Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højtalere, men hvilke? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Woll
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 01 August 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg står og skal til at købe nye højtalere, men da der som bekendt er et hav af forskellige muligheder og løsninger og fordi min viden inden for området er begrænset, håbede jeg på at jeg måske kunne få lidt gode og professionelle råd herinde.

Lidt info:

- Højtalerne skal primært bruges til afspilning af musik (alle genre men oftest musik i den elektroniske genre), men de skal også kunne levere TV- og film-lyd.
- Da jeg er studerende, sætter min økonomi nogle triste begrænsninger, men det er jeg desværre nødt til at leve med.
- Til at levere musikken benytter jeg mig af Sony's STR-DH500.
- Rummet højtalerne skal spille op er på ca. 18m2
- Højtalerne (2stk var min umiddelbare tanke) skal helst ikke koste mere end 2kg (samlet set)

I forhold til selve højtalerne er jeg lidt usikker på om jeg skal vælge kompakte- eller gulv-højtalere, men da pladsen er træng, er jeg umiddelbart mest interesseret i et sæt kompakte højtalere, forudsat at lydkvaliteten stadig er acceptabel.

Jeg har kigget på mange modeller og muligheder, men der specielt tre modeller som jeg synes godt om: JBL Control One, Jamo A510 og Infinity Primus 150 Bookshelf Beech.

Da jeg dog som sagt ikke har den store viden inden for området, ville det være rart hvis I evt har erfaring med disse to højtalere; om de overhovedet kan udføre opgaven; eller om der er bedre alternativer pris- og kvalitetsmæssigt.

Puha det blev en længere smøre, men skriv gerne hvis I skal bruge yderligere oplysninger.

Ser frem til at høre fra jer - på forhånd tak!!

Mvh

Til top Vis Woll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Woll

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

Jeg - og flere andre herinde - vil anbefale dig også at besøge www.Fyndborsen.se og tage et kig på XTZ's højttalere. Du kan læse en masse omtale om dem her, hvis du søger i forum. Hvis du vil have gulvhøjttalere, kan jeg anbefale de 89 Front, jeg selv har - de koster omkring 2000 danske kroner for et sæt. Hvis det skal være kompakt, skulle 93 WMT til ca. 1200 kroner være noget af det bedste til prisen.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Jeg vil følge lige i hælene på dysterland og ligeledes anbefale et sæt XTZ 93 WMT.

Eller endnu bedre, hvis du sparer et par ekstra håndøre sammen:
XTZ 89 Satelit
+
XTZ W8.16 Aktiv Sub

= 1950 danske kroner + fragt (300 ca).
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Til dit budget vil jeg klart anbefale dig at se på brugtmarkedet. Højttalere kan normalt holde mange år.

Et godt bud kunne være Avance 220i eller 330i. Disse kommer til til salg for 1000-1500 kr, og spiller op til 5x dyrere højttalere

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2009 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

hej og velkommen til forummet.

her er en tråd hvor folk kommer med deres bud på et højttaler sæt til ca 2000 kr. jeg har selv rigtig gode erfaringer med tannoy. men f.eks. audio pro kan også levere god og billig lyd.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=69221&K W=2000

har du mod på at købe brugt, så kan man være heldig at finde rigtig gode højttalere til meget fornuftige priser. kig evt efter hjemmebyggede (diy) højttalere, da disse ofte er bygget af entusiaster.

som en sidste kommentar vil jeg opfordre dig til at lytte til så mange forskellige højttalere du magter, helst med din egen musik, som du er vant til at høre. så du kan danne dig dit eget indtryk af de forskellige højttaler mærker og modeler.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Et sæt brugte Dynaudio Audience 42 var også en mulighed.

Aurora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2009
Lokalitet: København
Sendt: 04 August 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Som udgangspunkt vil jeg råde dig til at tage ud og lytte selv. Der er nok så mange gode forslag, men i sidste ende skal du og kun du være tilfreds - ikke os andre. Det er underordnet hvad der står på højtaleren, bare du kan lide det der kommer ud af den.
Til top Vis Aurora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aurora

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes