| Forfatter |
|
Madmanden Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 20 Juli 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at starte op med noget stereo hifi. Jeg har i forvejen et surround setup bestående af en Harman Kardon AVR235 og et KEF 2005.2 højttalersæt. Da jeg er på SU et års tid endnu (og ikke har så meget plads), ville jeg starte beskedent med et sæt reolhøjttalere. Efter lidt research har jeg fundet nogle interessante højttalere til under 1.500 kr (sådan cirka): - Eltax Monitor III - XTZ 89 sat - Tannoy Mercury F1 (eller Wharfedale Diamond 9.1?) - Monitor Audio BR2 Jeg regner med at kunne høre Tannoy og Monitor Audio selv, når jeg kommer hjem fra ferie om en uges tid. Men de andre kan jeg desværre ikke komme til at lytte til, så jeg ville høre om I har nogle forslag til hvilke højttalere der vil gøre det bedst? Det skal som sagt køre på en HK AVR235 (i hvert fald til at begynde med) i et rum på ca. 15 kvm. Jeg er ikke hifi-ekspert, men jeg vil gerne have en højttaler, som kan give en musikalsk oplevelse - så man føler det er lækkert og medrivende (under hensyntagen til det slatne budget naturligvis  ).
|
| Til top |
|
| |
Madmanden Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt så...  Er der da så blot nogen der har hørt XTZ 89 sat?
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2315
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eltax Monitor III - velspillende og musikalske små kasser til prisen. Ikke Hifi-højttalere, men behageligt og
fodtrampsindbydende lyd... 0 lyttetræthed. Er man heldig at falde over dem på tilbud i bilka, føtex e.l. til en plovmand, er der
ikke andet at gøre end at snuppe et sæt.
XTZ 89 - kender ikke denne, men er selv lykkelig ejer af 93'eren, som til en sølle nypris af 1500kr + fragt, gør det
formidabelt. super byggekvalitet, roomtuning og vellyd for alle pengene  .
Tannoy Mercury F1 - har fået gode anmeldelser rundt omkring, helt bestemt et lyt værdigt.
Monitor BR2 - ligeledes gode anmeldelser. På tilbud i Tapeconnection netop nu til 1400kr sættet. Bestemt også en højttaler
der fortjener et lyt..
God jagt
|
| Til top |
|
| |
Madmanden Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Takker for svaret rskriver. Det er godt nok svært at beslutte sig - det ene øjeblik er jeg klar på bare at købe et sæt Eltax Monitor III, det næste vil jeg købe mig fattig i dyre højttalere.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke hørt XTZ 89 sat, men jeg har selv 89 Front, og det er i hvert fald fremragende højttalere. Virkelig lækker lyd, og en fantastisk diskant, som er tydelig uden at være skinger. Jeg tror, det er nøjagtig samme diskant, der er i satellitterne. Bas- og mellemtone enheden er vist kun 5,25" i satellitten, mens de er 6,5" i mine gulvhøjttalere - det er selvfølgelig en af forskellene på dem, på grund af størrelsen på kasserne. Men jeg har al mulig grund til at tro, at satellitterne også er gode - og de er jo drønbillige
|
| Til top |
|
| |
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monitor Audio BR2 tror jeg er en god højttaler til den pris TC har den til. Man ge af de andre bronze-modeller er i hvert fald rigtig gode til prisen.
Helt klart et lyt værd i den prisklasse ! __________________ Mvh Thue
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kender ikke monitor audio og xtz, men af eltax og tannoy, ville jeg til hver en tid vælge tannoy. synes bestemt tannoy er de ekstra penge værd.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Madmanden Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
dysterland skrev:
Jeg har ikke hørt XTZ 89 sat, men jeg har selv 89 Front, og det er i hvert fald fremragende højttalere. Virkelig lækker lyd, og en fantastisk diskant, som er tydelig uden at være skinger. Jeg tror, det er nøjagtig samme diskant, der er i satellitterne. Bas- og mellemtone enheden er vist kun 5,25" i satellitten, mens de er 6,5" i mine gulvhøjttalere - det er selvfølgelig en af forskellene på dem, på grund af størrelsen på kasserne. Men jeg har al mulig grund til at tro, at satellitterne også er gode - og de er jo drønbillige  |
|
|
Ja, jeg har også kun hørt godt om XTZ. Jeg ville bare ønske der var nogen, der kunne rangere dem imod f.eks. Monitor Audio BR2 - det er næsten for godt til at være sandt, hvis de skulle være bedre (eller bare lige så gode). Men de er jo dejligt billige, og jeg kan også rigtig godt lide udseendet!
|
| Til top |
|
| |
Kasch Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart kan du også tage et kig på MA RS1, der pt er på tilbud i tapeconnection til 1299 stykket (dvs. en besparelse på 700).. Hvis kravet om en pris på under 1500 selvfølgelig er pr. højtaler.
|
| Til top |
|
| |
Madmanden Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Juli 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasch skrev:
| Umiddelbart kan du også tage et kig på MA RS1, der pt er på tilbud i tapeconnection til 1299 stykket (dvs. en besparelse på 700).. Hvis kravet om en pris på under 1500 selvfølgelig er pr. højtaler.
|
|
|
Ja den har jeg også haft kigget på, men de 1.500,- var desværre i alt.  Dog ingen tvivl om at det sikkert er en fin højttaler, især til prisen.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madmanden skrev:
| Ja, jeg har også kun hørt godt om XTZ. Jeg ville bare ønske der var nogen, der kunne rangere dem imod f.eks. Monitor Audio BR2 - det er næsten for godt til at være sandt, hvis de skulle være bedre (eller bare lige så gode). Men de er jo dejligt billige, og jeg kan også rigtig godt lide udseendet! |
|
|
Jeg kan desværre ikke sammenligne med Monitor Audio - men jeg kan da bekræfte, at XTZ næsten er for godt til at være sandt  Jeg er vildt imponeret over mine egne.
|
| Til top |
|
| |
sdaM daM Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madmanden skrev:
Ja, jeg har også kun hørt godt om XTZ. Jeg ville bare ønske der var nogen, der kunne rangere dem imod f.eks. Monitor Audio BR2 - det er næsten for godt til at være sandt, hvis de skulle være bedre (eller bare lige så gode). Men de er jo dejligt billige, og jeg kan også rigtig godt lide udseendet!
|
|
|
Jeg har for nylig købt et sæt MA Bronze BR2, og er indtil videre godt tilfreds. Jeg har dog heller ikke kunnet sammenligne med f.eks. XTZ 89 Sat. så hvad der er bedst skal jeg ikke kunne sige.
Du nævner at du ikke har så meget plads, og MA BR2'erne er jo fysisk lidt større end XTZ 89 Sat. Til gengæld har førstnævnte frontvendte basporte, hvilket jo gør dem lidt mere placeringsvenlige i et lille rum.
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge op på væggen, så de sku være ret nemme at finde plads til
tho
|
| Til top |
|
| |
sdaM daM Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge op på væggen, så de sku være ret nemme at finde plads til tho |
|
|
Det har du sgu ret i - det havde jeg slet ikke bemærket!
Jeg forstår dog ikke helt idéen med at have en basport, hvis man alligevel stopper denne til - men nu er jeg så absolut heller ikke nogen hi-fi ekspert, så hvad ved jeg... 
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
sdaM daM skrev:
rskriver skrev:
XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge op på væggen, så
de sku være ret nemme at finde plads til tho |
|
|
Jeg forstår dog ikke helt idéen med at have en basport, hvis man alligevel stopper denne til - men nu er jeg så absolut heller
ikke nogen hi-fi ekspert, så hvad ved jeg... 
|
|
|
Har funderet over præcis det samme  .
|
| Til top |
|
| |
sdaM daM Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
rskriver skrev:
sdaM daM skrev:
rskriver skrev:
XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge
op på væggen, så
de sku være ret nemme at finde plads til tho |
|
|
Jeg forstår dog ikke helt idéen med at have en basport, hvis man alligevel stopper denne til - men nu er jeg så absolut heller
ikke nogen hi-fi ekspert, så hvad ved jeg... 
|
|
|
Har funderet over præcis det samme . |
|
|
Det er jeg glad for at høre - så er det måske ikke mig der har misforstået noget! Placeringen af basporten var faktisk en af
grundene til at jeg valgte MA BR2 fremfor XTZ 93 som du har et par af!
|
| Til top |
|
| |
bsfp Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 42
|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at se hvad du kan købe brugt, der får man nok lidt mere for pengende
Peter
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Juli 2009 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
sdaM daM skrev:
rskriver skrev:
| XTZ 89 har beslag monteret på bagsiden så de er lige til at hænge op på væggen, så de sku være ret nemme at finde plads til tho |
|
|
Jeg forstår dog ikke helt idéen med at have en basport, hvis man alligevel stopper denne til - men nu er jeg så absolut heller ikke nogen hi-fi ekspert, så hvad ved jeg...  |
|
|
Det kan der være noget om - men XTZ leverer en prop med til basporten, så man kan vælge at lukke kassen (hvilket skulle give en mere stram bas), eller i det hele taget eksperimentere med lyden, hvis der som med mine er to basporte (så er der fire muligheder). Jeg går ud fra, at vægophænget kan bruges, hvis man samtidig lukker porten.
bsfp skrev:
Prøv at se hvad du kan købe brugt, der får man nok lidt mere for pengende
Peter |
|
|
Måske - men man får altså også rigtig meget for pengene med XTZ. Jeg overvejede selv at købe et sæt brugte Dali i stedet, men bestemte mig for, at jeg hellere ville have nogle nye - så var jeg også sikker på, at der ikke var noget galt med dem. Man kan selvfølgelig også bare undersøge de brugte grundigt før køb - men alligevel, jeg ville bare helst have nye
|
| Til top |
|
| |
rskriver Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
I min bog kan XTZ's nypriser hamle op med brugtmarkedet.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Juli 2009 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|