Jeg er personligt flere gange blevet snydt ved købt af brugte højttalere, så jeg har nu besluttet at oprette en guide til køb af brugte højttalere. Jeg håber andre vil tilføje deres egne erfaringer, så folk ikke bliver snydt i fremtiden. Jeg er før kommet hvor diskanterne ikke virker, kantophænget er mørnet, osv. Så jeg laver en lille liste over de ting jeg er begyndt at gøre når jeg køber brugte højttalere.
1. Har sælgeren ikke billeder af sit produkt kan du ikke være sikker på hvad du får, især hvis du skal køre langt for det. Spørg om billeder. Hvis sælgeren bor i nærheden og det ikke er besværligt kan du selvfølgelig tage et smut forbi.
2. Er prisen realistisk? Find ud af nyprisen for produktet og vær sikker på at varen evt. kan være tyvekoster, eller bare er i stykker.
3. Spørg til tilstanden af højttaleren. Det er tit at sælgere "glemmer" at nævne at diskanterne er røget eller andet. Så har du spurgt på forhånd og kan evt. presse dem i prisen for det, eller finde nogle andre.
4. Når du tager ud til sælgeren SKAL du lytte til højttaleren. Lad vær at tage imod dårlige undskyldninger omkring manglende forstærker eller andet, det er for risikabelt.
5. Før du lytter til højttalerne, så kig på dem efter skrammer, mørnede enheder og diverse. Gerne med en forsigtig finger på enhederne for at tjekke om de kan bevæge sig som de skal og om bassen er mørnet. Her kan en ide også være at pille bassen ud (Medbring værktøj.) For at se om der er noget ved delefilteret der ikke ser rigtigt ud. En hånd omkring på højttaleren er også en god ide for at mærke ridser der muligvis kan være usynlige ved for eksempel dæmpet lys, men som er en katastrofe når man kommer hjem.(Husk at få frontstoffet med.)
6. Under prøvespilningen skal du starte med at lytte til hver højttaler som en helhed. Hefter gennemgåes hver enhed ved at sætte øret tæt ved hvert af dem og høre om de har urenheder i lyden eller overhovedet ikke spiller.
7. Til sidst tilpasses prisen efter højttalerens tilstand ellers takker du pænt nej og finder noget ordenligt.
Jeg håber nogen kan bruge det til noget
Kom gerne med manglende punkter eller andet, evt. Guides til diverse analoger eller aktive højttalere, så denne går ud fra passive højttalere.