| Forfatter |
|
Nikk3-Cv Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor kan du Lide/ ikke lide meget bas?
fatter ikk selv hvorfor jeg vil ha meget bas... ting falder jo bare på gulvet på mit diskoteks værelse...
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv foretrækker jeg en "god veldefineret realistisk bas" fremfor MEGET bas.
Måske grunden til at du foretrækker MEGET bas er din alder, din musik, eller for mange koncerter! Det plejer dog at være noget man vokser fra. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg hælder lidt mod at man hellere må have en smule for lidt bas, fremfor for meget bas
Jeg synes lidt for meget bas laver større unoder end lidt for lidt bas
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden tvivl, bas kan lyde godt, og med store membraner man man jo også mærke den, og så går det jo fra at kunne høres til også at kunne mærkes, det er jo en ekstra dimension/ekstra sans, men får med ind over, det gør det mere liv-agtigt.
Som janils siger, er jeg enig i. Jeg vil hellere have en lækker bas gengivelse frem for en høj basgengivelse. Det har så noget at gøre med at jeg ønsker på mit anlæg at lytte til musikken som musikken er lagt ned på CDen/LPen . Ikke booste bunden, for så fjerner man hvad udgiveren ville, og man har jo i teorien lavet en ny mixing af lyden.
Martin __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
bas lyder godt .. og den skal være der .. men hvad opfatter folk som bass???.. jeg vil heller have en smule for lidt en for meget men det skal være en naturlig bas gengivelse.. men desværre er der ikke mange højtaler der kan spille det ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
|
Uden tvivl, bas kan lyde godt, og med store membraner man man jo også mærke den, og så går det jo fra at kunne høres til også at kunne mærkes, det er jo en ekstra dimension/ekstra sans, men får med ind over, det gør det mere liv-agtigt.
Som janils siger, er jeg enig i. Jeg vil hellere have en lækker bas gengivelse frem for en høj basgengivelse. Det har så noget at gøre med at jeg ønsker på mit anlæg at lytte til musikken som musikken er lagt ned på CDen/LPen . Ikke booste bunden, for så fjerner man hvad udgiveren ville, og man har jo i teorien lavet en ny mixing af lyden.
Martin
|
|
|
Enig, som udgangspunkt skal man tilstræbe en relativ jævn frekvenskurve, så det lyder som producenten ønsker. Herved er der ikke noget, der dominerer så meget at detaljerne skjules.
Dog mener jeg, at specielt på små højtalere, der ikke kan spille de dybeste tone, har man glæde af et betydeligt løft i bassen for at få fylde nok. Dette er naturligvis på bekostning af lidt detaljer.
Nogle numre er desværre stortset mikset til at spille på ringe anlæg. Her er bassen meget lys og rimelig kraftig, dette er specielt en ærgelig oplevelse ligeefter man har lyttet til noget afdæmpet, men meget dyb bas.
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
M.M.M. skrev:
|
Martin
|
|
|
Enig, som udgangspunkt skal man tilstræbe en relativ jævn frekvenskurve, så det lyder som producenten ønsker. Herved er der ikke noget, der dominerer så meget at detaljerne skjules.
Dog mener jeg, at specielt på små højtalere, der ikke kan spille de dybeste tone, har man glæde af et betydeligt løft i bassen for at få fylde nok. Dette er naturligvis på bekostning af lidt detaljer.
Nogle numre er desværre stortset mikset til at spille på ringe anlæg. Her er bassen meget lys og rimelig kraftig, dette er specielt en ærgelig oplevelse ligeefter man har lyttet til noget afdæmpet, men meget dyb bas.
|
|
|
Det er rigtigt, at små højttalere der ikke af naturligt omstændigheder kan spille "dybt nok" må tilføres med noget EQ i udvalte områder, og det tager på detaljerne. så kan man måske diskuterer med sig selv om højttaleren er købt for lille.
Kan kan jo også gå i en helt anden retning, for hvordan skal bas lyde?
Hvad er bas?
For at pånå den helt rigtige mening med bas, skal man så have store membraner, for at få den luftflyttende del med?
Jeg siger ikke at kompakthøjttalere ikke kan gengive bas, men der gemmer sig jo en helt masse information i bassignalet som jo bliver væk i en lille højttaler.
Og hvad skal et optimalt bassystem være i stand til?? (hvis man spørger en kræsen lyttere)?
Det var lige nogle spørgsmål der opstod i mit hoved... håber det er ok...  
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
lyt til en kontrabas så høre man hvordan en bas skal lyde, el bas er en farved lyd man kan fikse på
|
| Til top |
|
| |
Denzel4u Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant spørgsmål, har selv arbejdet en del med at få en tilfredsstillende basgengivelse i
mit system. Jeg kom frem til at et bassystem kom til at bestå af en hovedhøjttaler og en subwoofer i hver side. For mig skal en basenhed kunne gengive lineært til 18Hz med fuldt
niveau, uden forvrængning og med nok membranareal til at få luften til
at vibrere. Dertil skal bassystemet selvfølgeligt også være til at integrere med resten af anlægget.
Efter forsøg med en del subwoofere, måtte jeg konkludere at rigtig bas for mig, betyder store enheder, næsten jo større jo bedre med forbehold for kvaliteten. Jeg har nu et par 21" subwoofere, fordi jeg ikke har hørt den fysiske dimension af bas gengivet tilfredsstillende over mindre enheder (har prøvet med 12" og nedefter). Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre,
jeg har blot ikke hørt det i mit lytterum.
En fordel ved en at lade en subwoofer tage sig af bassen er, ifølge min erfarignger, at gengivelsen fra hovedhøjttalerne med stor sandsynlighed bedre når den slipper for at gengive de helt dybe toner.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
21 " det er da en stor en .. hvor stort er dit kabinet .. til den
jeg bruger selv 2* 15" pr side .. det er desvæære ikke helt nok .. kan ikke beslutte mig for om jeg skal forsøge med 4*15 eller 4*18" pr side .. jeg vil gerne opnå et lydtryk på max 95 db på 4 meter afstand.
25 hz er dybt nok til mig man kan næsten ikke høre dyber toner ..
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
| lyt til en kontrabas så høre man hvordan en bas skal lyde, el bas er en farved lyd man kan fikse på |
|
|
Det kan godt være jeg ikke lige forstår, eller det gør jeg ikke. Elbas= farvet lyd man kan fikse på?
Kontrabas er jo bare et af mange instrumenter der kan komme ud af en basmembran. Nu er det sådanne jeg nok aldrig vil sammensætte en kontrabas med et op-tempo rocknummer. Det er helt rigtig at når man har en el-bas, hvor al lyd, der bruges fra den er igennem pickupperne ( i kontrabassen tager man lyden fra kabinettet). Så skal den jo forstærkes af et baggear, som jo.. faver lyden, men med en kontrabas er man jo også stadig nød til at mic op for at bruge den til en indspilning. Alle kanaler man indspiller skal jo igennem et softwere og rettes til.... så når alt kommer til alt har begge typer basser nok haft samme antal led i kæden. Så er det bare lige hvad man lytter til
Det her er sagt i al respekt nhj4, jeg nyder selv kontrabas rigtig meget! 
|
| Til top |
|
| |
Denzel4u Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine kabinetterr er kun på 110 liter, men jeg bruger et digitalt delefilter med aktiv korrektion af enhederne, for at sørge for den går linieært ned til de 18Hz. Men 4x18 lyder bestemt også som en potent bassektion. Hvor langt op skal de så spille? Jeg har haft dem kørende med en tonegenerator på 18Hz, og det kunne bestemt høres og mærkes  Og ret bemærkelsesværdigt, så var tonen stort set ren og ikke behæftet med det væld af overtone rman normalt ellers hører subwoofere gengive hvis de bliver fodret med en 18Hz tone.
|
| Til top |
|
| |
annabassand Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 95
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Kommer fra et setup med to kraftige subwoofere og et sæt hovedhøjtalere. Det hele er netop udskiftet med et sæt nye åben baffel højtalere. Som
hygge-bassist er jeg heg er ret krævende hvad angår bas og har traditionelt haft boosted bassen i mine yngre dage.
I dag sætter jeg dog virkelig, virkelig pris på mine nye højtaleres evne til præcist at gengeive bund, attack og det melodiske fra indspilningerne.
Det er min opfattelse at bassen lyder som det var meningen den skulle lyde ved indspilningerne.
Nu ser jeg klart ulempen ved at have været gået på kompromis ved at booste bassen med store enheder. Det går simpelthen meget ud over
anslag generelt...
Men bas er godt... den skal bare lyde rigtig ;-)
Anna
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer jo an på hvilket stykke musik man præcist hører. På stille musik kan jeg lidt den præcis og dyb. På mere "gang-i-den-musik" kan meget bas være helt fint. Det kommer nok også lidt an på humøret.
Angående hvordan instrumenter skal lyde synes jeg analogien med en elbas er utroligt dårlig. Som tidligere fritidsmusiker på relativt højt niveau vil jeg mene at vedr. elektriske instrumenter er lyden et endog meget bevidst valg. Som mange herinde går op i kabler går ex. guitarister meget op i hvordan deres pickupper lyder og om det er humbuckers eller single coils - det samme med materialet instrumentet er lavet af og forstærkeren der benyttes. Personligt synes jeg ahorn som materiale og single coil pickupper er vejen frem, det giver en meget "attacket" lyd (det er muligvis derfor jeg ikke har noget problem med kombinationen af denon og b&w? hvilket jeg aldrig har tænkt over før nu). Men det kommer jo meget an på hvad man går efter. Personlig præference eller hvad der ligger på skiven. Jeg går primært efter personlig præference, hvordan kunstneren have tænkt sig det skulle lyde rager mig en høstblomst hvis jeg synes det er bedre på en anden måde __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver det spændende, for jeg kan hører at der også er andre bassister med i forummet... så kan jeg vist også løfte sløret for hvad min tid går med, for det er også med en efterhånden snart gammen basguitar. uha.. ja tiden går.. Det er sjovt for når man spiller på en scene og baggearet drejet godt op i volumen, så er det jo fedt, så er det okay bassen er høj og man kan mærke den. Det er faktisk lidt trist at være musiker på det punkt at man skal leve med relativ dårlig lyd fra en monitor. men sådanne er det jo..
I mit bassystem kommer snart 15" jbl ind tunet til 20Hz *2 mums! ca 240 liter pr sub.. det fylder, men lyder af autoritet!  __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
| Sendt: 06 Maj 2009 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bas hænger jo sammen med rigtig mange ting. Er man til techno, metal og hård rock vil lidt ekstra niveau i bassen som regelt være på plads. Er man til klassisk og "relax"musik, så vil lidt for meget bas vel farve lydbilledet lidt. Nogle folk er til små 2-vejs højttalere hvor andre vil have et grøn koncertanlæg i stuen Hvordan bassen skal være må næsten være op til den enkelte
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror jeg vil dele ved 80hz men jeg er ikke blevet enig med mig selv om det bliver 15 eller 18 .. der er fordele ved dem begge .. hvor jeg vil dele kommer lidt an på den mellem tone jeg finder .. da den jeg har nu desværre ikke giver nok smæk nok.. glemte at nævne det før . det er et dipol setup jeg arbejder på.. skal man sige noget om dipol højtaler .. så er det noget bøvl at få til at spille bare lidt godt .. men når det lykkes , har jeg ikke hørt nogen kabinet højtaler der bare komme tæt på.. på den rigtige side at 100,000 kr .. hvilket filter bruger du ..?? samt forstærker ..det skal være et godt filter hvis det er i stand at gøre den helt linieært ned til de 18 hz 110 liter det er da en del .. lukket ??? hvordan er kabinettet opbygget
Denzel4u skrev:
Mine kabinetterr er kun på 110 liter, men jeg bruger et digitalt delefilter med aktiv korrektion af enhederne, for at sørge for den går linieært ned til de 18Hz. Men 4x18 lyder bestemt også som en potent bassektion. Hvor langt op skal de så spille?
Jeg har haft dem kørende med en tonegenerator på 18Hz, og det kunne bestemt høres og mærkes Og ret bemærkelsesværdigt, så var tonen stort set ren og ikke behæftet med det væld af overtone rman normalt ellers hører subwoofere gengive hvis de bliver fodret med en 18Hz tone.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Denzel4u Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 07:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har aldrig hørt en dipol højttaler, men det skal da prøves engang. Jamo har jo lavet en ret rost dipolhøjttaler som jeg klart skal have hørt på et tidspunkt.
Jeg deler noget højere oppe, jeg eksperimenterer pt. med 150 - 200Hz. Jeg bruger en Holm Acoustics DSPre som forforstærker, den kommer med det hele indbygget. Den er lidt dyr i anskaffelse, men i betragtning af hvad den kan, så synes jeg næsten den bliver billig. Jeg bruger den som delefilter, derefter bruger jeg højttalerkorrektionen til at sørge for at alle enhederne er i fase og til sidst bruger jeg rumkorrektionen til at justere frekvensgangen. Hvis jeg ikke brugte digital korrektion, ville jeg aldrig kunne få den 21" til at spille linieært i det kabinet.
Kabinettet er lukket, opbygget i en sandwich af 26mm Nyatoh hårdtræ og 22mm MDF. Kabinettet er afstivet med en matrixkonstruktion der tager fat i sider, top og bund. Jeg bruger et sæt IcePower ASX2 630W monoblokke til at drive dem. Det er selvbyg og fandt dem inde på KSB markedet. Jeg har sammenlignet dem med med mine Pass Labs 600.5ere der driver hovedhøjttalerne, og de er bestemt ret habile.
Hvad er fordelene/ulemperne ved henholdsvis 15 eller 18"?
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 08:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denzel4u skrev:
Mine kabinetterr er kun på 110 liter, men jeg bruger et digitalt delefilter med aktiv korrektion af enhederne, for at sørge for den går linieært ned til de 18Hz. Men 4x18 lyder bestemt også som en potent bassektion. Hvor langt op skal de så spille?
Jeg har haft dem kørende med en tonegenerator på 18Hz, og det kunne bestemt høres og mærkes Og ret bemærkelsesværdigt, så var tonen stort set ren og ikke behæftet med det væld af overtone rman normalt ellers hører subwoofere gengive hvis de bliver fodret med en 18Hz tone.
|
|
|
Det siges, at man kun kan høre fra 20-20000 Hz, men dette er kun vejledende og varierer garanteret fra person til person. Jeg har også spillet test toner ned til 17-18 Hz og fint kunne høre det. Jeg prøvede også 15 og 10 Hz, det kunne jeg kun maerke, men det kan være det blot er et spørgsmål om lydtryk. Membranerne kørte frem og tilbage, så det var fint til tilspilning.
Jeg opnåde fin dyb bas med 4 stk SS 23W aktive og 8 stk passive. Det er kun 9-10" enheder, men til gengæld med god vandring.
Mit anlæg er dog ikke korrigeret (med DRC) endnu, så jeg ved ikke hvor mange minus dB det spiller ved 20 Hz. Testene lavede jeg udelukkende med WinISD tonegenerator.
|
| Til top |
|
| |
Vinyljesper Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 07 Maj 2009 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja de 20-20000hz er korrekt - Men derfor kan man stadig mærke bassen, det betyder jo også noget. Dog syntes jeg personligt det at kunne mærke bassen mere end i fødderne på gulvet er klamt.
Jeg kan næsten få brækfornemmelser hvis jeg hører et anlæg hvor jeg kan mærke det i maven også.
Selvfølgelig en undtagelse når jeg er på Roskilde Festival om sommeren.. __________________ Vinylsamler og Holfi-lover :)
|
| Til top |
|
| |