| Sendt: 12 September 2009 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Jeg har lige erhvervet mig Denons nye midi-anlæg (F-107) receiver og cd-afspiller i Hifiklubben. Jeg valgte nogle Dali Lektor 2 højttalere til.
Mit spørgsmål er: Hvordan skal jeg placere højttalerne i min stue for at få den bedst mulige lyd?
Jeg har stillet det samme spørgsmål i Hifiklubben, men da det jo er et spørgsmål der kræver lidt forklaring har de stakkels ansatte ikke kunnet hjælpe mig 100 %.
Derfor giver jeg lige lidt mere information her samt fortæller om mine overvejelser og så håber jeg der er en venlig sjæl, der vil give mig et svar.
Anlægget og højttalerne står i min spisestue, hvor altså spisebordet står midt i rummet. Det er naturligvis også her vi opholder os mest når vi bruger rummet, selvom det også ville være rart med god lyd ude i kanterne. Størelsen på rummet er 5.40m x 4.30 med skrå hjørner, i en vinkel på 45 grader. Det skal tilføjes at det potentielle rum, lyden kan udfylde bliver udvidet med fem meter hvis dørenene står åbne.
Lige nu har jeg stillet højttalerne midt på bagvæggen, klods op ad væggen med lidt under en meters afstand til hinanden (90 cm). De er placeret i en meters højde fra gulvet - de står på en reol, der er fastmonteret på væggen. Jeg overvejer stærkt om jeg skal forsøge mig med at hænge dem ud i hjørnerne i stedet. Da det er kompakthøjttalere har jeg ladet mig fortælle at det kunne være en god ide. Da hjørnerne i min stue er i en vinkel på 45 grader vil lyden fra højttalerne komme til at krydse hinanden et sted ude i rummet. Vil det være en god ide at forsøge at hænge dem op eller hvordan skal jeg stille/hænge dem?
Mange hilsner,
Kasper.
|