Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 20:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: HT placering vs frekvensgang vs EQ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
heinrichs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Nyt Spørgsmål i #3

Hej

Jeg har kig på et par dali grand højtalere, men.. i deres manual skriver de at "bass reflex system resonance" er 27,5Hz, det er jo som sådan fint nok, men nu ved jeg at jeg har en rum resonance lige omkring 28Hz kan det give problemer?

har ikke rigtigt nogen ide om hvad "bass reflex system resonance" betyder.. men kunne være irriterende hvis der er en spike i højtalerens linieritet som så ville blive yderligt forstærket af mit rum..

http://www.dali-denmark.com/admin/current/grand_series.pdf

håber det giver mening..

Til top Vis heinrichs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heinrichs

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Februar 2010 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

En basreflekshøjtaler fungerer som en såkaldt Helmholzresonator - boksen er afstemt til en bestemt frekvens, lidt i stil med en orgelpibe. I et fornuftigt system er den pågældende resonans veldæmpet, og resonansen burde ikke volde problemer i et neutralt rum.

Husk osse på, at hvorvidt de to resonanser kommer til at spille sammen på en ubehagelig måde, afhænger meget af højtalernes placering i lokalet.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

heinrichs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2010 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

mange tak. godt svar :-)

og bringer mig videre til mit næste spørgsmål.

hvis f.eks et par dali grand (hvis der er nogle der mener det er en tåbelig højtaler at bruge 8K på, så kom endelig med et alternativ), er placeret for tæt op af en væg, hvad betyder det for frekvens gangen?

og kan de problemer en sådan placering vil give, løses med en EQ til hver højtaler?

Claus_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Dit rums dimensioner, udformning og sammenspil med højtalerens placering versus lyttepositionen bliver determinerende for om lyden bliver jævn og balanced, altså uden peaks. Er dit rum ikke dæmpet tilstrækkeligt vil lyden muligvis blive lys og usammenhængende pga for mange reflektioner som ikke bliver stoppet eller smidt i en bedre retning.

Den frekvens de henfører til, er det ikke tuningsfrekvensen i den portede del af højtaleren?

Eneste EQ system som jeg umiddelbart har hørt og synes virker er lyngdorfs room perfect.

Vil uanset anbefale en indretning i stuen som fordrer lidt dæmpning, samt optimal positionering af højtalerne, selvom det ikke altid er let!

Tror den dali er ok, hørte for nylig en helicon 800 og den var jeg for så vidt rimelig imponeret over.

Til top Vis Claus_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus_DK

heinrichs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2010 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

tænker ikke så meget på resten af rummet, tænker mest på den specifikke konsekvens ved at have en højtaler for tæt på en bagvæg. da det er mit største problem omkring valg af højtaler.

men hvis nu det "eneste" der skete var at nogle frekvenser, bestemt af aftanden til vægen, blev forstærket eller dæmpet, så burde det jo kunne klares med en EQ for hver højtaler (tænker jeg)

en EQ kan jo f.eks gøre underværker for en sub.

helt specifikt er problemet at hvis jeg købte et sæt dali grand, så ville de ikke kunne få meget mere en 30cm til bagvæggen og er jo som sådan lidt for lidt... men højtalere har ellers en ret god størelse til min stue..

suk det er besværligt at ville have ordentlig lyd :-)

henrik141
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager lige en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

hejsa du kunne også overveje Dali grand diva den har ikke så meget bas som grand men spiller også utroligt godt jeg stod og ville opgradere fra Dali 850 og var meget forelsket i grand men da jeg har lidt problemer med for meget bas i min stue så valgte jeg divaen og det har jeg ikke fortrudt
Til top Vis henrik141's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrik141

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Februar 2010 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

I princippet virker placering op af væggen forstærkende på bassen - og det kan kompenseres med EQ'ing, ja. En mere simpel løsning kunne være at blokere porten, f.eks. med en hårdt sammenrullet sok - så opfører højtaleren sig mere som en lukket boks, med en blødt faldende frekvensgang i bunden.

Henriks forslag er ikke dårligt, for øvrigt.

Det med at placere højtaleren op af bagvæggen, er vi mange der er nødt til - det irriterer mig noget, at ikke flere fabrikanter tager det i betragtning .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

heinrichs
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2010 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

har bare et lidt ambivalent forhold til at købe et sæt diva'er... de ville nok gøre det glimrende. men der er bare så lidt forskel i pris op til grand.. også er grand'en bare umådeligt køn.

og ville irritere mig hvis jeg syntes jeg mangler bund, skifter fra et sæt reol højtalere + sub til gulvhøjtalere for at slippe for subben, og for at få et mere sammenhængende lydbillede.. men vil stadig gerne have den gode bund som min gamle sub leverede.

tror jeg starter med et par grand, og ser hvordan de gør det, evt med noget EQ på. bruger en texas instruments purepath forstærker som jeg selv har programeret (og bygget sammen) så har en EQ i min effekt :-)

og hvis det er helt galt må jeg sælge dem og købe et par diva'er eller noget andet.

men ja, kunne være rart med nogle flere trykkammer gulv højtalere :-)

mange tak for nogle glimrende svar :-) 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes