Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 23:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye ledninger inden i højtalerne? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 September 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har et par Motitor Audio Silver RS1, de lyder næsten perfekt sammen med mit setup. Kun mellemtonen kunne trænge til at blive lidt mere åben i lyden ved høj volumen. Det er så lidt der mangler at jeg ikke vil ud og bruge penge på andre højtalere. I stedet vil jeg få opgraderet delefiltrene (samme standarder med bedre komponenter). Efter at have læst adskillige seriøse hifi forums, både dette og mange udenlandske, er jeg ikke i tvivl om at en opgradering af delefiltrene vil give den forbedring jeg ønsker. Men så faldt jeg over en disskussion ang. ledningerne INDEN i højtalerne

Der var ret delte meninger om hvorvidt det vil give stor nok lydmæssig forskel som vil "retfærdiggøre" at bruge penge på at trække nye ledninger. Da jeg opgraderede mine signal- og højtalerkabler i sin tid fra tynde "budget kabler" til kraftige kvalitetskabler, blev lyden markant bedre på alle områder i lyspekteret. Men med højtalerne er jeg i tvivl om det har nogen virkning. Kom gerne med jeres mening evt. egne erfaringer.

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 September 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Komponentudskiftningen bliver dyr. Hvis du har de penge, så byg disse i stedet og sælg dine
MA.

Ledninger? Kan ikke tro, det vil kunne høres med de korte længder.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2009 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

Tror helt bestemt ikke du vil kunne høre forskel ved at ændre de interne ledninger.

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Sendt: 27 September 2009 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har været ude i ekperimentet. Jeg fandt et sæt Dali 7A i en genbrugsbutik til 175kr, de havde det sædvanlige problem, ødelagte ophæng i basenhederne, skummet går på grund af ælde og sollys til dem der ikke lige ved det.

Dali 7A er en fin højtaler i orginal stand, dog har de tendens til mudder/bulderbas med den orginale basenhed, og den alligevel skulle reppes tænkte jeg istedet på at skifte den. orginalt er basenheden på 16Ohm, erstatningsenheden jeg puttede i var 8Ohm, så et nyt delefilter blev lavet. Da jeg kørte med Supra Ply 2,4 som højtalerledning ville jeg osse bruge det internt, men først prøvede jeg med det orginale kabel mellem enheder og filter, og det lød osse fint, god fast bas, klar mellemtone og sprødt klingende diskant.

Jeg skiftede så kablerne internt til Supra Ply 2,4, og der var en forbedring, ikke mega men dog hørbar. Diskanten blev mere in your face og mellemtonen blev strammet mere op.

Så jeg tror hvis man kører konsekvent det samme mærke kabel hele vejen igennem, så er der måske lidt at hente. 

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 27 September 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene. Hvis man har anstændige højtalere, så sidder der osse fornuftige ledninger i som ikke er værd at skifte ud, med mindre vi taler om gamle højtalere som skal renoveres, hvis jeg har forstået jer rigtigt. Med hensyn til at komponenterne bliver for dyre ifht. højtalerene, så regner jeg med at ofre max 2000 kr på delefiltrene. Nyprisen var 4000 for begge højt. for 2½ år siden. Jeg har lyttet til Monitor Audio Gold GS 10 til 11000 og synes ikke forskellen var så stor ifht. prisforskellen og ifht. at jeg bare har brug for at få åbnet mellemtonen lidt mere op. Mine RS 1 har allerede fået dæmpet diskanten med 5 db. så de nu lyder åbent og let i toppen sammen med mine rør. Mod før hvor det lød skingert og tyndt, så enhederne er skam ganske gode, skal bare lige tilpasses forstærkeren med lidt opgraderinger.

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 September 2009 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan lide lyden fra højttaleren, så ville jeg ikke skifte det ud. Du kan risikere at lyden ændre sig til det dårligere. Jeg har set det før.

Men delefilter komponenter kan jo være udslidte, så dem ville jeg skifte om nødvendigt. Her kan du så også risikere en lydændring. Men det vil sandsynligvis være til den gode side. Hvis du bruger præcis samme værdier og kvalitetskomponenter.

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 September 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået megen hjælp af Troels Gravesen.
Han kan høre forskel på mellem- og højkvalitetskomponenter. Hans holdning, som jeg deler, er at seriekondensatoren til
mellemtonen er den allervigtigste komponent. Sådan en har du ikke .
Skal det være, ville jeg lave en selektiv ting med at bytte seriekondensatorer til diskant som det eneste.

edge skrev:
Så jeg tror hvis man kører konsekvent det samme mærke kabel hele vejen igennem, så er der måske lidt at hente.

Hvorfor samme kabel, Edge? For ikke at forskrække strømmen, når den skifter kabel? (jeg ville have skrevet elektroner, men de
flytter sig jo ikke ret langt, da vi jo snakker vekselstrøm). Strømmen ender dog i 2 forskellige svingspoler, det er svært at lave om på.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 September 2009 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Er vel det elektriske felt der bliver bange så..

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 27 September 2009 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
...seriekondensatoren til mellemtonen er den allervigtigste komponent. Sådan en har du ikke .
Skal det være, ville jeg lave en selektiv ting med at bytte seriekondensatorer til diskant som det eneste. 

Hvis jeg ikke har en seriekondensatorer i diskanten, hvorfor så sætte en i? Det forstår jeg ikke helt? Og skulle der sættes en i, hvor sidder den? samme sted som den modstand jeg fik loddet på ledningen, altså lige bag diskanten?

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 27 September 2009 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Svend88, læs hvad jeg skrev - du har ikke til mellemtonen

Du kunne bytte de seriekondensatorer der sidder i diskantfiltersektionen, måske.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes