| Forfatter |
|
wackerguy Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens. Jeg har undret mig lidt over hvorfor der er to in og to out på min aktive subwoofer da der kun er en in til subwoofer
på min surround receiver. Er der nogen der kan fortælle mig det og eventuelt fortælle hvordan de skal bruges hvis de bruges
skal :) Tak.
Venlig hilsen klaus.
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er fordi din sub er stereo, den kan håndtere 2 signaler samtidig L/R du kan sagtens nøjes med at forbinde til den ene indgang, ellers skal du bruge en Y splitter men forskellen er minimal.
out er til at sende videre til effektforstærker eller aktive højttalere __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 619
|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Alt efter konstruktion/mærke på sub. kan du øge følsomheden med op til 6 db. ved at bruge begge indgange(in), evt. med en "y-splitter".
Selv kører jeg med "lfe" fra pre. på den ene side & "sub out" fra sluttrin på den anden.
Udgangene(out) bruges normalt til at forbinde nr.2, &/el. flere subs..... Husk, 2 subs er et minimum i et ordentligt setup 
Bond  __________________ Haves : Bond-babe.....
Ønskes: Flere..!!
|
| Til top |
|
| |
Snøren Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 13 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 87
|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 13:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
|
Husk, 2 subs er et minimum i et ordentligt setup 
Bond 
|
|
|
Vel er det ej...Det handler om placering og indstilling....+ religion  __________________ No entiendo alta fidelidad :-/
Pero el sonido es bueno para el alma
|
| Til top |
|
| |
wackerguy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Tak for det. Kan det have noget med de ubrugte ud/indgange at gøre at den har lidt tendens til at brumme hele tiden
selvom den ikke bliver brugt?? Eller kan det være forstærkeren?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond skrev:
|
Hej !
Alt efter konstruktion/mærke på sub. kan du øge følsomheden med op til 6 db. ved at bruge begge indgange(in), evt. med en "y-splitter".
Udgangene(out) bruges normalt til at forbinde nr.2, &/el. flere subs..... Husk, 2 subs er et minimum i et ordentligt setup 
Bond 
|
|
|
Goshhh...................... __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
wackerguy skrev:
Hej igen. Tak for det. Kan det have noget med de ubrugte ud/indgange at gøre at den har lidt tendens til at brumme hele tiden selvom den ikke bliver brugt?? Eller kan det være forstærkeren? |
|
|
Nej, (med mindre der er tale om en defekt) er brum "indstråling" et eller andet sted i kæden.... start med at rydde op i kablerne.....
Bond __________________ Haves : Bond-babe.....
|
| Til top |
|
| |
wackerguy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen. Altså min kammerat havde forstærkeren før mig og han købte den fra ny af men han nævnte også at hans front
højttalere brummede lidt hele tiden. Men mest når han havde sat mere bas på med en knap derpå. Så måske er det det. Jeg
har hermed bestil en y splitter :) nu mangler jeg bare et bedre subwoofer kabel :)
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Bond skrev:
|
Hej !
Bond 
|
|
|
Goshhh...................... .... Ja, ret sejt ik´ Hifi behøver ikke at være kedelig & konservativt - det gælder jo om ægte oplevelse .......
Der er jo feks. heller ikke nogen som kun køre med een centerhøjttaler, vel 
Bond  |
|
|
__________________ Haves : Bond-babe.....
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror du misforstod betydningen af mit Goshhhh.....
Man får ikke mere følsomhed ved at benytte et Y kabel, med mindre der er forstærkning indbygget i 'Ykablet
Hvis der er 2 ind og udgange på en aktiv sub, er der også al grund til at tro at signalet på udgangen er taget efter delefiltret - ergo at forbinde sub nummer 2 dertil vil være omsonst
sorry .... __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
wackerguy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg har ikke tænkt mig at forbinde to subs til en forstærker men derimod bare bruge begge udgange til den ene
forstærker. var det ikke sådan man kunne gøre?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
wackerguy skrev:
Jamen jeg har ikke tænkt mig at forbinde to subs til en forstærker men derimod bare bruge begge udgange til den ene forstærker. var det ikke sådan man kunne gøre? |
|
|
Hvis din surroundforstærker har en udgang til en sub, skal du ikke forbinde det stik til en udgang på din sub, men til en indgang.
de fleste aktive sub's lytter på begge kanaler, så du behøver ikke noget Ykabel her __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
wackerguy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså der er to in og to out på min sub og en sub out på forstærkeren. Men hva skal y splitteren så bruges til. jeg troede jeg
skulle smide den til begge indgange på min sub og så fra forstærkeren ???
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
Tror du misforstod betydningen af mit Goshhhh..... Ok, blev bare lige træt af folks generelle sure opstød & brækmileys uden at tilføre noget konkret til tråden ......
Man får ikke mere følsomhed ved at benytte et Y kabel, med mindre der er forstærkning indbygget i 'Ykablet - Jo, det er der ikke noget odiøst i, faktisk er det et gammel kendt trick, men har nok noget med konstruktionen at gøre... jeg kender ikke den tekniske forklaring, men søg på emnet, det er beskrevet i flere tråde. (faktisk også beskrevet som "tip" hos flere producenter af subs)
Hvis der er 2 ind og udgange på en aktiv sub, er der også al grund til at tro at signalet på udgangen er taget efter delefiltret - ergo at forbinde sub nummer 2 dertil vil være omsonst - jeg er ikke sikker på at jeg forstår ovenstående .... men at forbinde 1 eller flere subs i serie via in/out fungere da perfekt 
sorry .... arrrg, pjat, op med humøret - lyt til noget musik, se en film & få testet nogle nye løsninger - det er jo trods alt det, det hele drejer sig om 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
wackerguy skrev:
Altså der er to in og to out på min sub og en sub out på forstærkeren. Men hva skal y splitteren så bruges til. jeg troede jeg skulle smide den til begge indgange på min sub og så fra forstærkeren ??? |
|
|
det er også rigtigt, du vinder bare ikke noget ved at bruge den y-splitter, som jan skriver så "lytter" subben på begge indgange. er begge indgange forbundet vil subben se signalet dobbelt og du skal skrue længere ned for subben for at få den til at passe til de andre højttalere. __________________ Hilsen Finn / Finn29
|
| Til top |
|
| |
Bond Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Finn29 skrev:
wackerguy skrev:
Altså der er to in og to out på min sub og en sub out på forstærkeren. Men hva skal y splitteren så bruges til. jeg troede jeg skulle smide den til begge indgange på min sub og så fra forstærkeren ??? |
|
|
det er også rigtigt, du vinder bare ikke noget ved at bruge den y-splitter, som jan skriver så "lytter" subben på begge indgange. er begge indgange forbundet vil subben se signalet dobbelt og du skal skrue længere ned for subben for at få den til at passe til de andre højttalere.
|
|
|
Selvfølgelig, men det vil, alt andet lige (i kraft af højere følsomhed), så også betyde "større overskud" til forstærkeren i subben ?
|
| Til top |
|
| |
wackerguy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg må indrømme jeg er lidt lost nu. :S Har det noge fordel overhovedet at smide en y splitter til begge indgange på sub´en og
så et kabel op til forstærkeren eller er det fuldstændig unødvendigt og uden formål?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bond- jeg er ikke sikker på at jeg forstår ovenstående .... men at forbinde 1 eller flere subs i serie via in/out fungere da perfekt [/QUOTE skrev:
|
OK - Jeg prøver lige at bøje det i neon :) - Stort set alle de aktive subs jeg har set - har et indbygget elektronisk delefilter - der f.eks deler ved 100Hz (oftest justerbart) |
|
|
OK - Jeg prøver lige at bøje det i neon :) - Stort set alle de aktive subs jeg har set - har et indbygget elektronisk delefilter - der f.eks deler ved 100Hz (oftest justerbart) signalet under delefrekvensen går til den indbyggede forstærker, det andet - altså fra delefrekvens og opad, går så til output - så man kan sende signalet tilbage til en forstærker, der så driver de eksisterende højttalere (kræver jo at man kan separere pre out og main in)
Siden signalet på out er fritaget for dybbas, er det nu en direkte elendig ide, at føre signalet fra disse stik til endnu en sub's indgang - den får ikke noget at lave ....
OK - dette er (naturligtvis) baseret på de sub's jeg kender til - inclusive min egen Audio Pro - og vi kender ikke den aktuelle SUB der spørges til - men lur mig :)
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
wackerguy Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg har slet ikke nogle planer og at bruge out til noget da jeg ikke skal have signalet tilbage til forstærkeren eller have
en ekstra sub sat til. Alt hva jeg vil vide er om det har noget formål at dele sub kablet der går ud fra forstærkeren i to med en y
splitter og derved sætte den ind i begge indgange på subwooferen eller om det bare vil give det samme resultat som hvis man
kun har selve subwoofer kablet sat til den ene indgang i sub´en.
|
| Til top |
|
| |
Finn29 Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Januar 2010 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du en Y-splitter så brug den, har du ingen så spar pengene, der er INGEN lydmæssig gevinst.
__________________ Hilsen Finn / Finn29
|
| Til top |
|
| |