Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 00:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Fasetest på højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Esben Sørensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2010
Lokalitet: Sverige
Status: Offline
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en mistanke om at kabelbøsningerne på min ene højtaler vender forkert (+ og - byttet rundt). Jeg har prøvet lytte til musik og bytte rundt
på ledningerne, men jeg synes det er svært at vurdere en forskel da det jo tager mindst et minut for mig at bytte rundt.

Er der nogen der kender en god metode hvor man tydeligt kan høre at den ene højtaler er sat til anlægget med ledningerne sat omvent på? Det kan
være et stykke musik eller måske bare lydfil hvor der f.eks. er et eksempel med en tone to identiske kanaler og derefter samme tone, men hvor
den ene er inverteret.
Til top Vis Esben Sørensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Esben Sørensen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Hvis du har mulighed for at trække højtalene tæt vil du ikke være i tvivl...bassen forsvinder ved modfase...alternativ kan lade dem stå og lytte efter bassen. den bør være kraftigst i midten, men oplever du der er mest bas ved siderne er de sikkert i modfase. Du kan også bruge et 1,5V batteri og sætte til + til rød så bør membranerne bevæge sig udaf...idet mindste skal det være det samme for begge højtalere.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

virious
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Gato shop har en "dims" til at måle fase blot ved at sætte den hen til enhederne.

Edit:

Her var den
Til top Vis virious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af virious Besøg virious's Websted

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

virious skrev:
Gato shop har en "dims" til at måle fase blot ved at sætte den hen til enhederne.

Edit:

Her var den

fiffig ting - men man kan spare 495.- ved at nøjes med et 1.5v batteri :)

Esben Sørensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Hvis du har mulighed for at trække højtalene tæt vil du ikke være i tvivl...bassen forsvinder ved modfase...alternativ kan
lade dem stå og lytte efter bassen. den bør være kraftigst i midten, men oplever du der er mest bas ved siderne er de sikkert i modfase. Du kan
også bruge et 1,5V batteri og sætte til + til rød så bør membranerne bevæge sig udaf...idet mindste skal det være det samme for begge
højtalere.

mvh

Tak.
Jeg brugte batteritesten og min mistanke viste sig at være korrekt. Pladen med terminalerne er ganske enkelt vendt på hovedet så diskant sidder
nederst og bas øverst.
Til top Vis Esben Sørensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Esben Sørensen

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

Esben Sørensen skrev:
tube mania skrev:

Hvis du har mulighed for at trække højtalene tæt vil du ikke være i tvivl...bassen forsvinder ved modfase...alternativ kan
lade dem stå og lytte efter bassen. den bør være kraftigst i midten, men oplever du der er mest bas ved siderne er de sikkert i modfase. Du kan
også bruge et 1,5V batteri og sætte til + til rød så bør membranerne bevæge sig udaf...idet mindste skal det være det samme for begge
højtalere.

mvh

Tak.
Jeg brugte batteritesten og min mistanke viste sig at være korrekt. Pladen med terminalerne er ganske enkelt vendt på hovedet så diskant sidder
nederst og bas øverst.

Dén forstod jeg så ikke helt..?? 

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Ja og ham der loddede ledningerne på gjorde som han plejer...og så gik det galt.

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Spøjst man ikke opdager der er noget galt, når man sætter ledninger på .

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Enig, men jeg har været ude for højtalere med 2 basser som ¨skulle være 8ohm på terminalerne (stod der), men jeg syntes ikke der knald nok på den så jeg målte impedansen...den var 16ohm. Det var altså 2 8ohm enheder i serie...så koblede jeg dem i parallel og så kom der sgu knald på liggehønen, men 8 ohm kunne de aldrig blive. det var altså bare nogle festhøjtalere og jeg skrev til fabrikken...hørte aldrig fra dem, men konstaterede senere at de nye modeller var opgivet til 4ohm og var koblet som jeg havde angivet.

mvh

Esben Sørensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Spøjst man ikke opdager der er noget galt, når man sætter ledninger på .

Første gang jeg så en action film lød eksplosionerne som knaldperler, så jeg opdagede det faktisk for flere år siden. Jeg ville bare gerne checke
efter en ekstra gang.
Terminalerne er i øvrigt ikke som dem der er vist i et andet indlæg. De ser fuldstendigt ens ud uanset hvordan de vender. Dvs. jeg har byttet
skruerne ud så sort og rød sidder på de rigtige pladser og sat et diskredt kryds bag på højtaleren så jeg kan se på hvilken af dem hvor bassen er
øverst (jeg kører bi-amping).

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

virious skrev:
Gato shop har en "dims" til at måle fase blot ved at sætte den hen til enhederne. Edit:Her var den

Det fungerer knap så godt på diskantenheder
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

BoPtiljudrop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Januar 2009
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Det er et sjovt fænomen med fase, efterhånden kan jeg høre at den er gal, og så er det hen mellem ht'erne, hvis der er minusbas her men bulder i hjørnerne, så er den sikker. Men med batteriet er man sikker på at den totale fase er som den skal være - hvis ikke der sker en fasevending et sted i lydkæden. Så nu hvor problematikken er oppe, hvad er jeres erfaring her? Kan man stole på at en forstærker eller et andet apparat har korrekt totalt faseforhold? Jeg har mine tvivl...
Til top Vis BoPtiljudrop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BoPtiljudrop

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
jan_stevns skrev:

virious skrev:
Gato shop har en "dims" til at måle fase blot ved at sætte den hen til enhederne. Edit:Her var den

Det fungerer knap så godt på diskantenheder

det har du fuldstændigt ret i -  iøvrigt kan en diskant måske også netop med vilje være faset omvendt af en bas.  Men det er godtnok sjældent en bas ikke skal være faset korrekt

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

BoPtiljudrop skrev:
Kan man stole på at en forstærker eller et andet apparat har korrekt totalt faseforhold? Jeg har mine tvivl...

Nej -  ikke uden at have finkæmmet diagrammet - og har den digitalt flaf indbygget, er du helt på herrens mark.

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Ja men tillykke med fasekorrektionen, det er som at få nyt anlæg - bare billigere.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Hifi & elektronik lavede en gang en test cd, den bruger jeg en gang imellem når jeg tvivler på noget.

Den er god til at kalibrere mit McIntosh mi3 tunerscope.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

blipblob skrev; JBL´s basenheder slår INDAD når man sætter + fra et batteri på + polen på højttalerterminalerne.

Ja men så er det jo iorden...bare de følges ad...totalfasen er der kun få som kan høre...det er dem som kan høre alting Og den kan man iøvrigt aldrig være sikke på...den kan være 'forkert' pga. afspiller, indspilning, forstærker, højtaler.

mvh

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Og så kan man ikke være sikker på at totalfasen er rigtig på indspilningen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes