Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 21:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Biwire kontra singlewire (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bkåsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Hvad kommer der bedst lyd ud af - at biwire højttaleren med et kabel til f.eks kr. 200,- pr. m eller at singlewire med et kabel til samme pris pr. m og så brokoble på terminalerne?

Lad os forudsætte at kablerne har samme "klang".

Et eksempel kunne være: Chord Romour som biwire og Chord Odyssey som singlewire



__________________
Mvh
Bjarne
Til top Vis Bkåsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bkåsen
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Billige højtalere har oftest bi og triwire, mens dyre har singlewire...

Sikke en provo jeg er nu, men det er ikke helt løgn :O)

mvh M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Bkåsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Billige højtalere har oftest bi og triwire, mens dyre har singlewire...

Jeg er ikke helt klar over hvilke højttalere du hentyder til - fordi dem jeg kender til er forholdet lige omvendt.

Men du svarer slet ikke på mit spørgsmål



__________________
Mvh
Bjarne
Til top Vis Bkåsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bkåsen
 
Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2172
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke få et entydigt svar, da det er op til den enkelte producent at afgøre om forskellen på kablerne vil kunne betyde forbedringer eller højtaleren er optimeret til i sig selv at være "færdig".

Dynaudio på de store

Gryphon på alle bruger ikke flere ledninger.

mvh M

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Bkåsen skrev:
Mercury skrev:

Billige højtalere har oftest bi og triwire, mens dyre har singlewire...

Jeg er ikke helt klar over hvilke højttalere du hentyder til - fordi dem jeg kender til er forholdet lige omvendt.

Der er jo også den tredie mulighed. Nogle fabrikanter tror på bi/tri-wire, andre gør ikke. Det har nok ikke så meget med prisen at gøre. Så er der nok også dem der ikke tror på det, men laver det alligevel for at tilfredsstille kunderne.

Bkåsen skrev:

Men du svarer slet ikke på mit spørgsmål

Nej, det kan han ikke og det er der heller ikke andre der kan. En del vil dog sige at det lyder lige godt, da man ikke kan høre forskel. Men blandt dem der tror på at de kan høre forskel, vil der så være uenighed om hvad der lyder bedst. Der findes ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål. Hvis du tror på at du kan høre forskel, må du altså selv prøve begge løsninger og afgøre hvad du synes lyder bedst.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 2794
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Med mit anlæg lyder biwire bedst men som sagt er det nok forskelligt.

   carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

bi-wire eller mono-wire er et religionsspørgsmål.

Der har været - og vil fortsat blive - foretaget tusinder at lyttetests af højttalerfabrikanter, forstærkerfabrikanter, hifi godtfolk af alle slags - og man
er ikke nået til enighed og kommer det heller aldrig.

Hvis du, i dit setup, foretrækker det ene - så er det det bedste.

Hvad mener du iøvrigt med at "brokoble på terminalerne" - man kan brokoble visse stereo forstærkere, så de i mono drift får den dobbelte ydelse.

Hvis du sender 2 sæt kabler fra forstærker til højttaler har du bi-wiret, hvis du sender 3 sæt har du tri-wiret, og et sæt mono-wiret (single-wiret)

Personligt ville jeg vælge det bedste kabel indenfor budgettet - så i dit tilfælde det dyreste mono-wire kabel - hvis det altså lyder bedre i dine øren.
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 03 Oktober 2009 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:
bi-wire eller mono-wire er et religionsspørgsmål.

Der har været - og vil fortsat blive - foretaget tusinder at lyttetests af højttalerfabrikanter, forstærkerfabrikanter, hifi godtfolk af alle slags - og man
er ikke nået til enighed og kommer det heller aldrig.

Hvis du, i dit setup, foretrækker det ene - så er det det bedste.

Hvad mener du iøvrigt med at "brokoble på terminalerne" - man kan brokoble visse stereo forstærkere, så de i mono drift får den dobbelte ydelse.

Hvis du sender 2 sæt kabler fra forstærker til højttaler har du bi-wiret, hvis du sender 3 sæt har du tri-wiret, og et sæt mono-wiret (single-wiret)

Personligt ville jeg vælge det bedste kabel indenfor budgettet - så i dit tilfælde det dyreste mono-wire kabel - hvis det altså lyder bedre i dine øren.

Med "brokoble på terminalerne", tror jeg at han tænker på bøjlerne mellem terminalerne, altså alm. single-wire. Det er ihvertfald sådan jeg læser det.

Men iøvrigt er jeg enig i det du skriver.

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

Med "brokoble på terminalerne", tror jeg at han tænker på bøjlerne mellem terminalerne, altså alm. single-wire. Det er
ihvertfald sådan jeg læser det.


Men iøvrigt er jeg enig i det du skriver.


 



Det gør han nok
Jeg kan iøvrigt anbefale at bruge en 'jumper' fremfor de der spandbliks forbindelser der er polerede gyldne. En 'jumper' er et stykke ca 15-25
stump kabel til at forbinde terminalerne med - stor forbedring over spandblikket...
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3344
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

plafitracer skrev:

Jeg kan iøvrigt anbefale at bruge en 'jumper' fremfor de der spandbliks forbindelser der er polerede gyldne. En 'jumper' er et stykke ca 15-25
stump kabel til at forbinde terminalerne med - stor forbedring over spandblikket...

Eller man kan lave det på denne måde :

 

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale følgende:

Skrue terminal pladen af. Lod et par ledningsstumper imellem de to sider, typisk sidder de få mm fra hinanden.

Lod bananrør på kablerne og fjern så de 4 forgyldte metalklumper, der sidder direkte på kablerne

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
plafitracer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 976
Sendt: 04 Oktober 2009 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Det kan man - ganske elegant endda.
Men det kræver at man ikke køber kabler, der er fabriks terminerede
Til top Vis plafitracer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af plafitracer
 
Bkåsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode råd. Jeg synes begge jeres forslag til "brokobling" er fine.

Jeg har i mellemtiden fulgt forskellige tråde herinde om kabler - det er jo hamrende svært og kan blive en bekostelig afære inden man rammer rigtigt.


__________________
Mvh
Bjarne
Til top Vis Bkåsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bkåsen
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 08 Oktober 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Bkåsen skrev:
Tak for de gode råd. Jeg synes begge jeres forslag til "brokobling" er fine.

Jeg har i mellemtiden fulgt forskellige tråde herinde om kabler - det er jo hamrende svært og kan blive en bekostelig afære inden man rammer rigtigt.

 

Det kan være rigtig svært at ramme rigtigt, og det er ikke kun med højtalerkabler. Jeg har et par gange skiftet kabler, hvor jeg i starten, ikke brød mig om lyden, men efter en tilspilningsperiode helt ændrede mening.

Hvad dit spørgsmål om bi-wire angår er det utroligt svært at svare på. Jeg har brugt bi-wire kabler som jeg virkelig var tilfreds med, og bruger nu singel-wire som jeg er endnu mere tilfreds med.

Brokoblingen på højtalerne har jeg dog holdt mig fra. Ganske enkelt fordi jeg ikke har overvejet at ændre på det, men måske jeg skal det.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1040
Sendt: 09 Oktober 2009 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Biwire og mono wire har vidst intet med højttalerens pris at gøre 
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007
 
Chrw
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Oktober 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 53
Sendt: 11 Oktober 2009 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

Du har ret tonykart007.
Det der kan hjælpe er et eftersyn af delefiltret. Det er ligesom på en bil "motoren" skal have et eftersyn.
Når højtaleren har nogle år på bagen, så kan det hjælpe ganske meget at udskifte kondensatorerne, og så samtidig give dem en hjælpende hånd. Det gøres sådan lod en Phillips micropoco kondensator på 1 mikrofarad parralelt med den kondensator der er der i forvejen. Er du ny på området så husk DET SKAL VÆRE BIPOLARE KONDENSATORER, og med så lav tolerance som muligt.

Alternativet er at bruge elektronisk delefilter, men det er hundedyrt.

Så er her til gengæld et gratis råd.

Mærk på kontakten med en tus hvor strømmen kommer fra, det kan gøres med en polskruetrækker. Det er dem de har i alle byggemarkeder, og den lyser rødt når du sætter den i kontakten. Det er også klogt at mærke forlængerledningen/dåsen, på samme måde.
Så skruer du låget af din forstærker, nu lægger du en finger på transformatoren. Her gælder det med fingerspidsgefyll
Tænd for forstærkeren samtidig, kan du mærke om der er vibrationer i transformatoren, træk stikket ud og byt om på stikkes ben. Der hvor det snurre mindst er den rigtige strøm indgang. Afmærk med en tus på stikket så du altid ved, hvordan stikket
skal side. Nu er strømmen i fase, og det giver en ganske god forbedring på lyden. Husk lige at gøre det samme med alle de apparater du tilslutter forstærkeren, ellers er der ingen forbedring. Til slut skru låget på igen, og nyd musikken.
Mvh.

Til top Vis Chrw's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrw Besøg Chrw's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes