Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 20:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Problemer med elek. delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2004 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har pt. observeret et problem med et af mine 3-vejs (mono mode) elektroniske delefiltre - Rolls RX321. Som i sikkert kan gætte, er mine højttalere 3-vejs og med aktiv deling.

Problemet er, at bassen mangler fylde og "mavemassageeffekt". Begge dele er  til stede når jeg benytter det andet filter (alle ombytninger (kabler/forstærker/højttaler) har været forsøgt), og begge filtre er identisk indstillet. Samtidig kan filteret have en svag tendens til ved bestemte (højere) frekvenser at forvrænge i svag grad.

Er der nogen der har nogle bud på hvad der kan være galt med delefilteret??

Overvejer lidt af få det set efter hos en fagmand, men vil lige forhøre mig blandt "guruerne" først...

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Er der INGEN af forummets mange brugere (heraf mange teknisk vidende) der har det mindste bud på hvad der kan være galt?

Hvis det kan hjælpe på motivationen udlover jeg gerne en flaske rødvin af ædel herkomst til den der spotter problemet med mit delefilter...?

Hvis der ikke er nogle forslag, er jeg interesseret i at høre om der så er nogle der kan anbefale et 3-vejs elektronisk delefilter (ikke PA, men HIFI) med superlyd? Eventuelt 2-vejs stereo med mulighed for 3-vejs mono... 

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 Marts 2004 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

En mulighed, som jeg har været udsat for før..er hvis dit delefilter er et multimode dvs kan bruges som enten 2/3/4 vejs så kan det komme til at hænge fast i en indstilling. Havde på et tidspunkt et JBL filter der pludselig sad fast i den ene kanal og det gav lidt de symptomer du beskriver. Jeg kunne fikse det ved at skifte en slidt/løs omskifter

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 April 2004 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hvor gamelt er det ? (Dårlig lyt)

Er det selvbyg ? (Dårlig loddening)

MVH

Flemming

Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen Hasselhof og FLarsen! Beklager det sene svar fra min side, men har af uransagelige årsager ikke fået tilsendt svarmails fa denne tråd fra forummet...

Til Hasselhof: gider du eventuelt at beskrive problemet nærmere? Kunne omskifteren skiftes uden de store problemer, og hvordan kunne slidtagen observeres?

Til FLarsen: Filtret er vel omkring 5 år gammel og er ikke selvbyg (Rolls RX321)

Har på det seneste haft travlt med alt muligt andet end hifi, men vil nu have gjort noget ved problemet. Hvis ikke jeg selv kan løse problemet, skal jeg have det målt ud/tjekket af en fagmand - nogen der eventuelt kan anbefale nogen i Århus-området?

Hvis dette bliver for dyrt må jeg bide i det sure æble og investere i nye filtre - anbefalinger modtages ligeledes gerne

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 April 2004 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

På det omtalte jbl filter sad knappen omme bag på. efter jeg havde fejlsøgt alt trykkede jeg for sjov på den..og der skete ikke noget, så målte jeg den for gennemgang i begge positioner og der var gennemgang/eller ikke (kan ikke huske) i begge stillinger så vidste jeg noget var galt.

Nogengange kan det mest indviklede problem have den simpleste årsag...ala bilen er løbet tør for benzin og det opdager man først efter man har revet motoren i atomer

held og lykke

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:

På det omtalte jbl filter sad knappen omme bag på. efter jeg havde fejlsøgt alt trykkede jeg for sjov på den..og der skete ikke noget, så målte jeg den for gennemgang i begge positioner og der var gennemgang/eller ikke (kan ikke huske) i begge stillinger så vidste jeg noget var galt.

Nogengange kan det mest indviklede problem have den simpleste årsag...ala bilen er løbet tør for benzin og det opdager man først efter man har revet motoren i atomer

held og lykke

Mange tak! Prøver lige at se på det i løbet af ugen - kan være jeg lige vender tilbage hvis der opstår problemer/spørgsmål...

Hvis det i værste fald ikke kan laves på tilfredsstilende vis, kender du så noget til andre 3-vejs elektroniske filtre?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes