| Forfatter |
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har spurgt i dette forum før og undersøgt de tekniske forklaringer på nettet. Da det mest er på engelsk, er jeg ikke helt med (meget teknisk) En højtaler på eks på eks 8 ohm kan feks. falde helt ned til 2 ohm alt efter hvilke frekvenser musikken har. Så på en forstærker som har 4 el. 8 ohm udtag, skal den sættes til 8 ohm udtaget. Betyder det så at forstærkeren kan klare at højtaleren går fra 8 ohm og ned? og at 4 ohm udtaget går fra 4 ohm og ned. En 8 ohm højtaler går ikke over 8 ohm? Har man så en 6 ohm højtaler bør den så sættes til 8 ohm udtaget da den aldrig går over 6 ohm men kun ned i frekvens? Jeg er forvirret
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sv 88:
Det er sværere at drive en HT med en lavere ohm værdi. Har du HT der med sikkerhed ikke går under 8 ohm, skal du bruge
8 ohm indstillingen på forstærkeren. Har du HT der går under 8 ohm, skal du bruge 4 ohm indstillingen. Bemærk at mange
forstærkere ikke længere har disse indstillinger, som fx. NAD 3020 havde. Bemnærk også at de fleste HT i virkeligheden går
under 8 ohm. Og nogle meget længere ned (Quad ELS elektrostater går fx. ned på 1,6 ohm i diskanten). Sjovt nok kan en
NAD 3020 alligevel sagtens drive netop de HT.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 06 April 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har 4- og 8-ohms tilslutninger, er det sikkert en rørforstærker. Her skal du vælge efter hvad højttalernes impedansen er i den største del af frekvensområdet - eller evt. bare prøve hvad der lyder bedst. Men husk at kombinationen af en højttaler med store udsving i impedansen og en rørforstærker med høj udgangsimpedans (f.eks. SE uden modkobling) giver en meget ulineær frekvensgang.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
fiskerendk Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 21
|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er ikke at drive en enhed med lavere ohm. Det er jo forkert at sige at jo mindre modstand jo sværre er den at drive. Jo lavere ohm jo nemmere er det jo at drive en enhed. fordi der ikke går så meget effekt tabt i modstand. en højtaler burde ikke gå meget under den modstand de er sat til. Modstanden ligger i svingspolen. og den variere lidt efter temperaturen på kobberet.
Du kan til hver en tid sætte en højtalere med større modstand på en forstærker. Men det er ALDRIG godt at gøre det den anden vej. Jo lavere modstand jo tættere er du på kortslutning i højtaleren. Dette kan smadre dine transistore i forstærkeren. Du vil opleve at forstærkeren bliver varmere end normalt. Og kan i værste fald ødelægge transistorene.
Iøvrigt er det sådan at jo lavere ohm jo mere effekt hiver du ud af din forstærker. I teori vil du kunne hive dobbelt så meget effekt ud af samme forstærker med den halve ohm. I praksis der resultatet dog lidt anderledes ud. Men en forstærker på 2x100ohm i 8 ohm vil teoretisk kunne levere 2x200w i 4ohm.
Så NEJ sæt aldrig lavere ohm på udgangen end hvad den er designet til. Da der er stor sandsynlighed for at udgangstrinnet bliver ødelagt. Dette er selvf. værst ved fuld power på forstærkeren. Jo mindre effekt du levere jo større er sandsynligheden for at forstærkeren klare den mindre modstand.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 06:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
fiskerendk skrev:
|
Problemet er ikke at drive en enhed med lavere ohm. Det er jo forkert at sige at jo mindre modstand jo sværre er den at drive. Jo lavere ohm jo nemmere er det jo at drive en enhed. fordi der ikke går så meget effekt tabt i modstand. en højtaler burde ikke gå meget under den modstand de er sat til. Modstanden ligger i svingspolen. og den variere lidt efter temperaturen på kobberet.
Du kan til hver en tid sætte en højtalere med større modstand på en forstærker. Men det er ALDRIG godt at gøre det den anden vej. Jo lavere modstand jo tættere er du på kortslutning i højtaleren. Dette kan smadre dine transistore i forstærkeren. Du vil opleve at forstærkeren bliver varmere end normalt. Og kan i værste fald ødelægge transistorene.
|
|
|
Nej det er ikke forkert, at mindre modstand (eller rettere lavere impedans) er sværere at drive for forstærkeren. Forstærkeren driver højttaleren ved at lave en spænding (Volt) på sine udgangsterminaler, og jo lavere impedans (Ohm) i højttaleren, jo mere strøm (Ampere) skal forstærkeren levere, det er Ohms lov: Volt = Ohm x Ampere. Spændingen er konstant, så bliver der færre Ohm, så skal der flere Ampere til for at ligningen går op.
En fornuftig transistorforstærker er beskyttet mod overbelastning som følge af en højttaler med lav impedans, så du kan med stor sandsynlighed ikke gøre noget galt. En højttaler med en helt vanvittig impedanskurve kan imidlertid godt bevirke at forstærkerens sikringskredsløb trigges, så forstærkeren slår fra på et uventet tidspunkt.
Og som en anden også nævner, der kan være en lille forskel i udgangsfiltrerets (eller -trafoens, i tilfælde af en rørforstærker) opførsel - hvilket kan være den væsentligste årsag til at der overhovedet er forskellige terminaler. Men det bevirker ikke nogen risiko, her er det "blot" lyden der påvirkes, feks. i form af afrulning i diskanten, som typisk vil være tilfældet hvis du sætter en meget lav impedans højttaler til en klasse-D forstærker. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
fiskerendk Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
musifix skrev:
fiskerendk skrev:
|
|
|
|
Nej det er ikke forkert, at mindre modstand (eller rettere lavere impedans) er sværere at drive for forstærkeren. Forstærkeren driver højttaleren ved at lave en spænding (Volt) på sine udgangsterminaler, og jo lavere impedans (Ohm) i højttaleren, jo mere strøm (Ampere) skal forstærkeren levere, det er Ohms lov: Volt = Ohm x Ampere. Spændingen er konstant, så bliver der færre Ohm, så skal der flere Ampere til for at ligningen går op.
En fornuftig transistorforstærker er beskyttet mod overbelastning som følge af en højttaler med lav impedans, så du kan med stor sandsynlighed ikke gøre noget galt. En højttaler med en helt vanvittig impedanskurve kan imidlertid godt bevirke at forstærkerens sikringskredsløb trigges, så forstærkeren slår fra på et uventet tidspunkt.
Og som en anden også nævner, der kan være en lille forskel i udgangsfiltrerets (eller -trafoens, i tilfælde af en rørforstærker) opførsel - hvilket kan være den væsentligste årsag til at der overhovedet er forskellige terminaler. Men det bevirker ikke nogen risiko, her er det "blot" lyden der påvirkes, feks. i form af afrulning i diskanten, som typisk vil være tilfældet hvis du sætter en meget lav impedans højttaler til en klasse-D forstærker.
|
|
|
Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden her.
Vi er enige om at lavere impedens (Ohm) giver et højere strømforbrug (Ampere). Dette er jo også grundet af at enheden er tættere på kortslutning og derved trækker alt hvad den kan. Og det er jo netop ampere der belaster transistorne.
Tilgengæld for du også den dobbelte effekt til enheden. Og derved bliver ampere forbruget jo også fordoblet. Ved halv effekt på 4 ohm vil forstærkeren yde det samme som fuld effekt på 8 ohm og vil have samme strømforbrug. Som belaster transisterne ligemeget, rent effekt mæssigt.
Jeg har de sidste par år lavet adskillige effekt og bil forstærkere hvor udgangstrinnet er røget fordi der er blevet tilsluttet dobbelt svingspole enheder i paralel ned til 2ohm ( paralel ).
Dette tæller bla. Yamaha (især), Kenwood, Sony, mm. Selvf. er der mange forstærkere idag der har overbelastnings sikring og beskytter transistorene. Men der er mange af de gamle drenge der ik har disse sikrings tiltag. Og det er dem der går. Vi snakker her f.eks. Yamaha M2.
Klasse D forstærkere kan som oftest også klarer impedens.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig - når udgangsforstærkeren laver samme spænding (og det gør den, for det er sådan den virker), så vil en lavere impedans bevirke at der trækkes større strøm i udgangstransistorerne.
Den effekt der afsættes i højttaleren vil være større, men det vil effekten afsat i udgangstrinnet også. Det medfører generelt varme, som kan være ok hvis bare varmen kan slippe væk. Men det kan være katastrofalt hvis strøm/spænding overskrider transistorens safe operating area - så går det nemlig meget hurtigt. Og der kan du have ret i at - nok især ældre - forstærkere kan have lidt for sløve sikringskredsløb. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
fiskerendk Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det er også derfor jeg mener at det er forkert at sige at det er sværre at drive en lav impedens enhed. Netop fordi det kræver jo samme mængde strøm (ampere). for at lave den samme effekt. Tilgengæld vil du ha mulighed får at få mere effekt end hvad den kan levere ved 8ohm. Derfor vil jeg mene de er nemmere at drive.
Bundlinien: Effekt = Effekt. 300W vil belaste forstærkeren det samme ligemeget om det er 2-4-8ohm. Men her er det jo at der vil i (din mening, få tilfælde), (min meming, oftere) vil være risiko for forstærkerens udgangstrin på grund af både varme og nemmere kortslutning som belaster forstærkeren mere.
Så skal vi ik bare blive enige om at vi er uenige om kun én ting og det er hvor stor risiko der er ved at sætte lave impedens enheder end hvad udgangen er designet til.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lavet en Impedans måling af min DIY højttaler her (nederst) Der kan man lidt bedre se hvordan en typisk kurve ser ud for en højttaler og tingene er somregel lidt nemmere at forstå når man ser dem i praksis.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
fiskerendk skrev:
|
Men det er også derfor jeg mener at det er forkert at sige at det er sværre at drive en lav impedens enhed. Netop fordi det kræver jo samme mængde strøm (ampere). for at lave den samme effekt. Tilgengæld vil du ha mulighed får at få mere effekt end hvad den kan levere ved 8ohm. Derfor vil jeg mene de er nemmere at drive.
|
|
|
Det er ikke korrekt. Hvis vi igen ser på ohms lov, siger den at strømmen er lig kvadratroden af effekten divideret med modstanden. Da du vælger at effekten skal være den samme, må det betyde at strømmen bliver højere ved lavere modstand/impedans. Du kan også se det på en anden måde. Du glemmer at spændingen ikke er konstant. Max. spænding er konstant, men signalspændingen kan jo dæmpes med volumenkontrollen, hvilket du jo har gjort, da du vil sammenligne ved samme effekt som du havde ved 8 ohm. Hermed ønsker du at opnå den samme effekt ved lavere spænding, hvilket kræver mere strøm.
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

|
| Sendt: 08 April 2009 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
fiskerendk skrev:
|
|
|
|
Nej, det kræver ikke den samme strøm for at lave effekten. Effekten (P) i en impedans (Z) afhænger af strømmen:
P = Z * I^2 (impedansen gange kvadratet på strømmen)
Hvis P = 100 W og Z=8 Ohm, så skal der løbe 3,54A. Hvis nu Z=4 Ohm, så skal der løbe 5 A for at du afsætter 100 W.
Men - som sagt - en forstærker laver konstant spænding, og skal så bare sørge for at kunne levere den strøm impedansen kræver. Halverer du impedansen, så skal forstærkeren levere den dobbelte strøm (Ohm's lov). Kan den det, så får man også mere effekt ud - dobbelt op, jf. formlen ovenfor. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 03:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at svare på det oprindelige spørgsmål: Den 'sikre' løsning er at bruge 4 Ohm udtaget fra forstærkeren.En højere impedans vil ikke gøre skade i dette tilfælde, bortset fra, at den mulige effekt fra forstærkeren muligvis begrænses.
I teorien leverer en forstærker den dobbelte effekt for hver impedanshalvering - men i praksis sætter faktorer som f.eks. strømforsyningen en grænse. Mange forstærkere har det bedst med en impedans på den lidt høje (sikre) side.
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 09 April 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
For at svare på det oprindelige spørgsmål: Den 'sikre' løsning er at bruge 4 Ohm udtaget fra forstærkeren.En højere impedans vil ikke gøre skade i dette tilfælde, bortset fra, at den mulige effekt fra forstærkeren muligvis begrænses.
I teorien leverer en forstærker den dobbelte effekt for hver impedanshalvering - men i praksis sætter faktorer som f.eks. strømforsyningen en grænse. Mange forstærkere har det bedst med en impedans på den lidt høje (sikre) side.
|
|
|
6 ohms højtalerne i 4 ohms udtag Tak for det. Efter forklaringerne i denne tråd er jeg blevet lidt klogere. For at skære det ud i pap (for mig selv) kan man sige at det er bedre at forstærkeren får modstand altså 4 ohm udtag til 6 ohm højtaler, end at den har for lidt modstand, 8 ohm udtag til 6 ohm højtaler, ikke ?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 04:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præcis!
Men, hvis forskellen ikke er voldsomt stor, vil det i praksis næppe betyde meget. Lyt hellere efter, hvornår der optræder forvrængning. Så skru ned...
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 10 April 2009 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, så fik jeg styr på det tekniske. Det er en 14 w direkte koblet SE rør forstærker og forforstærker, som jeg går og venter på. Den ku spille pænt højt, så det er rigeligt til mig, tror ikke engang den kommer op og støde i det røde felt, men jeg vil hellere gå med livrem og seler og sætte 6 ohms højt. i 4 ohm end presse den for hårdt i 8 ohms udtagene. Selv om jeg ikke spiller teenage højt, så er lydniveauet da der hvor under/ overboerne ved at jeg er hjemme  , der til lagt at jeg gerne hører en CD helt igennem så min nuværende transistorforstærker bliver da varm efter en lille time med pæn volume.
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 30 April 2009 kl. 03:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
| Tak, så fik jeg styr på det tekniske. Det er en 14 w direkte koblet SE rør forstærker og forforstærker, som jeg går og venter på. Den ku spille pænt højt, så det er rigeligt til mig, tror ikke engang den kommer op og støde i det røde felt, men jeg vil hellere gå med livrem og seler og sætte 6 ohms højt. i 4 ohm end presse den for hårdt i 8 ohms udtagene. |
|
|
Du presser ikke en rørforstærker for hårdt ved at tilslutte en 6 ohms højttaler til 8 ohms udtaget. Du giver bare udgangsrøret andre arbejdsbetingelser. Det giver et anderledes forvrængningsspektrum, og enten bedre eller dårligere lyd. Prøv dig frem med andre ord  Venlig hilsen Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 02 Maj 2009 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
fiskerendk skrev:
Bundlinien: Effekt = Effekt. 300W vil belaste forstærkeren det samme ligemeget om det er 2-4-8ohm. Men her er det jo at der vil i (din mening, få tilfælde), (min meming, oftere) vil være risiko for forstærkerens udgangstrin på grund af både varme og nemmere kortslutning som belaster forstærkeren mere.
Så skal vi ik bare blive enige om at vi er uenige om kun én ting og det er hvor stor risiko der er ved at sætte lave impedens enheder end hvad udgangen er designet til.
|
|
|
Effekten er naturligvis den samme. Bliver der afsat 30 W i en 8 Ohms HT bliver der naturligvis også afsat 30 W i en 4 Ohms en af slagsen. Når det bliver svæere at drive en lavimpdedant belastning er det fordi man skal se på forstærkerkonstruktionen. En transistor bliver altså mere "ustabil", vil klippe tidligere og fovrænge mere ved højere strømme, hvorfor det ikke er tilrådigt at anvende en HT med betydeligt lavere impdeans en forstærkeren kan drive.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |