Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bi-amp -men 3 terminaler! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Godmorgen Hifi4all, jeg har netop denne lørdag morgen gjort en hurtig handel med en her fra siden. Jeg fik købt et sæt Audiovector Mi3 Super, som jeg er ret tilfredse med. Sagen er, at mine tidligere højttalere var Bi-ampet, men de nye har 3 terminaler bagpå, altså bass, midrange og treble.

Mit spørgsmål er så om jeg bare skal sætte kablerne til treble og bass, og ingenting til midrange. Eller skal jeg forbinde midrange og bass med kortslutningsbøjlerne og samme kabelkonfiguration, eller måske en helt tredje opsætning?

Jeg er lidt forvirret, og vil selvfølgelig gerne have det optimale ud af mine nye højttalere, så lige hjælp er meget værdsat.

Mvh Daniel
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre

TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

Hej Derre,

I et sådan tilfælde vil jeg klart anbefale dig at koble midrange og treble sammen.
Bas er det "hårdeste" for en forstærker at klare, så det er bedre at lade en del af forstærkeren klare det istedet for den både skal klare det hårdeste (Bas) og det andet hårdeste (Midrange) sammen på en "blok" i forstærkeren.

Nu ved jeg ikke hvilken forstærker du bruger. Det er meget forskelligt hvordan de er opbygget, og nogle forstærkere har egentlig ikke bi-amp mulighed. Selvom der sidder et ekstra sæt terminaler.
Det er vigtigt at der i forstærkeren sidder 2 forstærker kredsløb (altså 2 effekt dele). (Nogle producenter snyder lidt med det her, hvor man så "tror" at man har bi-ampet men at effekten kommer samme sted fra)

Jeg håber du kan bruge svarret.

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svar TheAirwalker.

Jeg ville umiddelbart tro at man skulle koble midrange og bas sammen fordi forskellen i frekvens ikke er så stor mellem de to enheder der skal spille, men jeg kan godt forstå dit argument, og det giver god mening. Jeg kører pt med en Denon 2308 surround forstærker i en 5.1 surround opsætning og jeg har netop de to ekstra kanaler til baghøjttalere ledig, som jeg så bruger til bi-amp af fronter til stereolytning.

Jeg vil prøve mig at koble det sammen som du har beskrevet når jeg engang kommer hjem i aften, tak for svar

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Juni 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Du kan jo nemt prøve begge dele og se om der er forskel, men jeg ville også gøre som TheAirwalker foreslår. Eneste argument for at køre diskanten alene er, at hvis mellemtonen er hård ved forstærkeren, er man ret sikker på diskanten ikke bliver forvrænget. (Hvis der er selvstændige effektkredsløb)
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg lige kommet hjem og har indstillet anlæget som i foreslog og prøver at samle min kæbe op fra gulvet mens lyden af Eagles' Hotel California spiller. Det er meget bedre end jeg turde håbe på må jeg indrømme. Mange tak for rådene, jeg vil prøve at spille bassen sammen med midrange i morgen og høre hvordan det lyder, men jeg kan dårligt forestille mig det lyder bedre.

Mvh Derre

Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke umiddelbart kan høre forskel, ville jeg køre med den omtalte konfiguration, for at belaste forstærkeren så ligeligt så muligt på de 2 udgange.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har testet med den anden konfiguration og kunne ikke umiddelbart høre nogen forskel, så jeg har sat kortslutningsbøjlerne som det blev foreslået. Jeg har imidlertid fået mod på at eksperimentere med en effektforstærker, da jeg ofte har hørt at denons effektdele i deres små receivere (jeg kører med en 2308) ikke spiller så godt som en dedikeret effektforstærker. Derfor vil jeg høre om i har nogen forslag til hvilken en jeg kunne prøve. Min denon er opgivet til 100w/kanal og med biamp må det give 200w (opgivet) til fronterne, så jeg tænker at jeg skal have en effektforstærker med den samme effekt. Er det normalt muligt at få lov at låne en effektforstærker hos en forhandler og tage den med hjem og høre hvordan den performer i mit lytterum? Jeg ville nemlig blive slemt skuffet hvis jeg investerede i en effektforstærker og der så næsten ikke var nogen forskel

Mit budget er på ca. 4000 og brugt er absolut en mulighed

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Tillykke med opgraderingen

Normalt kan man godt låne grej med hjem, tit skal man dog lægge et depositum på omkring halvdelen af prisen. Men det
kommer selvfølgelig også an på om man har handlet der før osv. Det eneste sted jeg kategorisk er blevet nægtet at låne
noget er i HifiKlubben, hvilket betyder jeg ikke handler der.
Hvis du skal købe brugt er der faktisk mange der gerne kommer forbi til en lytter, så de kan høre et nyt anlæg og du kan
blive glad for dit køb. Nogle låner endda grej ud selvom de ikke kender folk. Dette kommer dog nok an på hvor seriøs man
selv er og hvad for grej man snakker om.

Effekteforstærkeren behøver ikke være på 200w eller mere. En god effektforstærker vil virke meget kraftigere end de 2
kanaler fra din surroundreceiver. Desuden kan du jo lege lidt med om effekten bare skal trække noget af højttaleren og
surrounden resten.
Jeg vil nok råde dig til at kigge på en klasse-d, da de plejer at være meget neutrale og derfor bør få nogenlunde samme
klang som din Denon.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Juni 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Derre skrev:
. Er det normalt muligt at få lov at låne en effektforstærker hos en forhandler og tage den med hjem og høre hvordan den performer i mit lytterum? Jeg ville nemlig blive slemt skuffet hvis jeg investerede i en effektforstærker og der så næsten ikke var nogen forskel

Mit budget er på ca. 4000 og brugt er absolut en mulighed

At låne hos en forhandler og handle brugt bør ikke fremstå i samme sætning

Jo de fleste vil med glæde give dig mulighed for at afprøve udstyret hjemme (inklusive de fleste HFK butikker) inden evt. handel, så du er sikker på, at det spiller maks.

Brugtkøb kan være lidt af en jungle, men der er flere bud på KSB. Den Parasound 1000 der er til salg har jeg hørt et par gange. den spiller ret så fornuftigt. Om lyden så lige falder i din smag er der kun dig der kan afgøre.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Derre
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende at kombinere mine eksisterende forstærker kanaler med en effektforstærker. Hvordan skulle det sættes op i praksis? Altså jeg skal vel forbinde effektforstærkeren til preout, men som jeg forstår det, vil min receiver så ikke sende signal gennem de eksisterende front kanaler. Tak for rådet om en klasse-d forstærker, det vil jeg kigge efter når det bliver aktuelt. Mit rack vil være tæt pakket hvis jeg køber effektforstærkern så mht varmeudvikling er klasse-d nok også en god ide.

Rysz: Nu nævnte jeg jo ikke muligheden for at låne hos en forhandler og at købe brugt i samme sætning

Men hvis man kan spare penge ved at handle på brugtmarkedet, holder det mig ikke søvnløs om natten, at jeg har lånt noget udstyr af fx hifiklubben. Jeg har lagt en del penge deroppe alligevel gennem tiden. Jeg tror jeg vil tage derop så snart jeg får sommerferie og høre hvad der kan lade sig gøre. Hvis du også har nogle gode ideer til at kombinere min eksisterende receiver med en effektforstærker vil jeg meget gerne høre fra dig.

Mvh Derre

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes