Forfatter |
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man nu kører to sæt 4 ohms højttalere på een udgang, så ser forstærkeren jo 2 ohm. Men hvis man så er så heldig at ha' en lækker gammel vintage-sag der har både A og B udgange, og man så kobler et sæt højttalere til hver udgang, og spiller med dem begge samtidig, er det så også en 2 ohm's belastning for forstærkeren?
-Tunghør
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja under normale omstændigheder da forstærkere med 4 "udgange" som regel er koblet sammen 2 og 2 inde i forstærkeren.
Der er stadig kun 2 forstærkere indeni forstærkeren, en højre og en venstre.
Skulle forstærkeren kun belastes med 4 ohm så skulle den være opbygget af 4 forstærkere indeni og det er meget sjældent
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, jeg tænkte godt at når nu det er det samme drivertrin, så er det jo nok også den samme belastning - men var lige nødt til at dobbelttjekke. Øv, men tak for svar
|
Til top |
|
|
edge Branchemedlem

Edge Audio Solutions
Bruger siden: 21 Februar 2009 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1203
|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja jeg har osse tænkt i de baner, da jeg har to sæt JBL L-86 Decade (8 ohm) og en Sansui AU-919 (2x100w 8 ohm), men om den kan trække dem aner jeg ikke.
__________________ Hilsen Flemming
EAS will rise again...
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 22 Maj 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer vist an på om de rent faktisk er 8 ohm, og om de har grimme fasedrej. hvis ellers de opfører sig pænt, så skulle det vel kunne gå? Se dog lige den her tråd: http://audiokarma.org/forums/showthread.php?t=60386 - der er lidt læsning om emnet der
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan måske overveje at koble dem parallelt. Det giver så den dobbelte impedans, forstærkeren bukker ikke under og du udnytte alle fire højtalere. Du har self. stadig samme udgangseffekt.
__________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
Sønnen Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny
Bruger siden: 16 April 2009 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 505
|
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Du kan måske overveje at koble dem parallelt. Det giver så den dobbelte impedans, forstærkeren bukker ikke under og du udnytte alle fire højtalere. Du har self. stadig samme udgangseffekt.
|
|
|
Parallelt giver den halve impedans Seriekobling giver dobbelt impedans Parallekobling for (teoretisk) forstærkeren til at yde det dobbelte Seriekobling for (teoretisk) forstærkeren til at yde det halve
|
Til top |
|
|
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er nogen forstærkere der paralleller indvendig, mens andre seriekobler, forskellen er normalt betinget af producentens tillid til produktets evne til at håndtere, eller ikke håndtere, lave impesdanser.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må vist tjekke diagrammet over forstærkeren der skal trække læsset, når jeg engang kommer til det. Men ellers lyder det jo som om det kan lade sig gøre ved at seriekoble  . Ud over det med at forstærkeren så teoretisk yder det halve (watt går jeg ud fra?) , har det så nogen indflydelse på lyden? Ideen jeg leger med er forøvrigt at stakke de to sæt højttalere, hvis det skulle ha' nogen betydning
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 23 Maj 2009 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sønnen skrev:
KimHRasmussen skrev:
|
|
|
Parallelt giver den halve impedans
Seriekobling giver dobbelt impedans
Parallekobling for (teoretisk) forstærkeren til at yde det dobbelte
Seriekobling for (teoretisk) forstærkeren til at yde det halve

|
|
|
My bad. Selvfølgelig er det omvendt. Der skulle have stået serielt. I øvrigt yder forstærkeren jo ikke mere. Den har jo en konstant max. udgangseffekt uafhængigt af impedans. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|