Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 19:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hi-Fi Subwoofer?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
munchat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 02 August 2009 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går og overvejer at købe Dali Mentor 1 med en subwoofer dertil.

Men hvilken subwoofer skal jeg vælge? Det skal være en rigtig god musik-sub da den ikke skal bruges til film.

Rummet er 25-30 m2. Jeg hører for det meste rock/pop.

Budget til sub: ca.15000.

Til top Vis munchat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af munchat

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 August 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Har du kigget på/hørt subben i mentor serien? Den er der spark i, den lyder godt og fungerer fint til musik..

Til top Vis madaUlp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madaUlp

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Sendt: 02 August 2009 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Af nysgerringhed kunne jeg godt tænke mig at vide, hvorfor du går efter sådan et setup.

Med et budget på ca 25 tusind kunne du købe nogle rigtig lækre fronthøjtalere på brugtmarkedet.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej.Velodyne og SVS laver nogle rigtig gode subs.

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2009 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Jeg er fuldstændig enig med Hurin, når det kommer til musik skal man så vidt muligt holde sig til 2 højttalere, for så er man sikker på en god sammenhæng mellem mellemtone og bas, det er der den kikser for mange.

Hellere have 2 højttalere der ruller af tidligere i bunden, frem for en sub der kan gå 10 Hz dybere, men det roder hele vejen der ned.

Hvis det SKAL være 2,1 system vil jeg nok tilknytte en Velodyne SMS 1, eller lignende til at intergrere en sub ordenligt, som Carcass også nævner.

Mvh Martin

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 August 2009 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

M.M.M. skrev:
Hejsa!

Jeg er fuldstændig enig med Hurin, når det kommer til musik skal man så vidt muligt holde sig til 2 højttalere, for så er man sikker på en god sammenhæng mellem mellemtone og bas, det er der den kikser for mange.

Hellere have 2 højttalere der ruller af tidligere i bunden, frem for en sub der kan gå 10 Hz dybere, men det roder hele vejen der ned.

Hvis det SKAL være 2,1 system vil jeg nok tilknytte en Velodyne SMS 1, eller lignende til at intergrere en sub ordenligt, som Carcass også nævner.

Mvh Martin

Jeg forstår ikke helt bemærkningen om manglende sammenhæng mellem mellemtone og bas - der er skilt så højt oppe, at en Sub alligevel ikke siger noget der ....

Efter min mening skal man bruge en Sub, så de normale højttalere fritages for den nederste oktav, og Sub'en derfor overtager dernede, altså man lader Sub'en sætte ind omkring 60-80Hz.  Med deciderede compacthøjttalere a'la SA 905, har jeg f.eks delt ved 120Hz, og så ladet en AudioPro tage resten -  lyder temmeligt heftigt ;)

På mine store IMF gulvkasser er en Sub temmeligt overflødig - de leverer fuldt output dernede alligevel ;)

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Der må jeg melde mig på tudekoret.

Jeg har hørt 2.1 setups med subwoofere hvor det lød rigtig godt, men det bliver bare aldrig det samme som 2 stander højttalere som selv kan levere varen.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 August 2009 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Da det kun er til musik vil jeg foreslå dig at kigge på JL Audio. Jeg går ud fra at du ikke er interesseret i en kæmpe sub? Hvis ikke størrelsen er problemet så kig på SvS eller måske Epik.

Til alle(næsten) jer andre der kommentere på hans valg af setup istedet for at hjælpe med at svare på hans spørgsmål, opret jeres egen tråd og fortæl der opm hvor dårligt en sub fungere til stereo.
I vil sikkert ikke selv bryde jer om at jeres egen tråd handler om alt andet end det i vil have den skal.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 August 2009 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
Der må jeg melde mig på tudekoret.

Jeg har hørt 2.1 setups med subwoofere hvor det lød rigtig godt, men det bliver bare aldrig det samme som 2 stander højttalere som selv kan levere varen.

Well -  min erfaring med tingene fortæller mig det oftest skyldes fejlagtig indstilling - men entydigt er det ikke,  tit spiller folk's Sub for højt, eller er delt for højt oppe.

Men korrekt nok ...  2 gode højttalere vil lammesmække et 2.1 system

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har en SVS PC-13 ultra til mine Quad 989. Det er min erfaring at det kan lade sig gøre at integrere den, blot skal man skære subben af ved 15 hz så man er sikker på den ikke 'forurener' quaderne i deres område. Desværre kan man ikke skære så lavt med det indbyggede filter på SVS'en (ned til 40 hz) så jeg bruger et elektronisk filter fra Behringer. I praksis medfører det at subbens bidrag til musikken er en svag brummen på de rigtige tidspunkter, og totalt set giver det lige den ekstra bund der får det hele til at virke mere naturligt .

Til film skærer jeg ved 25 hz og giver den 10 db ekstra, det sparker r...

Til top Vis Old_school's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Old_school

Lethvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 August 2009 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

munchat skrev:

Hej

Jeg går og overvejer at købe Dali Mentor 1 med en subwoofer dertil.

Men hvilken subwoofer skal jeg vælge? Det skal være en rigtig god musik-sub da den ikke skal bruges til film.

Rummet er 25-30 m2. Jeg hører for det meste rock/pop.

Budget til sub: ca.15000.

Hejsa

Har selv Mentor 6 i et lytterum på din størrelse, så jeg ville nok hvis jeg var dig vælge dem, eller mentor 8,  i stedet for at købe mentor 1 og en sub. Dette da du jo har et fint stor lytterum. Men hvis du hellere vil have stander højttalere, så syntes jeg mentor 1 og mentor subben lyder meget plausibelt, uden at have lagt øre til det

Til top Vis Lethvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lethvig

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Sendt: 02 August 2009 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

l´Blundt skrev:
Til alle(næsten) jer andre der kommentere på hans valg af setup istedet for at hjælpe med at svare på hans spørgsmål, opret jeres egen tråd og fortæl der opm hvor dårligt en sub fungere til stereo.
I vil sikkert ikke selv bryde jer om at jeres egen tråd handler om alt andet end det i vil have den skal.

Det er da korrekt til en hvis grad, man kan vel stadig påpege, hvis man mener at en person er kommet på afveje. Munchat er langtfra den første person på dette forum, der har fået den ide at koble standerhøjtalere med en sub, men erfaringerne med den slags er overvejende negative.

Jeg har selv prøvet at koble standere med en sub, Vienna Haydn og en Ace Bass 2. Det lød aldrig som det skulle, det var nærmest som om jeg spillede 2 stykker musik på en gang.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 August 2009 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

M.M.M. skrev:
Hejsa!

Mvh Martin

Jeg forstår ikke helt bemærkningen om manglende sammenhæng mellem mellemtone og bas - der er skilt så højt oppe, at en Sub alligevel ikke siger noget der ....

Efter min mening skal man bruge en Sub, så de normale højttalere fritages for den nederste oktav, og Sub'en derfor overtager dernede, altså man lader Sub'en sætte ind omkring 60-80Hz.  Med deciderede compacthøjttalere a'la SA 905, har jeg f.eks delt ved 120Hz, og så ladet en AudioPro tage resten -  lyder temmeligt heftigt ;)

På mine store IMF gulvkasser er en Sub temmeligt overflødig - de leverer fuldt output dernede alligevel ;)

Hej!

Her er der jo ikke tale om at fronterne "fritages" fra det nederste oktav, men at en sub sættes ind som et "fremmedlegeme" til at afgive bas. -Ja, man vil få bund! ingen tvivl, men jeg har prøvet snart mange gange, at integrerer en sub til nogle højttalere. Hold fast man kan blive ved med at justerer, og flytte rundt.
Det er bare ikke ordenligt synes jeg!

Jeg ville nok hellere kigge på gulvmodellerne i Mentorserien.

Eller hvis vi kigger lidt længere op af stigen til Helicon 400 mk.2 -den rammer 31,5 Hz -3db. Det er da ikke helt dårlig -og så lige en god forstærker bag

Mvh: Martin

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 02 August 2009 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

en subwoofer skal ikke erstatte højttalerens basenheder, den skal tage over i det område hvor højttalerens enheder ikke længere arbejder som stempel. Det har aldrig været meningen med subwoofere til hifi at de skal overtage højttalerens basarbejde, men at gøre det lettere ved at leverer extension i dybden rent frekvensmæssigt og mht. spl. Meningen er jo netop at subwooferen skal være en forlængelse af højttaleren da den rent fysisk har sine begrænsninger mht. hvor store mænger luft der kan flyttes, samtidig med at man har mulighed for at benytte en aktiv deling og dermed gå udenom delefilteret for en mere direkte signalvej. Desværre er mange af indlæggene her i tråden eksempler på at man udtaler sig om subwooferes anvendelighed ud fra fejlindstillinger og forsøg på at subwooferen skal udføre et stykke arbejde den ikke er beregnet til, man afviser jo heller ikke en Bugatti som værende en dårlig bil bare fordi at den ikke kan leverer samme trækkraft som en traktor.

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2009 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Hurin: Det er da sikkert rigtig nok at man godt kan tillade sig at komme med sin holdning til et 2.1 setup. Så er spørgsmålet jo bare om det er passende, når der er andre der allerede har nævnt det. Der er kommet meget få forslag til hvad personen burde prøve at kigge på.
Jeg kommentere det kun fordi det er i næsten hver eneste tråd der bliver oprettet at folk lige skal have at vide at de er galt på den, på trods af formålet med tråden var noget andet.

Mht. at han ikke er den første der har fået den ide her på sitet så er han sikkert en af de eneste der har overvejet at gøre det med en sub til 15k. Så kan man jo håbe at han er en af dem der gider lege lidt(meget) med indstillingerne, for ja det tager lang tid at ramme helt præcist med en sub.

Mvh. l´Blundt
Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 02 August 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Med det budget er Dali Helicon 800 inden for rækkevidde, og med den rigtige forstærker behøver man ikke en sub.

carcass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 August 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Personligt ville jeg ikke kunne undvære en sub,man kan jo skrue op og ned for bunden i musikken efter behag....det er sgu da guld værd!!Hvis man lige kommer til at sætte et fesent indspillet blackmetal album på er det da rart med en sub i baghånden:-)

BLADELIUS/DYNAUDIO SET-UP

Til top Vis carcass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af carcass

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 August 2009 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg anvender selv standerhøjtaler med sub og det fungerer helt perfekt, så fasthold bare den beslutning.

Min sub er en Infinity Kappa som har indbygget regulering af frekvensgangen og det vil jeg klart anbefale, især når du skal anvende den til musik. Velodyne laver bl.a. sub'er der også kan, men jeg vil nu foreslå at du tager et kig på denne: http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=5516

Den testes i High Fidelity i nuværende nummer. Da den samtidig ligger væsentlig under dit budget, vil jeg foreslå at du istedet bruger flere penge på selve standerhøjtalerne. Med XTZ sub'en kan du f.eks. tage et lyt på B&W 805 S, alternativt tage et lyt på f.eks. Dynaudio's modeller, f.eks. Contour S 1.4. Begge er glimrende til pop/rock...

Og husk også at kigge på brugtmarkedet her på siden...

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 02 August 2009 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

carcass skrev:
Personligt ville jeg ikke kunne undvære en sub,man kan jo skrue op og ned for bunden i musikken efter behag....det er sgu da guld værd!!Hvis man lige kommer til at sætte et fesent indspillet blackmetal album på er det da rart med en sub i baghånden:-)

Hvor meget har det med hi-fi at gøre ?  

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 August 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Hvor meget har det med hi-fi at gøre ?  

Trådstarter har intet sted nævnt hifi i sit indlæg

Mvh. l´Blundt