| Forfatter |
|
Esben Sørensen Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2010 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har en mistanke om at kabelbøsningerne på min ene højtaler vender forkert (+ og - byttet rundt). Jeg har prøvet lytte til musik og bytte rundt
på ledningerne, men jeg synes det er svært at vurdere en forskel da det jo tager mindst et minut for mig at bytte rundt.
Er der nogen der kender en god metode hvor man tydeligt kan høre at den ene højtaler er sat til anlægget med ledningerne sat omvent på? Det kan
være et stykke musik eller måske bare lydfil hvor der f.eks. er et eksempel med en tone to identiske kanaler og derefter samme tone, men hvor
den ene er inverteret.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har mulighed for at trække højtalene tæt vil du ikke være i tvivl...bassen forsvinder ved modfase...alternativ kan lade dem stå og lytte efter bassen. den bør være kraftigst i midten, men oplever du der er mest bas ved siderne er de sikkert i modfase. Du kan også bruge et 1,5V batteri og sætte til + til rød så bør membranerne bevæge sig udaf...idet mindste skal det være det samme for begge højtalere.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
virious Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gato shop har en "dims" til at måle fase blot ved at sætte den hen til enhederne. Edit: Her var den
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
virious skrev:
Gato shop har en "dims" til at måle fase blot ved at sætte den hen til enhederne.
Edit:
Her var den
|
|
|
fiffig ting - men man kan spare 495.- ved at nøjes med et 1.5v batteri :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Hvis du har mulighed for at trække højtalene tæt vil du ikke være i tvivl...bassen forsvinder ved modfase...alternativ kan
lade dem stå og lytte efter bassen. den bør være kraftigst i midten, men oplever du der er mest bas ved siderne er de sikkert i modfase. Du kan
også bruge et 1,5V batteri og sætte til + til rød så bør membranerne bevæge sig udaf...idet mindste skal det være det samme for begge
højtalere.
mvh |
|
|
Tak.
Jeg brugte batteritesten og min mistanke viste sig at være korrekt. Pladen med terminalerne er ganske enkelt vendt på hovedet så diskant sidder
nederst og bas øverst.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Esben Sørensen skrev:
tube mania skrev:
Hvis du har mulighed for at trække højtalene tæt vil du ikke være i tvivl...bassen forsvinder ved modfase...alternativ kan
lade dem stå og lytte efter bassen. den bør være kraftigst i midten, men oplever du der er mest bas ved siderne er de sikkert i modfase. Du kan
også bruge et 1,5V batteri og sætte til + til rød så bør membranerne bevæge sig udaf...idet mindste skal det være det samme for begge
højtalere.
mvh |
|
|
Tak.
Jeg brugte batteritesten og min mistanke viste sig at være korrekt. Pladen med terminalerne er ganske enkelt vendt på hovedet så diskant sidder
nederst og bas øverst.
|
|
|
Dén forstod jeg så ikke helt..??  Mvh. Niels
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja og ham der loddede ledningerne på gjorde som han plejer...og så gik det galt.
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spøjst man ikke opdager der er noget galt, når man sætter ledninger på .
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig, men jeg har været ude for højtalere med 2 basser som ¨skulle være 8ohm på terminalerne (stod der), men jeg syntes ikke der knald nok på den så jeg målte impedansen...den var 16ohm. Det var altså 2 8ohm enheder i serie...så koblede jeg dem i parallel og så kom der sgu knald på liggehønen, men 8 ohm kunne de aldrig blive. det var altså bare nogle festhøjtalere og jeg skrev til fabrikken...hørte aldrig fra dem, men konstaterede senere at de nye modeller var opgivet til 4ohm og var koblet som jeg havde angivet.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| Spøjst man ikke opdager der er noget galt, når man sætter ledninger på . |
|
|
Første gang jeg så en action film lød eksplosionerne som knaldperler, så jeg opdagede det faktisk for flere år siden. Jeg ville bare gerne checke
efter en ekstra gang.
Terminalerne er i øvrigt ikke som dem der er vist i et andet indlæg. De ser fuldstendigt ens ud uanset hvordan de vender. Dvs. jeg har byttet
skruerne ud så sort og rød sidder på de rigtige pladser og sat et diskredt kryds bag på højtaleren så jeg kan se på hvilken af dem hvor bassen er
øverst (jeg kører bi-amping).
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
virious skrev:
| Gato shop har en "dims" til at måle fase blot ved at sætte den hen til enhederne. Edit:Her var den |
|
|
fiffig ting - men man kan spare 495.- ved at nøjes med et 1.5v batteri :) |
|
|
Det fungerer knap så godt på diskantenheder
|
| Til top |
|
| |
BoPtiljudrop Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1226
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et sjovt fænomen med fase, efterhånden kan jeg høre at den er gal, og så er det hen mellem ht'erne, hvis der er minusbas her men bulder i hjørnerne, så er den sikker. Men med batteriet er man sikker på at den totale fase er som den skal være - hvis ikke der sker en fasevending et sted i lydkæden. Så nu hvor problematikken er oppe, hvad er jeres erfaring her? Kan man stole på at en forstærker eller et andet apparat har korrekt totalt faseforhold? Jeg har mine tvivl...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjoenne skrev:
jan_stevns skrev:
virious skrev:
| Gato shop har en "dims" til at måle fase blot ved at sætte den hen til enhederne. Edit:Her var den |
|
|
fiffig ting - men man kan spare 495.- ved at nøjes med et 1.5v batteri :)
|
|
|
Det fungerer knap så godt på diskantenheder  |
|
|
det har du fuldstændigt ret i - iøvrigt kan en diskant måske også netop med vilje være faset omvendt af en bas. Men det er godtnok sjældent en bas ikke skal være faset korrekt __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
BoPtiljudrop skrev:
| Kan man stole på at en forstærker eller et andet apparat har korrekt totalt faseforhold? Jeg har mine tvivl... |
|
|
Nej - ikke uden at have finkæmmet diagrammet - og har den digitalt flaf indbygget, er du helt på herrens mark. __________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja men tillykke med fasekorrektionen, det er som at få nyt anlæg - bare billigere.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hifi & elektronik lavede en gang en test cd, den bruger jeg en gang imellem når jeg tvivler på noget.
Den er god til at kalibrere mit McIntosh mi3 tunerscope.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
blipblob skrev; JBL´s basenheder slår INDAD når man sætter + fra et batteri på + polen på højttalerterminalerne.
Ja men så er det jo iorden...bare de følges ad...totalfasen er der kun få som kan høre...det er dem som kan høre alting Og den kan man iøvrigt aldrig være sikke på...den kan være 'forkert' pga. afspiller, indspilning, forstærker, højtaler.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så kan man ikke være sikker på at totalfasen er rigtig på indspilningen.
|
| Til top |
|
| |