| Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er der ingen der laver seriøse centerhøjtalere ? De er altid små. Til film kommer 80% af alt gennem Centerhøjtaleren. Så egentlig burde Centerhøjtaleren være den største. Måske man blot skal bruge 3 ens fronthøjtalere med det kræver jo et hullærred så lyden kan komme igennem da en fronthøjtaler jo er høj.
|
| Til top |
|
| |
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mener jamo center og front er det samme i d7 pg d6
__________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
| Til top |
|
| |
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt enig,
Der er mange entusiater i USA der benytter 3 ens store gulvhøjtalere som front eller helt vælge at droppe centerhøjtaleren og så lægge den ud i højre/venstre front.
Martin Logan har dog nogle der er større og bedre end "normale" center højtalere.
Har også set nogle amerikanske højtalere (kan ikke huske mærket) hvor centerhøjtaleren fylder som et helt videorack - altså en lav BRED center, med full range.
At de fleste har deres center ovenpå TVet gør nok også, at de fleste laves i begrændset kaliber....
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
| Til top |
|
| |
madskruse Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 349
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har også gået og tænkt lidt på det. Og så fandt jeg Kef Reference ... se her KEF
Den er rimelig voldsom og koster vist nok omkring de 20.000kr, eller husker jeg forkert?!?
Men jo, der mangler nogle lidt større. Selv tænker jeg på at købe 2 standerhøjtalere og så bruge dem som en centerhøjtaler. Fronthøjtalerne og centerhøjtaleren skal jo helst have samme klang, og når Heybrook så laver en skod center, så bliver man nødt til at være lidt kreativ!
MVH
Mads
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hvis man vil have hele oplevelsen med i et surround setup, bør man bruge ens højttalere hele vejen rundt. Hvis man ikke gøre det vil lyden skifte karakter når den skifter position (man spiller jo heller ikke stereo på 2 forskellige HT'er ?) Mads's idé med at bruge et sæt som én center lyder som en god løsning.
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
| Der er jeg uenig med dig. Front, center og øvrige højttalere i et surround setup varetager forskellige lyde, som ikke kan sammenlignes. I øvrigt er lyden allerede differenteret meget, når den først har været igennem en processor og fordelt igennem en masse kabel. Det er bedre at satse på en generel høj kvalitet for alle højttalere og vælge højttalere, der passer ind i ens generelle lysfilosofi.
Hej
Hvis man vil have hele oplevelsen med i et surround setup, bør man bruge ens højttalere hele vejen rundt. Hvis man ikke gøre det vil lyden skifte karakter når den skifter position (man spiller jo heller ikke stereo på 2 forskellige HT'er ?) Mads's idé med at bruge et sæt som én center lyder som en god løsning.
Hilsen LAST |
|
|
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
madskruse skrev:
Hej
Jeg har også gået og tænkt lidt på det. Og så fandt jeg Kef Reference ... se her KEF Den er rimelig voldsom og koster vist nok omkring de 20.000kr, eller husker jeg forkert?!?
Men jo, der mangler nogle lidt større. Selv tænker jeg på at købe 2 standerhøjtalere og så bruge dem som en centerhøjtaler. Fronthøjtalerne og centerhøjtaleren skal jo helst have samme klang, og når Heybrook så laver en skod center, så bliver man nødt til at være lidt kreativ!
MVH Mads |
|
|
Hold da kæft
4 hjul under, og så kan DSB bruge den som godsvogn
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hva med den her

Skulle vist ogs være rimlig stor, den er da ihvertifælde dyr 
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I Dalis nye helicon serie er centeren en Helicon 400 der er lagt ned. Baghøjttaleren (helicon 200) er også bestykket med de samme enheder som ovennænte. Det giver da de samme enheder hele vejen rundt. Men nok ikke 100% den samme klang da der jo er forskel på kabinetterne.
Det samme gælder for øvrigt Euphonia serien.
MVH WRONG
__________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
kagemand skrev:
| jeg mener jamo center og front er det samme i d7 pg d6 |
|
|
Sådan er det generelt i THX-systemer! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Tiger Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2003
Status: Offline Indlæg: 194
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjek da Dali Helicon centeren, der er 2*6,5" bas/mellemtoner + 5cm bånddiskant samt en alm 1" diskant, det vil jeg da kalde en stor center! .
Per
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt man ikke har TV'et integreret i reolsystemet, kunne man vel hænge en større center på væggen over TV'et? Oven i købet med vertikal placering af enhederne. Hvis man er til selvbyg, kunne man jo bruge Dansk Audio Teniks sæt med Seas 6½" koaksialenheder i samme boks hele vejen rundt. Det har altid forekommet mig, at koaksialer må være ideelle som center-ht'er. men det er ikke gratis...
|
| Til top |
|
| |
Brage Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne det ikke også ha noget at gøre med at i de fleste surround setups bliver bassen i center kørt over suben,og kabinettet til center så ikke behøver at være så stort da den kun trækker mellemtone og diskant
|
| Til top |
|
| |
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
| Sendt: 14 Marts 2004 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Brage, enten har du, eller osse har jeg, misforstået noget... I surround setups kan man køre 'large', så alle højtalerne modtager fuldt frekvensområde - eller 'small', så alt under en vis frekvens (v. THX er det 80Hz, men mange surround amps/receivere giver nogle valgmuligheder) sendes til subben. I begge tilfælde modtager alle satelitterne, inklusive centeren, samme frekvensområde.
|
| Til top |
|
| |
ZioN Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Wagner-elev Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa. Dali suite 0.8 centeren er da også stor nok til de flestes behov. (mit ihvertfald ) Den har også som nogle af førnævnte centerer også 6.5" enheder, ligesom 2.8 fronterne og 0.8 baghøjtalere.
Tjeck nedenstående link.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5156&PN =5 __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5156&PN=3
|
| Til top |
|
| |
Ricky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 281
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det nytter jo hellere ikke at centerhøjtaleren er større end fronterne.
Problemet er vel at 80% benytter et almindeligt TV, hvor man ikke kan bruge en højtaler af samme type som fronterne som center.
Som kompromis må man lave en udgave der kan ligges ned, så højtaleren kan komme tæt på skærmen.
Mange centerhøjtalere er næsten en kopi af fronten, så man opnår den samme klang i hele fronten.
Men tre ens er nummer et.... __________________ Venligst
Ricky - Husk film skal ses i hjemmebiografen
|
| Til top |
|
| |
mog- Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 15 Marts 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv en Tannoy D-750 og den fylder perfekt ud imellem to Tannoy D-700, den har en hornladet diskant, en 8" mellemtone og to 8" basser
|
| Til top |
|
| |