Jeg har mest erfaring med Dali, B&W samt Paradigm.
Dali Gulv:
- Dali 400/450 (diskanten kan have en tendens til at være lidt skarp i nogles øre)
Dali Reol:
- Dali Evidence 370 (utrolig linær efter min mening. Den er god opløst og spiller generelt godt)
- Dali 2002/202 husker jeg også som at skulle spille nogenlunde, det er dog længe siden jeg har hørt dem.
B&W Reol:
- DM601 (Jeg har selv haft både den første og S2. De spille udemærket, men er efter min mening lidt for skarpe i det øvre område. Jeg synes heller ikke diskanten virker så velopløst - men det er nok fordi jeg lige har lavet a/b test med sådan et sæt og så Dali Evidence 370

) - men generelt er det en udemærket højttaler til pengene. Det samme skulle gøre sig gældende for DM602. Jeg har desværre ikke det store kendskab til deres gulvhøjttalere.
Paradigm Reol:
- Mini Monitor, Titan (Jeg tror jeg har haft samtlige af deres gamle serier, men jeg synes selv det var de to jeg har nævnt her der gør det bedst. De er igen ikke så velopløste i det øvre område, men de gir begge en god bund. Men det er nok igen en smagssag og det kommer an på hvilken musik du hører.
Paradigm Gulv:
- Monitor 7 (har jeg igen selv haft. Synes de spiller rimelig fornuftigt til prisen. Der er utroligt meget bund i dem, det bliver jeg overrasket over hver gang jeg lytter til dem, men jeg synes ikke de er så velopløste i det øvre område). Jeg mener dog generelt at man får rimelig meget for pengene ved at vælge Paradigm.
Cerwin Vega er jeg bestemt ikke til. De er sikkert finde hvis de skal stå i have til en fest, men jeg vil aldrig nogen sinde lytte til musik på nogen af dem i min stue. De er efter min mening ikke en hifi højttaler (og der er sikker nogen som vil mene det modsatte).
Hvis det skulle være et par reol højttalere ville jeg gå efter et sæt Evidence 370 da jeg mener det er den mest velspillet og velopløste af de ovenstående reol højttalere. De har også pænt med bund og skulle hvis ikke jeg husker forkert være rimelig lette at drive. Du skal nok regne med en pris lige over de 2000 kr hvis du vil have sådan et sæt. Det næst bedste alternativ vil jeg mene var et sæt B&W DM601. De kan helt sikkert findes inden for den det budget du har sat.
Hvis det skulle være en gulvhøjttaler, så vil jeg gå efter en dali 450. De bør efterhånden være til at betale, men jeg er ikke helt sikker på hvor mange af dem der er til salg lige pt. Jeg vil tro du skal regne med at kaste en 1500 kr efter sådan et sæt. Men som jeg skrev tidligere så kan du komme ud for at diskanten måske virker lidt skarp.
Det hele afhænger selvfølgelig også af hvilken forstærker du skal trække dit nye sæt højttalere med?