Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 09:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Delvist fungerende Penta & Beomaster 5500 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fritskattrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Aller først, undskyld jeg kommer med endnu et indlæg om B&O’s Penta højtalere.

Har netop fået et par Penta højtalere (type no. 6601, 300 W, aner ikke om dette er Penta I, II eller III) af min far samt en Beomaster 5500 forstærker, samt Beogram CD 5500 og Beocord 5500, alt sammen fra en gang i start 90’erne – tror han; han er lidt distræt.

Ang Pentaerne:
- Jeg har hevet frontstofpanelerne af og alle membraner er utroligt intakte. Absolut langt fra nogen huller el. lign. De er helt bløde og alt andet en slidte, måske dette hænger sammen med at de ikke er brugt synderligt meget. Det hele er ikke særlig slidt, og plastikket ved foden bliver ikke hamrende varmt, men lidt varmt bliver det da.
Specifikt for højtalerne:

Den 1. højtaler:
a) Den ene virker, dvs. jeg kan få lyd i den. DOG er der en mislyd fra området omkring de midterste fire mindre højtalere (diskanterne?) i form af en svag og meget irriterende brummen. Brummen stammer faktisk helt præcist fra det der kan ligne den femte og mindste højtaler i midten (den mindste af dem alle).

b) Ydermere kan det lyde som om, der er problemer med disse fire (fem, med den mindste) højtalere ved helt specifikke toner, fx ”John Lennon, Imagine, Nr. 2 Instant Karma!” hvor vokalen runger meget irriterende og skingert. Lyder definitivt som et diskantproblem.

Den 2. højtaler:
c) Den anden Penta virker slet ikke, kan få strøm (lys i lampen), men ikke lyd fra den. Min bror fik den for et halv år i gang kortvarigt, men den gik så ud, den lyser dog som den skal. Nogen der kan have en idé om hvad der kan være galt? Sikring?

d) Har læst lidt om at forstærkerne i Penta’erne generelt er noget møg, er det dem den er galt med? Omvendt taler nogen om, at hvis man udskifter forstærkeren eller også var det bassen, med noget andet, så har man nogle af de bedste højtalere, man kan tænke sig!? Men kan det overhoved betale sig at putte penge i en renovering af højtalerne? Jeg vil have en perfekt løsning, finder mig ikke i nogen brummen eller mellemtonestøj. Kan jeg lige så godt gå ud i HiFiklubben og for et par tusinde få et par højtalere (DALI fx) der sagtens kan måle sig med disse? Har ikke brug for at spille vildt højt, men vil have ren og god lyd.

Ang. forstærkeren:
e) Har ikke fundet nogle fejl ved denne, men hvor god er denne egentligt? Hvad vil være et godt match højtalermæssigt til denne, hvis jeg skulle ud og købe nye højtalere, rent prismæssigt? Kan jeg få en forstærker, der er lige så god (bedre!?) for bare et par tusinde? Man skal jo hverken have forstærkeren til at trække højtaleren ned eller omvendt. Har bare erfaret at i et anlægssæt hos fx HiFiklubben, bestående af en forstærker og to højtalere, er 80 % af pengene givet ud på forstærkeren og de 20 % på højtalerne!?

Undskyld min uvidenhed, men jeg er blot ny i denne verden af bedre lyd. Har været vandt til mine hørebøffer og et meget skrabet højtalersæt med en lille sub til den bærbare. Er endeligt kommet på bedre tanker.
Til top Vis Fritskattrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fritskattrup

Fritskattrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Kiggede lige på følgende link: http://www.beocentral.com/families/penta

Og blev nu i tvivl om hvilken type der er tale om, som også sagt i indlægget I, II eller III? Men bag på står der: 1986 Bang & Olufsen, Denmark. Betyder det er højtalerne er fra 1986 eller at serien blev lanceret i '86. Desuden er der under højtalerne tre typer indgange: Èn speakerstikdåseindgang, en phonoindgang og en sæt alm rød/sort højtalerledningindgang. Det kunne så tyde påat der er tale om Penta I, ikke? Den har nemligt ikke Powerlink som II (og III).

Og: Hvilken addabpter/omformerstik skal jeg have for jeg kan bruge displayet i højtalerne?
Til top Vis Fritskattrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fritskattrup

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Hvis der står type 6601, er det Penta 1 som blev solgt i slutningen af firserne.

Det er svært at sige hvad årsagen er til de mislyde du oplever, især når man ikke selv har hørt dem. Du kan dog evt. demontere forstærkermodulet i bunden og bruge højttalerne som alm. passive højttalere. Så tilsluttes de med alm. højttalerkabler med bananstik eller løse ender. Så kan du afgøre om fejlene skyldes defekte højttalerenheder eller defekt forstærker.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Fritskattrup skrev:
Den 1. højtaler:
a) Den ene virker, dvs. jeg kan få lyd i den. DOG er der en mislyd fra området omkring de midterste fire mindre højtalere (diskanterne?) i form af en svag og meget irriterende brummen. Brummen stammer faktisk helt præcist fra det der kan ligne den femte og mindste højtaler i midten (den mindste af dem alle).

De fire midterste er mellemtoner og den sidste mindste du snakker om er diskanten. Den kan jo være defekt.

Fritskattrup skrev:
d) Har læst lidt om at forstærkerne i Penta’erne generelt er noget møg, er det dem den er galt med? Omvendt taler nogen om, at hvis man udskifter forstærkeren eller også var det bassen, med noget andet, så har man nogle af de bedste højtalere, man kan tænke sig!? Men kan det overhoved betale sig at putte penge i en renovering af højtalerne? Jeg vil have en perfekt løsning, finder mig ikke i nogen brummen eller mellemtonestøj. Kan jeg lige så godt gå ud i HiFiklubben og for et par tusinde få et par højtalere (DALI fx) der sagtens kan måle sig med disse? Har ikke brug for at spille vildt højt, men vil have ren og god lyd.

Det er Peter Pan, som også findes på denne side, der mener (og jeg er i øvrigt enig) at de indbyggede forstærkere ikke er gode længere, da de er 20 år gamle, og brandfare osv. Tager man denne forstærker ud har man en Penta Beovox, som man kan forstærke med en ICE forstærker fra B&O. Du kan også bruge din beomaster 5500.

http://forum.beoworld.org/forums/p/12362/91747.aspx ca. midt på siden.

Personligt vil jeg hellere bruge en anden forstærker men det er smag og behag. Har selv et sæt penta beovox, og ingen højttalere i hfk, til 2k kan spille som pentaerne.

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Fritskattrup skrev:
Ang. forstærkeren:
e) Har ikke fundet nogle fejl ved denne, men hvor god er denne egentligt? Hvad vil være et godt match højtalermæssigt til denne, hvis jeg skulle ud og købe nye højtalere, rent prismæssigt? Kan jeg få en forstærker, der er lige så god (bedre!?) for bare et par tusinde? Man skal jo hverken have forstærkeren til at trække højtaleren ned eller omvendt. Har bare erfaret at i et anlægssæt hos fx HiFiklubben, bestående af en forstærker og to højtalere, er 80 % af pengene givet ud på forstærkeren og de 20 % på højtalerne!?

I deres små kompakte systemer er forstærkeren, der indeholder radio (evt. dab) og cd-afspiller (evt. dvd-afspiller) ret dyre, og derfor er % fordelt sådan i de "billige" kompakt anlæg hos hifiklubben. Hvis man kommer med lidt flere penge, så anbefaler de også selv at størstedelen af budgettet bliver brugt på højttalere, da de (i følge flere eksperter, og også imo) er ansvarlige for over 50-60% af lydkvaliteten. Dermed ikke sagt, at forstærker og højttaler ikke bør passe sammen kvalitetsmæssigt, men højttaleren imo det kritiske punkt, og kan nemt blive flaskehalsen.

Fritskattrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Tak for indlægget.

Hvad koster to ICE forstærkere?
Og en ny diskant?

Nogen der har en idé om hvad der så er galt med den 2. højtaler?

Frits

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Fritskattrup skrev:
Tak for indlægget.

Hvad koster to ICE forstærkere?
Og en ny diskant?

Nogen der har en idé om hvad der så er galt med den 2. højtaler?

Frits

Problemerne med diskanten kan også skyldes forstærkeren, så det er ikke sikkert at du behøver udskifte enheden. Derfor synes jeg da at du skal prøve at bruge højttalerne med Beomasterens indbyggede forstærker først. Det koster jo ikke andet end lidt kabel.

Den anden højttaler er jeg i tvivl om. Jeg mener ikke at der sidder nogen sikring der kan give den fejl. Men hvis du skal bruge forstærkerne bør de nok begge have et kvalificeret eftersyn. Der skal nok skiftes nogle elektrolytter og nogle trimmepotentiometre som typisk bliver dårlige.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Fritskattrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Tusinde tak for jeres indlæg.
Har nu været i fuld gang siden Stanley og HiFifjols kom med deres indlæg.

Jeg afmonterede forstærkeren og prøvede at køre det hele uden Pentaernes forstærkere: OG DET VIRKER!
Den Penta der slet ikke virkede før virker nu. Og jeg har gjort det samme med den anden Penta. Meget imponerende at høre forskel i hvor højt de spiller med og uden forstærkere (havde den ene uden og den anden med undervejs i arbejdet) og den med forstærker spillede mindst tre-fire gange højere, alligevel imponerende. Man kunne kun høre den. Men har jeg ret i følgende: Kvaliteten af lyden er den samme med og uden pentaforstærkerne, de forstærker blot lyden, dvs. gør den kraftigere/højere?

Brummen i den første Pentahøjtaler er nu også væk, da der ikke er nogen forstærker til at brumme længere.

Eneste (lille) problem er nu diskanproblemet, som jeg før kun kendte på den ene Penta højtaler (da jeg kun kunne få den ene til at spille!). Dette problem opstår på begge i lige høj/lidt grad (alt efter sangen) ved lidt alm. støj og ved nogle toner, fx det ovenævnte eksempel, direkte rungen i diskanten. Kan jeg udbedre dette ved at skifte diskanten? Og stammer støjen fra diskanten eller mellemtonerne?, der er ingen tvivl om at rungen stammer fra diskanten..

Jeg har generelt ikke brug for at spille højt, så jeg er mere end tilfreds med den lydstyrke systemet kan præstere nu, men vil jeg ved montering af et par ICE forstærkere opnå bedre lyd eller blot højere lyd? For hvis sidstnævnte er tilfældet kan det være ligemeget.

Tusinde tak for jeres hurtige hjælp, er dybt taknemmelig, uden indlæggene havde jeg sgu nok bare skrottet det hele og købt et par HifiKlubben højtalere til 2-3k.

Frits

Fritskattrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Det der ligner batterier på den ene forstærker kunne jeg i hvert tilfælde se var temmelig død, der var sket en form for lakage..

Loudspeaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2008
Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Hej Fritskattrup

Har du evt. kigget om der er skruet op for diskanten på din Beomaster 5500, da det måske kan være problemet med de høje toner der kommer!

M.v.h. Loudspeaker

Til top Vis Loudspeaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Loudspeaker

hifi-fjols
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Højttalerne spiller ligeså godt uden den indbyggede forstærker, hvis du har en forstærker, der kan trække dem.

ICE forstærkeren er højst sandsynligt bedre, og vil derfor give bedre lyd - men sådan en forstærker er ikke bare en man køber, og mener de koster 10k.

Hvis du mangler lidt kraft, kan en effektforstærker gøre jobbet, men du skal nok ikke regne med en stor forbedring af lyden pga. dette.

Fritskattrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Og jeg har vel en forstærker der kan trække dem - en Beomaster 5500. Det er vel mere eller mindre skabt sammen.

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 07 Oktober 2009 kl. 03:09 | IP-adresse registreret  

Pentaerne kommer til at spille rigtig godt med en bedre forstærker end den indbyggede! De kan komme til at spille meget godt endda! Til gengæld vil jeg vove at mene Beomaster 5500 næppe er mange ører værd. Har selv en BM 6000 som jeg fik i forbindelse med jeg skulle købe en Beogram 8002, og den 6000'er lyder mildest talt forfærdeligt. Det er virkelig en ringe forstærker! Derfor tror jeg, du vil få meget ud af at smide en ordentlig forstærker på. Ingen grund til at gå efter Icepower, selvom det kan være en fin, dog lidt dyr, løsning. Kender du nogen der har en forstærker du låne og smide på? Det er i hvert fald hvor jeg ville starte. Pentaerne er ret lyse i lyden, så en NAD ville nok ikke være så dum.

Har selv prøvet min NAD S300 på et par Pentaer, og det spillede ganske udmærket, men dog til den lyse side (NAD S300 er ret lys i lyden ift. andre NADer).

Et godt bud kunne være en Beomaster 8000 hvis du vil holde stilen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes