| Forfatter |
|
Nemesis1972 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået købt en rigtig lækker subwoofer, men er ikke rigtigt inde i hvordan man indstiller den.
Er der en der har et par gode ideer ?
Den er sat sammen med Yahama 3900.
MVH
Klaus Andersen
|
| Til top |
|
| |
Nemesis1972 Forum Bruger

|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige lidt info.
Min stue er omkring 42 m2.
Jeg synes ikke at den giver så meget lyd fra sig ved max på det hele 
Skal en sub give lyd fra sig når man fin instiller med den mic der følger med ?
Min sub sagde intet.
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg aldrig prøvet sub'en, men jeg er da overbevist om, at subben skal sige noget når den indstiller sig selv. Der skal jo være noget lyd for mikrofonen at opfange.
Hvordan har du tilsluttet subben? Den skal tilsluttes fra "Sub pre-out" på din receiver og derefetr skal du sætte delefrekvensen på subben så højt som overhovedet muligt. Derefter er det muligt på receiveren at fortælle du har fået sat en sub til og så vil du kunne vælge delefrekvensen på receiveren.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 11 April 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemesis1972 skrev:
Jeg har fået købt en rigtig lækker subwoofer, men er ikke rigtigt inde i hvordan man indstiller den.
Er der en der har et par gode ideer ?
Den er sat sammen med Yahama 3900.
MVH
Klaus Andersen |
|
|
Den medfølgende manual er faktisk en af de bedre. Du er nødt til at have fat i et kalibrereingsværktøj som f.eks. et SPL-meter. Det kan desværre ikke rigtigt lade sig gøre at indstille den optimalt uden. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
Nemesis1972 Forum Bruger

|
| Sendt: 14 April 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker mange gang for jeres indput, må igang med at nærlæse den manual.
Hvor kan man købe en spl meter til billige penge herhjemme ?
MVH
Klaus
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 14 April 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Tape Connection skulle de have dem. Ring til dem imorgen hvis ikke du bor i nærheden og sig det haster, så sender de den med det samme.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 14 April 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan det ikke passe at Lsound sender sådan et SPL meter med subben, går ud fra det er der d har købt den hvis den er købt fra ny af? El. er en Radioshack noget helt andet!? :S... Har selv en SB12-Plus, har bare ikke haft tid til at lege med ordentlig opsætning endnu, jeg fik sådan en radioshack med, troede først det var en RADIO .. ej okay.. men ved altså ik rigtig hvordan man bruger den, men det kan man jo altid læse sig til.... (piissst!!! El. høre fra andre herinde hvordan man bruger sådan en filejs).. :)
Mvh. Chromosome
|
| Til top |
|
| |
Nemesis1972 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er købt fra ny ved Lsound, og der fulgte ikke en radioshack med, den koster 400kr ved siden af.
Men da jeg satte alt på max, var jeg ikke imponeret af effekten, så jeg skal da lige have leget lidt med den inde de 45 dage er gået.
MVH
Klaus
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kontroller stille og roligt at den er tilsluttet korrekt, og at alle kontakter osv. er sat til det de nu skal være sat til. Husk her at kontrollere delefrekvens, fase. Check også at din receiver ikke er sat til laveste output på subwoofer-udgangen.
Kør en test-tone på hele højttalerparken - her kan man også indstille volumen løbende. Du har ikke ubetinget behov for et SPL-meter, kun hvis du vil være sikker på at indstille til sammen volumen for alle højttaere inkl. sub.
En SVS giver MASSER af bas - hvis ikke den gør det og alt er indstillet korrekt, så er der en fejl et eller andet sted.
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har sat min på lidt over halv volumen og har kørt en rumkorrektion på min receiver, der har den sat subben i minus 8-9 db mener jeg. Og den rykker stadig igennem når jeg spiller højt i film og musik. Men skal du ha højere og dybede lyd, skal du nok købe en pb12-NSD el. lign fra SVS... I min stue på ca. 25kvm. er SB12-Plus`en alt rigeligt... Men det er ikke sådan at der er kommet revner i vinduerne osv.. Men buldre det kan den sku, set i forhold til størrelsen, så er jeg meget imponeret.
Mvh. Chromosome
|
| Til top |
|
| |
Nemesis1972 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må igang med at læse manualen igennem til mit nye anlæg.
Købte et Yahama 3900 som skulle være rigeligt til mit behov, har alt film og musik på en highend htpc.
Jeg har ikke fået nogen test lyd ud af den endnu med den mic der følger med anlæget, så skal nok lige have kigget lidt nærmere på den 
Takker for jeres input.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal dog lige nævnes at når man sammenholder SVS' SB med deres PB, så skal der ifølge Lsound pænt mange SB'ere til for at hamle op med deres PB'ere  Tror nok forholdet mellem SB12-Plus og den nye PB12-Plus skulle være forhold 1:12 (ifølge Lsound)
|
| Til top |
|
| |
Nemesis1972 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne være jeg har fået købt den forkerte, synes bare at en Pb12 er en stor sub.
45 Bred
52 Høj
62 Dyb
Men der er plads til den 
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wymax skrev:
Kontroller stille og roligt at den er tilsluttet korrekt, og at alle kontakter osv. er sat til det de nu skal være sat til. Husk her at kontrollere delefrekvens, fase. Check også at din receiver ikke er sat til laveste output på subwoofer-udgangen.
Kør en test-tone på hele højttalerparken - her kan man også indstille volumen løbende. Du har ikke ubetinget behov for et SPL-meter, kun hvis du vil være sikker på at indstille til sammen volumen for alle højttaere inkl. sub.
En SVS giver MASSER af bas - hvis ikke den gør det og alt er indstillet korrekt, så er der en fejl et eller andet sted. |
|
|
Ørets følsomhed i de nederste registre er som regel helt hen i vejret. Man får aldrig indstillet en subwoofer med acceptabel præcision uden måleinstrument. Med SPL-meteret kan man i øvrigt også få udbytte af subwooferens PEQ. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemesis1972 skrev:
| Kunne være jeg har fået købt den forkerte, synes bare at en Pb12 er en stor sub.
45 Bred
52 Høj
62 Dyb
Men der er plads til den  |
|
|
Hvis du mener PB12-NSD, der prismæssigt svarer til SB12-Plus, PB12-Plus koster det dobbelte... Fortrinlig sub - har selv to af den Ja, den er stor, og den er også pænt tung hvis man vil flytte den uden hjælp, men her kommer der virkelig bas ud af den store kube! Fordelen ved det store kabinet er at man ikke behøver tvangsstyre enheden så meget, hvilket giver bedre muligheder for at gøre det "rigtigt".
Jeg skrev sammen med Lsound om netop SB12-Plus til anvendelse sammen med mit stereo (separat ift. hjemmebio), men de anbefalede mig at købe PB12-Plus i stedet, da den også er hurtig, og netop kan spille meget mere bas end SB12-Plus pga. den gode enhed, basrefleks og størrelsen, mens den stadig er hurtig.
Jeg er meget tilfreds med PB12-NSD. Det skal dog siges at jeg var lidt skuffet til at starte med, da jeg også syntes der ikke var så meget gang i den - men det kom der stille og roligt hen ad vejen. Jeg er vel et par hundrede timer henne nu, og vil skyde at omkring 150 timer gik det op for mig at nu var de altså blevet meget bedre! De spiller mere frit nu, de hugger mere. Måske (sandsynligvis) det er det samme med SB12-Plus - men jeg tror stadig at hvis du virkelig vil have bas, så skal du over på PB12-NSD (eller PB12-Plus hvis finanserne tillader det).
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Wymax skrev:
| Kontroller stille og roligt at den er tilsluttet korrekt, og at alle kontakter osv. er sat til det de nu skal være sat til. Husk her at kontrollere delefrekvens, fase. Check også at din receiver ikke er sat til laveste output på subwoofer-udgangen.
En SVS giver MASSER af bas - hvis ikke den gør det og alt er indstillet korrekt, så er der en fejl et eller andet sted. |
|
|
Ørets følsomhed i de nederste registre er som regel helt hen i vejret. Man får aldrig indstillet en subwoofer med acceptabel præcision uden måleinstrument. Med SPL-meteret kan man i øvrigt også få udbytte af subwooferens PEQ. |
|
|
Ingen tvivl - hvis man vil have ens volumen overall skal der en måling til, det fandt jeg også ud af. I sidste ende syntes jeg dog at det var for tamt, så jeg lagde 4-5 dB oveni.
|
| Til top |
|
| |
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ret overbevist om at jeg også vil føle det for lidt med helt samme lydtryk hele vejen rundt!! Subben må meget gerne være dominerende!! Min receiver har sat den ned i -8db efter Audussey korrektionen og kørte den også nogle ekstra db op efterfølgende! Kører nu over halv vol. på subben`s forstærker også, hvor da jeg lavede Audussey`en, var den på 1/3 på skruen.
PEQ`en har jeg heller ikke taget brug i endnu, da jeg ikke har fået taget mig tiden til at sætte mig ordentligt ind i det.. 
Hvor meget har den PEQ egentlig at sige og hvorfor? heh... Dumme spørgsmål er der nok af..
Mvh. Chromosome
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 April 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chromosome skrev:
|
Er ret overbevist om at jeg også vil føle det for lidt med helt samme lydtryk hele vejen rundt!! Subben må meget gerne være dominerende!! Min receiver har sat den ned i -8db efter Audussey korrektionen og kørte den også nogle ekstra db op efterfølgende! Kører nu over halv vol. på subben`s forstærker også, hvor da jeg lavede Audussey`en, var den på 1/3 på skruen. |
|
|
Det kommer vel også an på hvad sub'en skal bruges til... Til musik ville jeg absolut ikke køre den så højt som jeg gør, men til hjemmebio er det fantastisk 
Chromosome skrev:
PEQ`en har jeg heller ikke taget brug i endnu, da jeg ikke har fået taget mig tiden til at sætte mig ordentligt ind i det..
Hvor meget har den PEQ egentlig at sige og hvorfor? heh... Dumme spørgsmål er der nok af.. |
|
|
Hvis ikke allerede du har gjort det bør du i hvert fald læse hvad der står om PEQ på http://www.lsound.no/eng/index.php?side=info&group=240&a mp;subgroup=799&id=3396
Hvor meget den har at sige afhænger stærkt af dit rum, så det er svært at sige hvor stor effekt den kan have - men prøv at lege med det. Send eventuelt en beskrivelse af dit rum og placeringen af sub'en til Lsound - de er vældig flinke til at give råd om hvad der kunne være bedst i din situation.
|
| Til top |
|
| |