| Forfatter |
|
Bkåsen Forum Bruger


Bruger siden: 18 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad kommer der bedst lyd ud af - at biwire højttaleren med et kabel til f.eks kr. 200,- pr. m eller at singlewire med et kabel til samme pris pr. m og så brokoble på terminalerne?
Lad os forudsætte at kablerne har samme "klang".
Et eksempel kunne være: Chord Romour som biwire og Chord Odyssey som singlewire __________________ Mvh
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billige højtalere har oftest bi og triwire, mens dyre har singlewire...
Sikke en provo jeg er nu, men det er ikke helt løgn :O)
mvh M
|
| Til top |
|
| |
Bkåsen Forum Bruger


Bruger siden: 18 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Billige højtalere har oftest bi og triwire, mens dyre har singlewire...
|
|
|
Jeg er ikke helt klar over hvilke højttalere du hentyder til - fordi dem jeg kender til er forholdet lige omvendt.
Men du svarer slet ikke på mit spørgsmål __________________ Mvh
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger


Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan ikke få et entydigt svar, da det er op til den enkelte producent at afgøre om forskellen på kablerne vil kunne betyde forbedringer eller højtaleren er optimeret til i sig selv at være "færdig".
Dynaudio på de store
Gryphon på alle bruger ikke flere ledninger.
mvh M
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bkåsen skrev:
Mercury skrev:
|
Billige højtalere har oftest bi og triwire, mens dyre har singlewire...
|
|
|
Jeg er ikke helt klar over hvilke højttalere du hentyder til - fordi dem jeg kender til er forholdet lige omvendt.
|
|
|
Der er jo også den tredie mulighed. Nogle fabrikanter tror på bi/tri-wire, andre gør ikke. Det har nok ikke så meget med prisen at gøre. Så er der nok også dem der ikke tror på det, men laver det alligevel for at tilfredsstille kunderne.
Bkåsen skrev:
|
Men du svarer slet ikke på mit spørgsmål
|
|
|
Nej, det kan han ikke og det er der heller ikke andre der kan. En del vil dog sige at det lyder lige godt, da man ikke kan høre forskel. Men blandt dem der tror på at de kan høre forskel, vil der så være uenighed om hvad der lyder bedst. Der findes ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål. Hvis du tror på at du kan høre forskel, må du altså selv prøve begge løsninger og afgøre hvad du synes lyder bedst.
|
| Til top |
|
| |
CARS10 Forum Bruger


Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med mit anlæg lyder biwire bedst men som sagt er det nok forskelligt.
carsten
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
bi-wire eller mono-wire er et religionsspørgsmål.
Der har været - og vil fortsat blive - foretaget tusinder at lyttetests af højttalerfabrikanter, forstærkerfabrikanter, hifi godtfolk af alle slags - og man
er ikke nået til enighed og kommer det heller aldrig.
Hvis du, i dit setup, foretrækker det ene - så er det det bedste.
Hvad mener du iøvrigt med at "brokoble på terminalerne" - man kan brokoble visse stereo forstærkere, så de i mono drift får den dobbelte ydelse.
Hvis du sender 2 sæt kabler fra forstærker til højttaler har du bi-wiret, hvis du sender 3 sæt har du tri-wiret, og et sæt mono-wiret (single-wiret)
Personligt ville jeg vælge det bedste kabel indenfor budgettet - så i dit tilfælde det dyreste mono-wire kabel - hvis det altså lyder bedre i dine øren.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
bi-wire eller mono-wire er et religionsspørgsmål.
Der har været - og vil fortsat blive - foretaget tusinder at lyttetests af højttalerfabrikanter, forstærkerfabrikanter, hifi godtfolk af alle slags - og man er ikke nået til enighed og kommer det heller aldrig.
Hvis du, i dit setup, foretrækker det ene - så er det det bedste.
Hvad mener du iøvrigt med at "brokoble på terminalerne" - man kan brokoble visse stereo forstærkere, så de i mono drift får den dobbelte ydelse.
Hvis du sender 2 sæt kabler fra forstærker til højttaler har du bi-wiret, hvis du sender 3 sæt har du tri-wiret, og et sæt mono-wiret (single-wiret)
Personligt ville jeg vælge det bedste kabel indenfor budgettet - så i dit tilfælde det dyreste mono-wire kabel - hvis det altså lyder bedre i dine øren. |
|
|
Med "brokoble på terminalerne", tror jeg at han tænker på bøjlerne mellem terminalerne, altså alm. single-wire. Det er ihvertfald sådan jeg læser det.
Men iøvrigt er jeg enig i det du skriver.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Med "brokoble på terminalerne", tror jeg at han tænker på bøjlerne mellem terminalerne, altså alm. single-wire. Det er
ihvertfald sådan jeg læser det.
Men iøvrigt er jeg enig i det du skriver.
|
|
|
Det gør han nok
Jeg kan iøvrigt anbefale at bruge en 'jumper' fremfor de der spandbliks forbindelser der er polerede gyldne. En 'jumper' er et stykke ca 15-25
stump kabel til at forbinde terminalerne med - stor forbedring over spandblikket...
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger


Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Jeg kan iøvrigt anbefale at bruge en 'jumper' fremfor de der spandbliks forbindelser der er polerede gyldne. En 'jumper' er et stykke ca 15-25 stump kabel til at forbinde terminalerne med - stor forbedring over spandblikket...
|
|
|
Eller man kan lave det på denne måde :


|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil anbefale følgende:
Skrue terminal pladen af. Lod et par ledningsstumper imellem de to sider, typisk sidder de få mm fra hinanden.
Lod bananrør på kablerne og fjern så de 4 forgyldte metalklumper, der sidder direkte på kablerne 
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum


Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man - ganske elegant endda.
Men det kræver at man ikke køber kabler, der er fabriks terminerede
|
| Til top |
|
| |
Bkåsen Forum Bruger


Bruger siden: 18 September 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de gode råd. Jeg synes begge jeres forslag til "brokobling" er fine.
Jeg har i mellemtiden fulgt forskellige tråde herinde om kabler - det er jo hamrende svært og kan blive en bekostelig afære inden man rammer rigtigt.
__________________ Mvh
Bjarne
|
| Til top |
|
| |
Luggelaj Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bkåsen skrev:
Tak for de gode råd. Jeg synes begge jeres forslag til "brokobling" er fine.
Jeg har i mellemtiden fulgt forskellige tråde herinde om kabler - det er jo hamrende svært og kan blive en bekostelig afære inden man rammer rigtigt.
|
|
|
Det kan være rigtig svært at ramme rigtigt, og det er ikke kun med højtalerkabler. Jeg har et par gange skiftet kabler, hvor jeg i starten, ikke brød mig om lyden, men efter en tilspilningsperiode helt ændrede mening.
Hvad dit spørgsmål om bi-wire angår er det utroligt svært at svare på. Jeg har brugt bi-wire kabler som jeg virkelig var tilfreds med, og bruger nu singel-wire som jeg er endnu mere tilfreds med.
Brokoblingen på højtalerne har jeg dog holdt mig fra. Ganske enkelt fordi jeg ikke har overvejet at ændre på det, men måske jeg skal det.
|
| Til top |
|
| |
tonykart007 Udelukket fra forum

Forever!
Bruger siden: 23 Januar 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1040
|
| Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Biwire og mono wire har vidst intet med højttalerens pris at gøre
|
| Til top |
|
| |
Chrw Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2009 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ret tonykart007.
Det der kan hjælpe er et eftersyn af delefiltret. Det er ligesom på en bil "motoren" skal have et eftersyn.
Når højtaleren har nogle år på bagen, så kan det hjælpe ganske meget at udskifte kondensatorerne, og så samtidig give dem en hjælpende hånd. Det gøres sådan lod en Phillips micropoco kondensator på 1 mikrofarad parralelt med den kondensator der er der i forvejen. Er du ny på området så husk DET SKAL VÆRE BIPOLARE KONDENSATORER, og med så lav tolerance som muligt.
Alternativet er at bruge elektronisk delefilter, men det er hundedyrt.
Så er her til gengæld et gratis råd.
Mærk på kontakten med en tus hvor strømmen kommer fra, det kan gøres med en polskruetrækker. Det er dem de har i alle byggemarkeder, og den lyser rødt når du sætter den i kontakten. Det er også klogt at mærke forlængerledningen/dåsen, på samme måde.
Så skruer du låget af din forstærker, nu lægger du en finger på transformatoren. Her gælder det med fingerspidsgefyll
Tænd for forstærkeren samtidig, kan du mærke om der er vibrationer i transformatoren, træk stikket ud og byt om på stikkes ben. Der hvor det snurre mindst er den rigtige strøm indgang. Afmærk med en tus på stikket så du altid ved, hvordan stikket
skal side. Nu er strømmen i fase, og det giver en ganske god forbedring på lyden. Husk lige at gøre det samme med alle de apparater du tilslutter forstærkeren, ellers er der ingen forbedring. Til slut skru låget på igen, og nyd musikken.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |