| Forfatter |
|
4nto Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej. Jeg overvejer at køb en ny bassenhed til mit sæt logitech z 5500. Sættet kører 8 ohm, og enheden jeg har kigget på kører 3,1 ohm. Kan jeg stadig erstatte den originale enhed med denne, uden andre ændringer? Og hvad er forskellen? Link til evt ny enhed: http://www.hoejttalerbutikken.dk/product.asp?product=577
På forhånd tak, Alexander
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 10 Marts 2010 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Den enhed du linker til er 4 ohm, ikke 3,1 ohm. Det er korrekt at Re= 3,1 ohm. Men Re er DC modstand. Det du skal bruge er impedansen eller vekselstrømsmodstanden. Den er 4 ohm på den enhed du henviser til.
Når det er sagt, så vil det nok ikke gå godt at benytte den viste enhed. Problemet er at forstærkeren i Z5500 er brokoblet i bassen. Brokoblingen gør, at forstærkeren ser den halve impedans af hvad enheden har. Så forstærkeren ser den originale enhed som en 4 ohms, hvis du så sætter en 4 ohms i, vil forstærkeren se den som en 2 ohms. Det kan forstærkeren ikke klare, den vil sikkert brænde af.
Så hvis din Z5500 bas er brændt af, så bliver du nødt til at finde en anden 8 ohms basenhed.
Håber det kunne hjælpe dig videre.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
4nto Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret :)
Min enhed fejler intet, kunne bare godt tænke mig en med lidt mere power i, selv om den nuværende ellers er ok. Problemet er bare at det er bassen der står af, før mid højttalerne gør :)
Kan det evt også have noget med at gøre, at kassen ikke er stor nok?:s Sorry, men har ikke så meget forstand på det, hvilket jeg håber kommer :)
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, jeg tvivler på at kassen er for lille. Kassens størrelse i forhold til den brugte enhed, er en af de aller vigtiste ting, når man dimensionerer en højttaler. Så mon ikke Logitech har tilpasset de 2 ting til hinanden ?
Så hvis du skal have mere bas, så er det nok en helt anden subwoofer du skal have. Det betyder også nye forstærkere og delefiltre. En anden enhed i den nuværende æske, vil ikke give nogen nævneværdig effekt. Forstærkeren er simpelthen for svag. Den består også kun af 2 "poweropamps" i brokobling, så man kan ikke forvente meget mere.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
4nto Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Marts 2010 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmm ok :( Tak for det alligevel :) Du har tilfældigvis ikke en idé til noget med mere power til en billig penge? :)
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt svært at finde alternativer, når vi er nede i den prisklasse som Z-5500 ligger i.
Men hvis du skal op i noget bedre/kraftigere, så kan du kigge på diverse brugt annoncer i aviser og her på siden. Men du skal regne med at du skal ud og finde en 5 kanal surround receiver og en kraftig subwoofer. Måske også 5 små højttalere til sidesystemerne. Det afhænger af om du vil beholde dem du har eller sælge hele Z-5500 sættet for at få lidt penge til det andet.
Jeg ville nok vælge at skifte det hele, for at få tingene til at passe sammen. Men det skal du selv bestemme om du vil og kan finde penge til.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
4nto Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Marts 2010 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må nok komme senere :) Er trods alt kun 15, og har andre ting at bruge mine penge på lige pt :b Men jeg siger rigtig mange tak for hjælpen her fra :)
|
| Til top |
|
| |
spectrum Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 04 Juni 2010 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok syntes jeg at der er alt for meget bas på logitech's systemer på Z-2300 kan man ikke skrue nok ned og heller ikke på nogle af de mindre sæt... men heldigvis kan skrue helt ned på Z-5500 og tak for det :)
Prøv med en anden placering i rummet ( subwoofer )
Basser er meget følsomme for placering det samme er lytte positionen... måske jeg er heldig med mit rum men jeg syntes der er vanvittig bund i det system og jeg har hørt maaange højtalere og bygget maaange subs ;)
Intet kommer i nærheden Z-5500 med hensyn til lydkvalitet og niveau til prisen.. basta :)
Mike
|
| Til top |
|
| |