Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 21:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Ingen idé om udstyr (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
j_nie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg vil lige starte med at sige at jeg ikke ved noget som helst om HiFi.

Jeg ved ikke engang hvad en "forstærker" er.

Jeg har en computer og et fjernsyn og en dvd-afspiller. Jeg vil gerne have koblet disse 3 ting sammen og så videre til surround sound. Sådan så jeg kan se dvd med surround, alm. tv og høre musik fra computeren.

Men har ingen idé om hvad jeg skal købe, hvor mange højttalere jeg skal vælge og hvor mange watt de skal være på. Jeg har fået at vide at hvis jeg skal høre ordentlig musik fra computeren skal jeg have en forstærker tilsluttet, hvad er det og er der forskel i kvaliteten?!

Jeg håber virkelig i vil svare mig på mine spørgsmål, synes sgu det er meget spændende, men fatter virkelig nada.

På forhånd tak!

Til top Vis j_nie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_nie

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Velkommen til.

Start med at komme med dit budget, det gør det hele lidt nemmere at indsnævre

Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

j_nie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:12 | IP-adresse registreret  

Tak.

Jeg aner ikke hvad sådan noget koster, men vel omkring 3-4.000 kroner.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Hvis vi snakker 3-4000 kr. til både højttalere og receiver er det svært at rådgive om noget - en ide var at skrabe lidt flere monetos sammen og gå på jagt på brugtmarkedet. Her har du muligheden for at lave et godt køb eller 3 med en smule mere på lommen!

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Hvis du har 3-4000kr., var det nok en idé at købe noget samlet sæt, som fx det her:

http://www.shopman.dk/0productdescription.asp?ProductID=1322 2

Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har hørt det, men efter min mening bliver de små kompakte samlede anlæg bedre og bedre, og hvis man "kun" er vant til computerlyd - ja så går man ikke helt galt i byen.

Meget kan man sige om Shopman, men de har en ganske fin oversigt over deres produkter, så noget kan man da bruge dem til!  Dan dig et overblik, og find nogle interessante ting, og spørg så igen. Så skal vi se om vi kan hjælpe..

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

j_nie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vidste slet ikke hvad sådan noget kostede. Kigger lidt på shopman.dk

Har lige et spørgsmål, hvad er forskellen på en forstærker og en reciever? Jeg kan vel ikke bare spille høj musik fra min bærbare, ved at slutte nogle megahøjttalere til?! Skal jeg både have fat i en reciever og en forstærker!?

Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Til dit behov burde en reciever være nok, men som de andre siger bliver det svært at finde noget til 3-4000, selv om du finder det brugt
Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hmmm 4000kr er ikke så ringe endda.

Du kan sikkert få en brugt resiver til 2000kr i den blå avis blot sørg for der er DTS og Dolbydigital der i som den mindste. Køb 2 fronthøjtalere foe resten af pengene. Center højtaleren og de 2 surround kanaler hvad så med dem ? mit råd er NAS på familien alle har nogle gamle højtalere stående på loftet eller et lille plastik bilkasystem de ikke bruger, se om du ikke kan få eller låne disse til du tjæner nogle flere penge.

At du får en rimelig resiver pg 2 gode fronter er det vigtigeste.

her nogle eksempler fra den blå avis på resivere/forstærkere

Harman Kardon AVR 2000, DTS surrounforstærker, ca. 1/2 år m. udvidet garanti. Lækker lyd. Sælges grundet pladsmangel 2.000,-

Nad NAD T742 TI, Har alt, hvad du behøver t.at sammensætte et seriøst surround system. 5 x 50 W i 8 ohm ProLogic2, Dolby Digital, DTS nypr. 3999, - kun 6 mdr. gl 2.500,-

Sony STR-DE685, 100 W, Surround receiver, 5.1 kanal, sølv farvet, Dolby Digital, dts & Dolby Surround Pro Logic 2, 6mdr gl

Pioneer VSX-808RDS SURROUND RECEIVER , 100 W, I perf. stand, sælges pga nyt køb. Incl. multi brand fjernbetjening. DTS, DOLBY DIGITAL 1.900,-

der er mange højtalere i den blå avis happy hunting. Hvor gamle tingene er og hvad pris du vil give er jo op til dig selv men surf lidt på nettet og spørblot mere her inde.

1.900,-

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 12 Marts 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

j_nie skrev:

Jeg vidste slet ikke hvad sådan noget kostede. Kigger lidt på shopman.dk

Har lige et spørgsmål, hvad er forskellen på en forstærker og en reciever? Jeg kan vel ikke bare spille høj musik fra min bærbare, ved at slutte nogle megahøjttalere til?! Skal jeg både have fat i en reciever og en forstærker!?

Forskellen på receiveren og forstærkeren er at receiveren har indbygget AM/FM-radio, så du kan roligt nøjes med enten eller!

j_nie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Som sagt vidste jeg ikke hvor meget sådan noget kostede og satte bare et udgangsbeløb...

Jeg er ikke helt med på hvad forstærker og reciever er. Jeg har f.eks. min computer, lille bærbar der kører på minimalt strømforbrug. Hvis jeg sætter 2 100W højttalere til lydudgangen brænder det hele vel sammen?! Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det skal bygges op. Skal lydudgang fra tv og pc gå ind i en reciever og derfra til en forstærker og så videre til højttalere eller hvad?!

Hvis jeg bare har min pc og så lydudg. til forstærker og derfra til højttalere, bliver pcen så mere belastet, når jeg skruer op for lyden og bliver den overhovedet belastet af lydudgangen, eller tager forstærkeren sig af det?!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

j_nie skrev:

Som sagt vidste jeg ikke hvor meget sådan noget kostede og satte bare et udgangsbeløb...

Jeg er ikke helt med på hvad forstærker og reciever er. Jeg har f.eks. min computer, lille bærbar der kører på minimalt strømforbrug. Hvis jeg sætter 2 100W højttalere til lydudgangen brænder det hele vel sammen?! Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det skal bygges op. Skal lydudgang fra tv og pc gå ind i en reciever og derfra til en forstærker og så videre til højttalere eller hvad?!

Hvis jeg bare har min pc og så lydudg. til forstærker og derfra til højttalere, bliver pcen så mere belastet, når jeg skruer op for lyden og bliver den overhovedet belastet af lydudgangen, eller tager forstærkeren sig af det?!

Forstærkeren/receiveren tager sig af det - du kan sagtens tappe lyden fra din bærbare over uden problemer!

j_nie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Tror jeg er ved at fatte det lidt

Hvis jeg nu tager denne som eksempel:

http://hifishoppen.dk/shop/productinfo.asp?id=506

Så er det en receiver med 3 digitale indgange. Vil det sige at jeg kan sætte 3 enheder til den og det så er den der tager sig af den overophedning der ellers ville have været i enhederne?!

Så står der at der er 5x50 Watt højtt. Er det det der kan tilsluttes, eller noget der følger med?!

Jeg vil helst have noget nyt..

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Det er de watt den kan levere til højttalerne. Det vil sige du kan sætte fem højttalere til, så kan du sætte dit surroundsystem op på denne måde:

------------------------------------------------------------ ------------
                             TV / Lærred

Front højttaler   Center højttalere   Front højttaler

Dig

Bag højttaler                                     Bag højttaler

------------------------------------------------------------ ------------

Desuden kan du også putte en subwoofer til, hvis du er til bas ;)

Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

tChAd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

P.s. Sådan en NAD T742 som Jonas taler om vil være meget velegnet til dit behov tror jeg. NAD laver noget kram. Det er en af deres mindste surroundreceivere, men den er forholdvis "stærk" og vil sagtens kunne spille højt.

Med hensyn til udgang fra bærbar til forstærker så kan du bruge et "lille stereo jack (han) stik til to phono stik". Hvis du ikke vil køre digitalt, hvad jeg tvivler på din bærbare har. Du putter nu jackstikket ind i din bærbare og de to phonostik ind i dine Aux indgange i forstærker.

/tChAd
Til top Vis tChAd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tChAd

j_nie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2004 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen alle sammen. Det er fedt.

Jeg har læst en masse om emnet, men har lige et par spørgsmål endnu:

- Det dér med digitale indgange??!?! Hvis der er 2, kan jeg så sætte to ting til, f.eks. min pc og mit tv?

- Kan jeg få en receiver med indbygget dvd-afspiller, i så fald, er det så noget der er fornuftigt at vælge?

- Hvor mange watt mener i højttalerne skal være på, før de er nogenlunde ok?

- Er der noget jeg skal være opmærksom på, mht. hvor jeg skal købe udstyret henne?! I en fysisk butik, på nettet eller en tysk netbutik?

Jeg vil i næste uge gå ned i en hififorretning og forhøre mig yderligere, men vil ikke lyde som en total idiot, så jeg skulle lige have styr på hvad receiver og forstærker er :o)

Kim F.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

j_nie skrev:

Tak for hjælpen alle sammen. Det er fedt.

Jeg har læst en masse om emnet, men har lige et par spørgsmål endnu:

- Det dér med digitale indgange??!?! Hvis der er 2, kan jeg så sætte to ting til, f.eks. min pc og mit tv?

De behøves såmænd ikke være digitale. Så længe der bare er indgange (og de findes nærmest i overflod på receivere nu om dage..), så kan du sagtens sætte de ting til du vil..

- Kan jeg få en receiver med indbygget dvd-afspiller, i så fald, er det så noget der er fornuftigt at vælge?

Ja, det kan du. De hedder nok nærmere dvd-afspillere, men med indbygget receiver. Jeg har hørt en Sony-model der hed noget med S-MASTER (teknologien bag sikkert). Det lød faktisk meget hæderligt, prisen var så til gengæld også omkring de 10.000..

Jeg vil sige at det afhænger af hvad man kommer fra i forvejen, før man kan sige om det er noget at investere i. Men ingen tvivl om at de bliver bedre og bedre hele tiden!

- Hvor mange watt mener i højttalerne skal være på, før de er nogenlunde ok?

Man kan ikke rigtig definere højtaleres ydeevne efter antal watt. Der er alt for mange forskellige faktorer der spiller ind. Dali beskriver det meget godt ved at sige, at man sagtens kan få samme lydstyrke ud to pærer med henholdvis 25 og 40 watt, alt efter typen af de to pærer. Desuden har også noget med følsomheden at gøre, hvor lette højtaleren er at trække for forstærkeren.

- Er der noget jeg skal være opmærksom på, mht. hvor jeg skal købe udstyret henne?! I en fysisk butik, på nettet eller en tysk netbutik?

Næ, ikke efter min mening. Jeg har selv købt min receiver i Tyskland over nettet, men jeg tror helt sikkert jeg vælger at købe mit næste grej her i Danmark.

Jeg vil i næste uge gå ned i en hififorretning og forhøre mig yderligere, men vil ikke lyde som en total idiot, så jeg skulle lige have styr på hvad receiver og forstærker er :o)

Til top Vis Kim F.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim F.

j_nie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Tak til alle.

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

men husk at blive vaccineret mod Hi-Fi-nittis først......

det bliver frygteligt dyrt, hvis man lader være  Jeg taler af erfaring

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes