| Forfatter |
|
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en par dali 104. Jeg synes de spiller rigtig fint, men når jeg skruer godt op, så lugter de virkelig brændt. Noget jeg kan gøre eller passe på med?
Nikolaj
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan være delefiltret der bliver varmt. Nu er Dali 104 jo ikke en højttaler til de store lydtryk. Måske skulle du satse på en anden , større højttaler.
Hvilken er der spændt foran dem ?
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså forstærker? Det er en sony. Den kan vel ikke tage skade, vel?
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva yder den af effekt. Det kan godt være af din forstærker ikke er strømstærk nok til det lytteniveua du gerne vil have
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
7 x 100 w Så det burde da kunne funke, gør det ikk? jeg skruer jo ikke engang helt op.
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum


Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du med helt op - er det så volume-knappen ikke kan drejes mere?
En god tommelfingerregel er aldrig at overskride kl. 13-14 på vol. knappen
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo de 7 x 100 watt burde gå an... men vi ved jo ikke hvor strømstærk din forstærker er, men den burde godt kunne trække dine dali 104 tilfredsstillende . Umiddelbart ville jeg så at det kunne være en fejl på en af enhederne eller delefiltret.
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Jeg må have mig nogle nye dali'er en dag. Men der kan ikke ske noget ved at de lugter lidt, vel?
|
| Til top |
|
| |
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klart nok. Men det skal jo lige siges at det ikke er meget at de lugter.
|
| Til top |
|
| |
Ascari Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo logisk at de ikke skal lugte. Så selvfølgeligt er der noget galt, og dermed er der med stor sandsynlighed noget der tager skade. Højttalerne er jo billige, så når de ryger sker der jo ikke så meget ved det, men hvis du er uheldig kan en kortslutning eller andet måske skade din forstærker. Du kunne evt. prøve at skrue den nederst bas enhed af og kigge ind i højttaleren og finde delefilteret. Så kan du se om der er noget der er sveden af. Ellers tjek samtlige enheder og se om der er noget galt.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger


Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skru ned! Brændt barn lugter ilde, og skidtet overbelastes med tiden
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige haft skruet sådan en basenhed eller hva det hedder af. Der er ikke noget der er brændt, men den der runde metal-ting på bagsiden af enheden er meget varm.
Med en 7 x 105 w forstærker, burde jeg så ikke kunne have et par Dali 104 på? De er da på 100 eller 150 w.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
NikolajLP skrev:
Jeg har lige haft skruet sådan en basenhed eller hva det hedder af. Der er ikke noget der er brændt, men den der runde metal-ting på bagsiden af enheden er meget varm.
Med en 7 x 100 w forstærker, burde jeg så ikke kunne have et par Dali 104 på? De er da på 100 eller 150 w. |
|
|
Normalt kan man ikke se svingspolen uden at skille enheden af, hvilket ofte vil sige at ødelægge enheden. Du kan altså ikke se om enhederne har taget skade. Hvis du fortsætter med at spille så højt, vil du dog før eller siden kunne høre det. Måske kan du se på nogle komponenter i delefilteret at de har fået for meget varme. Du kan ikke bruge tekniske data til at afgøre hvad der kommer ud af din forstærker. De 100 watt pr. kanal er målt ved en bestemt (lav) forvrængning og opnås ofte allerede når volumen er skruet halvt op. Hvis du skruer højere op øger du forvrængningen og måske også effekten, ihvertfald den effekt der afsættes i diskant og mellemtone. Det vil ende med afbrændte enheder.
Der er egentlig ikke så meget at være i tvivl om. Hvis det lugter brændt, spiller du for højt. Du har været heldig indtil nu, men det kan pludselig gå galt. Når det går galt kan du ødelægge både højttalere og receiver.
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Hvis jeg køber nogle nye højttalere på 100w, vil der så opstå samme problem?
Nikolaj
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så det er simpelthen min forstærker og ikke højttalerne den er gal med? Jamen det er jo virkelig ikke ret højt jeg så kan spille så? Mange andre forstærkere på 100 w pr. kanal kan da sagtens spille højere, hvordan det? Hvad skal jeg gør?
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så har jeg vel også minimun 100 ægte watt på min forstærker?
Jeg skal lige forstå det helt rigtigt: Hvis jeg vil kunne spille højt med min nuværende forstærker, skal jeg have en højttaler med 8 ohm?
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville dali concept 6 så ikke passe?
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det er virkelig ikke ret højt at så skal kunne spille. 
Det vil sige at jeg skal ud og have fat på anden forstærker hvis jeg ville spille med dali.
Hvis jeg køber en denon 5 x 100 w, kan jeg så sagtens bruge dali 104, eller concept 6?
|
| Til top |
|
| |
NikolajLP Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 37
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lige læst på min receiver, at den kun er til 8 ohm. Kan det være derfor? Altså så jeg skal have nogle 8 ohm højttalere i stedet for mine dali 104, som er på 4 ohm?
|
| Til top |
|
| |