Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kan bi wiring betale sig ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
michaelguldstee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen

Jeg har et lille spørgsmål ang. bi wiring.. Jeg har en Thule IA150B og et sæt B&W DM604 S3. Kan jeg og kan det betale sig at bi wire sådan en anlæg ? Og hvad får jeg ud af det ?

På forhånd tak for hjælpen..
Til top Vis michaelguldstee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af michaelguldstee

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Nej, det er spild af penge.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nærmere men at svaret må være et rungende: Måske! Naturligvis udtalt med beslutsom autoritet.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

C.Bukowski
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Kan du høre forskel kan det betale sig - Kan du ikke høre forskel kan det ikke. 
Til top Vis C.Bukowski's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C.Bukowski

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

hvis dit øre kan opfatte en forbedring kan det betale sig eller hvis din hjerne tror der er en forbedring.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Svaret på dit første spørgsmål er ja. B&W DM604 S3 er forberedt for bi-wiring.

Om det kan betale sig, og hvad du får ud af det, får du formentlig ikke et entydig svar på herinde.

Men hvis du vil ofre lidt tid og besvær på at finde en forhandler der vil låne dig nogle kabler, kan du selv afgøre om det kan betale sig, og hvad du får ud af det.

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

JitH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har B&W 604 S3 tilsluttet en Harman Kardon HK970, og jeg kan klar høre en forbedring i lyden når jeg kører Bi-wiring, end hvis jeg køre single wiring med det samme kabler (VDH: Snowline)

Der er næsten ikke andet for end at prøve det... og høre det selv

second
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Jeg kører selv med biwiring på mit setup. Nad master 15+25 på et sæt B&W805s - forbundet med Audioquest Rocket44. 

Jeg har i mit nuværende og tidligere setups både kørt med både single og biwiring.... i sidste ende vil jeg sige biwiring er marginalt bedre - altså vi er derude hvor det lige giver den sidste lille bid ekstra. MEN - ikke sagt man får et helt andet anlæg og himlen åbner sig.

Der er mange der siger at kabler er indbildning....... tror der er lige så mange der bilder sig selv ind der ikke er en forskel.

Til top Vis second's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af second

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Der kan godt komme en forbedring ud af bi-wiring. Fordelen ligger i at du får mere kabelareal, dermed mulighed for et bedre resultat, nok mest i toppen. Noget andet er at der sidder nogle jumpere på dine terminaler på højttalerne, de er tit fra fabrikken ikke af så høj kvalitet, det kan hjælpe at sætte et rigtigt, godt HT kabel ind der.

Men resultatet er med forskel.

Mvh: Martin

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Juli 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Det afhænger af om du i forvejen har noget kabel, som du ønsker at købe mere af, eller om du skal ud at købe helt nyt HT kabel.

Problematikken skal forståes sådan at du jo ved biwiring skal bruge dobbelt så meget kabel, som ved single wiring. Det vil sige at du (hvis dine finanser er begrænsede) er nød til at vælge et biligere kabel til biwiring, som til single wiring.

Så efter min beskedne mening, bør du hvis du skal købe helt nyt kabel, vælge ét godt single-wire kabel. Biwiring er efter min mening kun en fordel, når man vil genbruge de eksisterende kabler, som så fordobles.

mvh.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg burde have tilføjet hvad C.Bukowski ganske rigtigt skriver:

Kan du høre forskel kan det betale sig - Kan du ikke høre forskel kan det ikke. 

Det er den enste måde du selv kan konstatere om der er forskel på kabler i din verden.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Godaften.

Det vil Jeg mene at det kan da jeg klart kan høre en forbedring på lyden så, så jeg bruger bi-wire så meget som muligt i mit setup. Men det vil give endnu et løft hvis du også laver bi-amp. Dette gør jeg til mine fronter og det har givet endnu mere kontrol i lyden.

Men der er næsten ikke andet for at prøve sig frem, for enten kan du høre forskel eller så kan du ikke. så du har 50/50 change for at ramme rigtigt.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

HugoB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Jeg er ganske enig med Vilstrup. Mit anlæg et Primare I30 + Audioquest Rockefeller spændt på et System Audio 2K'ere var der et tydeligt - lille -
men behageligt løft i dynamikken. Forvent ikke som det siges af andre, at du får et "nyt anlæg". Noget "falder på plads" dynmaikken bliver bedre,
mere harmonisk....
Til top Vis HugoB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HugoB

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Biwire er en af de største marketing successer da der sælges dobbelt så meget kabel som nødvendigt udover mange forstærkere ser en mærkelig belastning. Det er årtiernes fup.

Efter min mening medfører det ofte fasedrej og uklar ubalanceret lyd men er højtalerne (desværre) født med biwire terminaler vil det være optimalt at fjerne linkene og få lavet en såkaldt "F" montering af stik på kablet, evt afisoler hvor der skabes kontakt.

Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Vilstrup
Forum Bruger
Forum Bruger
Bang & Olufsen sælger

Bruger siden: 08 April 2006
Sendt: 22 Juli 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Godaften igen.

Hvis du virkelig er itvivl om du kan høre en forskel på, om der er benytte biwire eller ej, så tag ned i din nærmeste hifi forretning og spørg dem og evt. hør om du kan kan prøve at lytte på et stereo setup, hvor der både bliver tilsluttet med biwireings kabel og hvor der ikke er. Og hvis du kan høre en forbedring ved at benytte biwireing, jamen så er det jo det du skal have og hvis du ikke kan, jamen så skal du selvfølgelig ikke have det.

Det er jeg sikker på at forretning gerne vil hjælpe dig med.

Vilstrup
Til top Vis Vilstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vilstrup

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:

Biwire er en af de største marketing successer da der sælges dobbelt så meget kabel som nødvendigt udover mange forstærkere ser en mærkelig belastning. Det er årtiernes fup.

Efter min mening medfører det ofte fasedrej og uklar ubalanceret lyd men er højtalerne (desværre) født med biwire terminaler vil det være optimalt at fjerne linkene og få lavet en såkaldt "F" montering af stik på kablet, evt afisoler hvor der skabes kontakt.

Det første du skriver forstår jeg ikk...

Fasedrej, har jeg ikke oplevet før, så det synes jeg er lidt mærkeligt at det er det du observerer. Fasefejl mindre end 180 grader, forefindes som regl kun i det passeve filter i højttaleren, hvis nu en serieproduktion er gået lidt for hurtigt, og der lige er kommet en vikling for meget på, i en spole eller noget. jeg har både bi-wire, og bi-amping på mit setup, og jeg har ingen fasefejl, men jeg har heller ikke nogen passive filtre.

Mvh: Martin

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Vedr. biwiring, så tror jeg den største forbedring ligger i, at man får udskiftet de medflg. jumpers (ofte af tvilsom kval. - messing el. lign.), med jumpers lavet af samme kabel, som man i forvejen benytter.

Jeg oplever ikke selv nogen forbedring ved biwiring, men jeg oplever en hørbar forskel, når jumperne udskiftes til nogen af bedre kvalitet. Desværre tager kabelproducenterne sig ofte ganske godt betalt for deres jumpers. En løsning er, at benytte et stykke afisoleret kabel af samme type som man i forvejen benytter.

/Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej med jer!

Vedr. biwiring, så tror jeg den største forbedring ligger i, at man får udskiftet de medflg. jumpers (ofte af tvilsom kval. - messing el. lign.), med jumpers lavet af samme kabel, som man i forvejen benytter.

Jeg oplever ikke selv nogen forbedring ved biwiring, men jeg oplever en hørbar forskel, når jumperne udskiftes til nogen af bedre kvalitet. Desværre tager kabelproducenterne sig ofte ganske godt betalt for deres jumpers. En løsning er, at benytte et stykke afisoleret kabel af samme type som man i forvejen benytter.

/Mikkel.

Det kunne f.eks. laves sådan :

Det er dog lidt svært hvis man har købt terminerede kabler.

De jumpers der fulgte med mine højttalere var små stumper kabel af samme type som er anvendt internt i højttalerne. Dem bruger jeg nu, da jeg har bananstik på mine kabler.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har tænkt på om der kunne være en fordel ved Bi-wiring ved at et eventuel signal fra bassen i højttaleren, der løber tilbage i kablet kun/mest påvirker signalet på det kabel og ikke kablet til toppen. Især hvis der er meget mostand i kablet, så signalet dør ud før det når hen til forstærkeren???

Det er som sagt kun en tanke, så jeg har ingen idé om, hvorvidt det er rigtigt. Håber der er nogen der kan be- eller afkrafte det.

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 23 Juli 2009 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

hej stanley

jeg mener og har erfaret på mine egne ht (jbl L 100) at kablet skal gå til mellemtone/diskant terminalerne og der efter jumpes videre til bas terminalerne.dette giver den bedste lyd.         &n bsp;       

dog kører jeg selv biwiring

hilsen carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum