| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ..
hvad er bedst i en højtaler efter jeres mening.. er det mange små bas/mellemtone enheder eller er det en stor enhed som kan få det hele til at ryste... hvor syntes i lyden bliver mest naturlig
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
hej ..
hvad er bedst i en højtaler efter jeres mening.. er det mange små bas/mellemtone enheder eller er det en stor enhed som kan få det hele til at ryste... hvor syntes i lyden bliver mest naturlig
|
|
|
Nærmest et umuligt spørgsmål at besvare. Den idelle højttaler hører du ikke.
jo bedre de forskellige enheder i et samlet system passer til hinanden, jo større er chanchen for et godt resultat.
Jeg er stærk tilhænger af transmission line systemer, andre synes måske nok bassen er for stram/fast - i mine øren skal højttaleren gengive det der kommer ind, uden at tilføre eller fjerne noget.
Enhederne bestemmer meget, kabinettet også en hel del - men samspillet med forstærkeren skal man ej heller glemme.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo ved godt at beste højtaler ikke findes .. men vil bare høre hvad folk var mest til .. om de fleste følger med tiden.. og holder sig til de små enheder som tiden har tildens til.
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| ---klip--- i mine øren skal højttaleren gengive det der kommer ind, uden at tilføre eller fjerne noget. ---klip--- |
|
|
Kunsten ligger så i at vide hvad det er, der kommer ind i højttaleren  Jeg foretrækker dynamiske højttalere, med en såkaldt naturlig mellemtone og en blød og behagelig diskant - bassen kan man få fra en ekstern (sub)woofer...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
| jo ved godt at beste højtaler ikke findes .. men vil bare høre hvad folk var mest til .. om de fleste følger med tiden.. og holder sig til de små enheder som tiden har tildens til. |
|
|
Den tendens der optræder for tiden er ikke grundet i hensyn til musikgengivelsen, men lader til at bunde i helt andre ting. 4-6 små kasser, og noget gemt væk under en sofa, er vist mere af æstetisk hensyn.
Noget af det bedre jeg har lagt øre til var et relativt lille system med 1" diskant og 6.5" bas - de kunne spille sammen, den dybe oktav blev klaret med en ægte subwoofer. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2009 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
plafitracer skrev:
Kunsten ligger så i at vide hvad det er, der kommer ind i højttaleren 
Jeg foretrækker dynamiske højttalere, med en såkaldt naturlig mellemtone og en blød og behagelig diskant - bassen kan man få fra en ekstern (sub)woofer...
|
|
|
Ja - og nej.
Ja, fordi det jo egentligt er ret nødvendigt, for at vide om det man hører har nogen relevans til virkeligheden
og nej - fordi kun meget få med sikkerhed ved hvordan det lød da det blev lavet
Når så yderpolerne er afstukket - handler det vel mest om at finde det, der bedst muligt kan formidle musikken på en så neutral måde som overhovedet muligt. Den opgave ville jeg nødigt påtage mig, der er alt for mange ubekendte i den ligning.
og ja - man kan få bassen fra en subwoofer - eller finde en højttaler der selv kan klare ærterne, både i den ene ende, og også i den anden.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
de små fuldtoner der sidder i hovedtelefonerne, må da være noget nær de mest ideelle højttalere, hvis man ikke betragter lydtrykket som en af de afgørende faktorer?
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stor bas >12" en mellemtone >5" og en god diskant der kan gå dybt (evt. slå mellemtone og diskant sammen i en fuldtone).
Der skal kunne flyttes luft ubesværet og uden store membravandringer. Store basser kan både have en let membran, stor følsomhed og lav resonansfrekvens. I mine ører lyder en stor bas mere naturlig end flere små med samme areal.
|
| Til top |
|
| |
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Under 60hz en ægte sub = min. 15" enheder - det giver efter min mening klart den mest naturlige bas. __________________ Med Venlig Hilsen
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| I mine ører lyder en stor bas mere naturlig end flere små med samme areal |
|
|
Enig, men jeg kan ikke forstå hvordan det hænger sammen, udover at det er lettere at lave en stor med lav egenresonans.
og så har jeg indsat det manglende "d" der forstyrrede citatet ;-)
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Kjeldsen skrev:
| I mine ører lyder en stor bas mere naturlig end flere små med samme areal |
|
|
Enig, men jeg kan ikke forstå hvordan det hænger sammen, udover at det er lettere at lave en stor med lav egenresonans.
og så har jeg indsat det manglende "d" der forstyrrede citatet ;-) |
|
|
Jeg læste for mange år siden en artikel om PUK studier. De valgte Fostex 30" netop fordi de var bedre i dybbas end flere mindre basenheder. Der var en teknisk forklaring, men jeg kan ikke helt huske den. Men, jeg mener der havde noget at gøre med, at fasen havde et mere jævnt forløb, hvor flere mindre enheder havde uro hvis de skulle spille ligeså dybt. Men hæng mig ikke op på det.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
grunden til at jeg vil høre andres meninger, er at men læser mange steder at små små højtaler lyder som hele rummet er fyldt helt op.. men kan ikke helt følge dem som anmelder disse højtaler .. når man så selv lytter til dem .. jo de spiller da godt .. men dybte i de lave toner .. kan man ikke finde nogen steder.. men der kommer da en dyb tone et sted fra et puste rør på bagsiden som intet har med men ægte lyd at gøre..........men hvorfor er det så lige at de blevet beskrevet som om de kan klare selv de dybeste toner...
|
| Til top |
|
| |
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
..........men hvorfor er det så lige at de blevet beskrevet som om de kan klare selv de dybeste toner...
|
|
|
Fordi anmeldere følger med tidsånden. I dag er det typisk kun rigtigt hardcore entusiaster der kan/vil acceptere store højttalere. Derfor bliver der lavet så mange små højttalere, der hævdes at kunne levere noget nært fuldt frekvensområde. Men nej, det kan de jo ikke. Som du selv siger, så bliver det noget underligt noget. "Size does matter"
|
| Til top |
|
| |
HenJ Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 692
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvis man ikke har 'noget' forand der passer til højtaleren, er det vel ligemeget hvor mange store/små enhedder der er i, eller hvis delfilteret ikke passer ind osv.....det hele er en samhørighed der skal passe sammen. (HT/Forstærker/Kilde)
__________________ Mvh HenJ
-----------------------------
Lidt rør har man vel altid.
Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
|
| Til top |
|
| |
Søren_Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2009 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
En stor membran med stor motor, i et stort lukket kabinet ville være perfekt, men det kan man jo ikke finde nu om dage :)
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
pt er jeg selv i gang med at bygge mig et sæt dipol højtaler .. hvor jeg bruger 15" enheder i .. de kan godt nok klare de helt dybe toner .. uden at belaste dem på nogen måde. men desværre ser det ud til at jeg ikke kan få flere af den enhed.. har desværre kun 4 kunne godt bruge 4 mere
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
pt er jeg selv i gang med at bygge mig et sæt dipol højtaler .. hvor jeg bruger 15" enheder i .. de kan
godt nok klare de helt dybe toner .. uden at belaste dem på nogen måde. men desværre ser det ud til at jeg ikke kan få
flere af den enhed.. har desværre kun 4 kunne godt bruge 4 mere
|
|
|
Se det kan jeg virkelig anbefale. Dipol bas overgås ikke. Den kan ikke give den trykpåvirkning, som kabinet HT gør, og som
elektronisk forstærket musik normalt har gavn af. Men til gengæld kan den alt det andet! Især 3D fornemmelse, mangel på
forvrængning og kabinetresonans, og evne til at skille bas og trommer er fantastisk god. Med dipol bas bliver trommerne bag
i lydbilledet, hvis der er mikset sådan.
Har selv brugt 4 x 12" og 2 x 15" dipole woofere til mine vintage Quad elektrostater. Dipole woofere er enormt nemme at
integrere med Quad, som jo ellers er næsten umulig at få til at spille sammen med vuffere. Men de skal altså kunne tåle at
bevæge sig en del (op til 1 cm frem og 1 cm tilbage), for at få tilstrækkeligt lydtryk ved de lave frekvenser.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
|
En stor bas >12" en mellemtone >5" og en god diskant der kan gå dybt (evt. slå mellemtone og diskant sammen i en fuldtone).
Der skal kunne flyttes luft ubesværet og uden store membravandringer. Store basser kan både have en let membran, stor følsomhed og lav resonansfrekvens. I mine ører lyder en stor bas mere naturlig end flere små med samme areal.
|
|
|
Kunne ikke være mere enig...du har lige beskrevet mit system 40 år gammel, men spiller med 'artikuleret bas' (Jensen) blød åben mellemtone (philips) og Peerles paper cone diskanter. Ja...jeg er glad for dem.
mvh

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste må være MANGE STORE enheder. Der er ingen erstatning for membranareal!  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
There is no replacement for displacement!
Jo selvfølgelig er der mange veje til den perfekte lyd, men den over store dipoler er i hvertfald spændende.
|
| Til top |
|
| |