Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 03:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Front vs. sidemonteret bas? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Er der nogle fordele eller ulemper at tage højde for, mellem de to løsninger?
Jeg skal til Sverige i morgen efter et sæt XTZ, og har kig på følgende to modeller:

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?key=6778

http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?key=6566

Bestykningen er identisk, det er kun udformningen af kabinettet der er til forskel. (stander htt. kom først, blev sidenhen suppleret med et løst bas-modul, og for ikke så længe siden lavede de så flagskibet 99.38 hvor alt er bygget i ét kabinet)

Dennisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Dybe toner er ikke nær så retningsbestemte, som toner fra mellemtonen og diskanten, så det gør ikke den store forskel om den sidder på siden
eller foran. I teorien ville jeg dog mene at det ville være bedst at den sad på forsiden af højttaleren.

Noget andet man måske burde tage højde for var måske resonanser fra kabinnetterne, men her ved jeg faktisk ikke hvad der er at foretrække. Der
må vi have nogle mere garvede gutter på banen :)

Jeg ved ikke hvordan termineringen ser ud på den todelte løsning, men man kunne også forestille sig at denne løsning muligvis var dyrere mht.
kabler?

Hvis jeg var dig, ville jeg bare vælge de flotteste :)
Til top Vis Dennisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dennisk

bitnissen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke kloge mig på teorien, der må andre træde til.
Jeg har selv sidemonterede basser i mine Audio Physic Tempo, og det fungerer supergodt! De rækker rimeligt dybt ift størrelsen og er rigtigt præcise. En forskel er i hvert fald at det er lettere at lave slanke HT'er med sidemontering, men det er selvfølgeligt 'kun' udseendet

Hvis du har mulighed for at høre begge løsninger ville det være interessant om du meldte tilbage om du kunne høre forskel

Go tur, og godt lyt

Bitnissen

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Sidemontering af basenheder har følgende fordele :

Basenhedens bevægelser giver ikke anledning til forvrængning af lyden fra de øvrige enheder, når kabinettet sættes i svingninger (doppler-forvrængning).

Højere ordens forvrængning fra basenheden sendes ikke direkte mod lytteren men ud til siden, og bliver derved mindre hørbart.

Mulighed for smallere frontbaffel.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Smallere front/baffel giver også bedre spredning af lyden - dvs. ved at sidemonterer bassen, kræver den ikke plads i fronten. Dermed bliver højtalere smallere = bedre perspektiv - HVIS de er skruet rigtig sammen selvfølgelig. Muligheden er der i hvert fald...

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Sendt: 12 Marts 2009 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Jeg siger tak for indputtene.

Der er dog lidt forskellige faktorer, som ændrer på de forhold nogle af argumenterne går for/imod.
Versionen med frontmonteret basenhed har f.eks. to-delt kabinet og diskant/mellemtone er derfor 100% mekanisk adskilt fra bassen. I 99.38 er mellemtone/diskant til gengæld adskilt fra resten af konstruktionen i hvert sit seperate kammer. Kablingen bliver også den samme, da begge bruger eksternt delefilter (den to-delte af meget logiske årsager) for at give mulighed for at drive højtalerne 100% aktivt.  Alt i alt må det altså være marginaler der adskiller dem, så det bliver spændende at lytte til dem

Begge konstruktionsmetoder benyttes jo af kongerne inden for high-end (f.eks. Vienna Acoustics / Wilson Audio) så det er måske mere en spørgsmål om at bygge det RIGTIGT, end hvordan man bygger det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes