Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 05:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Valg af HIFI til kollegieværelset (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Berta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 August 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej alle mand eller kvinder der må læse med :)

Landet ligger sådan at jeg her i ferien har fået dræbt min computer højtaler,  hvilket både er godt og skidt.. Skidt fordi jeg ikke rigtig kan høre musik, godt fordi jeg nu har en undskyld for at købe noget ordenligt.
Har dog ikke meget forstand på hvad der er godt inden for hifi, så ved ikke rigtig hvor jeg skal begynde med at lede, og tænkte derfor at der var en/flere her der kunne hjælpe mig.

Jeg bor på kollegieværelse, og det er derfor kun 12kvm der skal fyldes med lyd. Mit budget ligger mellem 0 & 7000 kr, og for det skulle jeg gerne have højtalerer, ledninger og forstærker.
Havde tænkt mig at spille musikken fra computeren, en ved ikke om det er noget der skal tages højde for.

Lidt punkter der gerne må opfyldes (men man kan jo ikke få det hele, så er klar på kompensere) :)

- God lyd (hvis der er en definition på det)
- Helst ikke mange eller kæmpe højtalerer (gør dog ik så meget hvis de fylder lidt)
- Spille alle musik genre, men er svært glad for house (bass ).
- Må gerne kunne bruges når der skal ses film.
- Spille højt så naboen kan overdøves/generes 
- Være lidt flot at se på

Tror det sådan ca. var det. Håber nogle har forslag til hvordan jeg få samlet et godt anlæg.
Alle idéer og forslag er velkomne, men det ville være fedt hvis der lige kunne blive forklaret hvorfor i foreslår som i gør. Så kan det være jeg får lidt mere indblik i hvad det er man skal lede efter og hvorfor:)

Tak for opmærksomheden

--Chris

Til top Vis Berta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berta

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2009 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Du skal have nogel kæmpe gulvhøjttalere med 2 x12" bas i hver.
DET er lykken på kollegiet.

Spøg til side.
Mit forslag:
- Kr 4000 til et sæt højttalere som passer i størrelse og lyd til DIN smag  ( ikke andres)
- Kr 3000 til en kraftig integreret forstærker.

Hold dig bare til stereo - det er bedst til musik, og okay til film

Overvej at købe brugt fra brugtsiderne her på hifi4all - både forstærkere og højttalere er ikke ting der bliver 'slidt op', så hvis det virker når man ser det, så er der ingen fare.
Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 16 August 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Du skulle overveje dette sæt: http://earthquakesound.dk/produkter/hoejttalere/iquakeminime p8.aspx

Højttalerne er aktive, hvilket betyder at de har en forstærker indbygget - så sparer du en masse plads.  Og den indbyggede forstærker er tilmeld rigtigt god og kraftig. Derudover hører der også en subwoofer til at gengive bas.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 August 2009 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Har du optisk ud på din computer?
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Højttalere

Vienna Haydn
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=125936

Avance signature 3
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=125688

Forstærker

Densen B-100
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=61663278

holfi integra 8
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=125168

Jeg har haft de avance på en densen b-100 og det spiller altså rigtig godt sammen. Tror det bliver svært til de penge at finde noget bedre. Og så skal du ha en d/a converter til computeren

Berta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hej :) tak for hjælpen indtil videre.  Har prøvet at kigge annoncerne igennem, under køb og salg. Men synes godt nok det er svært at vide hvad man skal gå efter. Både med hensyn til pris, mærker og specifikationer, aner intet om noget af det 

@Langendorf, tak for du har gidet at se tingene igennem :) desværre befinder tingene sig i jylland, og jeg er bosat i København. Så ville jo helst gerne se og høre tingene først, nu hvor min viden om det er så lille.. Nej min computer har ikke optisk udgang, men kan man ikke løse det med et splitstik, for sådan et har jeg nemlig.

Ved godt budgettet ikke er godt nok hvis man vil have det bedste. Men altså alt er bedre end de computer speakers som jeg har levet med en del år nu. Så det er ik fordi kravet er enormt, i mit gamle anlæg var det nærmest kun bassen man kunne høre. og det var ikke særlig godt, vil gerne mærke trykket, det er bare lidt tamt hvis du ikke får andre lydnuancer end det.

Tænkte lidt at tage ned i hifiklubben i Lyngby, det er dejlig tæt på og måske jeg kan få skabt et lidt bedre billede af hvad det er jeg leder efter. Kan man ikke få en god vejledning der som førstegangskøber og nybegynder inden for HIFI ?

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Splitstik?

Du skal bruge optisk digital udgang. Du kan jo sagtens købe et lydkort inden for dit budget. Og for maks 7000kr kan du sagtens få et ganske hederligt anlæg Og hvis du handler brugt, kan du jo bare sælge igen uden tab hvis det ikke lige falder i din smag. Nu havde jeg ikke lige tænkt over hvor tingene befandt sig. Men det kan jo sendes. Har jeg gjordt mange gange og hvis du får sendt ordentlige billeder og sælger virker reel i telefonen ville jeg ikke være så bekymret over det.

Jeg mener bestemt du skal handle brugt istedet for at gå ned i hifiklubben. De er bestemt heller ikke hvad de var en gang. Og for 7000kr vil jeg mene du ikke kommer i nærheden af det jeg har foreslået.

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Sendt: 16 August 2009 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje at kigge på XTZ, som passer godt til dit budget. Fx:
XTZ 89 Front koster ca. 2000 danske kroner + porto (kan også fås i valnød)
Eller, hvis det skal være kompakte: XTZ 93 WMT til ca. 1700 danske kroner + porto
Hvis de skal hænges op på væggen, så er XTZ Satellite beregnet til det. Sådan et sæt koster ca. 900 danske kroner.

Jeg har selv 89 Front, og de lyder virkelig godt. Og 93 WMT har fået rigtig gode anmeldelser, så det skulle være et super køb. Alle tre modeller kan trækkes af selv en svag forstærker.

Hvis du virkelig vil have meget bas, kan du jo supplere med en aktiv subwoofer, fx XTZ 99 W8.16 til ca. 1100 kroner.

Jeg ved så ikke, hvilken forstærker, du skal vælge. Jeg har selv en gammel svag NAD, og den fungerer fremragende til 89 Front. Hvis du vil have subwoofer, skal den selvfølgelig have udgang til det - men ud over det, så kan du bare vælge én, du kan lide.

Når du nu kan lide kraftig bas, så kunne du også tage i HiFi-klubben og lytte lidt til Cerwin Vega's højttalere - de skulle give rigtig meget bas for pengene

Og ja, køb en DAC, eller et godt lydkort. Du kan fx tage et kig på www.xs-sound.dk - de har et godt udvalg, god service, og jeg kan anbefale Audiotrak, som jeg også selv har.
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Berta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Hehe, det må være min mangel på viden :) For så ved jeg ikke hvad en optisk udgang er. Har bærbar computer så kunne forestille mig det var svært at købe et andet lydkort, med mindre selvfølgelig man kan få noget eksternt ?

Vil prøve at holde lidt øje med hvad der er på brugt markedet, for at se om der er noget der falder i min smag. Synes bare det virker lidt vildt når der står nogle af tingene er 5 eller 7 år gamle, så tænker jeg nemlig at det ikke kan være særlig godt. Men det passer så ikke helt kan jeg forstå.

Tror på at jeg kan finde noget bedre brugt, men igen det er svært at se hvad man skal gå efter. Men det er jo bare om at lede. Alligevel tager jeg nok ned i HIFIklubben, det er jo gratis at kigge :)

Kan i evt. komme med nogle ting man skal lede efter når man ser på forstærker, skal det være effekt eller forforstærker. Hvor mange watts ydelse osv. Der står så mange ting, med hvad er det der rigtig betyder noget. Også gerne med højtalerer ?  :)

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Du kan roligt glemme alt om watt opgivelser ovs. Det siger sjællent om det spiller godt. Og så synes jeg også du skal holde dig langt væk fra cw. Men prøv selv at høre forskellen i hifiklubben. Bare lad værd med at smide penge på bordet til det første du ser :)

Berta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg gøre, eller vil i hvert fald have det hele i baghovedet. Må ned/ud og se på det, man kan læse nok så meget, men det bliver jeg nok aldrig klogerer på :)

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Sendt: 17 August 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have et par "billige" højttalere ville jeg gå efter nogle B&W eller Paradigm, hvis du kan finde sådan et sæt. Der synes jeg man får rimelig meget for pengene. Nu kan jeg ikke helt finde ud af om det er reol eller gulvhøjttalere det er du leder efter.

Det burde være til at finde en forstærker og højttalere brugt KSB her inde. Kan se du skriver at du har været nogle annoncer igennem, men der kommer jo hele tiden nyt til.
Til top Vis polmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af polmann

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 August 2009 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Skal der bass til uden at der skal gå Cerwin Vega i den kunne et sæt Dali Evidence 470 eller 870 være et kig værd (forhandles i hifi klubben, men er også nemme at finde brugt). 870 er overkill på 12 kvm, men det vil holde din bass lyst glad - også dine naboers.

Hvis du kaster 2-3000 kr efter en brugt forstærker er der rigtigt meget fornuftigt at vælge imellem, hold øje med hvad der sker på brugtmarkedet - google/forumet er din ven hvis du skal have en idé om andres meninger om forstærkere du finder inden for fornuftig prisklasse. Så længe man passer lidt på og ikke ender med defekte varer kan du næsten altid komme af med det igen uden tab. Det er en god idé at se tingene før pengene bliver smidt, der er desværre et par stykker i køb/salg/bytte uden alt for meget moral.

Lyd fra PC til forstærker kan klares med en USB dac, så behøver du ikke tænke på hverken lydkort eller optisk/coax udgang. En mulighed i den billigere ende kunne være en fubar USB dac http://www.headaudio.dk/pages/product.asp?itemGuid=64540& ; ; ; ;itemGroupGuid=3556, bedre løsning end de fleste interne lydkort, hvilket du heller ikke med lethed kan opgradere på din bærbar.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

Hvad med at kombiner et sæt reol højttalere med en subwoofer? Det kan sagtens spille dine 12 kvm op, og så fylder det ikke ret meget.

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 19 August 2009 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
Hvad med at kombiner et sæt reol højttalere med en subwoofer? Det kan sagtens spille dine 12 kvm op, og så fylder det ikke ret meget.

Jeg er enig. Det kan også hurtigt blive svært at få placeret gulv-ht ordentligt på et 12kvm værelse.

Jeg vil stadig vove at påstå, at det sæt jeg har linket til i tredje indlæg vil være bedst egnet - og der behøver du ikke bruge plads på forstærker, DAC etc - og du får bas ned til 27hz hvilket ingen gulvhøjttalere kan give dig.

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Evt. kunne denne annonce fra ksb måske være noget. Det er billigt og spiller rimelig fornuftigt til prisen.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=126140

terp2004
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 19 August 2009 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Mit forslag vil være - som jeg selv har - et sæt aktive højtalere AVI ADM9.1 med indbygget dac.
De koster lidt over dit budget. Jeg gav selv 9.000 kr. for et sæt.

De kan/har:
  • 2 optiske indgange, så du kan tilslutte f.eks. computer og fladskærm.
  • 1 analog indgang, så du kan tilslutte pladespiller eller alt muligt andet.
  • 1 fjernbetjening med volume og skift mellem de tre indgange.
  • Der følger et 5 meter højttalerkabel med. Det eneste, du skal købe i tillæg er et optisk kabel, der skal gå fra pc/fladskærm til højttalere. Et sådan kabel i god kvalitet koster ca. 150 kr.
  • De kan spille 24 bit-materiale, når det en gang bliver aktuelt.
  • De er ikke for store, spiller godt og ser godt ud.
  • Du slipper for forstærker og en hel masse kabler.
  • Du kan låne et sæt og prøve dem af.

Til top Vis terp2004's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af terp2004

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 August 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Du bør holde dig til stereo. Enten som reol-, stander- eller mindre gulvhøhttalere. Alternatvt 2.1 med små højttalere og en
subwoofer.

Din lokale hifi-forretning kan nemt sammensætte et system til 7000 kr, som du kan høre på i forretningen og evt. derhjemme. Du
kan sagtens få et okay system på denne måde.

Men alt afhængig af hvor interesseret/entuastisk du er, vil du måske ønske at skifte det ud om 2-4 år år, hvor det vil have mistet
en ret stor del af nyværdien. Værditabet er ret trist, da der ikke er nogen reel grund til det. Anlægger er bare blevet en smule slidt
på overfladen og evt. lidt umoderne at se på.

Der er ikke nogen benynderlig forskel (enkelte undtagelser) på en god forstærker/højttaler idag og en for 10-25+ år siden.
Funktionelt holder de længe. Efter nogle år skal enhedernes ophæng måske have en lille reperation eller et potmeter i forstærkeren
renses. Til gengæld kan du få dem til 15-30% af nyprisen - inflation ikke medregnet.

Hvis du har mod på det, kan du få et meget vellydende anlæg af ældre dato for samme budget. Men du skal bruge en del tid på
research og tage nogle chancer. Et godt sted at handle er ebay.de - hvis man altså kan lidt tysk.

Kig lidt på billeder og find noget du synes ser high-end ud (og du kan lide). Kig evt. på specifikationerne og slå produktet op på
nettet. Hvis du er heldig er der en række anmeldelser på www.audioreview.com, som du evt. kan tage stilling til. Kig evt. på
nyprisen, selvom den ikke er helt sigende.

Det er nok nemmest at gå tilbage til max 1996, da det ellers kan blive væsentligt sværere at finde oplysninger på nettet for
tidligere modeller. Men måske kan du finde nogle gamle blade på biblioteket eller spørge her.

Personligt kan jeg anbefale et par Snell J3 højttalere. Dem havde jeg selv på kollegieværelset hvor de passer fint i størrelse og kan
spille rigeligt højt (uden at lyde dårligt). Kostede 5000 kr for et sæt, men du kan sikkert finde dem til <1500 kr. Og de holder
brugtprisen, så du nemt kan skifte dem ud uden det store tab.
Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

MagnusHolm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 August 2009 kl. 01:59 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige sige +1 til de AVI ADM9.1 - har selv et sæt, og regner aldrig med at skulle af med dem. Jeg har ikke hørt noget der koster under 50.000
kr. nypris som spiller bedre end disse højttalere - og det mener jeg. Og så er det bare lækkert at være fri for forstærker, kabler osv..
Jeg bruger dem også sammen med en airport, så jeg har ikke engang kabel fra min signalkilde. :)
Til top Vis MagnusHolm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MagnusHolm Besøg MagnusHolm's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes