over en kollega som gav mig en kort breifing i hvad impedans var, men min egen konklusion blev at lavere impedans var bedre (større belastning for forstærker, men renere lyd)?!? Det kan jeg bare ikke få til at passe sammen med at jeg også engang har fået afvide at 8ohms var bedre en 4ohms højtalere?

Jeg har her ud over søgt lidt (mere) på nettet efter den ultimative "what is impedance and how does it effect my system"-guide, men stadig uden held

Jeg forstår det stadig ikke helt konceptet, og links er mere end velkommende. MEN min spørgsmål er nu, har det overhoved nogen betydning for mit setup?

• 2 Jamo Classic 8 front (4ohm - bi-wire? (bruger kun 1 sæt)
  • 2 Solid S100 (8ohm)
  • 1 Jamo Center 200 (8 ohm)
  • Sub (har vel ingen indflydelse når den sidder på pre-out?)
  • Sony STR-DB930 5x100W (4 / 8 ohm selector)

Ville der være nogen forskel på om jeg kørte 8 eller 4 ohm teoretisk eller mærkbar forskel og ville der være en øget risiko for at brænde noget af (højtalere/reseiver), om jeg køre 4 eller 8?

Og så lige en tanke torsk. Mine 4 ohms er Bi-Wire, men jeg bruger kun et sæt terminaler, ville det i teorien ikke betyder at det er 8 ohms? Og hvor stor er fordelen egenlig ved Bi-Wireing? (har en front B udgang som jeg går ud fra er til det formål?, er det noget jeg bør benytte mig af?)

--> CarrotMan

Jo jeg fandt faktisk en tråd der omhandlede højtaler impedans og du var sågar deltager, syntes dog ik jeg fik de store facts ud af det og den ende vist også ret hurtigt i mudderkasning.

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Nu kender jeg ikke din forstærker, men normalt når man kører bi-wire så kører man 2 kabler ud fra samme terminal på forstærkeren og så ud til højttaleren der deler signalet op. Så jeg ville gå ud fra at hvis du har en front B udgang så er den nok til et højttalersæt nr. 2 (er tilfældet på min Marantz)

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Forresten, nu hvor vi alligvel har fat i Carrotman, hvordan bruger man biwire når ens højttalerkabler alle er fastmonteret med bananstik?

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hej Madzen

Højttalerudgang A og B er internt forbundet, dvs. om du bruger begge terminaler eller om du kan få plads til begge kabler i én udgang, er et fedt! Mange terminaler giver mulighed for både banan samt ekstra spade/banan/kobber ved at skrue stikket/kobberet fast - så du burde kunne gøre begge dele. Hvis du bruger både A og B, kan du jo nemt skifte for at afgøre, om du synes det er en lydmæssig fordel.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Madzen skrev:

Forresten, nu hvor vi alligvel har fat i Carrotman, hvordan bruger man biwire når ens højttalerkabler alle er fastmonteret med bananstik?

Jeg kan ikke rigtig se hvad det har med mig at gøre, men okay
Nogle bananstik har huller i enden eller i siden så man kan sætte flere sammen (pas på kortslutninger!!). Ellers må du, som solu siger, skifte det ene sæt bananer til spader for at få plads.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

solu skrev:
...Hvis du bruger både A og B, kan du jo nemt skifte for at afgøre, om du synes det er en lydmæssig fordel.

Den er jeg ikke sikker på jeg forstår? Hvis du bruger begge udgange til biwiring så kan du vælge om du vil høre kun diskant, kun bas eller begge dele Men det var måske ikke det du mente??

/U.

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
solu skrev:
...Hvis du bruger både A og B, kan du jo nemt skifte for at afgøre, om du synes det er en lydmæssig fordel.

Den er jeg ikke sikker på jeg forstår? Hvis du bruger begge udgange til biwiring så kan du vælge om du vil høre kun diskant, kun bas eller begge dele Men det var måske ikke det du mente??

/U.

Sorry - du har helt ret!! Jeg blev nok lidt forvirret af mine egne højttalere, som er singlewiret i højttalerenden, på den måde kan man koble dobbelt så meget kabel fra/til.

solu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:
Madzen skrev:

Jeg kan ikke rigtig se hvad det har med mig at gøre, men okay
Nogle bananstik har huller i enden eller i siden så man kan sætte flere sammen (pas på kortslutninger!!). Ellers må du, som solu siger, skifte det ene sæt bananer til spader for at få plads.

/U.

Jeg mente egentligt ikke at han skulle skifte stik. Men hos mange terminaler er der et hul, hvor man kan benytte rå kobber og så spænde til - her kan man også benytte banan. Samtidigt kan man jo benytte banen i enden på traditionel vis - hvis det giver mening.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Hej...

Der er ingen grund til at hænge sig i, om HT´en er opgivet til 4, 6 eller 8 Ohm. Der er ikke noget der er "bedre end" andet. Dette tal burde være et gennemsnit af HT´ens impedans, over hele den oplyste frekvensgang. Det er det meget sjældent. Er en HT opgivet til at være 8 Ohm, er den det i bedste fald 2-3 steder fra 20-20000 Hz (der er selvfølgeligt undtagelser - magnestater, bånd, Duelund...). Hvad der derimod er langt mere interessant, er hvor lavt den dykker og ved hvor stort et fasedrej.

Dog er der en grund til at være på vagt, hvis en HT er opgivet til en nominel impedans på 2-3Ohm. Så er der noget om snakken omkring forstærkervalg, da vi nærmer os en kortslutning (0Ohm).

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Der er ingen grund til at hænge sig i, om HT´en er opgivet til 4, 6 eller 8 Ohm. Der er ikke noget der er "bedre end" andet. Dette tal burde være et gennemsnit af HT´ens impedans, over hele den oplyste frekvensgang. Det er det meget sjældent. Er en HT opgivet til at være 8 Ohm, er den det i bedste fald 2-3 steder fra 20-20000 Hz (der er selvfølgeligt undtagelser - magnestater, bånd, Duelund...). Hvad der derimod er langt mere interessant, er hvor lavt den dykker og ved hvor stort et fasedrej.

Frekvensgang? magnestater?? Duelund!? Fasedrej ???

One thing comes to mind - Technical Mombo-Jumbo... Ej, jeg sætte pris på dit forsøg, men det giver desværre minus mening. Men der er selvfølgelig folk herinde som helt sikkert kan bruge det til noget :)

Jeg må være lidt langsom, men jeg har stadig ikke set forskellen på at køre 4 eller 8 ohm. Så vi prøver at spørge på en anden måde:

1. Højtalerens impedans er modstanden i højtaleren.. Men hvad har det af praktisk betydning for højtalerens lyd-kvalitet/styrke
  2. Ved lav impedans belastes forstærkeren mere, hvorfor så gøre det?
  3. En ven rådede mig for lang tid siden til at køre 8 ohm (før jeg fik 4 ohms højtalere), men gav mig aldrig en brugbar forklaring. Er det ham der har roterende?
  4. Hvis lav impedans belaster forstærkeren går høj impedans så ud over højtalerne?!? Og risikere jeg at springe noget i luften ved at køre 8 ohm på 4 ohms højtalere (teoretisk set)?
  5. Er mine højtalere i virkeligheden 8 ohms, hvis det er 4 ohms Bi-Wire?

Nu sidder der sikkert nogen og tager sig til hoved.. Men vi er jo alle startet et sted.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Godt så!

1) Ingenting mht. lydkvaliteten. En 4 ohms højttaler spiller
dog lidt højere (teoretisk 3 dB) højere end en 8 ohms. hvis man
"blander" impedanser i et surround system kan man altså komme ud
for at der skal matches ret kraftigt på recieverens indstillinger for at
få alle højttalere til at spille lige højt.

2) Fordi man med en lav impedans kan hive mere effekt ud af
forstærkeren, dvs. at højttaleren spiller højere.

3) Med "køre 8 ohm" mener du så at lade en evt. impedansomskifter
på forstærkeren stå til 8 ohm? Impedansomskifteren sidder der for
at beskytte forstærkeren mod afbrænding ved en for hård
belastning. Hvis strømforsyning/køling ikke er dimensioneret til det,
så kan man ødelægge forstærkeren ved at sætte en 4 ohms højttaler
på som belastning. Hvis man sætter omskifteren på 4 ohm, så
begrænser man den spænding (dvs. den effekt) som forstærkeren
leverer til et niveau som strømforsyning/køling kan håndtere. Du kan
altså godt sætte forstærkeren på 8 ohm, men så skal du passe på
med at spille højt (ihvertfald over længere tid).

4) En høj impedans betyder intet for højttalerne. Se ellers 3)

5) Nej, ikke rigtigt De to enheder overlapper jo (ikke rigtigt)
hinanden i frekvens, så derfor vil det ikke påvirke impedansen. Hvis
du derimod sætter to bashøjttalere eller to diskanter på den samme
forstærker, så vil du få en lavere impedans end de to højttalere hver
for sig.

Var det bedre?

/U.

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 07:50 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

En masse fornuftigt...

Kanon.. Jeg takker mange gange, det var lige hvad jeg skulle bruge. Jeg har alligevel aldrig min forstærker skruet op over halv (det ville også være synd for naboerne), så jeg smider den på 4 ohm. Gu ve mon om jeg så endelig kan få taget mig sammen til at sætte systemet rigtig op? *gg*

Petsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Efter at have læst samtlige indlæg kan jeg forstå at ingen "rigtigt" har svaret på spørgsmålet som blev stillet.

Kort og godt: Modstand i vekselstrømskredse benævnes som "impedans" (Z), og modstand i jævnstrømskredse benævnes som "resistans" (R).

Håber at det var et svar

Til top Vis Petsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Petsen

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Februar 2004 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg takker.. Det er da en forklaring som jeg kunne forstå, men hele ideen med tråden var at finde ud af hvordan jeg skulle sætte det op (som jeg så også har fundet ud af) men nu kan jeg da også sige hvad det er.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes