Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Impedans problem. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hvad sker der hvis man tilslutter højtalere med en impedans på 6 Ohm til en mulig fremtidig receiver der iflg. specifikationerne kun kan klare 8 Ohm?

Jeg synes at huske, at der var store advarsler på forrige receivere om at være omhyggelig med at indstille impedans korrekt, da højtalerne åbenbart kunne tage skade, hvis det var indstillet forkert.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

Doppler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere stillet et spøgsmål, hvor der i tråden måske også er et svar du kan bruge ?

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=73727&K W=Doppler

Til top Vis Doppler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Doppler

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Der sker intet så længe du husker at skrue ned hvis forstærkeren begynder at forvrænge.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:
Hvad sker der hvis man tilslutter højtalere med en impedans på 6 Ohm til en mulig fremtidig receiver der iflg. specifikationerne kun kan klare 8 Ohm?

Der sker normalt ikke noget som helst - men du kan da altid holde en finger på kassen, og mærke efter om den skulel blive unormalt varm ..

(jep - der har været en "temmeligt forvirret" tråd om cirka det samme)

kaizer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Tak for det.

Jeg var bare bekymret for om jeg overhovedet kunne få det til at spille sammen, men det lader jo til at det kan lade sig gøre.

Men når i taler om at forvrænge og øget varmeudvikling fre receiveren, betyder det så at der er overhængende stor risiko for, at jeg ikke kan se film ved samme lydniveau som før?!

Det er ikke fordi jeg spiller på "biografniveau"; det er mit setup for lille til, og jeg ville nok også blive træt af det i længden. Jeg har målt lydstyrken til at peake ved ca. 90 db, men det er nok primært subwooferen der får den der op.

Til top Vis kaizer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaizer

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Maj 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

kaizer skrev:
Tak for det.

Jeg var bare bekymret for om jeg overhovedet kunne få det til at spille sammen, men det lader jo til at det kan lade sig gøre.

Men når i taler om at forvrænge og øget varmeudvikling fre receiveren, betyder det så at der er overhængende stor risiko for, at jeg ikke kan se film ved samme lydniveau som før?!

Jeg har til dato ikke oplevet en forstærker der ikke kunne spille med en såkaldt 6 Ohms højttaler - når der skrives forvrængning / unormal varme - skal det kun tages som en ting du bør være opmærksom på ...   Det er nok ret logisk at man bør skrue ned, hvis lyden forvrænger ;)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes