| Sendt: 13 Marts 2010 kl. 04:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt nyder jeg ikke at musikken er alt for højt og jeg har også sjældent mulighed for det. Jeg tror jeg har spillet mit "højt" i mine cerwin vega dage vil også gerne bevare den smule hørelse jeg har tilbage.
Jeg har nu siddet oppe den halve nat og lyttet musik på mine nye Dynaudio contour S 5.4 og blevet en del klogere tror jeg
Som jeg har dem vinklet nu opstår det meste musik uden at jeg "ser" højttalerne men helt usynlige er de altså ikke. De er rykket et godt stykke ud fra væggen og der er ingen problemer med buldrende bas. De lyder 18 gange bedre end hos forhandleren som ellers havde et kostbart anlæg spændt for. Lytterum er alfa omega og kan forandre et dårligt/godt anlæg uroligt meget.
En anden ting som ofte bliver overset er begrebet sindstemning. Hvilken stemning er du i når du lytter? Ofte oplever jeg at det selv samme anlæg med det samme musik lyder smukt, og jeg er i stand til at leve mig ind i det, for så næste dag at lyde trist og kedeligt.
Det er 2 ting som som afgører kvaliteten af ens oplevelse ,og har man det med i baghovedet kan det måske være at man undgår at efterlade en smågrinende sælger efter at have givet ham 2000 kr for nogle nye højttalekabler i håb om bedring.
Nå men tilbage til spørgsmålet om den fulde oplevelse af musikken. Min oplevelse i aften siger nej man kan ikke bare klaske et par højttalere op i en hjørne selvom det måske ser bedst ud. Det er meget få højttalere der spiller godt med den placering ,men de findes (Audio Note). Højttalerne skal vinkles så du oplever sangeren midt i mellem dem men ikke så langt ind at bandet flytter med hvis du forstår
En anden oplevelse jeg har fået er at muskler ikke er alt. Min nuværende Holfi har ikke muskler nok til Dynaudio og jeg har derfor i aften lånt en Harman/kardon HK 3480 af en ven og skiftet frem og til bage mellem dem en del gange (sikke et arbejde ). Harmanen har tydeligvis mere kraft og der kan spilles meget højere men det giver mig ikke en bedre oplevelse. Jeg ville helt sikkert vælge den hvis jeg havde holdt fest i aften men det gør jeg jo tydeligvis ikke . Nå men skiftet viste altså tydeligt en den Harman spiller højt uden at kny men lyden ligesom hang bare i hver sin højttaler uden noget sammenspil og indlevelsen i musikken var mangelfuld. Med min Holfi på blev alt igen samlet, stemmer lød naturligt og der kom atter indlevelse i musikken.
Det er lidt svært at sætte ord på og jeg tager hatten af for de anmeldere som kan beskrive lyd på en ny og spændende måde igen og igen .
Jeg håber at min lidt flavrende historie giver et indblik i hvad jeg værdsætter ved hifilytning 
|