Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Staterne (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 30 April 2009 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Ingen dag uden problemer, men det går over igen

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

prøv KT-radio i Kbh....de ved noget om dem.
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Maj 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Det er lidt ærgeligt, men Quader har jo aldrig været særligt nemme at omgås. Men de lyder fantastisk, og det her hører jo nærmest med til at eje dem, så jeg beholder dem helt sikkert.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Maj 2009 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Så er der ikke mere nyt under solen denne gang

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Der er så åbenbart ikke garanti på dem mere?

Der er SVJV kun to steder i Europa, der kan/vil reparere Quad elektrostater:

http://user.tninet.se/~wea635n/mt_audio_design/mt_audio_arch ives/esl_repair_shop.htm
http://www.quad-musik.de/

Skriv en mail til dem om dit problem, og se hvad de skriver.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger en Beomaster 8000  som forstærker, så kunne fejlen måske godt findes der ?

Måske kan du spørge Allan http://www.abaudio.dk/, han må vide hvad fejlen muligvis kan være hvis du ringer til ham. Han kan sikkert også lave ?

Til top Vis TPLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TPLP

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Beomaster til Sub. Tager signalet ud fra Jungson primo ind i Behringer delefilter og herfra videre direkte ind i Beomaster effektdelen og herfra til Beovox MS150. Da jeg skærer af ved 15 hz, skal Beomaster næsten skrues helt op for at det giver noget lyd i Beovox.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Sendt: 03 Maj 2009 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Når panelerne er gået i stykker, så er panelerne gået i stykker.

Quaderne er ret hårdføre, og da du har spillet på dem et stykke tid, er det ikke resten af anlæggets skyld (med mindre forstærkerne, der driver højttalerne, også er gået i stykker? DC?).

Har du tænkt dig at tage kontakt til en af de to Quad-eksperter, jeg gav dig link til?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Jeg er godt nok stået af, må jeg indrømme !

Bruger du beovox ms 150 http://www.beocentral.com/products/bvms150 til signaler under 15 hz, altså som sub til dine quad (giver ingen mening) ?

Virker som en meget mærkelig kombination og hvad skal du med en behringer delfilter ???  Slet ikke godt nok til dine quad højttalere ! Heller ikke beomaster effektdelen !

Køb quad's egne rørforstærkere f.eks http://www.abaudio.dk/index.php?page=quad-ii-forty, mindre kan også gøre det og du får noget af den bedte mellentone og diskant og kan måske supplere med en sub, men ikke nødvændigt hvis du spørger mig.

Forstår ikke dene sætning:

Jeg anvender beomaster som tuner og tager signalet fra forforstærker i beomaster til Jungson Primo

Er jungson primo ikke også en forforstærker ? (http://jungson.dk/primo.htm)

Hvilken effekt bruger du så til dine quad ? 

Også den du bruger til dine beovox ms 150, som du vil have til at spille under 15 hz (meget mærkeligt)

Beringer delfilter er til pa, eller til at lege med. Men ikke til en quad højttaler af den kvalitet,heller ikke beomaster hvis du spørger mig

Nå men held og lykke med dine højttalere !

Mit eneste råd jeg kan give, væk med beomaster, beovox ms 150 og behringer.

Måske behold Jungson primo som forforstærker ?

find en god effekt, måske quad egne forstærkere, dyre men gode og så kører det.

Måske en seperat sub, hvis du ikke kan undvære, men af en god kvalitet. Men tror godt du kan undvære det når du har fået en god forstærker til dine quad.

Held og lykke med det !!!

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

TPLP: Jeg kører følgende signaler:
CD -> Jungson Primo -> Jungson Duro -> Quad (den rene signalvej) herudover
CD -> Jungson Primo -> Behringer -> Beomaster effekt -> Beovox MS150

Det fungerer fint, idet beovox lægger en bund på quaderne uden at de 'høres'.

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Selv en meget dårlig sub ville kunne give en bedre bund, end en beovox MS 150 og hvis du skærer ved 15 HZ, så giver det ikke nogen mening da den ikke kan gengive noget under 15 HZ. Hvis der er noget tilbage, er det dæmpet så meget at du skal skruge meget højt op for din forstærker til beovox MS 150. Det giver ikke nogen mening at gøre det på den måde.

TPLP: Jeg kører følgende signaler:
CD -> Jungson Primo -> Behringer -> Beomaster effekt -> Beovox MS150

Ok så forstår jeg bedre dine signaler, men stadig slet den sidste: CD -> Jungson Primo -> Behringer -> Beomaster effekt -> Beovox MS150 og køb en sub istedet, hvis du mener du ikke kan undvære.

Jungson er meget bedre end beomaster, så det er godt du ikke bruger beomaster til quad. Men hvor gode jungson er til quad, aner jeg faktisk ikke. Men der kan man spørge en dansk forhandler om quad og forstærkere og måske har de også noget hjemme til at lave dine quad, så du ikke behøver at få tilsendt fra f.eks Tyskland. Måske er det ikke dyere og du kan måske få noget vejledning fra den danske forhandler med at samle og garanti.

KTradio har quad og Allan fra abaudio har quad, men der er sikkert også flere. Jeg ville ringe til dem først, koster bare 5 min af din tid at blive bare lidt klogere ved at ringe. Så kan man altid skrive til en i udlandet bagefter om at sende reservedele, hvis man føler sig sikker på at man selv kan lave det.

Dine quad går "helt" ned til 30 HZ http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/720/index5.html

Så jeg ville bare en god rørforstærker fra Quad, så skal du høre dem spille.

En god sub der kan gengive til 20 HZ rent, er en sub der går rigtigt dybt !

De fleste kan høre fra ca 20 hz til måske 18000 hz (måske), så at dele ved 15 HZ giver ingen mening.

Hvis du hører en højttaler der går effektivt ned til 20 HZ, så er der virkelig bas der sparker røv. Meget pa højttalere til concerter eller andet, går måske ikke engang ned til 30 HZ, selvom det lyder højt og dybt i bassen. En cdafspiller gengiver normalt fra 20 hz til 20000 hz.

Nå men held og lykke med det, det skal nok blive godt igen.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

TPLP: Tak for dit input. Det er da et faktum at en Velodyne DD-18 står på min liste, men i denne sæson har jeg både anskaffet Quad og Jungson, derfor den eksta tjans til b&o. Måske til næste sæson, måske. Som du rigtigt skriver er der ikke meget signal i beovox under 15 hz, men afskæring er jo gradvis, så det er en metode til at slukke for signaler meget over 30 hz, og ja, beomasteren står på fuld volumen, men det giver alt i alt et godt resultat. Jeg kan jo regulere lydstyrke og deling på subben og det er da bedre end ingenting.

Hørte fra Kent, usa. Han mener mine quader er små 10 år gamle, og bygget i UK baseret på serienumre.

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Volodyne DD-18 er en rigtig god sub, om den er god til en QUAD ved jeg dog ikke. Men den har en sms-1 indbygget så man kan tilpasse subben til det lokale man har med den medfølgende målemikrofon. Så det er svært at få en meget bedre sub, men man skal nok passe på med niveauet, så det ikke ender i bas det hele. Nå men det bliver nok ikke noget problem, når man har brugt den et par gange.

Med subsonic filters skulle en velodyne DD-18 kunne gå helt ned på 15 HZ, hvis du vel og mærke har en optagelse der er optaget til at kunne gengive helt så dybt ???   (http://www.stereophile.com/subwoofers/604velodyne/)  Måske du kan finde noget kirkeorgelmusik, der enda går lidt dybere som er optaget med en afspiller der kan gengive det.

Så er det bare jeg mener at en beovox nok aldrig vil kunne gengive noget under 30 HZ, uden det er meget dæmpet og under 15 HZ slet ingen ting. Selvom du har et filter på behringer, så er det nok ikke under 15 HZ du hører, selvom du skruger meget op (tvivler meget). Findes ike særlig mange subwoofer der gengiver særlig godt under 20 HZ uden det er dæmpet meget, men det er også meget dybt og ikke altid rart at høre. Hvis du som musiker spiller højt i et studie og højttlerene kan gengive det.

Men en velydyne kan gå meget dybt og hvis du kan finde nogle optagelser der går ned omkring de 15 - 20 HZ, vil du virkelig høre meget dyb bas, hvor alt vil ryste i dit lokale med høj volumen !

Man kan typisk kun høre til 20 HZ, så det giver ingen mening at gengive under 15 HZ og dog, for man kan godt fornemme lydtrykket. Men al lyd med Svingninger under 20 Hz kaldes infralyd og kan ikke høres og over 20000 HZ ultralyd og kan heller ikke høres.

Hvis du har en optagelse af f. eks kirkeorgelmusik der går meget dybt, omkring de 15 HZ måske. Vil du få det dårligt hvis man bare skruger op og du skal måske brække dig, eller du bliver dårlig ved meget høje lydtryk.

Nogle studier har højttalere der kan gengive meget lave toner, men hvis man spiller længe og højt bare ved omkring de 20 HZ eller lidt lavere, kan man godt blive dårlig eller få brækfonemmelser.  Ved 15 HZ eller under og højt lydtryk , skal jeg ikke være i nærheden !!!

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Der findes ikke mange musik-CD´er, der indeholder frekvenser under 30 Hz og de relative få der findes kan f.eks. være indspilninger med synthesizer. Således er de dybeste grundtoner fra en kontrabas: 40 Hz eller fra et orgel (typisk): 32 Hz. Bruges subwooferen sammen med film, f.eks. i et surround system, kan endnu dybere frekvenser forekomme i form af lydeffekter. Det skal samtidig bemærkes at ørets følsomhed ved lave frekvenser er meget ringe, - der skal faktisk ca. 90 dB lydtryk til, før vi kan opfatte frekvensen 20 Hz. Noget andet er så, at man kan føle disse lave frekvenser som vibrationer med hele kroppen. Mange af disse vibrationer kan forplante sig i rummet og sætte væg- og gulvflader, andre genstande og ikke mindst højttalerkabinettet i uønskede svingninger, hvilket alt sammen  bidrager med en hørbar forvrængning af lyden.

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Maj 2009 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

De krav du sætter til en beovox, at den skal gengive under 15 HZ, er bare umuligt. For at sammenligne ved bare 30 HZ.

Sætter man et krav på ca. 100 dB ved 30 Hz i et rum på 25 m2 siger beregninger, at driveren skal flytte 685 kubikcentimeter luft, svarende til hvad en 12” driver kan præstere med et membranudsving på 1,3 cm (+/- 6,5 mm). Benytter man i stedet fire 15” drivere, kræves der kun et  membranudsving på 2 mm (+/- 1 mm), hvilket må siges at være et noget mere rimeligt krav, blot efterlader det problemet med fire 15” drivere og dertil hørende kabinet vil fylde temmelig meget i et rum på 25 m2

Dette er ved 30 HZ, der er way langt ned til 15 HZ. Har duen subwoofer der gngiver 20 HZ ved 100 db, så har du en rigtig rigtig god subwoofer. Men det er ikke altid behagligt at høre de dybe toner, slet ikke meget højt !!!

Subwooferens dynamiske område
Ørets lave følsomhed ved lave frekvenser sætter en væsentlig begrænsning for det dynamiske område. Ørets dynamiske område: Blåt felt

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du læser denne test, så er det testet med en velodyne DD - 18 med en QUAD 989.

http://www.stereophile.com/subwoofers/604velodyne/

http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/720/

Lidt af testen:

The System Response screen displays a frequency graph like one you might see in a spectrum analyzer, and automatically begins the 20-200Hz sweep signal. Initially, with the subwoofer at "0" volume, this showed my Quad ESL-989 speakers' audio output curve, rolled off below 80Hz (fig.1). Gradually increasing the subwoofer's volume allowed me to precisely match the DD-18's output level to the Quads' (fig.2).  I det tilfælde er det netop QUAD 989 med en Velodyne DD- 18.

Syntes måske det var intressandt for dig at læse, så du kan se hvad du kan få ud af dine QUAD i kombinationmed en Velodyne DD-18 sub. For QUAD højttalere er virkelig gode højttalere. Ville dog selv have brugt en rørforstærkere på QUAD højttalerne, men du har da gode forstærkere. Hvis muligt så prøv at låne en QUAD rørforstærker til dine QUAD højttale, så du kan høre dem med en rørforstærker hvis muligt. Ellers er dine forstærker af en god kvalitet, så det er ikke strengt nødvendigt. Selvom jeg må sige at jeg ikke har hørt den model du har så er der ikke nogen tvivl om at Jugson i den dyre ende er god kvalitet !

Held og lykke med at få dine QUAD lavet.

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

TPLP: Tak for linksene, tests er altid brugbare.

Grunden til at jeg holder mig til transistorer er egentlig at jeg er bange for at Quadernes fine transient respons skal lide under 'langsomme' rør -men det kan være jeg bare er fordomsfuld der.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes