Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Audiovector og Dynaudio input søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Nu er lyd jo pr. definition en subjektiv sag..
En lang historie kort...
Har lige haft muligheden for at lytte et par Mi3 Avandtgarde vs m3 standard(mine gamle) i en uge.
Lyttet på Roksan Caspian + Arcam 8se.

Hmm syntes Avandtgarden selvfølgelig lyder langt mere luftig, åben og med større perspektiv. Til gengæld synes jeg der er meget mere attack og krop i mine gamle. En egenskab jeg holder af.
Avandtgarden har efter min mening en tendens til at blive lidt analytisk og dermed lidt kedelig hvorimod mine gamle til trods for deres mere udbredte kasselyd uanset hvad du fodrer dem af musik altid spiller musikalsk og engagerende.
Jazz med store stemmer gør Avandtgarden fantastisk. TIl gengæld falder  de noget igennem ved eksempelvis AC/DC back in black.
Kunne godt tænke mig samme luftige diskant med samme krop og attack som mine gamle m3.

Så var det jeg kom til at kigge lidt på Dynaudio. Nærmere bestemt Dynaudio contour 3.4

- Hvordan spiller de i forhold til Mi3 avandgarde (eller Arreté) ?
- Er de ligeså nemme at trække som Mi3 (lav driftseffekt) ?

På forhånd tak

Mvh NR

Til top Vis NightRhyme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NightRhyme

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Jeg ville mene C1 kan gøre det... Mange mener faktisk at C1 er bedre end 3.4. Men det afhænger jo selvfølgelig også af rummet.
Jeg har selv lyttet til C1 og syntes det er en fantastisk højtaler. Den har attack, punch og en fantastisk bas. Mellemtonen er let og fyldig. MEN, diskanten kunne være bedre. Den er rund og behagelig - men også lidt hmm... Kedelig!?
Om ikke andet får man i hvert fald rigtig meget for pengene, det er en god højtaler. Og i det prisleje kan man vel heller ikke forvente ALT!?
Alternativt kunne Neeper One måske være en løsning, super diskant. Måske et par Gamut L3 (syntes jeg dog er meget analytiske i lyden).

Men Dynaudio C er tunge og trække, der skal lidt størm til. Så der skal lidt af en forstærker til...

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Tak for input

Har godt læst om c1. Men vil have gulvhøjttaler + skifter ikke forstærker (Roksan Caspian 2 x 85w).

Men kunne nu være rart med noget input omkring lyden af audiovector vs. dynaudio.

Siden Dynaudio er tunge at trække er jeg næsten klar til at afskrive dem

Asklepios
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2008
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg godt du kan afskrive C3.4, tror ikke din Roksan kan trække dem...

Iøvrigt er jeg enig i din beskrivelse af Audiovector, jeg har også hørt dem, og har samme tilgang til dem som du. Jeg ville i hvert fald vælge Dynaudio!
Alternativt kan du lytte til Penaudio? Deres højtalere spiller RIGTIG godt - Serenade og Carisma AG er nogle spændende modeller...

Simon

B&O, ProAc, Rega & Sonos

Atlas
Til top Vis Asklepios's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asklepios

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

hmm ok.

Kan du fortælle mig lidt mere om din holdning til audiovector ?

Jeg synes det er fremragende højttalere men vil som bare kigge mig lidt rundt.

Har jo snakket med nogle om min oplevelsen af Mi3 avandtgarde og ingen er enige.
Nu har jeg jo også siddet og lyttet m3 standard i 10 år. Er ikke sådan en der gider rode med og bytte udstyr. Siger mig intet skal bare have et sæt højttalere der spiller bedre, på alle punkter, end mine gamle.

Vil stadig meget gerne høre fra nogen der har hørt Mi3 Arreté + Dynaudio Contour 3.4

Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2007
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft avantgarde arrate. Den har klart mange kvaliteter, men også mange mindre goe. I starten var jeg meget imponeret, stor lyd, med stram bas, skarp mellemtone og luftig diskant.

Den store ulembe ved avantgarden og arrate modellerne er deres diskant, den stikker simpelthen af og det gør lydbilledet til tider anstrengene. Jeg har endda varmt klingende udstyr spændt foran. Jeg ville klart gå efter signature modellen hvis du vælger AV. Ungå deres skærende ''fantastiske'' diskant.

Grunden til at du måske bedre ku li den gamle m3, er fordi at den total overpumpede øvre bas/nedre mellemtone, er med til at skabe et billede af lyden som ikke passer. Prøv at spil noget klassisk musik, mahler fx og de falder total igennem. De kan ikke håndtere meget andet end rock og heavy efter min mening. Det spilder de også fint nok, men så heller ikke mere.

Til top Vis Michaelmollerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michaelmollerup

FSBB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft Audiovector en del år, senest en Audiovector M3 signature, som nu er solgt. Signature og Avantgarde modellerne spiller først godt når de får nogle strømstærke forstærkere, og så synes jeg diskanten er for skarp på de 2 modeller. Jeg har en Musical Fidelity A5, og solgte netop M3 sig. p.g.a. den lidt for skarpe diskant. Jeg prøvede den nye S3 serie. Men det var kun S3 super der var interessant. Signature og avantgarde var for analytiske og kedelige at lytte til, uden så meget krop. Jeg prøvede at lytte til Dynaudio Focus 220 og Dynaudio Contour S1.4. De overgår begge Audiovector S3 serien. Specielt Contour S 1.4 spiller forrygende, og det endte da også med at jeg købte sådan et sæt. Der er masser af bund, og en velopløst diskant begge Dynaudio modeller. Jeg har også lyttet til Contour S3.4, men synes ikke den har samme velopløste diskant, som de 2 andre modeller, og bassen er ikke så kraftig. Så jeg vil anbefale du lytter til Dynaudio Focus 220. Se reviews. Jeg tror Contour S1.4 skal have en mere strømstærk forstærker end den du har, for at den lyder godt.

Til top Vis FSBB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FSBB

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

NightRhyme skrev:
hmm ok.

Kan du fortælle mig lidt mere om din holdning til audiovector ?

Jeg synes det er fremragende højttalere men vil som bare kigge mig lidt rundt.

Har jo snakket med nogle om min oplevelsen af Mi3 avandtgarde og ingen er enige.
Nu har jeg jo også siddet og lyttet m3 standard i 10 år. Er ikke sådan en der gider rode med og bytte udstyr. Siger mig intet skal bare have et sæt højttalere der spiller bedre, på alle punkter, end mine gamle.

Vil stadig meget gerne høre fra nogen der har hørt Mi3 Arreté + Dynaudio Contour 3.4

Nu er jeg "branchemedlem" så jeg kan ikke udtale mig rosende og de produkter vi sælger. Så dette er udelukkende for egen person.

Hvis jeg skulle have en gulvhøjttaler udfra Dynaudios program istedet for mine C1'ere ville det  blive 3.4!

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

fejl

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Michaelmollerup skrev:

Jeg har haft avantgarde arrate. Den har klart mange kvaliteter, men også mange mindre goe. I starten var jeg meget imponeret, stor lyd, med stram bas, skarp mellemtone og luftig diskant.

Den store ulembe ved avantgarden og arrate modellerne er deres diskant, den stikker simpelthen af og det gør lydbilledet til tider anstrengene. Jeg har endda varmt klingende udstyr spændt foran. Jeg ville klart gå efter signature modellen hvis du vælger AV. Ungå deres skærende ''fantastiske'' diskant.

Grunden til at du måske bedre ku li den gamle m3, er fordi at den total overpumpede øvre bas/nedre mellemtone, er med til at skabe et billede af lyden som ikke passer. Prøv at spil noget klassisk musik, mahler fx og de falder total igennem. De kan ikke håndtere meget andet end rock og heavy efter min mening. Det spilder de også fint nok, men så heller ikke mere.

Præcis der er en mand der forstår det.

Meget præcis gengivelse af min oplevelse af arreté. Diskanten stikker af fra resten af lydbilledet.

Ja du har nok ret mht. til mine gamle m3 standard. Mellemtone + bas er nok lidt fremhævede men det kan jeg nu egentlig rigtigt godt lide. De skal i hvert fald ikke være så tilbagetrukne som på Arreté.

Du vil altså mene at der er bedre ballance i lyden på signature modellen ? Altså ballance imellem bas, mellemtone og diskant ?

Havde ellers hørt at diskanten på signature kunne have en tendens til at skrige lidt ?

Hvilke højttalere ejer du idag ?

CRC1 skrev:

Nu er jeg "branchemedlem" så jeg kan ikke udtale mig rosende og de produkter vi sælger. Så dette er udelukkende for egen person.

Hvis jeg skulle have en gulvhøjttaler udfra Dynaudios program istedet for mine C1'ere ville det  blive 3.4!

Hmm måske skal jeg have lyttet på noget dynaudio

Kunne CRC1 evt. kommentere på hvor grænsen for mit vedkommende går mht. hvor stor en model fra Dynaudio jeg kan trække med Roksan Caspian mk series 1?

Mvh NR

Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Syntes ikke arraten er tilbageholdende i bunden, tror bare du er vandt til en højttaler, M3, som ikke spiller særlig dybt, men som overfokusere på øvre bas/nedre mellemtone så du får en svampet fed gengivelse. Derfor virker det som om arraten er lidt mere slank i bunden. 

ballance i lydbilledet er det der efter min mening er AV problem. Syntes aldrig det er helt godt, men hvis du vil ha AV så syntes jeg Mi3 signature gør det bedre end både avantgrde og arrate modellen.

Til top Vis Michaelmollerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michaelmollerup

CRC1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jeg kender desværre ikke Roksan, så jeg ved ikke hvor meget strøm den kan levere.

Det er desværre meget generelt med Dynaudio at man skal vælge en strømstærk forstærker til deres højttalere. Deres gulvhøjttalere er mere taknemmelig end standere, men de synger altså bedst hvis de får noget juice!

Michaelmollerup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Glemte at svarer på hva jeg spiller på.

Jeg havde problemet, ligesom alle andre og dig, med at finde en højttaler der kunne det jeg søgte. Men for cirka et halvt år siden solgte jeg mine Avantgarde Aratte LE, vi snakker en højttaler til 47k, og købte mig et par gamle JBL L100 fra omkring 78. Dem har jeg bygget totalt om, nyt kabinet, nyt delefilter osv. Troels gravesen har udviklet modificeringen. Det skal siges de i forvejen spiller fornuftigt.

Jeg har ikke et sekund fortrudt mit salg selvom jeg er gået fra en højttaler til 47000 til en der står mig i omkring 10000. De gamle Jbl enheder kan noget helt specielt, de kan spille musik. Gengivelsen af stemmer, lyden fra en elektrisk guitar, drive, rytme, ballance. De bliver aldrig trættende at høre på.

Idag syntes jeg producenterne går for meget op i at højttalerne skal ligne en million, delefiltrende bliver frosset ned og tøet op, diskanterne når op til 100 khz, WAF, osv.

De glemmer bare at de også skal spille musik. Derfor er det en jungle derude, for selvfølgelig er der bukke mellem fårene der er bare langt i mellem dem.

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2009 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Michaelmollerup skrev:

Syntes ikke arraten er tilbageholdende i bunden, tror bare du er vandt til en højttaler, M3, som ikke spiller særlig dybt, men som overfokusere på øvre bas/nedre mellemtone så du får en svampet fed gengivelse. Derfor virker det som om arraten er lidt mere slank i bunden. 

ballance i lydbilledet er det der efter min mening er AV problem. Syntes aldrig det er helt godt, men hvis du vil ha AV så syntes jeg Mi3 signature gør det bedre end både avantgrde og arrate modellen.

Med mindre Arreté'en spiller dratisk dybere i mellemtone og bas end Mi3 Avandtgarde så synes jeg faktisk de mangler både bund og mellemtone. Det er ligesom om diskanten bliver forstærket for meget i forhold til mellemtone og bas..
De kommer nemt til at lyde "tynde" i lyden. Hvilket jeg ikke kan holde ud.
Synes nu mine gamle spiller ganske dybt. Har dog også i samråd med AV folkene fjernet noget dæmpning ved bassen (en lille kile der sad i bas refleks røret, Det hjalp)

Skal ikke nødvendigvis have audiovector. Vil som sagt gerne have lidt mere luft og åbenhed i lydbilledet. Men lyden skal ikke være tynd og vil ikke chikaneres af en for hidsig diskant

CRC1 skrev:

Jeg kender desværre ikke Roksan, så jeg ved ikke hvor meget strøm den kan levere.

Det er desværre meget generelt med Dynaudio at man skal vælge en strømstærk forstærker til deres højttalere. Deres gulvhøjttalere er mere taknemmelig end standere, men de synger altså bedst hvis de får noget juice!

Nej desværre er Roksan ikke så velkendt i Danmark. Men vil nødig af med den. Den spiller fantastisk.
Kedeligt Dynaudio skal have så meget strøm. Men der er vist ikke andet for end at køre til århus og lytte Dynaudio på min egen amp

sunaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Sun Audio, Aalborg

Bruger siden: 18 Marts 2008
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Roksan forstærkeren er rimeligt strømstærk af en forstærker i sin prisklasse, men er dog stadig en 85w/ch forstærker. Selve kombinationen af Dynaudio + Roksan har jeg ofte set i engelske blade, men har kun hørt det en enkelt gang. Caspian forstærkeren burde kunne trække 3.4 tilfredsstillende.

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Marts 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hej

Vi spiller på AV S3 avantgarde, Primare A30.1 og DVD20(lettere opgraderet).

De nye S3 har fået skruet lidt ned for diskanten(båndet) i forhold til MI3. Og her er ingen skinger diskant eller enhed der "stjæler" billedet

Kun en klar og meget detaljeret top, mellem tonen er.. ja bare i orden, og bas præcis, dynamisk. Vores lytterum er dog ikke verdens bedste, helt
kvadratisk og konen vil ikke have højtalerne så langt fra væggen som jeg vil, så til daglig står de 1 1/2 fod fra væggen, og gider ikke flytte så
meget på dem, så der kan godt til tider være lidt tendens til for meget bas i "sweatspot".

Så jeg mangler ikke bas. Eller nedre mellemtone. Men det er jo også et andet anlæg end dit NightRhyme.

Kunne dog godt forstille mig, (har ikke hørt MI3 Avantgarde) at MI3 er noget for lys i toppen da de fra AV side har skruet ned på S3 modellen i
toppen.

Men vi høre mere musik her hjemme nu efter S3 er kommet indenfor døren end før.

Ang. "kedelig" lyd. så har vi lagt mærke til, at det musik der er indspillet jævnt er afsløret på S3'erne, og det der er godt eller bedre indspillet
lyder bare så meget bedre end på ofte lettere "farvede" højtalere. De lettere farvede skjuler de jævne indspilninger men viser heller ikke hvor
godt musik kan lyde.....

Det er dog ikke altid lige fedt, når en af ynglings musikerens plade lyder knapt så fedt som på andre højtalere.
Kunne være man skulle prøve kun at spille den/dem fra Itunes, deraf lidt dårligere lyd og dermed skjule nogen af unoderne.... flade lidt ud på det
hele....
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

NightRhyme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Tak for dit input.

Jeg synes bestemt også AV's højtt. er gode. Jeg har iøvrigt hørt de nye s3 modeller. Synes desværre ikke de er nær så gode som Mi3'erne. De mangler i endnu højere grad dyb bas men gør sig bedre attack mæssigt end mi3'erne. Tror bestemt også vi har lidt forskellig smag. Er ikke meget for primare. Lidt for analytisk til mig men meget fint grej

Men nu har jeg besluttet at jeg vil høre hvad der er med de Dynaudio sager. Alle i udlandet flipper jo over dem og jeg har aldrig hørt et par.

Uden at starte en længere tråd modtager jeg da gerne andre højttaler anbefalinger. De skal blot kunne høres i Aalborg eller Århus...

BMJ73
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Marts 2009 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Dali Mentor 6 må du ikke glemme at lytte til. Jeg vil umiddelbart vurdere at de vil kunne give dig det du mangler ved AV.

/bmj

Til top Vis BMJ73's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BMJ73

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes