| Forfatter |
|
Flim Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Jeg har i de sidste 7 år boet i lejlighed, men står nu og skal flytte i hus. Min kæreste og jeg har et par små gulvhøjttalere på 40-50 cm i højden, som spiller fint nok til lejligheden, men jeg vil gerne have noget større nåe vi skal flytte. Jeg har dog ikke de store krav, og har derfor kig på et par Dali Concept 6 til den nye stue som er ca. 30-40 m2. Efter en ombygning om ca. 2 år vil jeg også gerne have noget surround, og dertil havde jeg også tænkt mig noget concept samt en surround forstærker/reciever.
Kravene er egentlige at de er billige og at de spiller bedre endd em vi har i forvejen. De skal dog også være "pæne" - dvs ikke nogle store klodser, så får jeg dem aldrig ind i stuen. Fruen synes allerede at disse Concept 6 var store i det, så de skal i hvert fald ikke være større.
Kan I anbefale andre end disse Dali Concept 6, eller er det en fin højttaler til mig? Den skal desuden mest bruges til pop/rock musik.
På forhånd tak.
Edit: Skal lige nævnes at jeg har en gammel Philips forstærker som er 15 år gammel (kan ikke huske modelnummeret lige her). Kan det evt. give problemer?
|
| Til top |
|
| |
santashooter Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 937
|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville måske kigge lidt på ikon 6 serien fra Dali, hvis du vil ud og købe nyt - den er dyrere men lyder også mange gange
bedre.
ang. din phillips forstærker, så er spørgsmålet om den kan trække højtalerne, men tag den med i butikken og prøv det
sammen. idet den er 15 år gammel, ville jeg nok få den renset kontakter og indeni for støv.
når det er gjort, ville du ikke behøve en surroundforstærker før du har fået resten af højtalerne om et par år.
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Flim Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og tak for svar.
Jeg har kigget lidt på de der Ikon 6, og de ser da også fine ud, men også dobbelt så dyre.
De er desuden også lidt større, hvilket i følge fruen heller ikke er til den gode side (100/19/33 kontra 93/20/26).
Jeg har set i hifiklubben at de også har et tilbud kørende med 2 x Concept 6, 2 Concept 1 til bag og en center for 5.000 ( http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/dali _concept_6_hoejttalersystem.htm )
Jeg vil på nuværende tidspunkt ikke op og smide 8.000 for højttalere, så spørgsmålet må mere gå på om der er andre højttalere i 4-5.000 kroners klassen end dem jeg har kigget på?
Tak for idéen omkring forstærkeren. Jeg tager den med i butikken og får dem til at checke at den virker inden et evt. køb.
|
| Til top |
|
| |
NEHusker Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Flim Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm...
Jeg vil nu nok helst købe i en dansk butik, hvor jeg kan komme ned og brokke mig hvis det ikke virker. Det er noget nemmere end at fragte skidtet til Sverige. Men tak for link. Det ser fint ud, og til en ok pris nu hvor den svenske krone er faldet så meget.
Lige pt ligger den stadig til Concept 6, men jeg er stadig åben for forslag :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Juni 2009 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
lige for at fortsætte - hvilken type musik hører du mest, og hvilke krav skal højtalerne dække?
er det mest til fest: højt lydniveau og masser af bas
eller hører du klassisk med en god vin?
da dette ville skabe to vidt forskellige bud på højtalere...
umiddelbart kan jeg godt lide concept serien, den er en god allround højtaler, dvs. hvis du kræver de aller smukkeste
diskanter eller hårdeste jordskælvs basser så er det ikke højtaleren.
men tag forstærkeren med ned til dem, og prøv den på højtalerne - du skal være sikker på, at det også spiller når det
kommer hjem til dig... (et par concept 6 spiller noget bedre, med 60.000 kr. udstyr spændt foran)
mvh.
Søren __________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
Flim Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Søren, og tak for input.
Jeg hører blandet musik som de fleste. Lidt Mark Knopfler eller Tina Dickow til de stille aftener og Rammstein når konen ikke er hjemme. Det skal ikke nødvendigvis kunne spille sindsygt højt, så længe det spiller klart og rent. Dvs jeg står og skal bruge en allround-højttaler som er bedre end de små knallerter vi har derhjemme, og derfor er kravene nok heller ikke særlig høje.
Måske et Concept 2 ville kunne klare det for mig hvis jeg brugte dem som front-højttalere på et stativ eller fik dem op at hænge, eller er 6'eren så meget bedre i og med at den er større?
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
6000JGA Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
altså, det klart at concept 6 spiller lidt bedre end concept 2 gør- det mener jeg i hvert fald.
6'eren er en gulvmodel, det er en større højtaler : større højtaler = større lyd..
bassen i cocept 2'eren ville ikke være lige så dyb som i gulv-modellen.
men alt i alt spiller de meget ens, de har samme enheder.
men ja som de andre siger, lån det med hjem og gi det et lyt..så finder du hurtigt ud af hvad det er du leder efter..
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kan forstå hvis du som "rookie" ikke har lyst til at købe brugt, specielt da du der ikke har garanti, så du skal selv kunne reparerer... men der er selvfølgelig betydelige penge at spare!!! modsat så ville jeg altid foretrække concept 6, simpelthen fordi den spiller med en størrer lyd... og det er hvad concept 2 helt sikkert mangler... concept 2 ville gøre det godt i et lille setup på et værelse på størrelsen 8 - 15 m2 (min egen helt subjektive holdning) og ved større rum skal du simpelthen have en større højtaler!
__________________ Mit setup
|
| Til top |
|
| |
angute Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 145
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du ikke tænkt på at bygge selv?- du kan bygge nogle vældig gode kasser til ikke så mange penge og få en lyd der er svær at finde i butikkerne.
Jeg kører udelukkende på hjemmebyggede bagladehorn med kun een enhed (fuldtone) og jeg synes at sådan noget som Mark Knofler lyder ovenud godt især trommerne på 'money for nothing'.
Ellers lytter jeg til MEGET forskelligt musik, klassisk, country, lidt dansk, instrumentalt, thaimusik, grønlandsk musik, korsang, pop, 60-er, 70-er o.s.v., men IKKE rap, som jeg anser for ikke at være musik, men kun ævl.
Hvis du ikke boede så langt væk, kunne du komme med din forstærker og afprøve den med mine hybridhøjttalere, det kunne være sjovt. Men du er da velkommen til en lyt alligevel. Send en PB hvis det bliver aktuelt.
Jeg har kun 'kørt' med horn de sidste 40 år. Lidt med forladehorn, men mest med bagladehorn.
Hybridhøjttalerne måler ca.60x30x20, så de er meget konevenlige. De kan kun tåle ca. 15 watt, men det er rigeligt, da de er ret effektive, så med en forstærker på 80 watt, skal du bare skrue op til kl.0900, så skal du kunne mundaflæsning og så et spejl, for du kan ikke høre hvad du selv siger.
Nu får jeg nok nogle hug over nakken med alt den ros for mine kasser, men det vil ikke røre mig, for jeg fortæller bare det jeg oplever og kommer med lidt input til en 'ny'.
Mvh.
Jens.
|
| Til top |
|
| |
Hyl.dk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 413
|
| Sendt: 30 Juni 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gør dig selv den tjeneste at hold dig fra concept-serien. Der er langt bedre bud der ude. Den spiller en indelukket og meget kedelig diskant.
Brug en eftermiddag på at besøge de lokale Hifi-pushere i området. De små bikse kan i øjeblikket lave nogle rigtigt gode tilbud og mange vil gerne af med deres demomodeller til en god pris. Hvis du kan komme til at lytte til Acoustic Energy der virkeligt giver lyd for pengene så prøv det.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hyl.dk skrev:
Gør dig selv den tjeneste at hold dig fra concept-serien. Der er langt bedre bud der ude. Den spiller en
indelukket og meget kedelig diskant.Brug en eftermiddag på at besøge de lokale Hifi-pushere i området. De små bikse kan i
øjeblikket lave nogle rigtigt gode tilbud og mange vil gerne af med deres demomodeller til en god pris. Hvis du kan komme til
at lytte til Acoustic Energy der virkeligt giver lyd for pengene så prøv det. |
|
|
Er enig med Hyl.. Concept serien er ikke pengene værd.
Mit bud er dog 2 stativ/reol højttalere og en subwoofer. Så bliver konen sikkert glad.
|
| Til top |
|
| |
Flim Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for de mange indlæg.
Problemet er at jeg ikke har set ret mange højttalere. Jeg har kun været nede i Hifi-Klubben da jeg ikke kender til lokale Hifi-pushere her i Roskilde. Synes jeg har lidt svært ved at google andre butikker, så kender I nogen så kom frisk :-)
Jeg er ikke til selvbyg som tingene er lige nu. Brugt kunne absolut godt være en mulighed. Der får man jo egentlig mere højttaler for pengene.
Jeg er stadig i tvivl om det skal være en gulvhøjttaler eller en på stand - det er nok konen der får lov til at bestemme det. Det lyder dog på alle som om at man får en bedre lyd med en gulvhøjttaler, så det er det vi går efter. De må bare ikke være større end Concept 6'eren - den synes hun er rigelig stor.
Men som rskriver skriver, så er budet også på stativ samt en sub. Findes der noget i den prisklasse jeg er ude efter (omkring 4K). ??
Jeg har desuden set en del brugt som er interessant, men de fleste ligger i Jylland, og jeg vil gerne ud og høre før et evt. køb så vi skal nok holde os omkring Roskilde/Kbh.
Meningen er stadig at der skal indkøbes 2 fronthøjttalere nu, og så om 2 år skal de udvides med en center og 2 baghøjttalere så vi får 5.1 surround.
Dvs lige nu er budgettet 4K til 2 fronthøjttalere. What to buy?
|
| Til top |
|
| |
LilleNørd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 384
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Flim Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
For hulen da...
Efter at have læst nogle andre sider på nettet, så er det ikke ligefrem de bedste anbefalinger de Concept-højttalere får med på vejen. Nu overvejer jeg virkelig at købe noget bedre men brugt, så jeg kan holde mig omkring de 4000,-
Jeg søger i øjeblikket på denne side, dba, gulgratis. Men igen... det er lidt svært at søge når man ikke ved hvad man præcist vil have? Jeg prøver dog til st starte med at søge efter nogle af de mærker som I her har anbefalet. Kan jeg ikke finde nogle omkring Roskilde, ja, så ender det nok med de Concept 6 alligevel. De er jo trods alt stadig bedre end dem vi har __________________ Squeezebox Duet x 2, Radio & Boom med en DS-111
- - - - - - - - - - - - - - -
Monitor Audio RS6
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Flim.
Brugt kan altså virkelig være vejen frem.
Der er feks dette sæt Dali 450: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=121894
for 1300,- får du en højttaler der i mine ører er langt mere forfinet end Concept 6, i alle retninger. Der er rigtig mange 450'ere derude, så man kan altid finde stumper, hvis man skulle komme til at ødelægge noget.
Der er også disse, men dem kender jeg overhovedet ikke, så de kræver i hvert fald et lyt. Heybrook vil jeg dog mene borger for grundlæggende kvaliteter, og altså ikke bare "White-van speakers" De ser i øvrigt ud til at være rimelig neutrale i udseende (med frontstof på). http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=119611
Endnu et sæt meget indretningsvenlige højttalere: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=119805 Til Rammstein løber de dog nok lidt tør for luft.
Jeg bor i øvrigt selv i Roskilde, så giv lyd hvis jeg kan hjælpe med noget.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
Flim Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay:
Jeg ser faktisk at den er nede i 3000,- i den sorte udgave som det skal være - hvis det altså skal være den:
http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=28& amp; amp;product_number=1028511
Kender du evt. til nogle tests af dem, eller sider hvor jeg kan læse lidt mere?
Præsten: Jeg synes ikke at kunne finde specs på Dali 450 (dvs h/b/d). Det er nok det konen er mest ude efter. Men hvis den er nogenlunde matchende Concept kunne det måske også være en mulighed. Det er jo en noget anden pris med de 13-1500,- Og hvis de så samtidig spiller bedre, så er valget vel ikke så svært?
Jeg skal lige huskle at sige tak for tilbuddet om hjælp. Det kan være jeg får brug for det ved et evt. brugtkøb __________________ Squeezebox Duet x 2, Radio & Boom med en DS-111
- - - - - - - - - - - - - - -
Monitor Audio RS6
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 01 Juli 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flim skrev:
|
thuekay:
Jeg ser faktisk at den er nede i 3000,- i den sorte udgave som det skal være - hvis det altså skal være den:
http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=28& amp; amp;product_number=1028511
Kender du evt. til nogle tests af dem, eller sider hvor jeg kan læse lidt mere?
Præsten: Jeg synes ikke at kunne finde specs på Dali 450 (dvs h/b/d). Det er nok det konen er mest ude efter. Men hvis den er nogenlunde matchende Concept kunne det måske også være en mulighed. Det er jo en noget anden pris med de 13-1500,- Og hvis de så samtidig spiller bedre, så er valget vel ikke så svært?
|
|
|
Det er BR5. Den har jeg ikke hørt. Men den spiller nok meget som BR6 som er den jeg linkede til
Du må ind og lytte på den Det er super højttalere Hvis BR5 spiller meget som BR6 (som den nok gør) er det et rigtig godt køb imo __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |