Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 15:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Kabellængder (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
delinde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 September 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej Forum!

Nu sidder jeg her stadig, efter snart 3 døgn(er ledig), og smider CD´er i for at grabbe dem over på harddisk. Tak Gud, og OS community, for FreeDB. Samtidig tænker jeg på, hvad jeg så skal have gang i for at udnytte hele samlingen, når først den ligger klar. Mit grej, pånær en effektforstærker, er udlånt på "ubestemt tid", så det er jo nærliggende at prøve en ny retning.

Jeg har p.t kun et par små Dali hængende oppe under loftet, som tidligere har været mine baghøjttalere. Kablerne løber inde i kabelbakker, hvor mit el i forvejen er(60´er modulbyggeri). Det kunne være sjovt at prøve med et ordentligt sæt satellitter og en sub, og så føre kablerne i disse bakker.

Men der er jo lidt vej rundt, så jeg tænkte på, hvor meget indflydelse det har på lyden, om kablerne til de forskellige højttalere har forskellig længde? Det ville blive noget med op til 40-45% forskel på længderne. Jeg synes det var på sin plads at spørge her, da jeg jo ved, der er en masse "voodoo" og religion om det med kabler generelt. OG, en anden ting, har I nogle synspunkter omkring, hvad jeg skal vælge af højttalere, hvis det skal være 5.1 eller 7.1 til montering oppe under loftet?

Mvh Linde, ser frem til jeres besyv!

Til top Vis delinde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af delinde

madaUlp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 September 2009 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Det er jo selvfølgelig nærliggende, at lave kablerne til højttalerne i sammen længde, men hvis det ikke lige bliver det vil jeg mene, at det ikke har den helt store betydning.. Den længere tid, det tager for signalet at "rejse" den ekstra vej ud i det ene kabel svarer til at du sidder en anelse ved siden af sweet spot.. Men hvis du er ligeså nørdet omkring hifi som visse andre herinde (inkl mig), så lav kablerne i samme længde
Til top Vis madaUlp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madaUlp

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 September 2009 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du har surround skal du alligevel (forslår jeg i det mindste) ud og have et SPL-meter eller en reciever/forstærker med indbygget målesystem, således at dit output level bliver det samme uanset tab mellem forstærker og højtaler.

Her i huset bliver der brugt NKT 2x0.75 mm^2 kabel til baghøjtalerne hvor der også er ca. 40-45 % forskel i længden, men idet systemet er udmålt til at spille ved et reference-niveau spiller begge baghøjtalere alligevel ens.

Selvom det er absolut vigtigst at matche center-højtaleren til fronterne og baghøjtalerne er lidt mindre vigtige får man alligevel det meste ud af købe baghøjtalere i samme serie som fronterne, hvis det kan lade sig gøre, men det handler nok en del om prioritering. Hvis der alligevel bliver lyttet til musik 90 % af tiden er det nok bedst at smide de fleste penge på fronterne og så finde nogle billige baghøjtalere.

Langendorf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 11 September 2009 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hvis vi går ud fra at det er et fornuftigt kabel der bliver brugt. Kan du ikke høre eller måle forskel med en reciver. Om det er 5 eller 10 meter. strømmens hastighed er noget der liger 300.000.000m/s
Til top Vis Langendorf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Langendorf

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 September 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

madaUlp skrev:
Det er jo selvfølgelig nærliggende, at lave kablerne til højttalerne i sammen længde, men hvis det ikke lige bliver det vil jeg mene, at det ikke har den helt store betydning.. Den længere tid, det tager for signalet at "rejse" den ekstra vej ud i det ene kabel svarer til at du sidder en anelse ved siden af sweet spot.. Men hvis du er ligeså nørdet omkring hifi som visse andre herinde (inkl mig), så lav kablerne i samme længde

Forsinkelse af signalet p.g.a. af forskellig kabellængde er rent teori. Tænk på at signalet bevæger sig med en hastighed på 300.000 km/sek, så et par meters forskel giver absolut ingen forsinkelse. En forskel på 300 km kabel vil give en forsinkelse på 1/1000 sek. (ét millisekund)

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

delinde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 11 September 2009 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Gode inputs, tak for det.

Det ender nok med 5(eller 7, afhængig af receiver) ens satellitter og en subwoofer, eller måske en center. Der skal i hvert fald eksperimenteres lidt, jeg har ikke prøvet at have højttalerne oppe på væggen før...kan hænde, det er lidt underligt, at lyden kommer oppefra:-).

Mvh Linde

Til top Vis delinde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af delinde

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 September 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Langendorf skrev:
Hvis vi går ud fra at det er et fornuftigt kabel der bliver brugt. Kan du ikke høre eller måle forskel med en reciver. Om det er 5 eller 10 meter. strømmens hastighed er noget der liger 300.000.000m/s

Du taler hastighed i et kabel (der IKKE er den samme som lysets hastighed, men snaere en trediedel). Men hvis man måler på 6-7 meters 2x0.75 mm^2 NKT-kabel er der alligevel en hvis Ohmsk modstand (og andre parasiteffekter) der kan medføre halve eller hele dB's afvigelse i lydniveau. Kalibrerer man bliver forskellen dog udlignet. Forstærkere der anvender strømfeedback-kredsløb burde dog være upå virkede af Ohmsk parasitmodstand (bekræftes?).

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 September 2009 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

KimHRasmussen skrev:
Langendorf skrev:

Du taler hastighed i et kabel (der IKKE er den samme som lysets hastighed, men snaere en trediedel). Men hvis man måler på 6-7 meters 2x0.75 mm^2 NKT-kabel er der alligevel en hvis Ohmsk modstand (og andre parasiteffekter) der kan medføre halve eller hele dB's afvigelse i lydniveau. Kalibrerer man bliver forskellen dog udlignet. Forstærkere der anvender strømfeedback-kredsløb burde dog være upå virkede af Ohmsk parasitmodstand (bekræftes?).

Hæ-hæ, nu udarter dette sig vis til en fysiktime.

Det er korrekt, at de enkelte elektroner bevæger sig med en hastighed der er betydeligt lavere end lysets; MEN det elektriskefelt bevæger sig med lysets hastighed. Så det er OK at regne med lysets hastighed, når man beregner forbindelseslængder.

Dette har jo ikke den store betydning, når vi snakker lydformidling og længden på højttalerkabler; men forbindelsernes længde har stor betydning ved design af mikrochips til anvendelse i computere og ved signalbehandling ved store hastigheder.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 September 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hvis du skal have et system med sattelitter og en sub, kan du ligesågodt bruge almindelig elledning til højtalerkabel, og længden er ligegyldig. Det under alle omstændigheder meningsløst at smide dyre kabler efter billige højtalere.

Kabelsnak er 95% voodoo og 5% fysik. Sølv er bedst, kobber er næstbedst, tyk er bedre end tynd, og kort er bedre end lang, resten er dumhed.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes