Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 13:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Akustikproblemer m. sub. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der kender til en optimal placering af en subwoofer i et L-formet rum?
Jeg er flyttet i en ny lejlighed. Den er god og lys, men akustikken driller!

Placering A og B giver ikke andet end problemer, mens placering C er meget bedre, men ikke optimal ifht. møbel-placeringen.

Nogen gode råd?

Det skal lige siges at dimensionerne af rummet (L=5m; B=3.3m; H=2.4m) i øvrigt giver et kæmpe (over 15 dB) peak ved ~70 Hz.

Det jeg virkelig er ude efter et en placering med mindst mulige "dead" spots. Råd ang. akustisk dæmpning modtages også gerne.

Subwooferen er en SVS SB-12 Plus, der med sin PEQ burde kunne korrigere peaket ved 70 Hz.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hvis placering C er det der fungerer bedst som rummet er nu giver svaret sig (desværre) næsten selv. Mit næstbedste forslag ville være at sætte en dør mellem gang og stue for at lukke af for reflektioner derfra, hvilket burde gøre A eller B bedre.

Jeg går ikke ud fra at der er nogen mulighed for at prøve at placere den MIDT på væggen under skærmen..?

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

har du prøvet at stille den ud i gangen

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Under bordet foran A & B. Eller til venstre derfor. Eller lige i gangen til højre.

Ellers kan du droppe sw og få nogle nye højttalere med egen bas :-)

> Råd ang. akustisk dæmpning modtages også gerne.

Et tykt tæppe i gangen burde være nok, ellers kan man jo få et forhæng.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Thulemanden skrev:
Ellers kan du droppe sw og få nogle nye højttalere med egen bas :-)
Hmmm, hvis bassen ikke fungerer optimalt i A & B, så vil det nok heller ikke gøre det hvis højttalere i samme position selv spiller bassen..?

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Efter mine beregninger skyldes problemet sammenfaldet mellem rummets højde og længden, som er 2 gange højden. Rummets højde på 2,4 m forstærker netop 70 Hz, mens længden forstærker 35 og 70 Hz. Når siddepositionen samtidig er midt i rummet giver rummets længde størst forstærkning ved 70 Hz.

Hvis du skal modvirke dette skal subwooferen placeres højere over gulvet når den står i position A eller B. En anden løsning er at dele lavere end 70 Hz og lade hovedhøjttalerne klare resten, med hjælp fra rummet. Måske skal subwooferen dele ved 50 Hz og hovedhøjttalerne ved 100 Hz for at niveauet ved 70 Hz bliver lavere.

Placeringen i position C er nok den bedste. Måske var det en ide med en subwoofer der kan placeres under sofaen eller sofabordet?

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

nesdam skrev:

Efter mine beregninger skyldes problemet sammenfaldet mellem rummets højde og længden, som er 2 gange højden. Rummets højde på 2,4 m forstærker netop 70 Hz, mens længden forstærker 35 og 70 Hz. Når siddepositionen samtidig er midt i rummet giver rummets længde størst forstærkning ved 70 Hz.

Hvis du skal modvirke dette skal subwooferen placeres højere over gulvet når den står i position A eller B. En anden løsning er at dele lavere end 70 Hz og lade hovedhøjttalerne klare resten, med hjælp fra rummet. Måske skal subwooferen dele ved 50 Hz og hovedhøjttalerne ved 100 Hz for at niveauet ved 70 Hz bliver lavere.

Placeringen i position C er nok den bedste. Måske var det en ide med en subwoofer der kan placeres under sofaen eller sofabordet?

Det er netop det. Lige nu prøver jeg at dele ved 80 Hz og lade subwooferens EQ korrigere 70 Hz peaket. Dette giver et ok subjektivt resultat.

Der er desuden også et peak ved 52 Hz, der skyldes rummets bredde. Dette ved jeg ikke helt præcist hvordan jeg dæmper.

Lige nu er subwooferen røget tilbage i position A. Det er faktisk ved at være ok. Jeg testede først de forskellige placeringer uden så mange møbler i lokalet. Nu er der ikke så mange af de forfærdelige "dead spots". Til gengæld er der en række peaks, som jeg skal have gjort noget ved. Måske skal jeg helt ud i at have fat i en aktiv EQ. F.eks. noget behringer.

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

phoeniks skrev:
har du prøvet at stille den ud i gangen

Ja. Jeg har faktisk læst mig til at det skulle være den optimale placering. Desværre er det en endnu mere håbløs position. :/

Nu har jeg mere eller mindre låst mig fast i position A (skubbet lidt ud på gulvet). Det er den praktiske position der giver færrest frekvensdyk. Peaks må jeg kunne rette til med en EQ eller måske nogle absorbenter, hvis det skal være rigtigt avanceret.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Marts 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Smid den omgående ud i gangen - lige ved hjørnet til køkkenet. Del ved <60 Hz. Du bliver glad og overrasket, - det bliver nabo/under/over bo'erene også :-)
Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes