Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 09:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til Aktiv sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Merlin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Status: Offline
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hejsa

jeg er ved at bygge mig en aktiv sub. Jeg har fundet frem til en enhed med følgende karakteristika.

FS 18 Hz
2 x 8 Ohm
2 x 250 watt maks
SPL 92 dB
Rms 1,5 KG/s
Qms 6,50
Qes 0,20
Qts 0,19
Vas 225 L
Re 2 x 6 Ohm eller 3 Ohm
Le 1,1 mH
Xmax 5,4 mm+-

Nu er mit spørgsmål så, hvilket kabinet skal jeg lave??????
Jeg går med tanker om at benytte to enheder, sætte dem front mod front, og fasevende signalet til den ene. min ide er umiddelbart at lave et lukket kabinet, med den ene enhed inden for, og den anden monteret udvendigt med bagsiden ud af!

Jeg kan desværre ikke rigtig finde frem til et kabinet som kan give mig en tilpas lav frekvens. Jeg skal ned under 30 Hz men ville gerne kunne levere 20 Hz inden for - 3 dB!!

Burde det ikke være muligt med en Fs på bare 18 Hz??

Subben skal drives af en meget stor forstærker, så effekt er ikke en mangelvare, jeg har også gået i tanker om at lave et servokredsløb til subben, er der nogen her der har erfaringer med det?

Til top Vis Merlin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Merlin

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Merlin, problemet er at Fs ikke er den eneste faktor der afgør hvor dybt du kan komme ned. Som du kan se, har din enhed et Qts på 0,19 - Q'et er et udtryk for dæmpningen v. resonansfrekvensen, og her er dæmpningen meget høj (lavt Q = høj dæmpning). Du ville faktisk være bedre stillet hvis enheden havde haft en mindre magnet! Jeg har ikke haft disse data gennem et udregningsprogram, men det ser ud til at det selv i et reflekskabinet kan blive svært at få denne enhed rigtigt dybt ned. Medmindre, selvfølgelig, du kan anvende equalising(?).

Desværre har jeg ikke tid lige nu, men kan vende tilbage til denne tråd senere... .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2004 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

OK - jeg har lige givet enhederne en tur gennem Linearteams program. Altså, det lavest mulige -3dB punkt du kan opnå i en lukket boks med enhederne er lige under 70Hz!!! Og selv med +6dB equalising kommer du ikke under 40Hz.

I et reflekskabinet kommer du ikke under 50Hz, med +6dB equalising ~35Hz. Og selvom din ide med at bruge enhederne sammen, så de spiller som en enhed, er god, så virker den kun mht. at halvere det nødvendige boks-volumen - de kommer ikke til at gå dybere af den grund, desværre.

Kort sagt: såfremt du ønsker at anvende en lukket boks (hvilket jeg syntes er en fin idé!), kommer du nok til at se dig om efter andre enheder. Enten det, eller begynde hæve Q-værdien ved at sætte (effekt)modstande i serie med enhederne. Det sidste synes jeg er en uskik (selvom det kan være nødvendigt i visse sammenhænge) - hvorfor ikke vælge en enhed med en mindre, og formodentlig billigere, magnet fra begyndelsen?

Link til Linearteams program:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline

PS: Håber ikke jeg har taget modet fra dig - der skulle være fine muligheder for at finde passende enheder. Men den dér med 20Hz, -3dB er et skrapt krav til en lukket boks.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Marts 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Med mindre du har et meget stort lytterum så er 30 Hz mere end
rigeligt. Det meste af lyden i det frekvensområde er alligevel stående
bølger og rumrefleksioner
Med mindre du virkelig elsker udfordringer (og ikke behøver at være
færdig foreløbig), så ville jeg satse på en target-F3 på 30-35 Hz.
Du mangler i øvrigt at definere en variabel, nemlig hvilket nominelt
max. SPL du ønsker dig
Problemet med EQ er jo at du sagtens kan trække enheden lidt
længere ned i frekvens men til gengæld skal give den så meget
effekt at den går i bund selv ved moderate lydtryk.
Jeg har ikke simuleret på det, men prøv evt. at kigge på varenr.
299-750 hos www.partsexpress.com (skriv nummeret i søgefeltet).
Alternativt kan du jo prøve at se på enhederne på adireaudio.com.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Merlin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for svarene.

Mollecon, hvilke faktorer spiller så ind for at jeg kan opnå den dybeste bas fra et så lille kabinet som muligt. En høj Qts, og ???

Er vi ikke også enige om at hvis man sætter to enheder sammen mod hinanden, så vil Fs blive mindre, og effektiviteten vil også blive mindre??

Carrotman, Der er ingen krav til hvor højt jeg vil spille, det vigtigste er for mig at få den dybe bas. Jeg ved godt at bølgelængden på de helt store typer, kræver et halvstort rum for at kunne udfolde sig .-) Mine sat spiller 114 dB maks, så det er joe et meget godt bud.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 04:53 | IP-adresse registreret  

Citat:"Er vi ikke også enige om at hvis man sætter to enheder sammen mod hinanden, så vil Fs blive mindre, og effektiviteten vil også blive mindre??"

Ikke helt! . Det der bliver mindre er Vas &, rigtigt, effektiviteten/følsomheden - begge halveres. Sagt på en anden måde, man kan anvende et ½ så stort kabinet (for samme F3), og betaler med en halvering af følsomheden - helt i overenstemmelse med teorien. Som en slags sidebemærkning: Såfremt man kører enhederne parallelt (fornuftigt!), vil impedansen osse halveres - så volt/spændingsfølsomheden er faktisk den samme. Men den reelle følsomhed, watt/effekt, er halveret.

Mht til de faktorer der spiller ind på enhedens egenskaber i en given boks-type, f.eks. en lille lukket boks: Det er et samspil mellem Vas, Qt & Fs, der gør sig gældende. Ved den enhed du har kig på, bliver dens dejligt lave egenresonans (og dermed potentielt gode dybbas egenskaber) populært sagt 'kvalt' af det lave Q. Det lave Q er betinget af en stor magnet, der så til gengæld forlener enheden med en rimeligt god følsomhed. Mht. Vas: Jamen, du leger jo allerede med det ved at ville sammenkoble de to enheder! Vas, eller ækvivalent volumen, kan bruges til at vise dig hvor langt ned i kabinetstørrelse du kan komme, såfremt enheden skal imødekomme dit behov for (dyb)bas. Hvis du vil anvende to enheder på den beskrevne måde, kan du blot halvere Vas (for en enkelt enhed) når du gør dine beregninger.

Så jo, et mindre Vas giver alt andet lige mulighed for en mindre boks. En anden ting: Ved lukkede bokse følges F (resonansfrekvens i boksen) og Q (Q-værdien 'i boks') ad helt liniært - øger man den ene med 30%, øger man osse den anden med 30%. En god regel at huske er, at sætter man sit (lukkede) boksvolumen til 1/3 af Vas, vil både resonans & Q fordobles, i forhold til Fs & Qt - udregningen er en anelse grov, men særdeles anvendelig hvis man med et hurtigt kig på enhedens datablad vil vurdere dens opførsel i boksen .

Såfremt vi ser på 'din' enhed igen: 1/3 Vas = 75 liter, Q'et ender på ~0,38, resonans ~36Hz. Og allerede det fortæller, at i en lukket boks kan man glemme dybbas fra denne enhed! Et Q på 0,38 giver -> 0,38x0,38 = 0,1444 ~ lydtrykket er ca. 8,5dB nede ved resonansen! Og husk, for enhver given enhed i en lukket boks gælder, at det lavest mulige -3dB punkt opnås v. Q = 0,7. Hvad enten du gør boksen mindre, eller større, vil -3dB punktet blive højere - og denne enhed ender med en boks på 17,5 liter, og et -3dB punkt lige under 70Hz ved Q = 0,7.

Jeg vil nødigt skuffe dig Merlin - men de krav du opstiller for dybden & mængden af dybbas fra en lille lukket boks (i dit sidste indlæg) bliver næsten  umulige at opfylde - især for en selvbygger. Selv ikke kommercielle konstruktioner klarer det uden enten en MASSE effekt og/eller hjælp fra slaveenheder. F.eks. går Carvers lille (små 30 liter), Sunfire True Subwoofer ned til 20Hz vha. en slaveenhed, OG en specialbygget aktiv enhed med en liniær slaglængde på ikke mindre end 2½" (63 mm)! Max lydtryk v. 20Hz er omkr. 110dB - så hvis du anskaffede dig to af dem, så...

OK, jeg overdriver, undskyld - rummets forstærkning ved de helt dybe frekvenser taget i betragtning, kan du nok klare dig med noget mindre. Du burde måske kaste et blik på ScanSpeaks nye serie af sub-enheder - de gør noget af det du ønsker mht. dybbas fra et lille, lukket kabinet. Men, man betaler prisen: De er meget ineffektive. Link:

http://www.d-s-t.com/scs/index.htm

I en lukket boks på 27,5 liter er resonans & -3dB punkt ~32Hz, Q = 0,7.

Skønt volt-følsomheden er 83dB er den reelle 80dB, da impedansen er 4 ohm. Man kan regne med godt 100dB max, måske +6dB med 'room gain' - med det forbehold, at høje effekter uværgerligt 'æder' dynamik.

Merlin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Den forstærker jeg bruger giver 600 watt i 8 Ohm og 1000 watt i 4 ohm, så der skulle være nok kræfter bag den.

Jeg havde tidligere en Paradigm Servo 15. Den havde en indbygget forstærker på 400 watt (blev en gang målt til 600) og et servosystem. Den kunne spille ned til 17 Hz ved -3dB. Det var en 16" enhed i et 42 liters stort kabinet, så det må da kunne lade sig gøre???

Med hensyn til at montere to enheder sammen, må det jo også være en fordel at kunne få en lav frekvens ud af en 50 liters kasse, istedet for en 100 liters kasse. investeringen i den ekstra enhed er da det værd alene .-)

Mollecon: Du lader til at vide en del om disse emner, har du nogle ideer til gode bøger om højtalere, enten på Dansk elelr Engelsk. mange af dem findes på tysk, men det er ikek min stærke side .-)
Jeg forstår i øvrigt heller ikek lige hvor du vil hen med det her regnestykke:

"Et Q på 0,38 giver -> 0,38x0,38 = 0,1444 ~ lydtrykket er ca. 8,5dB nede ved resonansen!"

Nu er jeg selvfølgelig begyndt at se mig om efter et par nye enheder, og jeg så at man i carfi kan få enheder med en Qts på 1,2 !! samtidig med en Fs på 35 Hz, med henblik på hvad du sagde tidligere må sådan en jo være ekstrem god til dybbas, eller er der en grænse den anden vej også?
Hvis ja, hvad vil du så foreslå mig at se efter, hvis jeg ønsker en kasse på ca. 50 liter. det vil ikke genere mig at montere to 18" enheder hvis det er det der skal til.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

En enhed med højt Qt giver muligvis meget bas, men da dæmpningen er dårlig jvfr. hvad mollecon skrev tidligere, så er bassen meget "svampet" og upræcis. Jeg tror du får svært ved at få noget der meget større end 12" til at passe i et 50 liters kabinet.

Hvis du vil vide mere om teorien så er "The Loudspeaker Design Cookbook" (6. udgave) af Vance Dickason nok det bedste bud. Dansk Audio Teknik har solgt den (jeg ved ikke om de gør det stadig), men ellers kan den bestilles på bibliotek.dk (Den er også oversat til Tysk hvis det skal være )

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Såvidt jeg véd sælger Dansk Audio Teknik stadig dén bog! Link:

http://www.danskaudioteknik.dk/

Prøv osse at opsnuse Martin Colloms "High Performance Loudspeakers" - den er noget teoretisk,. men især afsnittene om basgengivelse er fremragende.

Merlin, det er ikke noget under at mit lille regnestykke forvirrede dig - undskyld! Pointen er, at Q'et er et direkte udtryk for systemets niveau/lydtryk ved basresonansen. Ved et Q på 1 er lydtrykket hverken faldet eller steget ved resonansen. Ved et Q på f.eks. 0.7 er lydtrykket ved resonansen = 0,7 X 0,7 = 0,49, afrundet til 0,5. Det er jo det halve af 1, og ved et Q på 0,7 er lydtrykket faldet 3dB, altså halveret, ved resonansen. Man sætter altså Q-værdien i anden potens for at finde ud af hvor kraftigt lydtrykket er ved resonansen! Og hvis vi prøver det med din car-fi enhed: 1,2 i anden potens = 1,44 -> at lydtrykket er mere end +1,5dB ved resonansen. Så Carrotman har ret, den dúr ikke!

Q'et som udtryk for niveauet ved resonansfrekvensen er jo kun halvdelen af sandheden. Den anden halvdel handler om impulsgengivelsen, dvs. resonansens evne til at falde til ro igen. Jo højere Q, jo ringere bliver denne evne. Og derfor bestræber man sig i lukkede systemer på at ramme Q-værdier på eller under 1, ofte omkring 0,7 , da det er et godt kompromis imellem niveau og impulsgengivelse. Så ja, der er altså en grænse 'den anden vej', mht. Q'et. Blir det for højt bliver bassen mudret (eller 'svampet', som Carrotman siger) & upræcis.

Merlin, du nævner dine Paradigm servo 15", og gengivelsen ned til 17Hz i et (for en 15" enhed) meget lille kabinet. Og det kan osse sagtens lade sig gøre, når man vel at mærke anvender elektronisk kompensation/equalising!!! Det er garanteret lige præcis den måde det er gjort på (betegnelsen 'servo' fortæller det sådan set...).

Et veldæmpet (Q = 0,85 eller helst under) lukket system er velegnet til equalising, forudsat den fornødne effekt er til stede OG at enheden kan klare det. Taler vi om et system med et Q på f.eks. 0;7 , vil en equalising på max +6dB under resonansen sende -3dB punktet mere end ½ oktav længere ned - ganske imponerende i den dybe bas!

Mht. enheder: jeg må desværre blive dig lidt svar skyldig - amerikanske Eminence laver en 12", LAB 12, der ville kunne give rigtigt gode resultater i en kompakt lukket boks (især hvis du bruger fidusen med sammenkobling af to) - desværre har Eminence ingen dansk agent (såvidt jeg véd), du kan muligvis få den i Tyskland.

Der er osse den noget mere tilgængelige Peerless 315 SWR PPX (best.nr. 831 857) fra Dansk Audio Teknik (link ovenfor). I en 50 liter boks i isobarisk kobling (altså m. 2 enheder sammen) vil den have et Q på 0,85 og en resonans på ca. 42Hz, -3dB v. ~37Hz. MEN, du kommer altså ikke under 30Hz uden equalising. Det bliver sandsynligvis meget svært at finde enheder der klarer det i en lukket boks .

EDIT: Eminence LAB 12 hos PartsExpress:

http://www.partsexpress.com/pe/pshowdetl.cfm?&PartNumber =290-570&DID=7

T/S data: Vas 125 liter, Fs 22Hz, Qt 0,38. I en boks på 50 liter, Q 0,7 er -3dB v. 40Hz. +6dB equalising kan bringe den ned til ~25Hz. Såfremt der anvendes to taler vi naturligvis om en boks på 25 liter .

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes