Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 05:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Diskant brændt af? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er tvivl om jeg har brændt den højre diskant af på mine RS 1. Det lyder rent ved moderart volumen, når jeg skruer op på lidt over halv styrke lyder den højre diskant let forvrænget, men kun når bassen går dybt. Det er en singel end rørforstærker på 14 watt, så lidt over halv styrke en jo kun ca. 8 watt. Belastingen da ikke stor. Jeg har fået dem dæmpet 5 db. i foråret med en modstand på hver diskant. Kan det have noget med det at gøre? Har kun hørt en sprunget diskant en gang før da jeg var teenager og den sad på en Dantax som fik tæsk til en fest og der var man ikke i tvivl om at den var sprunget, det lød bare som skrattende larm. Men her er jeg i tvivl, da den ikke kun skratter, men lyder fint undtaget når det er højt. Har lige prøvet at bytte om fra 4 til 8 ohm og det er det samme. BIAS blev stillet for 5 mdr. siden, så der er heller ikke noget der. Kan man brænde en diskant "lidt" af? Har godt nok hørt noget hidsig fusion her på det sidste, med voldsomme skift i musikken, men det burde da ikke gøre skade når jeg ikke har skruet højere op end at det spillede uden at klippe og forvrænge. Det har lydt fint indtil i lørdags, hvor jeg opdagede det.
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at bytte op på højttalersættene, så får du da lokaliseret om det er højttaler eller forstærker der fejler.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Har byttet om, forvrængningen er nu i venstre, men da jeg lyttede bedre efter nu, var det egentlig i begge. Men nu testede jeg lige med en anden plade uden fyldig bas, stemmen er helt ren!? Det lyder som om at diskanten er begyndt spille med på bassen. For da jeg opdagede mislyden, var det på en CD med meget dyb bas gennem hele pladen. Den var instrumental og plejer at lyde rigtig godt højt (god optagelse) Men pludselig var der altså denne mislyd. tænkte ikke mere over det (travl weekend) før nu til aften, hvor jeg hører Sade som er meget fyldig i bassen og igen denne svage forvrængning ved bassen. Men den kan da ikke være sprunget når jeg kan sætte en anden CD på og stemmen lyder helt rent højt? Har længe tænkt på at få opgraderet delefilteret og dæmpe kabinettet yderligere. De er 2 1/2 år gl. nu Kan sådan et standard delefilter i et par højtalere være slidt allerede? Jeg har altid ment at der sidder bedre enheder i end delefilteret kan klare og at kabinettet burde dæmpes mere. 

dysterland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk lige haft nøjagtig samme problem (eller rettere symptom) med mine højttalere - at det lød som om, den ene højttalers diskant skrattede, men kun ved forholdsvis høj volumen, og kun ved dyb bas.

Jeg var bekymret - men det viste sig, at det var min stof-front, der raslede en smule ved dyb bas - og det lød netop som en defekt diskant. Jeg prøvede at byttede om på de to fronter, og det løste problemet - den ene sad åbenbart en smule løst, men det gjorde den ikke, da de blev byttet om (ja, jeg ved godt, at jeg også bare kunne fjerne fronterne, men det er ikke en mulighed med den lille pilfinger, jeg også har i huset).

Så hvis du spiller med fronten på, så prøv at pille den af, og se om det løser problemet. Og hvis ikke, så tjek, om der er andet, der rasler. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at det er dit problem, men det er da en idé...
Til top Vis dysterland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dysterland Besøg dysterland's Websted

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Delefilteret er ikke slidt, men derfor kan der jo godt være en fejl i det. Jeg synes dog mere at det lyder som en forstærkerfejl. Forvrængning fra en defekt forstærker vil høres fra diskanten og blive tydeligere ved meget bas da der her skal leveres mere effekt.

Det sikreste vil jo være at afprøve højttalerne med en anden forstærker, eller omvendt, hvis du har mulighed for det.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Har prøvet at spille uden frontstof, det lød på samme måde. Jeg har også tænkt på at tage højtalerne med ud til min svoger næste gang, da han har en transistor med diskant og basregulering, så kan man jo prøve sig frem. Forstærker fejl i en 7 mdr. gl. rør forstærker? Måske, men så må jeg i hvertilfald lige udelukke højtalerne først, før jeg kører ned til ham der byggede den. Jeg begynder nu også at tænke på om det bare er mig som hører højtalernes begrænsninger nu. Jeg købte dem sammen med min første forstærker og CD og var henrykt dengang. Siden har jeg opgraderet kabler og en ny DAC osv. Diskanterne har altid været lidt lyse og hårde i det, det blev tydeligere efterhånden som  jeg opgraderede , men blev direkte ulideligt med den nye rørforstærker. Så jeg fik dem dæmpet 5 db og der kunne jeg pludselig høre at den var lidt rodet i mellemtonen og at kabinettet ikke er optimalt dæmpet, men nu lød de jo godt ifht. før. Før var jeg jo fokuseret på den lyse diskant. Vil tage dem med ud til min svoger og lytte kritisk, hvis det er det samme der, skal jeg måske hellere se efter nye højtalere frem for at rode med delefiltre til de gamle. En lille Fiat kører jo heller ikke som en Mercedes fordi man sætter dyre dæk på Tak for svarende, nu er jeg mere rolig og ved hvordan jeg skal gribe det an.

Chrw
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Noget af det væsentlige ved en forstærker er dæmpnings faktoren. Det et tal som fortæller hvor stærk forstærkeren i forhold til højtaleren. Reglen om at man kan smadre diskanten i højtaler med en lille forstærker gælder stadig.
Næsten alle forstærkere forvrænger (klipper) når volumen kontrollen når et sted mellem kl.11-12.
Derfor er det en god idet aldrig at at skrue højere op end det jeg har nævnt.
Hvis du vil ødelægge en højtaler, der måske kan klare 150w, så skal du bare bruge en lille forstærker på 10-20w, og skrue op på fuld drøn. Så skal diskanten nok futte af.
Omvendt hvis du sætter en forstærker på 200w til en højtaler der måske kun er opgivet til 30w. Så sker der sjældent noget.
Så Svend88, Hvis jeg var dig ville jeg købe ny diskant og så kikke delefiltret nøje efter. Der kan nemlig godt være røget op til flere kondensatorer, alt efter hvordan det er udformet.
Det er altid forvrængningen der ødelægger højtaleren.
Mvh.
Til top Vis Chrw's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrw Besøg Chrw's Websted

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 31 Oktober 2009 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg har lånt min gl. Atoll in 50 af ham som overtog den, Der lød højtalerne dejligt varmt med masser af bund selv når jeg pressede dem (er jo dæmpet 5 db siden sidst). Jeg får min rørslæde tjekket i næste uge hos Audio Classic, bare for en sikkerheds skyld. Men jeg tror dybest set der er tale om et dårligt match RS1 /rør og jeg af en eller anden grund først kan høre det nu. Uanset hvad, så har jeg bestilt et par Klipsch RB-61. Det var de eneste meget følsomme standerhøjtalere jeg ku' finde som nok opfylder mit behov: Knald på musikken uden at det lyder presset og uden at presse rørslæden og tæt på den livelyd man oplever på små spillesteder. Jeg er nået til den konklusion at jeg har brug for et par allround højtalere som kan rykke mig rundt med noget fed høj musik. Skulle de lyde lidt for hårdt i toppen, så får jeg dem dæmpet en anelse i diskanten. Tak for jeres svar

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 11 November 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Opdate: Det var en møtrik inden i som holdler en højtalerterminal bag på forstærkeren som var gået løs. Den er skruet fast nu, så mine RS 1 var ikke brændt af i enhederne. RS 1'erne er dog alligevel blevet udskiftet, da de ikke var et optimalt match til rørslæden

Chrw
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2009
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 November 2009 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Ja så kan man sige der er bare en skrue løs.
Spøg til side, App rør jeg kom i tanke om at i 80-90erne da læste jeg en artikel om rør i et af HIfi bladene, (det var dengang drømme forstærkeren var en Luxman rørforstærker).- Der stod at der var mange penge at spare hvis man købte rør fra Rusland.
Så måske var det vær at høre på den Rusiske ambassade, om de stadig laver rør. Det skulle efter sigende være fordi at det gamle sovjet, var nød til at bruge rør i deres sattetilter, og derfor var deres rør af en glimrende kvalitet.
Til top Vis Chrw's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrw Besøg Chrw's Websted

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Sendt: 12 November 2009 kl. 06:09 | IP-adresse registreret  

Rørene er ½ år gl. og jeg fik målt BIAS på forstærkeren nu vi var igang den havde ikke flyttet sig overhovedet siden sidst. Meget stabile rør jeg har, nice. Fik sat nye Golden Dragon  rør i forfortærkeren i stedet for 6922 Electro Harmonix. De nye rør er helt stille og gav en mere sprød og åben diskant. Så ja, jeg troede jeg havde brændt diskanterne af, men jeg havde bare en skrue løs

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes