Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 20:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: XTZ 89 sat vs. Tannoy F1 vs. MA BR2? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Madmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at starte op med noget stereo hifi. Jeg har i forvejen et surround setup bestående af en Harman Kardon AVR235 og et KEF 2005.2 højttalersæt. Da jeg er på SU et års tid endnu (og ikke har så meget plads), ville jeg starte beskedent med et sæt reolhøjttalere.

Efter lidt research har jeg fundet nogle interessante højttalere til under 1.500 kr (sådan cirka):

- Eltax Monitor III
- XTZ 89 sat
- Tannoy Mercury F1 (eller Wharfedale Diamond 9.1?)
- Monitor Audio BR2

Jeg regner med at kunne høre Tannoy og Monitor Audio selv, når jeg kommer hjem fra ferie om en uges tid. Men de andre kan jeg desværre ikke komme til at lytte til, så jeg ville høre om I har nogle forslag til hvilke højttalere der vil gøre det bedst?

Det skal som sagt køre på en HK AVR235 (i hvert fald til at begynde med) i et rum på ca. 15 kvm. Jeg er ikke hifi-ekspert, men jeg vil gerne have en højttaler, som kan give en musikalsk oplevelse - så man føler det er lækkert og medrivende (under hensyntagen til det slatne budget naturligvis ).
Til top Vis Madmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madmanden

Madmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Godt så...  Er der da så blot nogen der har hørt XTZ 89 sat?

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Eltax Monitor III - velspillende og musikalske små kasser til prisen. Ikke Hifi-højttalere, men behageligt og
fodtrampsindbydende lyd... 0 lyttetræthed. Er man heldig at falde over dem på tilbud i bilka, føtex e.l. til en plovmand, er der
ikke andet at gøre end at snuppe et sæt.

XTZ 89 - kender ikke denne, men er selv lykkelig ejer af 93'eren, som til en sølle nypris af 1500kr + fragt, gør det
formidabelt. super byggekvalitet, roomtuning og vellyd for alle pengene .

Tannoy Mercury F1 - har fået gode anmeldelser rundt omkring, helt bestemt et lyt værdigt.

Monitor BR2 - ligeledes gode anmeldelser. På tilbud i Tapeconnection netop nu til 1400kr sættet. Bestemt også en højttaler
der fortjener et lyt..

God jagt
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Madmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Takker for svaret rskriver. Det er godt nok svært at beslutte sig - det ene øjeblik er jeg klar på bare at købe et sæt Eltax Monitor III, det næste vil jeg købe mig fattig i dyre højttalere. 

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt XTZ 89 sat, men jeg har selv 89 Front, og det er i hvert fald fremragende højttalere. Virkelig lækker lyd, og en fantastisk diskant, som er tydelig uden at være skinger. Jeg tror, det er nøjagtig samme diskant, der er i satellitterne. Bas- og mellemtone enheden er vist kun 5,25" i satellitten, mens de er 6,5" i mine gulvhøjttalere - det er selvfølgelig en af forskellene på dem, på grund af størrelsen på kasserne. Men jeg har al mulig grund til at tro, at satellitterne også er gode - og de er jo drønbillige
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Monitor Audio BR2 tror jeg er en god højttaler til den pris TC har den til. Man ge af de andre bronze-modeller er i hvert fald rigtig gode til prisen.

Helt klart et lyt værd i den prisklasse !

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

jeg kender ikke monitor audio og xtz, men af eltax og tannoy, ville jeg til hver en tid vælge tannoy. synes bestemt tannoy er de ekstra penge værd.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Madmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

dysterland skrev:
Jeg har ikke hørt XTZ 89 sat, men jeg har selv 89 Front, og det er i hvert fald fremragende højttalere. Virkelig lækker lyd, og en fantastisk diskant, som er tydelig uden at være skinger. Jeg tror, det er nøjagtig samme diskant, der er i satellitterne. Bas- og mellemtone enheden er vist kun 5,25" i satellitten, mens de er 6,5" i mine gulvhøjttalere - det er selvfølgelig en af forskellene på dem, på grund af størrelsen på kasserne. Men jeg har al mulig grund til at tro, at satellitterne også er gode - og de er jo drønbillige

Ja, jeg har også kun hørt godt om XTZ. Jeg ville bare ønske der var nogen, der kunne rangere dem imod f.eks. Monitor Audio BR2 - det er næsten for godt til at være sandt, hvis de skulle være bedre (eller bare lige så gode). Men de er jo dejligt billige, og jeg kan også rigtig godt lide udseendet!

Kasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart kan du også tage et kig på MA RS1, der pt er på tilbud i tapeconnection til 1299 stykket (dvs. en besparelse på 700).. Hvis kravet om en pris på under 1500 selvfølgelig er pr. højtaler.
Til top Vis Kasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasch

Madmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Kasch skrev:
Umiddelbart kan du også tage et kig på MA RS1, der pt er på tilbud i tapeconnection til 1299 stykket (dvs. en besparelse på 700).. Hvis kravet om en pris på under 1500 selvfølgelig er pr. højtaler.

Ja den har jeg også haft kigget på, men de 1.500,- var desværre i alt. Dog ingen tvivl om at det sikkert er en fin højttaler, især til prisen.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Madmanden skrev:
Ja, jeg har også kun hørt godt om XTZ. Jeg ville bare ønske der var nogen, der kunne rangere dem imod f.eks. Monitor Audio BR2 - det er næsten for godt til at være sandt, hvis de skulle være bedre (eller bare lige så gode). Men de er jo dejligt billige, og jeg kan også rigtig godt lide udseendet!

Jeg kan desværre ikke sammenligne med Monitor Audio - men jeg kan da bekræfte, at XTZ næsten er for godt til at være sandt Jeg er vildt imponeret over mine egne.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

sdaM daM
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Madmanden skrev:

Jeg har for nylig købt et sæt MA Bronze BR2, og er indtil videre godt tilfreds.
Jeg har dog heller ikke kunnet sammenligne med f.eks. XTZ 89 Sat. så hvad der er bedst skal jeg ikke kunne sige.

Du nævner at du ikke har så meget plads, og MA BR2'erne er jo fysisk lidt større end XTZ 89 Sat. Til gengæld har førstnævnte  frontvendte basporte, hvilket jo gør dem lidt mere placeringsvenlige i et lille rum.

Til top Vis sdaM daM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sdaM daM

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge op på væggen, så de sku være ret nemme at finde plads til
tho

sdaM daM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge op på væggen, så de sku være ret nemme at finde plads til
tho

Det har du sgu ret i - det havde jeg slet ikke bemærket!

Jeg forstår dog ikke helt idéen med at have en basport, hvis man alligevel stopper denne til - men nu er jeg så absolut heller ikke nogen hi-fi ekspert, så hvad ved jeg...

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

sdaM daM skrev:

rskriver skrev:
XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge op på væggen, så
de sku være ret nemme at finde plads til tho

Jeg forstår dog ikke helt idéen med at have en basport, hvis man alligevel stopper denne til - men nu er jeg så absolut heller
ikke nogen hi-fi ekspert, så hvad ved jeg...

Har funderet over præcis det samme .

sdaM daM
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
sdaM daM skrev:

rskriver skrev:
XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge
op på væggen, så
de sku være ret nemme at finde plads til tho

Jeg forstår dog ikke helt idéen med at have en basport, hvis man alligevel stopper denne til - men nu er jeg så absolut heller
ikke nogen hi-fi ekspert, så hvad ved jeg...

Har funderet over præcis det samme .

Det er jeg glad for at høre - så er det måske ikke mig der har misforstået noget! Placeringen af basporten var faktisk en af
grundene til at jeg valgte MA BR2 fremfor XTZ 93 som du har et par af!

bsfp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Prøv at se hvad du kan købe brugt, der får man nok lidt mere for pengende
Peter
Til top Vis bsfp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsfp

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

sdaM daM skrev:

rskriver skrev:
XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge op på væggen, så de sku være ret nemme at finde plads til tho

Jeg forstår dog ikke helt idéen med at have en basport, hvis man alligevel stopper denne til - men nu er jeg så absolut heller ikke nogen hi-fi ekspert, så hvad ved jeg...

Det kan der være noget om - men XTZ leverer en prop med til basporten, så man kan vælge at lukke kassen (hvilket skulle give en mere stram bas), eller i det hele taget eksperimentere med lyden, hvis der som med mine er to basporte (så er der fire muligheder). Jeg går ud fra, at vægophænget kan bruges, hvis man samtidig lukker porten.

bsfp skrev:
Prøv at se hvad du kan købe brugt, der får man nok lidt mere for pengende
Peter

Måske - men man får altså også rigtig meget for pengene med XTZ. Jeg overvejede selv at købe et sæt brugte Dali i stedet, men bestemte mig for, at jeg hellere ville have nogle nye - så var jeg også sikker på, at der ikke var noget galt med dem. Man kan selvfølgelig også bare undersøge de brugte grundigt før køb - men alligevel, jeg ville bare helst have nye

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

I min bog kan XTZ's nypriser hamle op med brugtmarkedet.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

rskriver skrev:
I min bog kan XTZ's nypriser hamle op med brugtmarkedet.

Det kan de faktisk også i min bog

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes