Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 03:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højttaler-bas vs subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Et lidt svævende emne.

Hvordan sammenligner man bas, hvis det overhovedet er muligt ?

Kan 2 stk 8" bas i en high-end højttaler gøre det lige så godt eller bedre end én 12" aktiv (middel) subwoofer til musik (stereo)?

Forholder det sig meget anderledes, hvis der er 4stk 3-vejs højttalere med 2stk 8" i hver ?

Vil der altid være et behov for en 12" aktiv sub såfremt den er tilstrækkelig god ? Eller kan man med sikkerhed undvære en sub til musik blot højttalerne er tilstrækkeligt gode ?

De af Jer der ikke anvender en sub til musik - Har I prøvet med en sub ?

Til top Vis Aliaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aliaz

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

En sub høre på ingen måde hjemme i et stereo setup.

Jeg har endnu tilgode at høre en sub som kan spille ordenlig bass. En anden ting ved at tilføje en sub i ens setup er at det aldrig vil komme til at være sammenhæng i lyden.

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Marts 2010 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Pierre hvilke subwoofere har du prøvet med ?

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Marts 2010 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Nogen mener at det skal være præcis 2 til stereo. Argumentet for er at ... stereo kræver 2 højtalere... Argumentet mod, er at det måske er
begrænset hvor meget stereo-information der ligger i de frekvenser som en sub normalt gengiver.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Jamen, eventuelle fordele i brugen af en sub ligger ikke i, at den principielt kan gøre det bedre end en basenhed i et 2- eller flervejssystem. Naturlovene er ens for alle typer højtalere. Der kan så godt være praktiske (inklusive lydmæssige) fordele ved at anvende en sub, ligesom det kan være behæftet med diverse ulemper.

De bedre subs klarer at gå meget dybt, med ret højt lydtryk. Fint nok, men en del musik har ikke meget behov for den ydelse, set i forhold til andre aspekter af gengivelsen.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:

En sub høre på ingen måde hjemme i et stereo setup.

Jeg har endnu tilgode at høre en sub som kan spille ordenlig bass. En anden ting ved at tilføje en sub i ens setup er at det aldrig vil komme til at være sammenhæng i lyden.

Så har du noget til gode!

En sub kan gi' så meget til lyden. Prøv velodyne.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

Kan 2 stk 8" bas i en high-end højttaler gøre det lige så godt eller bedre end én 12" aktiv (middel) subwoofer til musik
(stereo)?

Eller kan man med sikkerhed undvære en sub til musik blot højttalerne er tilstrækkeligt gode ?

Det er meget svært at tale for alle højtalere; 2 stk 8" kan spille dyb og nuanceret bas, hvis de er gode.
- Men enhedernes-, delefilterets-, kabinettets-konstruktion, højtalernes afkobling, rummets størrelse og dæmpning - har stor
betydning for lyden!

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

Der er nogle grundlæggende fordele (inkl aktiv deling) i at bruge en subwoofer. Dem er opgiver, eller mener at det er bedre at undvære, har ofte rendt hovedet ind i to store problemer

a: at finde en subwoofer der kvalitativt er lige så god som de højttalere man bruger

og

b: placere og integrere subwooferen (-erne) i systemet

det kræver ikke mange års uddannelse at regne ud at der rent kvantitativt vil være mangler på en normal gulvhøjttalers evne til at leverer nok output (spytte tilstrækkelige mængder luft ud) i de allerdybeste frekvenser, men den kvalitative del er nok den sværeste. Mange går derfor allerede her døde i forsøget da der er lige så mange om budet, både DIY og færdigproducerede, som der er ved højttalere.

Der er desværre kun en vej frem, og det er at afprøve det selv. jeg har gode erfaringer med passive subs+filter +subamp, men der findes også færdige løsninger der kvalitativt kan leve op til hvad man bør forvente.

Desværre kommer en god sub, DIY eller færdigproduceret, hurtigt op i et prisleje hvor det ikke længere bare er leg.

Personligt mener jeg at det er investeringen værd, andre skal skal have lov til at mene det omvendte, men det skal ikke forhindre dig i at prøve, i værste tilfælde bliver du en erfaring rigere. 

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:
Kan 2 stk 8" bas i en high-end højttaler gøre det lige så godt eller bedre end én 12" aktiv (middel) subwoofer til musik (stereo)?

Teknisk set er en aktiv subwoofer blot en højtaler med indbygget forstærker. Alt afhænger af enheder og svaret er derfor svært at give, når du ikke nævner hvilke højtalere, der er tale om.
Det er dog muligt at 4 stk 8" (to i hver side) kan levere højere lydtryk, da de typisk vil have ca. 50% større overflade end én stk 12".

En "high-end" 8" burde også kunne spille ned til 30 Hz (-3 dB), hvilket er ganske udmærket til musik.

Aliaz skrev:
Forholder det sig meget anderledes, hvis der er 4stk 3-vejs højttalere med 2stk 8" i hver ?

Vil der altid være et behov for en 12" aktiv sub såfremt den er tilstrækkelig god ? Eller kan man med sikkerhed undvære en sub til musik blot højttalerne er tilstrækkeligt gode ?

Som udgangspunkt skal stereo spilles på 2 højtalere uden en subwoofer.

Ikke alle ønsker en "perfekt" frekvenskurve, typisk vil folk gerne have mere bas end det "rigtige".
Hvis man ikke føler, at ens "high end" højtalere leverer nok bas, kan subwoofere være den letteste løsning. Typisk er det mest optimale 2 subwoofere - en ved hver højtaler, men rummets akkustik kan også tale for en stor subwoofer.

Hvornår en højtaler er stor afhænger af rummets størelse.

Hvis du føler at dine 2x8" i hver side absolut er utilstrækkeligt til din smag, så vil en ekstra 12" typisk ikke gøre den store forskel, så ville jeg minimum over i 15", 2x12" eller 2x15".

Vil du have mere præcise svar, så nævn hvilke højtalere du tænker på, rummets størrelse samt hvad du selv føler.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 03:04 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:
Hvordan sammenligner man bas, hvis det overhovedet er muligt ?

Lydtryk kan måles. Optimalt set burde man måle fra ca. 100 Hz ned til ca. 20 Hz. Man burde skrue så højt op, som muligt, dog således at højtalerne ikke forvrænger for meget (kan også måles).

Til musik er 30 Hz dog typisk rigeligt.

Man kan både købe dyrt og billigt måleudstyr.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Fronthøjttalerne er Dali Euphonia MS5 (hver højttaler har 2 stk 8"). Højttalerkablet er forbundet med dobbelt på bunden (dvs. begge wirer op gennem bas-terminaler - den ene er herefter cuttet og dermed kun én op gennem mellemtone og diskant). Det har virkelig givet meget. Bassen har fået langt mere magt og lydbilledet er generelt langt mere sammenhængende.

Jeg har tidligere haft tilsluttet en B&W ASW1000, som jeg nu har solgt fordi den selvsagt ikke matcher MS5. Sub'en har spillet med forholdsvis lav styrke og har været sat til at dele ved lav frekvens. Umiddelbart tror jeg ikke jeg har "haft for meget bas" ifht. hvad man bør have, men jeg kan godt høre at den nederste bund mangler lidt nu (jeg har sat subwoofer til "no" i NAD S170 setup. Der er vel ikke andet jeg skal justere ? Den var tilsluttet sub out med rca-rca 75 ohm kabel.

Mener ikke jeg er decideret bas-hungrende :-), men et godt hug og attack hører med til lydbilledet til min smag. Måske er det blot "der mangler noget"-fornemmelsen der stadig hersker.

Dybest set er MS5 en så stor og velbygget højttaler, at de fleste nok vil mene at den ikke bør have tilføjet en subwoofer til musik ?

Hører gerne forslag til en matchende sub .

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Får dine højttalere fuld frekvens fra din forstærker?

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Højttalerne står til "large" og subwoofer er sat til "no",

men du har en god pointe sigma6 - hvor tjekker jeg dette?

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Speaker setup:

Subwoofer: No

Subwoofer filter: On

Subwoofer freq: 140 (stod til 70hz før)

Enhanced bass: On

Det var som om det sidste kom med da jeg ændrede freq til 140 fra 70, men hvordan kan det have betydning når "subwoofer" står til "no"?

Når "subwoofer" står til "no" og Enhanced bass står til "on", så kommer der også mere bas ifht. hvis subwoofer står til "yes". Synes ikke helt det giver mening, men der er sikkert nogen som kan forklare det :-)

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Der skal 2 subs til, har selv prøvet med 1 og det gav lidt en skæv lyd da den stod i hjørnet. Nu har jeg en i hver hjørne og det er perfekt. Det er vigtigt at en sub sættes til at spille sub og ikke bas. Mine spiller meget dybt og jeg begynder afskæringen allerede ved 15 hz. Ordentlige subber er ikke bygget til meget over 30-40 hz, så skal du have en bas.

Det er noget sludder at subber ikke hører hjemme i et sterosetup idet det kun er ganske få højtalere der magter de allerlaveste octaver.

Aliaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Marts 2010 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Old_school, hvilke subwoofere benytter du ?

Min tidligere subwoofer stod til venstre for højre fronthøjttaler. Synes ikke jeg havde problemr med skæv lyd.

(har fået svar på subwoofer-indstilling i setup).

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Old_school skrev:

Der skal 2 subs til, har selv prøvet med 1 og det gav lidt en skæv lyd da den stod i hjørnet. Nu har jeg en i hver hjørne og det er perfekt. Det er vigtigt at en sub sættes til at spille sub og ikke bas. Mine spiller meget dybt og jeg begynder afskæringen allerede ved 15 hz. Ordentlige subber er ikke bygget til meget over 30-40 hz, så skal du have en bas.

Det er noget sludder at subber ikke hører hjemme i et sterosetup idet det kun er ganske få højtalere der magter de allerlaveste octaver.

det er nemlig rigtigt skrevet!!!!!

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg kan da godt høre at jeg er ene om at mene at en sub ikke høre hjemme i et stereo setup

Men jeg beholder altså min mening lidt endnu

Old_school
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Aliaz skrev:

Old_school, hvilke subwoofere benytter du ?

Min tidligere subwoofer stod til venstre for højre fronthøjttaler. Synes ikke jeg havde problemr med skæv lyd.

(har fået svar på subwoofer-indstilling i setup).

Ok Pierre, man har jo en holdning til man tager en ny

Jeg bruger SVS PC13 Ultra, de er monster store, men fordi det er cylindere der står op fylder de ikke meget, og konen kan bedre ta' dem end kasser (altså, holde dem ud forstås..). Men de er fede og de spiller meget højt og meget dybt, men som basser dur de slet ikke. De kan ikke så meget andet end at brumme lidt og det er det de skal. Jeg anbefaler dem. mine kan ses her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=76934&K W=Old%5Fschool

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 29 Marts 2010 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Ja, det er emne er svært at komme til nighed i! Vi har Alle forskellige lytterum der responderer forskelligt i henhld til lavfrekvensrespons. Hvis du skal bruge én sub til musik er den nød til at stå mellem fronterne, da det vil give lidt lyd-ubalance i forhold til stereoperspektivet. Én sub er også nemmere at få til at hænge sammen med rummet. To subs, kan nemt danne udfasninger, og være i vejen for hinanden.

De integrerede basendeder er tilpassede mellemtonen i delefilteret, og sikkert også materiale messigt. Og det giver bare lydmessige fordele, der får helheden til at lyde godt. Der er forskellige måder at få en ekstern sub vtil at spile godt med. Mit råd er aktivt filter, med en sub af gode komponenter

Mvh: Martin

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes