Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 02:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hvorfor elektrostater. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

ja hvorfor er vi nogle som bare elsker denne type højtalere.

For mit vedkommene er det ganske enkelt.

De spiller bedre end de dynamiske.

På alle områder.specielt er jeg helt vild med martin logans modeller.

som jeg har,det er model ascent mk1

Har du det ligeså.?

Eller er du ikke specielt imponeret eller begejstret. for denne type.og foretrækker  alm dynamiske.modeller.

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

hvad koster sådanne elektrostater?

findes der billige og ringe modeller eller er alle elektrostater gode?

bare for at have et sammenligningsgrundlag.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Personligt har jeg et meget ambivalent forhold til elektrostater eller andre former for dipol højttaler..!

Der findes få højttaler som har så ekstremt mange unoder som elektrostater, som alligevel evner at tryllebinde en…?

”hvis jeg skal uddybe unoderne”

1.     Der findes få højttaler konstruktioner der forvrængning så meget som en dipol (set ud fra den originale indspilning) hvis man tager udgangspunkt i en mikrofon, indspiller signalet og i opsætningen udskiftes denne med en højttaler, så er ALT der kommer ud fra bagsiden forvrængning; altså noget vi IKKE vil høre.

2.     Opsætningen er praktisktalt umulig, hvor en konventionel højttaler er tryk afhængig er en dipol hastigheds afhængig, og den teoretiske korrekte placering er højttaleren ⅓ ude i rummet og lytteren en ⅓ i rummet, og rummets størrelse dikterer dernæst hvor dybt konstruktionen vil gå, ud fra hvornår bagside udstrålingen kommer retur og kortslutter, samme er gældende for siderne på konstruktionen, disse vil også lave en akustisk kortslutning.

3.     Man kan praktisktalt ikke høre forstærkerens kvalitet..! ”signalet sendes gennem flere hundrede meter tynd kobbertråd i en step-up transformator, højttalerens elektronik dikterer ligesom den endelige lyd. ”sjovt hvordan folk sætter brandslange tykke kabler på, for at sende de vigtige 2-3 meter hen til trafoèn”

4.     Spredningen gør den utrolig uægte at lytte til alle andre stæder end lige i sweet-spot, de store membraner ”elektrostater” kan simpelthen ikke sprede noget energi i toppen, hvilket resulterer i et misforhold imellem grundtone og overtone.

5.     Man har gennem snart 100 år forsøgt at parre elektrostater med traditionelle enheder for at opnå bedre bas og spredning, med mere eller mindre held ”syntes flere og flere konstruktioners dipol del bliver smallere for bedre spredning, med det resultat, den konventionelle enhed spiller et ret så stort område” det jo rimlig simpelt regnestykke, at måle breden på båndet/elektrostaten eller enheden der er dipol.

6.     For at opnå kommerciel basgengivelse, ender konstruktionen med et rigtigt højt-Q basgengivelse ”charmerende JA men rigtig NEJ” (for konstruktioner med konventionelle enheder parret med dipol)

7.     Holdbarheden er ”elektrostater/magnestater” simpelt hen ikke god nok i forhold til prisen..! elektrostaters overflade ændre sig for nemt, blot hvis den ene står i mere sol eller tættere på en radiator end den anden, eller når luft fugtigheden andre sig i rummet. Magnestater har det med at limen stivner ”er dog blevet bedre efter at voks ikke bruges mere, men viskositeten ændre sig også i lim” (det ikke uden grund, man for rigtig mange år siden fandt ud af, at man for alt i verden skulle have frontstof omkring en elektrostat eller magnestat)

Der er så mange ting der taler imod….! Men hvem kan ikke lide en ordentligt skvat fløde i sovsen, eller en dunkende bund fra en rock-højttale..?? men kalde det high-end ægte hi-fi NEJ, kun high-end pris...

Jeg kan… og ryger nok på en dipol igen….

Personligt har jeg været igennem følgende dipole konstruktioner.

Martin Logan CLS ”vældig god, men alt for svær at leve med mht. lydtryk og spredning”

Martin Logan CLS II ”spredning det samme, men man prøver at presse bas ud af noget som ikke kan”

Apogee Scintilla ” hvis man havde en aflagt Volvo motor som forstærker, kunne faktisk spille højt og med magt”

Quad ELS ”kunne ikke leve med det yderst begrænst frekvensområde”

Dali Skyline 2000 ”syntes det er en super højttaler, men kræver mere end nogen anden højttaler at rummet er til det, og særligt gulvet, skal være fast, glem alt om trægulve her”

Magnepan MG-II ”syntes faktisk at det var en af de mest musikalske dipoler”

Dali Skyline 1000 ”kommersiel boogie bas dipol”

ESS Transar "personligt mener jeg ikke der findes bedre diskant, men bassen var mystisk og en meget ambisiøs konstruktion"

Quad ELS 63 ”hørte den en gang hos Flemming Gryphon Rasmussen, fik aldrig det samme ud af den, hørte senere 4 stk hos Sir Eichmann ”SME” løb hjem og købte et sæt mere, men fik det aldrig til at virke”

Final 700 ”en elektrostat hvor step-up trafoèn har fået fult knald, nemmeste elektrostat at drive, spiller fint”

Peter

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Jeg mener elektrostater er et overlegent princip. Ejede engang et par ESL 57, og har aldrig siden haft noget bedre. Men da de var upraktiske blev de jo skiftet ud. Har nyligt hørt ML CLX -wow, der var en ny reference. Den er dog for dyr, så har netop købt et par ESL 989, som jeg afventer fra England, har aldrig hørt modellen, men er vild forventningsfuld og det er der vist grund til.

http://www.tnt-audio.com/casse/quad-esl989-2_e.html

http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/esl_989.htm

http://www.hometheaterreview.com/equipment-reviews/audio-rev iews/floor-standing-speaker-reviews-classic/quad_989_loudspe aker_reviewed002213.php

Vil drive dem med en gammel beomaster 8000, det skal nok blive helt godt.

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

Thulemanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Hørte et par brugte Quad ESl men var ikke spor imponeret ovenpå al hypen og sparede de 8000 kr.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Jeg mener elektrostater er et overlegent princip. Ejede engang et par ESL 57, og har aldrig siden haft noget bedre. Men da de var upraktiske blev de jo skiftet ud. Har nyligt hørt ML CLX -wow, der var en ny reference. Den er dog for dyr, så har netop købt et par ESL 989, som jeg afventer fra England, har aldrig hørt modellen, men er vild forventningsfuld og det er der vist grund til.

http://www.tnt-audio.com/casse/quad-esl989-2_e.html

http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/esl_989.htm

http://www.hometheaterreview.com/equipment-reviews/audio-rev iews/floor-standing-speaker-reviews-classic/quad_989_loudspe aker_reviewed002213.php

Vil drive dem med en gammel beomaster 8000, det skal nok blive helt godt.

Så får den da lidt at arbejde med din B&O...

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Det kommer vel an på hvad man lægger vægt på i oplevelsen, jeg er facineret af at man kan høre rummet og præcisionen i en del af tonespektret. Men se film på dem, det kræver en subwoofer.

Når vi taler subs, er der kommet en del aktive subs der kan reguleres fx velodyne dd-serien, nogen der har erfaringer med dem og stater?

http://www.velodyne.com/coolinstalls/default.aspx?sid=691g76 1i

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

sunaudio: BM8000 er en gammel svend, den skal nok tage sig sammen, det er jo fint selskab! I øvrigt passer specs godt til kravene på quad 989. Men du har ret i at det er en lidt usædvanlig kombo.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

Ihvertfald tillykke med dine nye QUAD. Det er en fremragende højttaler til stemmer. Jazz og visse klassiske indspilninger er utroligt naturtro.

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Det kommer vel an på hvad man lægger vægt på i oplevelsen, jeg er facineret af at man kan høre rummet og præcisionen i en del af tonespektret. Men se film på dem, det kræver en subwoofer.

Når vi taler subs, er der kommet en del aktive subs der kan reguleres fx velodyne dd-serien, nogen der har erfaringer med dem og stater?

http://www.velodyne.com/coolinstalls/default.aspx?sid=691g76 1i

jeg har ikke prøvet Velodyne subs, men ELS og ESL 63 med de Finske Gradient er ikke specielt godt selvom de blev lovprist. Jeg ville selv glemme alt om sub til QUAD og leve med dem som de er, der er enkelte mangler og der er noget de gør som ikke gøres bedre af andre højttalere.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Tak for dit råd sunaudio. Men det lyder som om, at de bedste subs kan gøre noget for elektrostater med deres felxible setup muligehder. Her er fx en velodyne dd-18 og en quad 989.

http://www.stereophile.com/subwoofers/604velodyne/

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hmm ja frekvensgangen ser pæn med kombinationen. Det kunne måske fungere. jeg har dog prøvet ting som både TAS og Stereophile udråber til fantastisk, og selv har haft en anden opfattelse af det, og også omvendt.

Førend du kaster dig ud i en sådan investering, synes jeg du skal prøve at låne en af forhandleren, og så prøve derhjemme om du kan få det til at fungere i dit rum. Det burde være muligt.den er jo ikke gratis, og det er ikke sikkert at den bare fungerer hos dig.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Du har sikkert ret i at man burde prøve det. Men det er jo ikke lige sådan en fætter man henter lige rundt om hjørnet. Men det skal helt sikkert prøves. Det kan være du ved om man kan sætte signalet fra udgangen ind i en model dd, min Beomaster 8000 har jo ikke sådan en udgang fra en forforstærker, der er jo kun højtalerudgange.

Music4life
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

At vælge en elektrostat betyder at man aldrig vælger en dynamisk højttaler igen. Ganske enkelt fordi at en elektrostat tryllebinder dig mere til musikken. Bare min mening

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Er også helt pjattet med Martin Logan. På su. er det ikke noget jeg kommer i nærheden af foreløbig, men jeg skal helt sikkert have et sæt en gang.

Lyden er så fantastisk transperent! Jeg synes ikke de gør meget forkert, og får andre højttalere til at lyde så.. kluntede!

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig haft noget bedre end mine Martin logan Quest.

Drevet med min gamle accuphase p-300 spillede de dejligt. Drevet med min rørblok er de så gode at jeg er holdt op med at skifte højttaler / forstærker et par gange om året.

Det er simpelthen det bedste setup jeg nogen sinde har haft, og for første gang kan jeg høre forskel på højttalerkabler, kabler, DAC's osv. Så det med at alt lyder ens kan jeg ikke genkende.

Jeg er ret sikker på at mine næste højttalere blir endnu et sæt ML'er, selv om jeg på ingen måde er religiøs på den front, det er bare SÅ meget bedre end alt andet jeg har haft.
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Futfut
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 Marts 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Kan kun give Music4life, BjarkeHedegaard, reenberg ret har aldrig haft noget bedre eller hørt bedre end ML.
Til top Vis Futfut's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Futfut

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

sunaudio skrev:
. . . men ELS og ESL 63 med de Finske Gradient er ikke specielt godt selvom de blev lovprist. Jeg ville selv glemme alt om sub til QUAD og leve med dem som de er, der er enkelte mangler og der er noget de gør som ikke gøres bedre af andre højttalere.

http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/quad_tweaks.h tm - rul næsten ½ ned.

Er personligt kommet til den konklusion, at filtertypen er uhyre vigtig, hvis man vil have en stat til at spille sammen med en sub.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

HIFI IS FUN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Det er dejligt med alle de tilbagemeldinger.

persomligt er jeg ligeglad med hvordag en given elstat måler eller forvrænger,jeg koncenterer mig om den lydgengivelse.

især ved lavt lytte niveau kan martin logans modeller gengive helt fantastisk de kan desuden spille meget højt og dynamisk.

jovist de kræver en forstærker af et vist format og det skal man vide for at yde en elstat retfærtighed.

men så får man også en ganske anden lyd.

og det behøver ikke at koste et huslån eller ens bil.

at investere i.

det kan gøres for under 20kilo kroner,hvis man set sig godt for

Til top Vis HIFI IS FUN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI IS FUN Besøg HIFI IS FUN's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Marts 2009 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

HIFI IS FUN skrev:

Det er dejligt med alle de tilbagemeldinger.

persomligt er jeg ligeglad med hvordag en given elstat måler eller forvrænger,jeg koncenterer mig om den lydgengivelse.

især ved lavt lytte niveau kan martin logans modeller gengive helt fantastisk de kan desuden spille meget højt og dynamisk.

jovist de kræver en forstærker af et vist format og det skal man vide for at yde en elstat retfærtighed.

men så får man også en ganske anden lyd.

og det behøver ikke at konter et huslån eller ens bil.

at investere i.

det kan gøres for under 20kilo kroner,hvis man set sig godt for

Nu måler elektrostater heller ikke helt tosset, i tidsdomænet performer de bedre end nogensomhelst anden type højtaler. Selvfølgelig har de også deres svagheder og det kan selvfølgelig også måles.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes