Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til gamle højttalere med din kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Berthey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 September 2009 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er helt nu her på sitet og en newbie når det handler om hifi generelt. Derfor har jeg brug for hjælp til at finde en løsning på det problem jeg sidder med omkring min højtalere.

Jeg har fået nogle meget gamle højtalere fra min morfar, de var smarte dengang han købte dem, så jeg tror de er fra omkrin 1965-1975. Det eneste navn jeg kan finde på dem er "Studio Box". På dem sidder der et indbygget kabel, som jeg, på internettet, er kommet frem til må være et din kabel. Det passer  til min grammfon(Mærket Grundig, modellen er sandsynligvis cc150), som også er fra engang omkring 1970'erne, så problemet består ikke i at jeg ikke kan afspille mine plader, men at kablet på højttalerne kun er ca 25 cm langt, hvilket betyder at jeg ikke kan hænge min højttalere op, men må flytte dem hen ved siden af grammofonen hver gang jeg vil høre plader, hvilket altså bliver ret sjældent.
Er der nogen her, som ved om man kan forlænge disse kabler eller gøre noget mere smart, så jeg har bedre mulighed for at få afspillet mine plader.
Det skal lige siges, at grammofonen er så gammel, at der(hvad jeg kan se af) kun er én anden udgang på grammofonen, som ligner et gammelt stort jack-stik.

Jeg håber der er en venlig person her, som kan hjælpe mig, da jeg i butikkerne un kan se de mere moderne stik og kabler og endnu ikke har fundet en butik som ved hvad jeg kan stille op med dette problem.
Jeg er fra København, så hvis der er en der kender et sted, hvor de er garvede i problematikker med de helt gamle højttalere og grammofoner, ville det også være en god hjælp.

-Jette
Til top Vis Berthey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berthey

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 September 2009 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Er det et DIN-højtalerstik vi taler om? Så er der kun to poler, en mindre, rund forbindelse, og en lidt større, 'flad'. Er dette tilfældet, skulle det ikke være et problem at lave en forlænger - man skal blot passe på at bevare korrekt polaritet, så højtalerne ikke kommer til at spille i modfase. Det kan checkes med et lille 1,5 v. batteri.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Berthey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2009
Lokalitet: København
Sendt: 02 September 2009 kl. 01:37 | IP-adresse registreret  

Ja det er sådan det ser ud.
Er det simpelt at lave sådan en forlænger, altså så simpelt at jeg selv ville kunne gøre det? I så fald, kan du svare mig på hvad jeg skal bruge til det og måske hvordan jeg gør, eller hvor jeg finder svar på dette?

Tusind tak for det hurtige svar
Til top Vis Berthey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berthey

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 September 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

Velkommen til HIFI4ALL - Ja, det er ganske enkelt af få forlænget forbindelserne til dine højttalere.

Ved den rigtige løsning, skal du have fat i et "hun" og et "han" højttaler DIN stik (disse burde kunne købes i en almindelig radio forretning, ellers find dem på nettet), som du så monterer i hver ende at en forlængerkabel - vær i denne forbindelse opmærksom på polariteten, som mollecon skriver om ovenstående.

Den simple og knap så pæne løsning består i, at du klipper højttaler kablet over og sætter en forlænger i ved hjælp at et par almindelige kronemuffer. Husk også her det der med polariteten.

God fornøjelse.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes