Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand/Diva (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt tænke mig at opgradere mine front højtalere. Jeg har pt. et sæt Dali Evidence 470 (samt 370 og C70 til surround), og selvom de da spiller meget godt, så ligger de lidt efter resten af anlægget.

Derfor har jeg kigget lidt efter et sæt Dali Diva eller et sæt Dali Grand, men de hænger ikke lige på træerne. Vil helst have en Diva, da Grand er lige i overkanten til mit rum (ca. 25kvm.). Er der andre steder end dba.dk, man kan kigge efter højtalere?

En anden mulighed kunne også være en SA3070, er der nogen der har erfaringer med at mixe SA med Dali?

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Dali diva eller SA3070 hmm det er dæleme 2 meget forskellige højtalere

Dali diva er noget gumpetunge i de dybe område med svære tildens til at sløve alt musik men har en fantastisk udstrakthed i toppen som SA modellen nok kan mangle lidt. SA er jo musikalsk noget bedre til forskelle og hurtigere så denne højtaler ville jeg nok anbefale.

Men når du allerede har Dali kommer du nok til at savne dunket i bunden som dali jo har masser af.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

SA3070 var lidt en impulsiv indskydelse, men jeg kan faktisk godt lide lyden af begge højtalere, det er sådan lidt efter mit humør.

Så lige på dba, at der var et par Dali Grand til salg. Er der nogen der har prøvet at spille med disse i mindre rum, og ved om det er bare nogenlunde holdbart? Der skulle gerne komme en dag, hvor jeg får lidt mere plads, og så kunne man måske "udholde" Grand i et mindre rum et stykke tid.

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej Pascal

Jeg købte mit første sæt Grand tilbage i 1996 hvor jeg havde en stue på ca. 25 m2 med skråvægge. Rummet var helt klart for lille, men lyden stadigvæk ok, selvom Diva sikkert ville have været bedre (var dog ikke introduceret dengang). Jeg købte også med det formål at jeg vidste at jeg nok skulle få mere plads en dag ;-) Jeg overlevede fint i 2 år indtil jeg fik mere plads i 1998 - og har stadigvæk højttalerne.

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:

Hej Pascal

Jeg købte mit første sæt Grand tilbage i 1996 hvor jeg havde en stue på ca. 25 m2 med skråvægge. Rummet var helt klart for lille, men lyden stadigvæk ok, selvom Diva sikkert ville have været bedre (var dog ikke introduceret dengang). Jeg købte også med det formål at jeg vidste at jeg nok skulle få mere plads en dag ;-) Jeg overlevede fint i 2 år indtil jeg fik mere plads i 1998 - og har stadigvæk højttalerne.

Hmm 25kvm lyder til det er din effekt der er noget galt med. Jeg har da hørt Diva i mindre rum uden de problemer du snakker om. Der er hug i divaerne typisk for dali men direkte problemer det vil jeg skyde på er andet sted en rummet.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er måske mine højttaler du har set til salg. Dali Grand Diva. De er i Rosewood. Det er en glimrende højttaler i forhold til markedet.

Jeg har brugt dem i en stue på 29 m2., og her lød de fint. Se evt. testen af dem af Kim Kruse Petersen i High Fidelity nr. 2 1999.

Hvorfor jeg sælger dem? Jeg har bygget to store højttaler sammen med Steen Duelund. Og de er selvfølgelig bedre.

Hvis du syntes at der er for meget bas er det nemt, at sætte et par vintersokker i basportene. De gør dem også mere dynamiske.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Audi A3 skrev:

Hej Pascal

Jeg købte mit første sæt Grand tilbage i 1996 hvor jeg havde en stue på ca. 25 m2 med skråvægge. Rummet var helt klart for lille, men lyden stadigvæk ok, selvom Diva sikkert ville have været bedre (var dog ikke introduceret dengang). Jeg købte også med det formål at jeg vidste at jeg nok skulle få mere plads en dag ;-) Jeg overlevede fint i 2 år indtil jeg fik mere plads i 1998 - og har

Hmm 25kvm lyder til det er din effekt der er noget galt med. Jeg har da hørt Diva i mindre rum uden de problemer du snakker om. Der er hug i divaerne typisk for dali men direkte problemer det vil jeg skyde på er andet sted en rummet.stadigvæk højttalerne.

Han sklriver jo netop, at han havde problemer med Grand og ikke har prøvet Diva

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Da jeg skulle købe nye højttaler, havde jeg Dali Grand og Dali Grand Diva hjemme på prøve. Jeg valgte Divaen, da Grand havde alt for meget bas. Det var ret voldsomt.

Mit rum er temmelig godt med mange pladeabsobenter, der ellers dæmper bassen. Parketgulv på strøer, gibsplade vægge, gibsplade loft med akustikplader undser.

Da jeg kom tilbage med Granderne, sagde de i Hi-fi klubben, at de krævede et rum på 40 m2. Dog påstor en person, at det kunne godt lykkedes med meget arbejde.

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej Sven.

Jeg er kommet lidt i tvivl mht. dine indlæg. I det første virker det som om du har et par Grand, men i det næste siger du, at du valgte Diva. Jeg har ikke sset nogen diva til salg på dba, så med mindre du lige har sat dem i, går jeg ud fra du har et sæt Grand. Gider du lige afklare dette

Sokkerne bruger jeg faktisk også selv i mine Evidence 470

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Hej  Pascal.

Det er Dali Grand Diva jeg mente.

Jeg har dem til salg på www.herlevhifiklub.dk

De kommer til salg i et kommende nummer af High Fidelity.

Men er du interesseret, er det bare at sige til. Jeg har været meget glade for dem. Synd at  de bare står og venter.

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har sendt en besked til dig Sven.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 01 Marts 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Dali diva eller SA3070 hmm det er dæleme 2 meget forskellige højtalere

Dali diva er noget gumpetunge i de dybe område med svære tildens til at sløve alt musik men har en fantastisk udstrakthed i toppen som SA modellen nok kan mangle lidt. SA er jo musikalsk noget bedre til forskelle og hurtigere så denne højtaler ville jeg nok anbefale.

Men når du allerede har Dali kommer du nok til at savne dunket i bunden som dali jo har masser af.

Gumpetunge???????
De er dynamiske, men ikke gumpetunge, desuden er de nærmest grotesk kræsne, hvilket i sidste ende er en kvalitet, der kun sjældent tilbydes.
Det er Dali´s mest monitorprægede HT nogensinde.
I øvrigt vil jeg give Palvig fuldstændig ret, bassen bliver helt anderledes når der ryger en sok i portene, den kan først fjernes igen, når man får fat i noget gedigen elektronik.
Det gumpetunge der bliver nævnt, kommer faktisk overhovedet ikke fra HTén.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2004 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Kommer lige fra Lydgalleriet og 45min med Von Schweikert VR-2. En absolut god oplevelse, bortset fra at mine Evidence nu ikke lyder nær så godt

Von Schweikert kom lige med i mine overvejelser om nye højtalere, selvom de godt nok ligger noget over, hvad jeg havde regne med at give.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kurt von Kubik

Gumpetunge???????
De er dynamiske, men ikke gumpetunge, desuden er de nærmest grotesk kræsne, hvilket i sidste ende er en kvalitet, der kun sjældent tilbydes.
Det er Dali´s mest monitorprægede HT nogensinde.
I øvrigt vil jeg give Palvig fuldstændig ret, bassen bliver helt anderledes når der ryger en sok i portene, den kan først fjernes igen, når man får fat i noget gedigen elektronik.
Det gumpetunge der bliver nævnt, kommer faktisk overhovedet ikke fra HTén

Enig! jeg har i sin tid gjort samme observationer!!.. de kræver et bæst af en strøm stræk forstærker og kabler mm. med KONTROL!!

Har hørt dem under katastrofale forhold i hifi klubben med Holfi!!  gisp!! her må jeg give Jonas ret!!..

Har også hørt dem med E-Comp 600W Nemo trin!! og HER RYKKEDE!! de igennem! stram og fin lyd!.. ganske fornuftige!!

Samme gør sig gældende med bassen i B&W!! de er alle pisse svære at få igeng og til at spille ordentligt!.. men de KAN!! under rette omstændigheder og med ret grej mm.

Synd!! at Jonas aldrig har hørt dette før han udtaler sig!! og ikke selv kommer i nærheden af ordentlig grej!!.. ( det han selv har magter bestemt ikke opgaven!!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Hej Pascal!

Spiller 5532erne stadig?
Har også hørt en del godt om de Von Schweikert - lyder som om de har lidt styr på visse ting - især fra midten og op. Uden at have hørt dem tror jeg også de vil være lettere at få til at lyde spiseligt end Divaerne der nok også lyder noget anderledes. De kan nemlig være pisse urimelige de Divaer som kurt og Michael også siger. Har stadig til gode at høre dem spille optimalt. Lyder nok lidt mærkeligt - men man får ligesom hele tiden at vide hvad det er det hele siger, og mange af de ting der nu lige mangler/stikke ud har somregel noget med det der sidder før at gøre. En fantastisk men også pokkers egenskab der klart afskriver den som søndags højttaler! øhh egentlig også som mandag, tirsdag, onsdag, ... øh. Kan ihvertfald ikke sådan lige anbefale den. Til under 10K brugt tror jeg dog ikke du kan undgå at få lidt vellyd til prisen.

Prøv at hive dem med hjem og se hvad de siger. Tag også bare SA med nu du er igang - så skal du bare se løjer!

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Audi A3 skrev:

Hej Pascal

Hmm 25kvm lyder til det er din effekt der er noget galt med. Jeg har da hørt Diva i mindre rum uden de problemer du snakker om. Der er hug i divaerne typisk for dali men direkte problemer det vil jeg skyde på er andet sted en rummet.

Nu skulle du måske læse alt hvad han skriver, for han er jo flyttet og har fået mere plads til dem!

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2004 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn,

Ja DAC 3'n spiller stadig lystigt, drevet er dog skiftet til en Sony XA 5 ES, og det gjorde bestemt ikke lyden dårligere

Von Schweikert skulle faktisk være rimeligt lette at placere, og få til at spille godt, i hvert fald i følge lydgalleriet, og det tror jeg på. De spillede rigtigt godt ingen tvivl om det, de er så også spændt for noget hundedyrt Gryphon udstyr dernede. De sagde dog, at de også havde prøvet med et Rega sæt, og at det også var godt. Så de er nok langt fra så kritiske som Diva'rne.

Svens Divas befinder sig desværre et pænt stykke herfra, og så var de heller ikke lige i en farve, jeg kunne bruge. Jeg kan nok desværre kun acceptere enten sort eller lyst træ til mine højtalere... hvorfor alle producenter skal være så skide glade for alle de mørke træsorter er mig en gåde. Derfor passer Von Schweikert mig også rigtigt godt, men de sender mig så godt nok ned på et udpræget havregryns og pasta budget

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Marts 2004 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

De kunne jo få en gang sort spray maling. Selv om det villle være synd, syntes jeg.

Af kabler med kontrol, bruger jeg Duelunds.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke prøve at tage til hifiudstillingen i KBH her i weekenden, hvis du har mulighed for det og tjek udvalget der. Der findes så mange gode højttalere - og Dali Grand/Diva er bare ikke nogen af dem(med deres svampede bas og den alt for lyse lyd!).
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Marts 2004 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:

Hej Asbjørn,

Ja DAC 3'n spiller stadig lystigt, drevet er dog skiftet til en Sony XA 5 ES, og det gjorde bestemt ikke lyden dårligere

Von Schweikert skulle faktisk være rimeligt lette at placere, og få til at spille godt, i hvert fald i følge lydgalleriet, og det tror jeg på. De spillede rigtigt godt ingen tvivl om det, de er så også spændt for noget hundedyrt Gryphon udstyr dernede. De sagde dog, at de også havde prøvet med et Rega sæt, og at det også var godt. Så de er nok langt fra så kritiske som Diva'rne.

Svens Divas befinder sig desværre et pænt stykke herfra, og så var de heller ikke lige i en farve, jeg kunne bruge. Jeg kan nok desværre kun acceptere enten sort eller lyst træ til mine højtalere... hvorfor alle producenter skal være så skide glade for alle de mørke træsorter er mig en gåde. Derfor passer Von Schweikert mig også rigtigt godt, men de sender mig så godt nok ned på et udpræget havregryns og pasta budget

Jeg tror ikke du har lagt mærke til hvilket valg af træsorter der bruges idag. Det er netop de mørke der ikke er "in" mere. Bøg, Ahorn og Kirsebær er de populære farver idag, og det er kun kirsebær der tenderer en smule til det mørke!

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes