Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 15:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En kort, en lang... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MSK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2009
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 20 December 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et spørgsmål ang. placering af højttalere, jeg gerne ville høre jeres input på.

Jeg har en temmelig stor stue, som er meget aflang. 14,5 x 4,4 m. Spørgsmålet er så, hvordan jeg bør placere mine højttalere. Vi planlægger at indrette sofagruppe m. Tv, anlæg osv. i den ene ende og mht. lytteposition kan ht'erne både placeres ved ende-væggen og ved den ene side-væg. Begge dele vil give 2,5 - 3 m ml. ht'erne og en anelse mere til lyttepositionen.

Med  0,5 - 1 m ml. ht'er og bagvæg vil de i den ene opstilling (med ht'erne ved side-væggen) altså spille på tværs af rummet med ca. 3,5 - 4 m over til den modsatte væg. I den anden opstilling (ht'er stående ved ende-væggen) vil der være 13,5 - 14 m ned til den anden ende af stuen.

Så, øh..nogen gode bud på, hvad man bør foretrække? Hvordan vil lydbølgerne (og selvfølgelig vigtigst, den oplevede lyd) arte sig i de to opstillinger? Og stiller den sidste opstilling større krav mht. "power"?

Som sagt kan jeg få en ok lytteposition i begge opstillinger, men da vi ofte opholder os i den anden ende af rummet (hvor vi har køkken-alrum), ville jeg som udgangspunkt helst lade ht'erne spille ned gennem rummet for på den måde at få bedst og mest lyd i modsatte ende - men kun, hvis det samtidig er den bedste løsning, når der skal høres musik i den "rigtige" ende af stuen.

Jeg har selvfølgelig allerede prøvet at placere ht'erne i begge positioner, men da jeg netop er blevet færdig med at renovere stuen, og den er nærmest uden møbler, tæpper, billeder osv., synes jeg det er mere end vanskeligt at vurdere. 60 kvm med trægulv uden møbler lyder bare dårligt uanset opstilling... .

Nogen gode bud på bedste opstilling?

Til top Vis MSK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSK1

Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft op til flere aflange stuer. Og jeg har altid opnået det bedste resultat ved at spille på langs. Men dermed ikke sagt spille "fra den ene ende til den anden".

Det bedste resultat har jeg typisk opnået ved at placere højttalerne omkring en meter fra bagvæggen, og med en 50-70 centimeter til sidevæggen. Og så placering af "sweetspot" ca. ligeså langt fra højttalerne som afstanden imellem dem, uden en væg lige bag ved.

Men i sidste ende er det jo helt afhængig af de konkrete højttalere og det konkrete rum. Jeg tror dog det bliver svært at finde én optimal placering, der både dækker alrummet og sofagruppen.

Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1

MSK1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2009
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 20 December 2009 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Ok, tak.

Sweetspot bliver som du beskriver det.

Jeg er med på, at det aldrig bliver optimalt i alrummet (der er 13 - 14 m ), men trods alt må det vel være bedre at spille på langs end den alternative opstilling.

"Den konkrete højttaler": en af årsagerne til at jeg stiller spørgsmålet er netop, at jeg står overfor at skulle anskaffe nye højttalere. Jeg havde egentlig overvejet et sæt gode stander-ht'er, da jeg i første omgang havde regnet med at opstille dem, så de spiller på tværs. Men nu overvejer jeg som sagt at spille på langs og kunne forestille mig, at dette ville stille lidt større krav til bas pga. mindre refleksion. Desuden må jeg konstantere, at med de ht'er jeg pt. ejer og har prøvet at stille op i stuen (System Audio 1750, System Audio 1230, Bose 901 v6), har jeg mere end svært ved at opnå, hvad jeg selv synes er et tilstrækkeligt bas-niveau.

Til top Vis MSK1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MSK1

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes