Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 23:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 850 vs. Dali Evidence 870 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 12 August 2009 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hej H4A brugere
Jeg går og overvejer at købe et sæt Dali Evidence 870, men er kommet lidt i tvivl om jeg vil få den store ændring af lyden i forhold til de Dali 850, jeg allerede har.

Hvis man kigger på specifikationerne:

850:
  • Type: 3-vejs basrefleks gulvhøjttaler
  • Impedans: 4 Ohm
  • Frekvensområde +-3dB: 31-20000 Hz.
  • Følsomhed: 92 dB.
  • Mål: 102/28/37 cm
Evidence 870:
  • Type: 3-vejs basrefleks gulvhøjttaler
  • Impedans: 4 Ohm
  • Frekvensområde +-3dB: 35-29000 Hz.
  • Følsomhed: 91 dB.
  • Mål: 105/24/37 cm
Det undrer mig at 870'erne ikke går lige så langt ned som 850'erne. Er der nogen som har erfaring med begge højttalere? Er der brugt nogle væsentligt bedre komponenter i 870'ern frem for 850'ern. Men en ting er specifikationerne og noget andet er hvordan de lyder in real life.

Jeg håber at nogen har erfaring med begge, og kan rådgive om, at det er værd at bruge de ekstra penge på dem.

/polmann
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Er der slet ikke nogen som ved noget om disse to højttalere?

Af hvad jeg har kunne finde af informationer rundt omkring så er basenhederne de samme. Jeg forstår så ikke hvorfor man har tunet dem forskelligt, så 850'ern går ned til 31 hz oh 870'ern går ned til 35 hz.

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Hej Polmann.

Jeg har haft begge, dog ikke samtidig og ikke som primær højttalere. Har en svaghed, for at have flere højttalere på en gang.

Nu er hukommelse, jo en uregerlig størrelse, men efter hvad jeg husker, lød 870'eren som en mere komplet højttaler, der var ikke noget der "stak i ørene". Synes 870 var mere harmonisk, bedre samspil mellem enhederne, bedre bas-mellemtone-diskant gengivelse sammenlignet med 850'eren.
Om det så kun har været 850's diskant, der har været synderen, og bidraget til min oplevelse, tør jeg ikke udtale mig om 100%. Solgte nemlig 850'eren ca 1 år, før jeg fik 870.

Det aller bedste, vil jo være at have begge højttalere samtidigt, så man kan A/B teste dem op mod hinanden. På denne måde afsløres forskelle, styrke / svagheder, ret hurtigt (og tydeligt !)

Det kan god være jeg er lidt "vag" i min beskrivelse, men det skyldes erfaringer fra direkte sammenligninger mellem flere højttalere. Hvor jeg først havde hørt dem hver for sig, og dannet mig et indtryk af hvordan de performede, iforhold til hinanden. Når jeg så har haft mulighed for det, og har lavet A/B test, mellem 2 forskellige modeller, har det godt nok været en øjenåbner.
Forskelle som jeg, ved seperat lytning, havde opfattet som værende mindre, var pludselig betydelige. 

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 August 2009 kl. 03:26 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved, er forskellen mellem 850 og 870 primært mellemtonen som er lånt fra Grand serien, samt delefiltret, som er rimelig kompliceret for at få overgangene mellem enhederne til at være helt rigtig.

Det med hvor dybt de går afhænger i højere grad af dit rum og hvordan du stiller dem op, end hvad der står på papiret.
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly

chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 August 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

hey. Jeg har delefilter diagrammet som sidder i 850, hvis det skulle have interesse.. Jeg tror nu, at du ville få væsentligt mere ud af, at besøge Troels G. Og få opdateret filteret, og samtidig få forslag til forstærkning/dæmpning af kabinettet..Jeg har haft 850 i en del år, og mener at den bestemt kunne gavne af at få et andet filter og lidt hjælp ved afstemningsfrekvensen.
Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 August 2009 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Det lyder meget interessant at lave en opgradering af delefiltret i 850'erne men er det ikke også en meget bekostelig ting at gøre. Jeg kan ikke
forestille mig at det koster under 3000 kr at gøre det. Men det skader jo ikke at få en pris på det.

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2009 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået et overslag på hvad det ca. vil koste at få Troels Gravesen til at lave en opgradering af delefiltret i dem. Han estimerer det til at koste omkring en 4.000 kr, og det kunne godt gå hen og blive dyere. Det afhænger blandt andet af hvilke komponenter der vælges osv. Spørgsmålet er så hvor meget der kan hentes på at foretage sådan en opgradering.

Det er trods alt en højttaler jeg er glad for, men at bruge 4000 kr måske mere på at gøre det endnu bedre det ved jeg ikke om jeg er villig til. Det er også derfor jeg stillede spørgsmålet her inde, da jeg har læst diverse steder at det med at ændre på delefiltret er en bekostelig ting at gå i gang med.

Måske der er noget helt andet end Dali som jeg kunne give mig i kast med?

Sønnen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil, Heltny

Bruger siden: 16 April 2009
Lokalitet: Øerne
Sendt: 15 August 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

KentNO1 skrev:
Hej Polmann.

Jeg har haft begge, dog ikke samtidig og ikke som primær højttalere. Har en svaghed, for at have flere højttalere på en gang.

Nu er hukommelse, jo en uregerlig størrelse, men efter hvad jeg husker, lød 870'eren som en mere komplet højttaler, der var ikke noget der "stak i ørene". Synes 870 var mere harmonisk, bedre samspil mellem enhederne, bedre bas-mellemtone-diskant gengivelse sammenlignet med 850'eren.
Om det så kun har været 850's diskant, der har været synderen, og bidraget til min oplevelse, tør jeg ikke udtale mig om 100%. Solgte nemlig 850'eren ca 1 år, før jeg fik 870.

Det er fuldstændig som jeg husker de 2 højttalere.
Øvre mellemtone og nedre diskant er meget angribende på Dali 850 hvor der er blevet langt bedre på 870
Til top Vis Sønnen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sønnen

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 August 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
Så har jeg fået et overslag på hvad det ca. vil koste at få Troels Gravesen til at lave en opgradering af delefiltret i dem. Han estimerer det til at koste omkring en 4.000 kr, og det kunne godt gå hen og blive dyere.

For at gøre hvad ?

Man kan sgu købe mange komponenter for 4000 kroner !!

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 August 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes 4000 kr er at skyde over mål.

Det vil svare lidt til:

Ha en BMW M5 fra stenalderen.

Valget står mellem og give 1.2 mio for at få en ny moderne M5 motor isat din gamle, eller give de sidste hundrede tusinde op til 1.8 som en spritny koster, dermed få alt det nye med.

Kan ikke svare sig efter min overbevisning, dine 850'ere har jo også en "alder" på bagen? Det er da nogle år siden de stoppede med at lave dem.

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

De 4000 kr er for at lave nogle målinger på det gamle delefilter, for at kunne finde ud af hvordan det nye skal sammensættes. Jeg har en specifik mail der hjemme over hvad det indeholder. Men det skal så med det samme siges, at det er et skud på stammen. Måske det bliver dyere eller billigere. Det ville også afhænge af hvilke komponenter der vælges ttil det nye delefilter. Men som udgangspunkt var de 4000 kr for det hele.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes