| Sendt: 07 December 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et "Beocenter 3500" Det seneste af disse er lavet i 1978. Det består af en Beomaster 3000 og en halvindbygget pladespiller. Halvindbygget i den forstand, at der går en ledning med dinstik ud fra pladespileren, og det skal så sætteis ind i en af grammofonindgangene - der er to. Når jeg bruger pladespilleren brummer det fælt i højttalerne. Det hjælper at presse en ledning ind ved "skærmen" i dinstikket, men det fjerner det ikke. Er det et højttalerproblem, og kan det skyldes at mine B&O højttalere er nyere, og derfor formentlig typen 4 til 8 ohm?
Tilsyneladende fungerer anlægget godt med mine ca 30 år gamle Keff-højttalere, når jeg bruger FMradiodelen eller cd-spiler, men ikke med pladespilleren. Disse Keff højttalere er de ikke 8 ohms højttalere og derfor i virkeligheden forkerte til Beomasteren, der må være fra den tid, hvor B&O kørte på "lavohm" ? Og hvad betydning har det?
Og endelig: kan det skade - eller give dårlig lyd - at bruge de forholdsvis nye B&O højttalere til en Akai tuner/forstærker?
Venlig hilsen
Jesper Møller-Andersen
|