| Forfatter |
|
HIFI-Hippo Forum Bruger

Bruger siden: 21 April 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 239
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har overvejet at få fat i to subwoofere og sætte dem til min Marantz SR5003. Ifølge manualen kan dette klares med en Y-splitter. Fint nok, det jo til at skaffe. Men selvom dette sikkert gør endnu en nabo kan høre når jeg går i "biffen", hvordan lyder det så når jeg spiller musik? Og her mener jeg, hvordan (eller kan) håndterer en surround reciever to subwoofere? Kan den sørge for at de spiller i stereo når man hører musik?
Det sidste er egentligt det jeg vil frem til, for hvor sjovt det end er at have to subwoofere, vil jeg gerne prøve at bevare steroen når musikken bliver sat på, men er i tvivl om det kan lade sig gøre med 1 sub udgang og 2 subs.
Jeg håber i kan hjælpe :) __________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan det ikke. Du skal bruge front L+R line-out, hvis du vil have stereo
|
| Til top |
|
| |
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du vil dog (og nu er der sikkert mange forskellige meninger her!) ikke opleve problemer lydmæssigt når du hører musik og subwooferne spiller samme signal, hvis du deler ved 80hz eller derunder.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas_h skrev:
|
Du vil dog (og nu er der sikkert mange forskellige meninger her!) ikke opleve problemer lydmæssigt når du hører musik og subwooferne spiller samme signal, hvis du deler ved 80hz eller derunder.
|
|
|
Det har jeg leget meget med i tidernes morgen, og jo der kan være stor forskel på mono og stereosubs. Øret er ikke specielt retningsfølsomme, men den fysiske lyd som kroppen kan mærke, er rimelig følsom.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jonas_h skrev:
|
|
|
|
Det har jeg leget meget med i tidernes morgen, og jo der kan være stor forskel på mono og stereosubs. Øret er ikke specielt retningsfølsomme, men den fysiske lyd som kroppen kan mærke, er rimelig følsom.
|
|
|
Hvis man f.eks finder en plade med the incredible bongo band - og skruer godt op for det nummer der hedder Duelling Bongo's - kan man "skam" godt høre om man kører med 1 eller 2 sub's
(Bør høres i stereo ...........)
har man kun en mono udgang til rådighed, er det jo omsonst at have 2 subs kørene
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar, jeg tænkte nok det var noget i den retning  . Vil resultatet være det samme hvis man bruger en int. forstærker med 2 sub udgange? __________________ One Happy Hi-FI Hippo
Surround: Yamaha RX-V3067, Oppo BDP-93, Denon DVD1920, Monitor Audio Radius HD, DLS Q-Sub 8
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI-Hippo skrev:
Tak for jeres svar, jeg tænkte nok det var noget i den retning . Vil resultatet være det samme hvis man bruger en int. forstærker med 2 sub udgange?
|
|
|
Jeg tror det er meget få tilfælde hvor man vil få den store gavn (lyttemæssigt) af at køre i stereo på sub's - men deler man relativt højt oppe kan der være noget at vinde.
ellers må en test jo være udslagsgivende faktor __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jamen så er der nok ikke det at hente som jeg havde håbet på
__________________ One Happy Hi-FI Hippo
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| har man kun en mono udgang til rådighed, er det jo omsonst at have 2 subs kørene |
|
|
Der er jeg ikke helt enig - udover hvad man måtte kunne høre af forskelle ved stereo/mono subs, så vil der også være ret markant forskel på frekvensgangen, både i lyttepositionen og andre steder i rummet, fordi stående bølger vil opstå forskellige steder for de to subs og på den måde give flere muligheder for at "rette" frekvensgangen ud, end hvis man kun har een sub. Om resultatet så rent faktisk er til det bedre vil naturligvis afhænge af rummets dimensioner og den endelige placering af subwooferne. __________________ Pioneer VSX-859 - Carver 753x - Energy RVS - Technics SL-1210mkII/Denon DL110 - Panasonic BD35 - Toshiba HD-XE1 - Pioneer CLD-D704 - LG 50PS8000 - Panasonic AE500
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI-Hippo skrev:
Ok, jamen så er der nok ikke det at hente som jeg havde håbet på  |
|
|
og måske alligevel
de fleste subs har 2 indgange L/R dvs. de kan håndtere 2 signaler
stereo > forbind preout left til venstre subs left indgang - forbind preout right til højre subs right indgang indstil forstærkeren til ingen sub og lad subben delfilter bestemme hvor der skal skæres (typisk der hvor dine fronter ruller af)
surround > forbind LFE/subout med en y-splitter til den ledige indgang på dine sub's slå subbens delfilter fra og lad forstærkeren bestemme resten.
Det er lidt bøvlet at skulle slå filter til og fra hvergang man skifter mellem film og musik, men jeg syntes det er umagen værd __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men jeg tror ikke helt jeg forstår. Der er mono subs og stereo subs. Og jeg gætter næsten på at en mono sub kun har en enkelt udgang hvor en stereo har L+R. Hvis man har sådanne to stereo subs og tilslutter den ene med dens R udgang og den anden med dens L udgang, må det vil give et eller andet? Måske ikke hvis man kun har en mono udgang på sin reciever, men hvis man har en integreret forstærker med 2 sub udgange? Det kan selvfølgelig også være jeg bare håber og er lidt optimistisk
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
de 2 subudgange der er på en stereoforstærker er blot en linieudgang magen til den preout der er på en surroundforstærker, derfor spiller det ingen rolle hvis du forbinder det som jeg beskrev  __________________ Hilsen Finn / Finn29
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29 skrev:
HIFI-Hippo skrev:
Ok, jamen så er der nok ikke det at hente som jeg havde håbet på  |
|
|
og måske alligevel
de fleste subs har 2 indgange L/R dvs. de kan håndtere 2 signaler
stereo > forbind preout left til venstre subs left indgang - forbind preout right til højre subs right indgang indstil forstærkeren til ingen sub og lad subben delfilter bestemme hvor der skal skæres (typisk der hvor dine fronter ruller af)
surround > forbind LFE/subout med en y-splitter til den ledige indgang på dine sub's slå subbens delfilter fra og lad forstærkeren bestemme resten.
Det er lidt bøvlet at skulle slå filter til og fra hvergang man skifter mellem film og musik, men jeg syntes det er umagen værd |
|
|
Men det lyder da som om det kan lade sig gøre. Men det kræver altså at Surround reciever eller forstærker har både L og R pre-out til subben? I mit tilfælde er der desværre kun en enkelt en af slagsen. Men meget godt at vide hvis man lige skulle falde over en forstærker et sted  __________________ One Happy Hi-FI Hippo
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
btv. en monosub har 1 INDGANG en stereo 2 INDGANGE
nogle sub's har udgange til viderførelse af signalet __________________ Hilsen Finn / Finn29
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
HIFI-Hippo Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg troede kun man kunne bruge den til Sub. Men dvs. jeg kan bruge alle pre-out indgangene? Det var jeg ikke helt klar over. Men det giver jo lige pludselig en masse sjove muligheder
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
jan_stevns skrev:
| har man kun en mono udgang til rådighed, er det jo omsonst at have 2 subs kørene |
|
|
Der er jeg ikke helt enig - udover hvad man måtte kunne høre af forskelle ved stereo/mono subs, så vil der også være ret markant forskel på frekvensgangen, både i lyttepositionen og andre steder i rummet, fordi stående bølger vil opstå forskellige steder for de to subs og på den måde give flere muligheder for at "rette" frekvensgangen ud, end hvis man kun har een sub.
Om resultatet så rent faktisk er til det bedre vil naturligvis afhænge af rummets dimensioner og den endelige placering af subwooferne.
|
|
|
Jeg mener stadig - at man hvis man kun har en mono udgang til en sub , ikke rigtigt opnår noget lydmæssigt ved at køre med 2 subs - det mener jeg set i forhold til gengivelsen af musikken
om man med 2 subs får bedre muligheder for at kunne kompensere for lytterummets eventuelle uhensigstmæssigheder, er en ganske anden sag, der ikke sådan helt har været trådens emne.
Men du kan have ret - samme problem kan jo opstå med højttalere der virkeligt magter at gengive de nederste oktaver med fuldt volume. Man behøver ikke en sub, for at kunne rende ind i den slags problemer. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
orla_1 Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 25 December 2009 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 2 subs på mit setup, sat på mono udgangen. Det er overvejende kanon men ikke uden problemer. Først setup, hvis man som jeg bruger surround med lydjustering, jeg har en Denon 3808 samt mission højttalere. jeg har så 2 subs på, da mission ikke går specielt dybt. En sub var selvfølgelig nok, men det var faktisk meget hørbart og mærkbart at der kun var en sub i det ene højrne. Så jeg måtte have en mere. Det hjalp. Der var lige lidt start problemer med Adussey lyd justeringen den ku ikke rigtig finde ud af det med 2 subs på en gang, Det har jeg løst ved at køre lydjusteringen 2 gange for hver palsering, 1 gang med den ene sub tændt og 2 gang omvent. Det virker. Med Denon virker lydjusteringen for sub altid, resten at setup foretrækker jeg at eq. selv. Der er dog stadig ulemper ved 2 subs. man for nogle punkter hvor bassen i nogel frekvenser udfaser sig selv, pga inteferens typ. ud mod siderne dvs tæt foran hver sub. Der har jeg ingen sidde pladser så det kan jeg leve med. OG JA min bas er så i mono under 60 Hz, men langt største delen af al musik har bas i mono der nede, så i praksis synes jeg det er et teoretisk spørgsmål, med mindre man har nogle specielle numre hvor det ikke er tilfældet og som betyder meget for en, Queen breakthroug har også en passage hvor bassen kommer i den ene og den anden side, men ellers kan jeg ikke lige komme på nogen, og når man deler nede ved 60 HZ er det ikke spc. hørerbart. Alternativt kan man prøve at stakke 2 subs oven på hinanden, derved før man gratis 6db forstærkning og en bas som slår meget bedre ud i rummet. Sidste kommentar her, er at jeg fortrækker sub placeret i hjørnet når man har en ok lydjusterings mulighed, højrne placeringen gir i de fleste tilfælde den bedste kobling til rummet, og er mest "kone venlig" men har man ikke ordentlig lydjustering, kan det sagtens blive for meget, men i så fald vil jeg stadig starte i højrnet.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 26 December 2009 kl. 04:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jepper, hjørneplacering er praktisk m.h.t. møblering, og med en god WAF. Uheldigvis er denne placering osse perfekt til at sætte gang i alle tilstedeværende rumresonanser - som du osse antyder, Orla.
Flere subs burde alt andet lige være en fordel (mono eller ej) - men skal man drage fuld nytte af dem, bør de placeres asymmetrisk, og det kan være svært i praksis.
|
| Til top |
|
| |