| Sendt: 26 November 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikon 6 med sine 6 ohm kræver mere strøm fra forstærkeren, men en høj følsomhed skal du ikke skrue meget op på volumen knappen før det spiller højt alligevel, så derfor kommer du næppe til at nå klippegrænsen, altså der hvor thule bliver presset. B&W med 8 ohm kræver mindre strøm fra forstærkeren, men med en lidt lavere følsomhed end dali, vil resultatet være det samme som beskrevet før. højtalerne ligger så tæt på hinanden i data, så det ikke betyder noget med en kraftig transistor som din. Jeg har en singel end rørforstærker på 14 watt og der var der tydelig forskel på mine forhenværende monitor audio RS1 (90 db 6 ohm) og mine nuværende Klipsch RB-61 (95 db 8 ohm). Der er jo knap så meget power i en SE som i en transitor, så der havde det betydning, men stadig i mindre målestok. Hvor jeg før lå på klippegrænsen for at spille højt med RS 1, ligger jeg nu lige et stykke under med RB-61. Eller sagt enkelt: Hvis du forestiller dig volmuen knappen som en urskive, så stod volmenknappen før på "fem min. over tolv", nu står den på "fem min. i tolv" og spiller lige så højt som før, bare mere rent og uanstrengt.
Så for dig handler det om at tage en lytter på både Dali og B&W, gerne spændt for din Thule og lytter dig frem til hvilken en der lyder bedst sammen med din forstærker.
|