Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 19:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Bånddiskant vs Domediskant (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Bruger siden: 23 Januar 2009
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hvilken type er at foretrække og hvorfor ?
Til top Vis tonykart007's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonykart007

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej!
Det er ikke så nemt at besvare, men jeg skal prøve at forklare fordele og bagdele:

Bånd: lav masse, hurtig stigetid, større areal. Lavere forvrængning (afh. af filter) Bagdelen er begrænset spredning (kan være en fordel afh. af konstruktion)

Dome: som regel billigere at fremstille, større spredning og som regel nemmere at lave delefiltre til.

Troels Gravesen har et par konstruktioer med bånd, de spiller særdeles godt.

Mine egne DTQWT er med bånd og Audio Technology enheder. Det er det bedste jeg har hørt ind til nu.

mvh
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Bonde1985
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg er også selv gået over til bånd diskanter. og må sige at disse spiller med en luftighed og renhed der tiltaler mig. disse diskanter kan også gå
rigtig langt op i niveau i frekvensområdet. dog skal man være sikker på at de er konstrueret fornuftigt med delefilteret o.lign, da de ellers kan lyde
lidt hårde i toppen...

har endnu ikke set domediskanter der går ligeså langt op i frekvensniveau, og synes heller ikke de spiller lige så rent. men det er jo en smagssag.
men hvad jeg som hifi entusiast har af preferencer er ikke li' med dine, så tror selv du må ud og give det et lyt.

mvh
Til top Vis Bonde1985's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonde1985

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også slutte mig til bånd.... jeg har EMIT (Infinity) som diskant og EMIM som højmellemtone og er vildt glad for dem.

Delfilteret er som sagt mere kompleks end man ser på alm. højtallere men det er hver kr. være..:)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 02 Maj 2010 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige gode erfaringer med såvel bånd som domer.

Det kommer an på hvordan man sætter tingene sammen.

Men bånd har ofte en højere opløsning og en "lufttighed" som domer ofte ikke har.
- Men husk lige den ofte ret dårlige højde-spredning bånd har. Det kan være svært for mange at leve med.

Nu skal vi heller ikke forveksle de mange hybrider af bånd, der er tilgængelige.
Jeg har f.eks. gode erfaringer med Raidho FTT (er vist en hybrid), og har haft rigtigt gode indledende forsøg med et sæt hybrid-bånd: http://www.dynasonic.gr/

Jeg har dog endnu ikke fået det udmundet i en færdig konstruktion med Dynasonic (har dem stadig liggende).

Raidho FTT røg afsted til fordel for eksperimenter med Scan-Speak R2904-7100 og Accuton C12 (keramiske).

Min konklusion: Der er ikke en bestemt type, der er bedre end andre - det afhænger af hvad man vil opnå, og hvilke andre komponenter man vil kombinere det med.

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 02 Maj 2010 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Oki det er også det jeg oplever med mine nye Infinity´er som har Emit-R diskanter. De lyder en del bedre end de domediskanter jeg har hørt.
Jeg har også lagt mærke til den luftighed som i beskriver, dog synes jeg ikke de har dårlig spredning.

JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mine DIY højttalere anvendt Eton ER-4 "air motion transformers". Det er vidst ikke en bånddiskant som sådan. De er de bedste diskanter jeg nogensinde har haft og hørt. Og rimelig godmodige at lave filter til.

Se evt. http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2435

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Jeg har gennem tiden haft mange højttalere med domer.
Efter jeg er gået over til horn kan jeg høre hvordan alle almindelige domer lyder pressede.
Med bånd kan man muligvis få noget af den luft og dynamik der er ved horn, og som er rent Nirvana for mig.
Håber at indtrykket kan bruges.
Selv hvis man er 'allergisk' over for horn, er mit budskab ganske simpelt at domer ikke er optimale.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

James Rabundus
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Hej!
Det er ikke så nemt at besvare, men jeg skal prøve at forklare fordele og bagdele:

Bånd: lav masse, hurtig stigetid, større areal. Lavere forvrængning (afh. af filter) Bagdelen er begrænset spredning (kan være en fordel afh. af konstruktion)

Dome: som regel billigere at fremstille, større spredning og som regel nemmere at lave delefiltre til.

Troels Gravesen har et par konstruktioer med bånd, de spiller særdeles godt.

Mine egne DTQWT er med bånd og Audio Technology enheder. Det er det bedste jeg har hørt ind til nu.

mvh

Hej hullevad, jeg kigger også på TG's DTQWT'er, og savler, kan du sige lidt mere om dine, enheder, priser, ect.

Til top Vis James Rabundus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af James Rabundus

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller på Aurum Cantus Volla der er udstyret med deres største bånddiskant. Den lyder fabelagtig i dens arbejdsområde. De ord der er skrevet om luftighed og opløsning kan jeg fuldt ud tilsslutte mig. Jeg har på hifi-udstillinger koncentreret mig om at lytte til diskant-mellemtone gengivelse og er ikke faldet over noget der er nævneværdigt bedre end mine G1 diskantbånd.

Mht spredning synes jeg kun det er i højde der er en begrænsning. Ikke noget der genere mig da jeg sjældent står op når jeg lytter.

Engang bånd altid bånd....tror jeg!

ts_riders
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Friisand skrev:

Engang bånd altid bånd....tror jeg!

Helt enig.

Jeg har nu de sidste 13-14år udelukkende haft bånddiskant (BKS Audio), og er/har været utrolig tilfreds med lyden. Vil ligeledes tilslutte mig ovenstående og sige, at de er luftige/detaljeret og gengiver de høje frekvenser og mellemtone på en måde, så jeg er blevet afhængig af denne lyd.

Jeg oplever ligeledes at de er retningsfølsomme, men når jeg opvejer det kontra den, for mig, sublime diskant som jeg får tilbage, så er der ingen tvivl. Bånddiskant... Skal der lyttes til musik, så ryger frontstoffet alligevel af, og jeg placerer mig på mit Musical Sweetspot. Vimser vi bare rundt i huset, jamen så skal jeg jo bare kunne lytte "alm." til musikken. Derfor synes jeg de er geniale.

Men mit råd er. Giv dig selv en på opleveren, og ta' ud og hør den direkte forskel mellem et sæt med bånd og et med dome. Så skal du selvfølgelig have et reference nummer, hvor du ikke er i tvivl om, at du vil kunne høre forskellen. Kan du lide hvad du hører med bånd, jamen så er du kommet 95% af vejen. Så er det kun de sidste svære 5%, hvor du skal bestemme budget og model. Ikke alle bånddiskant højtalere er lige gode.

Jeg har, og vil nok altid, sværge til BKS Audio. Især hans nye modeller, som nok snart forhåbentlig for andres ører kommer i handlen.

Mvh Thor

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 03 Maj 2010 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Både domer og bånd er gode på hver sin måde. Jeg har højttalere med begge typer, og jeg har også forsøgt, at modificerer
flere domer, også med held. Faktum er, bånd har meget lidt masse, og en relativ stor motor. Der er flere variationer bånd,
og personligt, så bruger jeg et sæt JVC fra starten af 80erne, hvor der sidder to sæt magneter i "push-pull", altså hvor
båndet nærmest sidder i en sandwich...og med neo-magnet! Der findes også billigere typer, hvor det er mere "push"...philips
laver flere af den slags...med store tunge ferrit magneter. Lyden er ikke så sprød som det føromtalte "push-pull"..men altså
ok. Der er kommet mange bånd på markedet de senere år, og gør det lidt nemmere. Der er også "air transducers" som
bruger en transformer af en slags, men jeg kender det ikke så godt.

B Å N D
Bånd giver, luft, hurtighed, gode transient enskaber....spiller ikke så dybt som en dome....og kan oftest ikke spille særlig
godt i bunden af den arbejdsområde, og mangler lidt "krop". Spiller ret linært og udgør en fin konstant belastning for
delefilter, så der skal mindre delefilter til. De er ret bekostelig, hvis de ødelægges.

D O M E R
Domer vil aldrig dø, den har nemlig en krop som bånd savner. Tilgengæld er de fleste domer ensformig og kedelig..min
mening. Men eftersom domer ikke spiller til mere end 20khz, så synes jeg ikke de opløser overtonerne tilstrækkeligt...så der
går noget information tabt. Jeg synes domerne er blevet bedre, men kan nu aldrig rigtig kom over 17-18 khz, uden at den
stiger voldsomt i enpedans, og udfør derfor en mere kompleks belastning, da domens modstand er voldsomt stigende,
allerede ved 14-15 khz. Så den skal som regel have en "impedanskorrektion", som ikke nødvendigvis er fedt. Domer er
gode, fordi de nemmere kan arbejde ned   til 2 khz...også derved matches med 6" og endda 8". Den er lidt mere allround,
og holder også til lidt mere power end et bånd.

Billeder af den udmærkede JVC diskant, som også findes i både "push pull", men også en discount udgave som sad i zero 4,
som altså var "push" med ferrit magnet.

BÅND[/
B]

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 07 Maj 2010 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg også til båndiskanter hørte i sin tid Infinity IRS Omega og syntes den kunne et eller andet, er så endt med Sigma som også har de samme båndiskanter som Omega og en bagudvendt Emit det fungerer godt og endnu bedre med VDH kabel og Duelund stumper.

Så i et interwiev med Infinity's grundlægger at han nævnte at båndiskanter blev brugt pga. deres hurtighed.Dali er også begyndt med det der må være en grund.

Fordi jeg kan lide det behøver det ikke være den endelige sandhed, der er sikkert nogle som fortrækker domer.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 09 Maj 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er rykket fra Dali som bruger Domes over til infinity som bruger Bånd, og jeg må sige at Infinity kan bare nogle ting som Dali ikke kan.... smag og behag.
Jeg synes mine Infinity spiller på en helt anden ny og spændende måde.
Efter min smag er de en del bedre end mine forrige Dali 400, som jeg efter at have hørt Infinity og ikke mindst bånddiskanter, synes lyder som et dårligt kompromis.

Mine øjne for verdenen af bånddiskanter er i hvert falde blevet åbnet

polmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2007
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Jeg er rykket fra Dali som bruger Domes over til infinity som bruger Bånd, og jeg må sige at Infinity
kan bare nogle ting som Dali ikke kan.... smag og behag.Jeg synes mine Infinity spiller på en helt anden ny og spændende
måde.Efter min smag er de en del bedre end mine forrige Dali 400, som jeg efter at have hørt Infinity og ikke mindst
bånddiskanter, synes lyder som et dårligt kompromis.Mine øjne for verdenen af bånddiskanter er i hvert falde blevet åbnet

Jeg kan også tilslutte mig at bånddiskanter er lækre og luftige. Jeg synes dog det er en lidt uretfærdig sammenligning du laver
mellem Dali og Infinity. Du generaliserer Dali ud fra 400'ern. Prisen er jo vidt forskellig. Så vidt jeg ved koster de Infinity du
sammenligner med ca. 3-4 gange så meget, så der bør også være en stor forskel. Dermed ikke sagt at en tilsvarende Dali kan
nå Infinity til sokkeholderen, men alligevel.

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Infinity kunne noget som ingen andre. EMIT og EMIM enhederne er stadig noget af det bedste der findes. Specielt hvis man laver en delfilter med top kvalitets komponenter og ikke de alm. main stream de selv brugte den gang og så også skifte kabling ind i boksen... Hvor er det dog kedeligt de stoppede med disse fine enheder efter Harman overtog....

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 16 Maj 2010 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Semit som bla. bruges i IRS Beta skulle være endnu bedre end Emit, der er dog det med reservedele til Infinity som skulle være svært at få.

Jeg har ikke hørt eks. Aurum Cantus måske kan de også noget, det ville ikke undre mig.

Panos har nok en pointe mht. delefilter tror en del konstruktører ikke ønsker/vil bruge penge på at konstruere et delefilter med virklig hul igennem ej heller kabler der åbner op.Dali holder sig til det pæne og ikke for afslørende, her rammer de vel også flest kunders smag.

I Dali Megaline sidder der bånd og det fungerere ret godt ifølge mine ører og anderes vist også så de kan godt hvis de vil.....

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

tonykart007
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Forever!

Sendt: 17 Maj 2010 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

polmann skrev:
tonykart007 skrev:
Jeg er rykket fra Dali som bruger Domes over til infinity som bruger Bånd, og jeg må sige at Infinity
kan bare nogle ting som Dali ikke kan.... smag og behag.Jeg synes mine Infinity spiller på en helt anden ny og spændende
måde.Efter min smag er de en del bedre end mine forrige Dali 400, som jeg efter at have hørt Infinity og ikke mindst
bånddiskanter, synes lyder som et dårligt kompromis.Mine øjne for verdenen af bånddiskanter er i hvert falde blevet åbnet

Jeg kan også tilslutte mig at bånddiskanter er lækre og luftige. Jeg synes dog det er en lidt uretfærdig sammenligning du laver
mellem Dali og Infinity. Du generaliserer Dali ud fra 400'ern. Prisen er jo vidt forskellig. Så vidt jeg ved koster de Infinity du
sammenligner med ca. 3-4 gange så meget, så der bør også være en stor forskel. Dermed ikke sagt at en tilsvarende Dali kan
nå Infinity til sokkeholderen, men alligevel.

Jeg generalisere absolut ikke men udstrykke blot min mening ang. springet fra mine Dali 400 til mine Infinity

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Er så "heldig" at jeg har et org. sæt Infinity Rennaissance 80 med EMIT og EMIM "bånd", samt et sæt hvor disse enheder er udskiftet med SS R2904 og M12 i lukket kammer. Sidstnævnte setup spiller klart mere åbent og nuanceret med samme delefilter (følsomhed m.m. passer lige over).

Anyway dør begge ovennævntes diskant og mellemtone performance totalt når der spændes et sæt Dali Dacapo m. 1 meter bånd på! Her sker ting og sager fra top og ned til ca. 700 Hz... Resten af vejen ned er ikke værd at skrive om. De bånd er så Crispy som noget. Ulempen er, at de IKKE kan spille bare rimeligt højt qua en anslået følsomhed på 80-82dB. Lyden fra de bånd ER i særklasse og vanedannende forudsat man kan leve med lavt Spl. og at tingene foregår i sweetspot.

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2010 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

tonykart007 skrev:
Jeg er rykket fra Dali som bruger Domes over til infinity som bruger Bånd, og jeg må sige at Infinity kan bare nogle ting som Dali ikke kan.... smag og behag.
Jeg synes mine Infinity spiller på en helt anden ny og spændende måde.
Efter min smag er de en del bedre end mine forrige Dali 400, som jeg efter at have hørt Infinity og ikke mindst bånddiskanter, synes lyder som et dårligt kompromis.

Mine øjne for verdenen af bånddiskanter er i hvert falde blevet åbnet

Hvilke domer i den gode ende af skalaen har du lagt ører til?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum