Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 17:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hæjttalere til værelset. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 11 August 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej. Jeg står og skal have nye højttalere, samt forstærker. Som det ser ud nu, så har jeg 12000kr at gøre godt med, til effektforstærker og
højttalere, alternativet 12000kr til højttalere nu og så forstærkere senere.
Som det ser ud nu, har jeg kigget en del på følgende
B&W CM7, brugt
B&W CM5, ny
Vienna arcoustics Hoydn, brugt
Dynaudio Excite 12, ny
Dynaudio BM6, brugt

Jeg har detsværre kun hørt CM1 og CM7, af de ovennævnte højttalere, men CM1 bliver nok for lille til mig, derfor bliver det CM5.
Mit værelset er detsværre kun 9 kvm, og jeg tror ikke jeg kommer til at bo i noget der er meget større end det, de næste 4 år, så jeg skal bruge
noget som lyder godt i den størrelse rum. Jeg høre for det meste House og melodiesk trance(Tiestos stil) i fornuftigt niveau, ikke før højt men
heller ikke lavt.
Jeg har læst meget godt om Hoydn og Excite 12, men jeg er lidt bange for at deres kun 5-6" bas/mellemtone bliver lige lille nok. Vil jeg komme til
at mangle bund hvis jeg vælger en af de to?
BM6 og CM5 har begge 6,5" og burde derfor lige have den smule mere kraft i end de andre to, jeg har kun læst godt om BM6, men det har været
under bedømmelse som studiemonitor, hvor man ligger mere vægt på ærligheden af lyden, end selve lyden. CM5 har jeg ikke hørt noget om
overhovedt, ingen af de HFKer jeg har været i endtil nu har ikke haft den på demo, dog får en af dem, den hjem på fredag eller tirsdag.

Den sidste CM7 fik jeg da hørt under mit sidste besøg i HFK. Og må sige at jeg syntes den spiller helt fantastisk, og jeg er i sæt vild med
mellemtonen og diskanten. Da jeg hørte Come home med Above and Beyond syntes jeg at der var en rigtig tydelig og klar mellemtone og top, og
bunden var præcis, hurtig og rimeligt dyb, dog ikke overdrevet på nogen måde. Netop fordi jeg ikke syntes at CM7 har en alt for kraftig bund i
forhold til så mange andre 3-vejs højttalere er jeg ikke så bange for at bunden kommer til at overtage lyden på mit værelse, men hvad siger i?

Jeg er lidt bange for at jeg mister noget af den fede mellemtone fra CM7eren ved at vælge CM5. Men hvad siger i andre? Er der nogen der har
hørt CM5eren eller har nogen erfaringer med den?

Som sagt er budgettet på ca 12000kr til både højttalere og effektforstærker, jeg har forforstærker.
Hvad vil en god forstærker kombination være til de ovennævnte højttalere? det gør ikke noget at i overskrider de 12000kr en smugle, men vi
skal helst ikke meget over.

En anden mulighed er at købe nye CM7ere og så vente med forstærkeren til senere. Er der nogen ulemper ved at købe brugt frem for nyt? altså
ud over at der nok ikke er garenti på?

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 875
Sendt: 11 August 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

9 m2 er dælme ikke meget.

Til enhver anden musiksmag ville jeg have sagt at du skulle kigge efter en nærfeltsmonitor.

Faktisk tror jeg stadig at jeg ville kigge efter sådan en.

Overvej en Yamaha NS-10m eller en Klipsch RB-51/61/81 for at få den store dynamik.
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 11 August 2009 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Når du skriver nærfeltsmonitor, mener du så som i studiemonitor eller som i kompakt 2 vejs højttaler? for hvis det er studiemonitoren, så skulle
Dynaudio BM6 være noget af det bedste man kan få fat i til rimelige penge, de står til 8000kr stykket fra nye, men har set dem til knap 3500 kr
brugt.

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 13 August 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Nårh, nu har jeg så luge været hurtigt forbi TapeConnection og høre et sæt Excite 12, og må sige at jeg godt nok er imponeret over hvormeget
lyd der kommer fra de små kasser. Selv om mid/bas enheden er så lille, så havde den ingen problemer med at tage de helt dybe toner med.
Dejlig detaljeret lyd kunne den også levere.

Jeg har siddet og regnet lidt på tingende og er kommet frem til at så længe jeg vælger et fabriksnyt anlæg, så vil prisen blive den samme, ca.
Hvis jeg skal have det anlæg jeg gerne ville have, så er der 3 muligheder, som alle ligger omkring de 18K. Jeg har selv forforstærker og
cdafspiller, så mine muligheder vil være:
B&W CM7+NAD C275BEE=17997kr
B&W CM5+NAD C275BEE+Soundstyle X122=17595kr
Dynaudio Excite X12+Atoll AM200+Dynaudio Stand4=18495kr

Nu er næste skridt at låne de forskellige højttalersæt med hjem i første omgang. Som det ser ud nu, så er det CM7eren jeg går efter, da den klart
har den bedste diskant og mellemtone, i forhold til Dynaudioen, dog har jeg stadig ikke hørt CM5eren. Viser det sig at CM7eren er for stor til
værelset, så bliver det enten CM5 eller X12, og så må jeg kigge forstærker senere.

Er de sæt jeg har sat sammen, lavet ordenligt, eller er der nogle justeringer i vil anbefale?

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 
Christian Jense
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 621
Sendt: 13 August 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Er der ellers nogen som kender til Everything-But-The-Box højttalere? jeg tænker lidt på deres Venus eller Pluto hvis man skal gå efter lidt specielle
højttalere. Er de lavet til at se godt ud, eller til at lyde godt, med fedt design som biprodukt?

__________________
www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
Til top Vis Christian Jense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Christian Jense
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes