Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 10:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En lille tråd om små højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Hej og godt nyt år.

Som de mer erfarne audiofile vet, så sker det noen gange at et nyt anleg stille og rolig begynner at udvikle sig ved siden af hovedanlegget I mit tilfelle begynte det med en Accuphase t101 tuner som det ikke helt var plads til på musikrummet, og som nu vil have sit eget lille anleg i stuen. Den har fået selskab af en Meridian CD-afspiller og en integreret Cambridge på 40W. Nu mangler der kun et par hyggelige små højtalere, og det er der jeg har brug for jeres erfaringer og intrykk.

Jeg er i udgangspunktet åben for det meste af små standerhøjtalere, nyt eller brugt, og prisen skal ikke være så høj. Max 3-4 tusen. De skal stå på en hylle og ikke på stander ude i rommet.

Af de monitorer jeg tidligere har hørt banker hjertet mest for højtalere i den engelske traditionen. Tannoy, Harbeth, Spendor, Proac etc. Jeg har vært i gamet  mange år og sidder ikke lenger og ser på lydbildet, men hører musikk.

Det jeg trenger er noen konkrete anbefalinger av spesifikke modeller. Lige nu forsker jeg lidt i Tannoy M1/R1/F1.

Alle inspill taes i mod med tak.

Asbjørn

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

vibe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

jeg er selv stor fan af tannoy. de højttalere jeg har hørt, er/var meget musikalske og alsidige. har haft 637 og m1. f1 er også en fin højttaler, men ike helt så lækker som m1.

hvilken slags musik hører du ?

jeg kan også anbefale audio note ax-two i dit tilfælde. det er en super musikalsk formidler.

mvh

højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Januar 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej, godt nytår. Jeg havede et par Monitor Audio RS 1 Silver før og de spillede rigtig godt på daværende Atoll in  50 (købte dem sammen) God bas (størrelsen taget i betragtning) og mange detaljer i musikken. Jeg opgraderde til rør og der ku' de ikke være med, så jeg har dem ikke mere. Med det vil jeg sige er, at til en transistor på 40 watt, tror jeg "lillebroderen" BR 2 kunne være et godt bud. Den har basrefleks i front og vil derfor egne sig til en reol/hylde modsat RS 1 som helst skulle lidt væk fra væggen. Den får pæne ord med på vejen af What HiFI? http://www.whathifi.com/Review/Monitor-Audio-Bronze-BR2/ og koster ca. 2400 kr.

http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=44& amp; amp; amp;product_number=1045323

P.S. det er ellers noget seriøst grej du kører med i dit musikrum, googlede lidt af det udstyr du har stående i din underskrift..imponernde 

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:

jeg er selv stor fan af tannoy. de højttalere jeg har hørt, er/var meget musikalske og alsidige. har haft 637 og m1. f1 er også en fin højttaler, men ike helt så lækker som m1.

hvilken slags musik hører du ?

jeg kan også anbefale audio note ax-two i dit tilfælde. det er en super musikalsk formidler.

mvh

Hej og tak for inspill.

Jeg hører på variert musik, mest jazz, klassisk, world, reggae etc. Ikke så mye heavy.
AN AX-2 kan være af interesse. Problemet er at jeg hater alt AN står for sån rent ideologisk, og eierglæde er vigtig for mig. Men altså, hvis jeg kan li måten de spiller på, skal jeg nok komme over det. Så de er noteret.
Når det gælder tannoy, så høres det ud som du har kenskab til både m1 og f1. Kan du udybe forskællene lidt?

Puma

Til top Vis Nightpuma's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nightpuma Besøg Nightpuma's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:

Hej, godt nytår. Jeg havede et par Monitor Audio RS 1 Silver før og de spillede rigtig godt på daværende Atoll in  50 (købte dem sammen) God bas (størrelsen taget i betragtning) og mange detaljer i musikken. Jeg opgraderde til rør og der ku' de ikke være med, så jeg har dem ikke mere. Med det vil jeg sige er, at til en transistor på 40 watt, tror jeg "lillebroderen" BR 2 kunne være et godt bud. Den har basrefleks i front og vil derfor egne sig til en reol/hylde modsat RS 1 som helst skulle lidt væk fra væggen. Den får pæne ord med på vejen af What HiFI? http://www.whathifi.com/Review/Monitor-Audio-Bronze-BR2/ og koster ca. 2400 kr.

http://www.tapeconnection.dk/Hoejtalere.aspx?id_category=44& amp; amp; amp; amp;product_number=1045323

P.S. det er ellers noget seriøst grej du kører med i dit musikrum, googlede lidt af det udstyr du har stående i din underskrift..imponernde 

Tak for inspill

Jeg leste linken til What Hi-Fi og de trekker frem at de kan lyde skarpt, og blir måske lidt for afslørende på dårlige inspilninger. Er det noget du har reageret på?

Tak for tilbagemelding på mit musikrum. Det lyder også godt efterhånden. Spesielt højtalerne fra musical affairs er unikke.

Asbjørn

Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

De lød ikke skarpe på min Atoll, selv når jeg spillede meget højt, men naturligvis rodede detaljerne lidt sammen når de blev presset pga. bassen som blev lidt dominerende i lydbilledet. Da jeg fik mit rørforstærker sæt, oplevede jeg at diskanten blev skarp når jeg spillede meget højt, men ved moderart volumen (rimeligt højt) lød de fint med mange detaljer og en god opløsning. Så de er et par gode højtalere til allround brug, men hvis man har brug for lyttesessions med meget højt musik (som jeg) ind i mellem, så dur de ikke. Jeg har på fornemmelsen at du næppe skal bruge dem til seriøse lyttesessions, når du nu har et lytterum med rigtig godt grej, men mere til at høre musik mens du laver noget andet samtidig og den slags. Så til et hyggeanlæg er de da værd at overveje.

Med hensyn til at de reagerede på dårlige indspilninger. Det er da rigtigt at jeg har en del mindre gode CD indspilninger som før lød forfærdeligt på RS 1'erne og som nu lyder fint på mine Klipsch. Men igen, det lød kun forfærdeligt på RS 1'erne ved meget høj volumen, så det er nok det det handler om: Har du brug for at fyre den totalt af på stueanlægget, el. skal det "bare" kunne spille sådan lidt højt.

Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hej Svend88

Tak for en god beskrivelse

Asbjørn

kvickly
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 06 Januar 2010 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Kig også efter Royd (skoæske str.), Epos M5, Linn (tu)Kan eller Katan
Til top Vis kvickly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kvickly

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

kvickly skrev:
Kig også efter Royd (skoæske str.), Epos M5, Linn (tu)Kan eller Katan

Tak de er notert. Alle sammen vekker min interesse. Ser d som det kan blive en større liste end jeg havde forventet

Har du personlig erfaring med de du nevner, i så fall må de gerne dele noen intrykk.

Asbjørn

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 07 Januar 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Hvad med et par små DLS, som er meget billige på ophørsudsalg nu? http://www.tapeconnection.dk/News.aspx?id=70

Har ikke hørt dem, men DLS har et godt ry, og konstruktørens tidligere QLN konstruktioner, husker jeg som meget velspillende.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2010 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Hei Tweker

Tak for linken, det var et super fedt tilbud. Desverre er det nok ikke helt det jeg ser efter.

Mvh Asbjørn

Snøren
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 13 Oktober 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Kan ikke lade være med, at komme med et par Audio Note AX-1 som mulighed..

Den spiller med hjertet og en fed musikalitet.....Prøv og gi dem et lyt.

Hygge

Thomas2641
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2009
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Dali Mentor Menuet - godt nok lidt over prislejet, men spiller fantastisk
Til top Vis Thomas2641's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas2641

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2010 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Snøren skrev:

Hejsa...

Kan ikke lade være med, at komme med et par Audio Note AX-1 som mulighed..

Den spiller med hjertet og en fed musikalitet.....Prøv og gi dem et lyt.

Hygge

Forstår jeg må tage Audio Note med i regnestykket.

Takk for tippet

Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Thomas2641 skrev:
Dali Mentor Menuet - godt nok lidt over prislejet, men spiller fantastisk

Hei Thomas.

Tak for inspillet. Jeg har hørt mange Dali, både gamle og nye, men til dags dato har ingen av dem falt i smag for mig. De jeg har hørt kan forskellige hifi-fiduser, men de lykkes ikke med at formidle musik til mig. Desverre må jeg vel sige, for det er ellers mange af dem på brugtmarkedet.

Mvh Asbjørn

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2010 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hva med Dynaudio kan de spille musikk?

Asbjørn

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Asbjørn

Kort sagt: nej.

AN, Spendor og Harbeth spiller musik i lange baner
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

Nightpuma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Nightpuma skrev:

Asbjørn

Kort sagt: nej.

AN, Spendor og Harbeth spiller musik i lange baner

Det var også alt jeg behøvde at vide. Noen gange er det enkle svar det bedste

Asbjørn

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Nightpuma skrev:

Endnu kortere. Ja

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=140877

Jeg er ikke den store Dynaudio kender, men har hørt disse små perler og de spiller helt sikkert musik, hvis du spørger mig.

Til den pris, får man virkelig meget smæk for skillingen.

vh.
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 Januar 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Vellyd < 2000kr

Måske du kunne finde noget inspiration i denne tråd :)
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes