Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Udskiftning af Dali IV - hvilke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har et anlæg bestående af en gammel NAD 7130 (måske bedre kendt som reciever-udgaven af 3130, mener jeg) og to Dali IV gulvhøjttalere - og det har jeg været godt tilfreds med. Men højtalerne er meget slidte, kantophængene er meget mørnede, og nu er den ene altså begyndt at skratte lidt - og jeg er temmelig sikker på, at det ikke kan betale sig at reparere dem.

Så min plan er at skifte dem ud med nogle andre gulvhøjttalere - men hvilke?. Mit budget er vel max. 2000, men meget gerne mindre, og det betyder selvfølgelig, at jeg kigger på brugte højttalere. Jeg hører mest rock og metal, de skal spille en stue på ca. 40 kvm op, og som sagt var jeg meget tilfreds med mine Dali IV.

Jeg har søgt lidt på forum, og det lyder som om, at Dali 505 ville være et ok valg for mig, og dem har jeg set brugt til omkring 1200 kroner. Er der et bedre valg? Det behøver ikke være Dali, det er bare det, jeg kender bedst.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også se, at der er en hel del Dali 104 til salg - hvordan er de i forhold til IV og 505?

Og hvad med Dali 400? Jeg kan se, at de har kantophæng af gummi i stedet for skum, og det lyder da som en fordel i ældre højttalere...
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Jeg hæfter mig ved at du har haft dine nuværende højttalere i et stykke tid og været glad og tilfreds. Dermed ikke være sagt at du kan finde nye eller bedre højttalere, men at det kan blive en lang eftersøgning.

Jeg ville spørge www.basrep.dk  hvad han skulle have for at reparere dine nuværende højtttalere, som du jo kender lyden i og er glad for. Jeg kender begge dine produkter, NAD 7130 og Dali IV særdeles godt og kan godt forstå du er glad for det setup. Med nye kanter er dine Dali IV som nye.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk spurgt hos Basrep.dk, og han vil have 1300 for at reparere dem. Det har jeg da også overvejet, men er mere tændt på at få noget andet, hvis jeg kan få noget bedre - jeg synes, det er en dyr reparation til et par højttalere, som har kostet 200. At det lige er de Dali IV, jeg har, er mest et tilfælde, da jeg fandt dem billigt for et års tid siden i en genbrugsbutik - sammen med NAD forstærkeren for en 50'er [:)] . Det var faktisk også bare planen, at jeg skulle have det setup, indtil jeg fik råd til noget nyt - men forstærkeren er der ingen grund til at skifte ud, den spiller fint.

Men som sagt, hvis jeg for de samme 1300 kan få nogle andre (og stærkere/bedre) højttalere, som passer godt til min forstærker, så er jeg ikke bange for at prøve noget nyt.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Så vil jeg dels mene at det er en god ide at kigge videre hos Dali, mange af de nye har bevaret en stor del af de gamle dyder og lyder derfor, after min mening, aldeles udmærket. Sammen med den forstærker du har vil det være et godt match.

Dels ville jeg kigge rundt herinde og i den blå  efter nogen Snell, K, E eller J for eksempel. De har mange af de dyder DAli IV har, nemme at trække og stor spilleglæde.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk også kigget på et sæt Dali Concept 6 højttalere, selvom det selvfølgelig er en helt anden prisklasse - men er de også i en helt anden klasse ydelsesmæssigt?

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

#Sund: Ok, tak. Er der flere meninger?

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om man kan tale om en helt anden klasse, idet det jo i stroe traæk må anses for at være en form for efterfølger i både størrelse og pris. Dali IV kostede mellem 995 og 1195, så det er nok nærliggende at den voille koste det samme som Concept 6 i dag. Bastykningen er nogenlunde den samme, dog i en anden konfiguration, men det burde ikke lave radikalt om på lyden.

Så, ja, det vil jeg mene er et udmærket valg. Den holder også længe, din Dali IV har jo en del år på bagen, og den her er så vidt jeg ved med gummikantophæng.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, jeg i første omgang går efter et sæt Dali 400 til ca. 1200.

Tak for hjælpen - og jeg er stadig interesseret i at høre fra andre.

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Ellers kan jeg varmt anbefale XTZ 93 wmt, som fås til 1400kr for et sæt fra ny + fragt på fyndborsen.se

Har selv ejet mange dalier, og deriblandt 400'eren. Vil sige jeg synes bedre om XTZ'erne, og dem kan du få fra ny til ikke ret
mange basøre ekstra.

Synes i hvert fald du skulle kigge lidt på dem og læse lidt reviews på nettet :)

Alternativt burde du nok kigge efter et sæt Dali 450 fremfor 400'eren, da det er en noget dyrere højttaler, men koster ca det
samme på brugtmarkedet..

God jagt :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

mortenstryhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Dali 400 og er super glade for dem. Jeg bruger dem både til stereo og som fronthøjttalere i et surround setup og begge dele er en fornøjelse - jeg har endda undladt en sub, da jeg bor i en gammel (lyt) lejlighed.

Jeg har måttet skifte den ene diskant én gang i de 15-20 år jeg har haft dem.

Til top Vis mortenstryhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenstryhn Besøg mortenstryhn's Websted

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Jamen nu vælter det jo ind med svar

De XTZ lyder da spændende - men jeg kan ikke finde dem på siden. Der er så også det problem, at jeg ikke kan høre dem først...

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

www.fyndborsen.se - så klikker du på XTZ til venstre på siden, og dernæst XTZ Høgtalare

Nej det er rigtigt nok, du er velkommen til at komme til Aars og høre dem, selvom det godt nok er en meget lang køretur ..

Ellers kan du prøve at søge lidt på XTZ her på forummet og se hvor god omtale de får, samt anmeldelser på nettet

XTZ har 3 ugers buy & try, så du kan altid sende dem tilbage hvis du ikke er tilfreds og få pengene tilbage.. mener dog at du
selv skal betale for fragten begge veje

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Det lyder bestemt spændende, det vil jeg se nærmere på - selvom jeg helst vil have gulvhøjttalere.

Ved du, hvordan XTZ 80.1 og 89 er?

Og kan XTZ generelt trækkes af en forholdsvis lille forstærker som min?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Det lyder bestemt spændende, det vil jeg se nærmere på - selvom jeg helst vil have gulvhøjttalere.

Ved du, hvordan XTZ 80.1 og 89 er?

Og kan XTZ generelt trækkes af en forholdsvis lille forstærker som min?

Har ikke hørt hverken 80 eller 89, desværre.. gad godt høre deres bånddiskant..
Tror godt de kan trækkes af en forholdsvis lille NAD ;) men de er ikke bygget til at spille så tingene falder ned fra hylden.
Selv bruger jeg 2x120 seriøse watt, men det er egentlig ikke fordi man mærker der er for mange kræfter til de små kasser.
Kan dog se at Hyl.dk (en bruger her på forum) bruger en Marantz SR5003 til at trække sine 99.26'ere og er yderst tilfreds, så
går stærkt ud fra en NAD stereo forstærker kan trække dem ganske tilfredsstillende :)

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2009 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke, om det er den samme bånddiskant, som bruges i den 99.38, som er testet her på Hifi4all?

Jeg kan se, at i modsætning til deres dyrere gulvhøjttalere, bruger 80.1 og 89 ikke SEAS bas og mellemtone - men det er heller ikke SEAS, der bruges i dine 93 WMT, vel?

*EDIT* Nu er det egentlig et nyt spørgsmål, så jeg har oprettet en ny tråd her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=75338&PN=1& TPN=1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes