Hej
Jeg har et spørgsmål ang. placering af højttalere, jeg gerne ville høre jeres input på.
Jeg har en temmelig stor stue, som er meget aflang. 14,5 x 4,4 m. Spørgsmålet er så, hvordan jeg bør placere mine højttalere. Vi planlægger at indrette sofagruppe m. Tv, anlæg osv. i den ene ende og mht. lytteposition kan ht'erne både placeres ved ende-væggen og ved den ene side-væg. Begge dele vil give 2,5 - 3 m ml. ht'erne og en anelse mere til lyttepositionen.
Med 0,5 - 1 m ml. ht'er og bagvæg vil de i den ene opstilling (med ht'erne ved side-væggen) altså spille på tværs af rummet med ca. 3,5 - 4 m over til den modsatte væg. I den anden opstilling (ht'er stående ved ende-væggen) vil der være 13,5 - 14 m ned til den anden ende af stuen.
Så, øh..nogen gode bud på, hvad man bør foretrække? Hvordan vil lydbølgerne (og selvfølgelig vigtigst, den oplevede lyd) arte sig i de to opstillinger? Og stiller den sidste opstilling større krav mht. "power"?
Som sagt kan jeg få en ok lytteposition i begge opstillinger, men da vi ofte opholder os i den anden ende af rummet (hvor vi har køkken-alrum), ville jeg som udgangspunkt helst lade ht'erne spille ned gennem rummet for på den måde at få bedst og mest lyd i modsatte ende - men kun, hvis det samtidig er den bedste løsning, når der skal høres musik i den "rigtige" ende af stuen.
Jeg har selvfølgelig allerede prøvet at placere ht'erne i begge positioner, men da jeg netop er blevet færdig med at renovere stuen, og den er nærmest uden møbler, tæpper, billeder osv., synes jeg det er mere end vanskeligt at vurdere. 60 kvm med trægulv uden møbler lyder bare dårligt uanset opstilling... .
Nogen gode bud på bedste opstilling?